پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 8881
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, فرهنگی و ادبی, گزارش تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵ |
شهر روشن گزارش می‌دهد

وقتی شهرداری منطقه ۶ کرمانشاه را آب می‌برد/ گرفتاری شهروندان در فصول بارندگی

سیلاب های فصلی در استان کرمانشاه به ویژه در کلانشهر شهروندان را درگیر آبگرفتگی معابر کرده است و حتی عوامل گوناگون بی‌تدبیری دامن شهرداری منطقه 6 کرمانشاه را گرفته و آنان را هم آب می‌برد.

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، آبگرفتگی معابر سطح شهر در فصول سال مسائل و مشکلات فراوانی را برای تردد شهروندان ایجاد می‌کند، که دلایل متعدد را می‌توان برای آن اشاره کرد، اما مهمترین آن طراحی و شهرسازی است که هدایت روان آب ها را به عهده می‌گیرد.
براساس این گزارش، مردم منطقه ۶ کرمانشاه به ویژه شهرداری این ناحیه از صبح امروز و با بارندگی های بی وقفه، دچار آبگرفتگی شدید شد، به نحوی که پرسنل شهرداری هریک با بیل های مکانیکی و سایر ابزارآلات درگیر عبور دادن آب باران و ایجاد راهی برای تردد شهروندان این منطقه شدند، گزارش شهروندان از سایر مناطق نیز حاکی از همین وضعیت را دارد.
فیلم| وقتی شهرداری منطقه ۶ کرمانشاه را آب می‌برد/ گرفتاری شهروندان در فصول بارندگی
سال ۹۷ و آغاز آن با بارندگی شدید و وقوع سیل در نقاط غربی و شمال کشور جمهوری اسلامی ایران همراه شد، که خسارت های بسیاری را نیز به دنبال داشت، اما همچنان در اکثر شهرهای ما راه حل منطقی و فرهنگسازی قوی برای جلوگیری از وقوع این حوادث طبیعی که بخشی از آن جنبه انسانی دارد، در نظر گرفته نشده است.
هرچند مدیران شهری و شهرداری ها پیش از آغاز فصل بارندگی با توجه به هشدارهای هواشناسی تا حدودی به فکر لایروبی و پاکسازی انهار و جوی های معابر، بوده‌اند، اما به چند دلیل به ویژه عدم ساخت و سازهای مناسب و آبگرفتگی‌ها ناشی از تجمع زباله‌ و کیسه‌های پلاستیکی ریخته شده در سطح معابر در این راستا موفق عمل نکرده‌ و چاره‌اندیشی اساسی صورت نگرفته است.
آبگرفتگی موضوع جدیدی نبوده و به معنی هدر رفت آب باران نیز نیست، آبگرفتگی به موضوعاتی همچون تکنیک ساماندهی معابر، ساماندهی آب ها، شبکه فاضلاب و تاسیسات و حفظ محیط زیست شهری وابسته است، هرچه که سطح مصنوع شهرها (ساختمان، بناها، کفپوش و…) بیشتر شود، سطوح غیر قابل جذب نیز بیشتر خواهد شد.
نقش مهم طراحان شهری و شهرسازان در این زمینه به ویژه توجه به مسائل تکنیکی در طراحی و اجرای جزییات شهری حائز اهمیت است، لذا بایست در طراحی شبکه راه‌های شهر شیب رعایت می شود، همچنین هدایت آب‌های سطحی به درستی انجام بپذیرد.
مشکل عمده‌ای که وجود دارد، این است که در خدمات اجرایی برای ساخت جوی‌ها، جداول و خیابان ها در شهرها کیفیت ساختمانی لازم اعمال نمی‌شود یعنی شیب کلی رعایت می‌شود، اما به جزییات توجه کافی نمی شود، البته برخی از این مشکلات نیز مربوط به موضوعات فرهنگسازی است و ناشی از رفتارهای نادرست در شهر می‌تواند باشد.
عدم اجرای درست جزییات در طراحی جوی، جدول، کف سازی خیابان و معابر، شیب بندی و اجرای درست آن ها از مشکلات اساسی است، همچنین عدم ایجاد شبکه یکپارچه فاضلاب شهری نیز از دیگر موارد است، از طرفی گویا طی این سال ها برنامه ریزی برای جمع آوری و دفع آب‌های سطحی در مقیاس محلی و ناحیه‌ای، به علاوه دفع آب‌های سطحی در مقیاس ساختمان‌ها نیز مغفول مانده است.
راه‌های بسیاری برای جمع‌آوری آب های سطحی وجود دارد که یکی از آن ها ایجاد مسیرهای دفع آب‌های سطحی به صورت جوی و جدول و هدایت آب های سطحی به پایین ترین سطح و در آنجا جمع آوری به صورت حوضچه و یا هدایت برای جذب در اراضی است.
دومین راه ایجاد سامانه فاضلاب شهری است. آب‌های سطحی در نقاطی وارد سامانه فاضلاب شهری می‌شوند و باید شرایطی فراهم شود که این آب‌ها با خودشان زباله نداشته باشند تا شبکه فاضلاب دچار مشکل نشود.
راه حل دیگر نیز ایجاد چاه‌های جذبی است. معمولاً در کوچه‌های بن‌بست که شیب نامتقارنی دارند یا به طور عام در فضاهایی که این امکان وجود دارد از چاه‌های جذبی استفاده می شود. این چاه‌ها در وسط کوچه‌ها حفر می شوند. چاه‌های جذبی یکی از عناصر کمک کننده هستند که آب‌های روان را به سمت سفره‌های زیرزمینی هدایت می کنند.
راه دیگری نیز برای هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی وجود دارد، در دنیا آب بارانی که روی ساختمان‌ها می‌ریزد جمع‌آوری شده و برای آبیاری فضای سبز و باغچه و نظیر اینها به کار گرفته می شود، البته این موضوع هنوز در ایران جا نیفتاده است.
به گزارش شهر روشن، باوجود همه این راه‌های اساسی برای کنترل جریان بارندگی های سطحی و پیشگیری از آبگرفتگی های بزرگ و ایجاد سیلاب در معابر و کلانشهر به ویژه استان کرمانشاه، اما در چهار فصل سال، با وجود بارندگی های متوالی و متعدد، اما تاکنون از سوی شهرداری ها اقدام موثری انجام نشده، و با کوچکترین برندگی سریعا معابری هم که پاکیزه باشند دچار آبگرفتگی می‌شود، چراکه رعایت اصول ساخت و سازها و هدایت روان آب ها برای مسؤولان به خوبی مورد اقبال واقع نشده و همه را درگیر مشکلات فراوان در تردد و نیز ایجاد ترافیک گسترده کرده است.
گفتنی است، وقوع بارندگی های اخیر از ابتدای سال جاری تاکنون مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده، همچنین تعدادی از واحدهای مسکونی که در مناطقی از جمله کرناچی و… ساخت و سازهای غیرمجاز داشته‌اند، همچنان به مکان دیگری منتقل نشده و تخلیه نکرده‌اند، که مشکلات ناشی از آن طی روزهای آتی گریبانگیر شهروندان و مسؤولان مربوطه به ویژه در حوزه عمرانی خواهد بود، بنابراین پیشنهاد می‌شود، که علاج واقعه را قبل از وقوع آن بیاندیشند.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.