پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 8985
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, فرهنگی و ادبی, گزارش تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷ |
شهر روشن گزارش می‌دهد

انفعال شهرداری، شورای شهر و فرماندار در یک پروژه نیمه کاره/ ساختمان مجاور مجتمع تجاری فیروزه تخریب شد

انفعال شهرداری و شورای شهر در اجرای پروژه مجتمع تجاری فیروزه سبب شده، که شهرداری مبلغ 80 میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار شود و خطر ریزش ساختمان‌ های مجاور این مجتمع جدی است.

به گزارش شهر روشن، از کرمانشاه هفتده سال پیش کار احداث بزرگترین مجتمع تجاری غرب با نام «فیروزه» آغاز شد، اما اکنون این اسکلت فلزی بی‌قواره‌ ناتمام روی دست این شهر  مانده و به نماد ناکارآمدی مدیریت شهری تبدیل شده است.
براساس این گزارش، ابتدای خیابان مدرس جنب مسجد جامع محل احداث این مجتمع است و خیابان مدرس که یکی از پر ترددترین خیابان های شهر کرمانشاه با ماهیت تجاری‌ است چند سالی می‌شود، که در گیر بازسازی بوده و همچنان بعد از گذشت ۱۷ سال این مجتمع تجاری هشت طبقه با زیربنای ۵۶ هزار مترمربع و در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع هنوز ناتمام مانده است.
علت توقف کار، مشکلات شهرداری با شریک خود یعنی شرکت توسعه عمران و آبادانی است و ماجرا از این قرار است که شهرداری حدود سه سال قبل با عنوان واهی تعلل شریک، در دادگاه طرح شکایت می‌کند، اما ماجرای این شکایت چیست و نتیجه آن به کجا رسید؟
در سال ۱۳۹۰ قرار داد مشارکتی فی مابین شرکت توسعه عمران و آبادانی کرمانشاه و سازمان بهسازی و نوسازی منعقد شد که به دلیل مشکلات عدیده حقوقی مالکیتی و پیرامونی خصوصا توافق و تفاهم با مالکان ساختمان مجاور مجتمع از جمله کنیسه یهودیان، مسجد جامع و ساختمان قدیمی میراث فرهنگی، عملا اجرای پروژه تا اوایل سال ۹۲ به تعویق میافتد و افزایش افسار گسیخته قیمت ها و تورم غیرمنطقی مصالح ساختمانی در آن سال‌ها قرارداد مشارکت را دچار پیچیدگی‌های خاصی می‌کند.
بزرگترین معضل و سد محکم جهت پیشبرد اهداف پروژه قرارداد مشارکت، تغییرات گسترده و پی در پی مدیریتی در سطح کلان استان و شهرداری بوده، که مطمئنا با نگاهی گذرا به آمار تغییرات، صحت مطالب عنوانی مورد تایید است و این تغییرات مدیریتی یاد شده نیز مشکلات مضاعفی را در این خصوص ایجاد کرد.
اما نکته قابل توجه پروژه این موضوع است که سازمان بهسازی و نوسازی وقت از سازمان های زیرمجموعه شهرداری بوده، اما در خصوص پروژه فیروزه، تمامی تصمیم گیریهای تعهدآور که بعضا هم جای سوال دارند باید در معیت مدیران وقت استانداری تنظیم و تصویب می‌شد و متاسفانه مدیریت دوگانه شهرداری در این موارد همچنان مبهم است.
مزایده‌ ای که اجرا نشد
با همه این تفاسیر، سرانجام در بهمن ماه سال ۹۵ شُرکا توافق کردند، که پروژه از طریق مزایده واگذار شود که این نشست منجر به مصوبه شورای شهر وقت جهت واگذاری پروژه شد، همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته در توافق مذکور یکی از مؤسسات مالی اعتباری به عنوان احدی از خریداران در فروردین سال ۹۶ نشستی را با مدیران شُرکا در یکی از ساختمان های شهرداری برگزار کرد، که می توانست در کمترین زمان ممکن منجر به واگذاری پروژه شود.
اما در همان زمان شریک ( شهرداری) وارد یک فرایند حقوقی پر شائبه و مبهم با عنوان تعلل و کم کاری شریک خود شرکت توسعه عمران و آبادانی می‌شود، که تا مدتها مسیر خصوصی طی شده نقل محافل بوده و تاکنون پروژه تعطیل و شُرکا بلاتکلیف هستند و به عبرتی برای فعالان اقتصادی تبدیل شده است، که شاهدش نرخ پایین سرمایه‌گذاری و همچنین افزایش بیکاری در استان است.
نتیجه شکایت به کجا رسید؟
با طرح شکایت شهرداری و همچنین دفاعیات شرکت توسعه عمران و آبادانی، دادگاه رأی برابری را صادر می‌کند و این یعنی طی این مدت شهرداری بابت این اقدام غیرمنطقی خود، علاوه بر توقف کار ساخت پروژه، میلیاردها تومان خسارات بر این شهر به جا گذاشت، اما کدام خسارات؟
این خسارات در دو بخش عمرانی و مالی قابل بررسی است که در بخش عمرانی باید گفت که به دلیل عدم اجرای پروژه، علاوه بر افزایش قیمت مصالح، اکنون با بارش باران و رانش زمین، دیوارهای این پروژه یا تخریب شده و یا درحال تخریب است، که به عنوان مثال می‌توان به ریزش ساختمان مجاور این پروژه در طی چند روز پیش اشاره کرد.
در بخش مالی، شهرداری برای ساخت این پروژه به عنوان شریک مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از بانک شهر تسهیلات دریافت می‌کند، که به دلیل توقف پروژه و عدم پرداخت، اکنون این تسهیلات به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان افزایش و این درحالی است که اگر شهرداری به توافق انجام شده مبنی بر مزایده پروژه که در سال ۹۵ انجام شد عمل می‌کرد، فقط ۳۵ میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار بود ، اما با بی‌تدبیری خود، اکنون باید مبلغ ۴۵ میلیارد تومان و جمعاً ۸۰ میلیارد تومان خسارات پرداخت کند، آن هم از جیب مردم این شهر، چراکه شهرداری هیچ گونه بودجه ای ندارد و تمام درآمد خود، حاصل پرداخت عوارض و… از سوی مردم است.
مشکل و خطرات این تعلل چیست؟
از جمله مشکلات مهم این پروژه اکنون در ابتدا خطر ریزش این ساختمان است و بیم آن می‌رود که مدرس زیرپای فیروزه را خالی کند، هرچند که طی ماه های اخیر بخشی از دیوارهای مجاور آن تخریب شده و با وجود اخطارهای متعدد شرکت توسعه عمران و آبادانی مبنی بر رفع مشکلات، اما شهرداری هیچ گونه توجهی نداشته است و مشکل دیگر بدهی کلان شهرداری به بانک است، که به‌صورت کلی می‌توان گفت مشکل کنونی انفعال شهرداری، شورای شهر و فرمانداری است.
آیا مزایده دوم انجام می‌شود؟
بنابر اخبار رسیده به این پایگاه خبری تحلیلی، مردادماه امسال مجددأ جلسه تفاهمی جهت مزایده این پروژه برگزار و مقرر می‌شود، که شهرداری مصوبه این مزایده را از شورای شهر أخذ کند، اما همانطور که اشاره شد، به دلیل انفعال شهرداری، این مصوبه با گذشت حدود ۴ ماه هنوز أخذ نشده است و این درحالی است که استاندار کرمانشاه بارها به حل مشکلات مجتمع فیروزه اشاره کرده و حتی در اولین دستور خود به شهردار کرمانشاه، خواستار حل مشکلات این مجتمع شده اما…
هرچند که از زمان آغاز به کار این پروژه هفت استاندار در کرمانشاه روی کار آمده است و هر کدام برای این پروژه خواب‌هایی دیده‌اند، که تعبیر نشده است؛ حالا باید دید که آخرین والی استان چگونه گوی و میدان را در زمین فیروزه در دست می‌گیرد.
گفتنی است، از استاندار معزز کرمانشاه، دادستان محترم و سازمان بازرسی خواستار رسیدگی فوری به مشکلات این مجتمع هستیم، چراکه خطر جدی خیابان مدرس را تهدید می‌کند و پیشنهاد می‌شود با تشکیل کمیته ای، علاوه بر حل مشکلات کنونی، با مقصران این امر برخورد جدی کنند.
انتهای پیام/ح

نویسنده : حسین مسکنه/ فعال رسانه‌ای در کرمانشاه | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.