پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 5186
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, گزارش تاریخ انتشار : ۰۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰:۲۶ |
شهر روشن گزارش می دهد؛

تهیه "دمنده آتش" در گیلانغرب با بودجه دهیاری ها خلاف قانون است

تهیه 25 دمنده آتش از بودجه دهیاری ها از سوی دو بخشدار مرکزی و گواور گیلانغرب کاری خلاق قانون است، چراکه این هزینه ها باید برای عمران و آبادانی روستاهای محروم صرف شود.

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه، اخیر بخشدار مرکزی و گواور گیلانغرب از خرید تعداد ۲۵ دستگاه دمنده اطفاء حریق به منظور مقابله با آتش سوزی های احتمالی درحوزه بخش مرکزی شهرستان خبر داده اند، اما خرید این دستگاه ها صرفا از بودجه دهیاری ها خلاف قانون محسوب می شود، چرا که اعتبارات آنان محدود و برای بهداشت و عمران روستاها است.
براساس این گزارش، ارگان های همچون شهرداری، محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر، استانداری و… که دارای بودجه های کالان هستند، می بایست برای مقابله با حریق در استان کرمانشاه و تهیه تجهیزات مورد نیاز اقدام کنند، اما طی سال های اخیر مردم عمدتا در اطفای حریق از مسؤولان پیشگام تر بودند، اما صرف هزینه دهیاران از سوی بخشداری ها برای خرید و تهیه وسائلی گران قیمتی همچون دمنده آتش، کار خلاف قانون است که باید جلوی تکرار آن گرفته شود و هزینه ها برای بهداشت و آبادانی اهالی روستاها صرف شود.
 

کامبیز غیب گو با اشاره به اینکه دستگاه های اطفاء حریق مذکور از محل اعتبارات دهیاری های بخش مرکزی خریداری شده است، گفت: دمنده های خریداری شده در زمینه مقابله با حریق های احتمالی بسیار مثمر ثمر و اثر گذار خواهند بود.
بخشدار مرکزی گیلانغرب با ابراز امیدواری کرده است که با اقدام مذکور احتمالا دیگر آتش سوزی در سطح مراتع مشجر و جنگل های شهرستان رخ نمی دهد.
به گزارش شهر روشن اهالی این مناطق اخباری و اطلاعاتی را در اختیار قرار داده اند، که نشان می دهد، بودجه آنچه از خریداری این ابزارها برای لطفای حریق صرف می شود، از منبع دهیاری ها است.
براساس این گزارش، تهیه دمنده آتش از بودجه دهیاری ها کاری خلاق قانون است، چراکه این هزینه ها باید خرج عمران و آبادانی روستاهای محروم شود.

اخبار شنیده حاکی از آن است که بخشدار گواور هم اقدام به خرید دمنده آتش با بودجه دهیارها کرده در حالی که خلاف قانون است، خرید دمنده آتش با بودجه دهیاری ها که بودجه آنان حتی کفاف امور عمرنی و بهداشتی را هم نمی دهد، عمل ناشایستی است و در واقع کار دو بخشدار مرکزی و گواور گیلانغرب خلاف قانون است.
این در حالی است که، برخی از رویداد مذکور خبر خوش ساخته و آن را برای طبیعت دوستان حائز اهمیت عنوان می کنند.
ابراهیم پیرویسی طی روزهای اخیر از خرید ۱۵ دستگاه دمنده توسط بخشداری از محل اعتبارات دهیاری ها خبر می دهد.
بخشدار گواور با اشاره به اینکه حفاظت از طبیعت وظیفه‌ای همگانی بوده و همکاری مسؤولان و مردم در کنار یک دیگر را می طلبد، گفت: بخش گواور در سطح استان با خرید ۱۵ دستگاه دمنده بیشترین خرید این نوع دستگاه از محل اعتبارات دهیاری ها را داشته است.

جنگل‌های بلوط ثروت طبیعی همه کرمانشاهی‌ها در معرض تهدید!
بخشداری‌ها اخیر از محل اعتبار دهیاری اقدام به خرید چند دستگاه دمنده اطفاءحریق برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها کرده‌اند که این مسئله خلاف قانون است.
جنگل های بلوط زاگرس ثروت عظیم همه کرمانشاهی‌ها است و حفاظت از بلوط‌ها تنها وظیفه روستائیان نیست و مردم شهر نیز به همان اندازه در این زمینه مسوولیت دارند.
شهرداری‌ها نیز در راستای تامین اعتبار برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها مسؤول هستند و آن‌ها هم باید سهم اعتبارات خود را برای خرید دمنده‌های اطفاء حریق پرداخت کنند، که در غیر این صورت، منحصرکردن تامین این هزینه ها از منابع اعتباری دهیاری‌ها خلاف قانون است و اجحاف در حق روستائیان خواهد بود.

گفتنی است، تهیه دمنده آتش از بودجه دهیاری ها کاری خلاق قانون است، چراکه این هزینه ها باید خرج بهداشت، عمران و آبادانی روستاهای محروم صرف شود و می طلبد مدیران ارشد استان، شهرداری ها و مسؤول منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه برای تامین اعتبار آن از مسیر قانونی اهتمال لازم را داشته باشند.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۱
  1. رضا :
    ۰۸ تیر ۹۸

    با سلام و درود.
    پیرو مطلب منتشره به استحضار میرساند
    دهیار برابر شرح وظایف قانونی مسوول مدیریت بحران روستا است؛ و میتواند از محل اعتبارات دهیاری وسایل لازم برای استفاده در بحران را تهیه کند.
    دهیاری در روستا معادل شهردار در شهر است. آیا خرید وسایل اطفاء حریق در شهر توسط شهرداری خلاف قانون است ؟ خیر
    حتی در گذشته از محل اعتبارات دهیاری ها برای برخی دهیاران ماشین های آتش نشان خریداری شده و الان موجود هستند و در بسیاری از مناطق روستایی استان مورد استفاده قرار میگیرند.
    حفاظت از اموال شهروندان در مقابل آتش سوزی در شهر از وظایف شهرداران و به تبع آن در روستا از وظایف دهیاران است که کمتر به آن پرداخته میشود و مغفول مانده است.
    این حفاظت در شهر؛ محدوده شهر و اموال شهر و شهروندان مورد نظر است.
    در روستا مزارع و عرصه مراتع و حق بهره برداری از آن متعلق به روستاییان است؛ اموال آنان محسوب میشود. برای مثال درست مراتع منابع طبیعی محسوب میشود؛ اما اگر شما قصد بهره برداری از معدنی را در مراتع یا کوه های محدوده روستا داشته باشید باید حقوق چرای دام روستاییان برابر مساحتی که از مراتع چرای روستاییان خارج میشود را تمام و کمال به روستاییان محلی پرداخت نمایید؛ علاوه بر آن با رضایت نامه مکتوب روستاییان برای اگذاری مراتع برای با عنوانی لازم است اخذ شود؛ در غیر اینصورت نمیتوانید از منابع ملی بهره برداری کنید؛این موضوع حتی در مناطق حفاظت شده هم صادق است و حفاظت شده بودن یک منطقه مانع حقوق چرای دامداران و عشایر و روستاییان نمی شود. چرا چنین است؟؟ زیرا عرصه های مراتع به واسطه استفاده دام های روستاییان متعلق به آنان است و استفاده از منابع روستا برای حفظ این مراتع به هیچ وجه منافاتی با قانون ندارد بلکه در راستای شرح وظایف تبیین شده دهیاران و دهیاری ها است و باید از این اقدام پسندیده دفاع و تقدیر نمود.
    با تشکر.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.