پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 8978
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, یادداشت تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰:۴۶ |
یادداشت:

انتخاب گزینشی خبرنگاران در سفر رئیس مجلس/ رسالت رسانه‌ها آگاهی بخشی به جامعه است

انتخاب خبرنگاران برای حضور رئیس مجلس در استان کرمانشاه گزینشی صورت گرفت، اما رسالت رسانه‌ها آگاهی بخشی به جامعه است.

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، محمد حقیقی‌راد در مورد برنامه ریزی برای حضرر وزیر نیرو و رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به استان و افتتاح ۵۵ پروژه آبرسانی روستایی که دعوت از خبرنگاران به صورت گزینشی انجام شد، یادداشتی نوشته که آن را در اختیار ما قرار داده و در ذیل آمده است.
بسمه تعالی
این روزها در فضای رسانه ای استان، بحث انتخاب گزینشی خبرنگاران برای حضور در حاشیه بازدید ریاست مجلس شورای اسلامی بوده، تا جایی که تعدادی از آن ها بیانیه صادر کردند و از حضور در جلسه شورای اداری استانداری که با حضور آقای علی لاریجانی بوده، امتناع ورزیدند.
استدلال بنده این است، عناصری که به لحاظ سیاسی همراهشان هستند و از نظر سیاسی هم سوی آن ها هستند و بیشتر به تمجید از یک مدیر می پردازند، استفاده می شود.
اگر اینگونه باشد از موضوع خبری خارج می شود، خبرنگار باید تریبون مردم و نظام باشد و واقعیت ها را ببیند، اما برخی از نمایندگان خبرگزاری های کشوری، پایگاه های خبری محلی و نشریات مکتوبی که تحت عنوان هم سویی و منافع شخصی همراه مسؤولان هستند بیشتر در جایگاه یک روابط عمومی قرار گرفته اند تا در جایگاه یک خبرنگار.
به تعبیر دیگر نقش روابط عمومی آن دستگاه را ایفا می‌کنند تا خبرنگاری که موضوعی که مورد بحث مردم است را به چالش دربیاورد، اکنون روابط عمومی استانداری نیز آمده همین قبیل افراد را انتخاب کرده‌اند و چیزی که می‌خواهند را توسط خبرنگاران می‌نویسند و اکنون بیشتر دعوت ها گزینشی است به این دلیل است که نقاط ضعفشان افشا نشود.
حال با این اوصاف امر اطلاع رسانی محدود به یک گروه یا دو گروه نیست با توجه به اینکه همه خبرنگاران در استان در راستای منافع نظام و کمک به دورترین منطقه حرکت می کند طبیعی است که باید در این حرکت ها همه افرادی که دارای مجوز هستند در این جلسات باشند و استفاده کنند، طبیعتا دعوت گزینشی و انتشار اخبار به صورت کنترل شده شاعبه ای ایجاد می کند که مسؤولان و متولیان امری که دست به این کار می زنند دستشان از عملکرد مثبت خالی است.
با استفاده از افراد رسانه ای کنترل شده و گزینش شده قصد دارند خودشان را به عنوان فرد موفق معرفی کنند این امر چند دلیل می تواند داشته باشد؛ گاهی علت آن غفلت مسؤولان است و گاهی ناتوانی روابط عمومی است که توان اینکه بیاید و با رسانه ارتباط برقرار کند را ندارد و گاهی نیز ممکن است این علت را داشته باشد که کسانی خودشان را به بیرون از حوزه سازمانی نزدیک کرد اند و برای آن سازمان تصمیم می گیرند.
بنابراین، اگر یک روابط عمومی موفق و توانمند باشد طبیعتا قرار نیست که همه خبرنگاران باب میل و سلیقه روابط عمومی باشد و همه اینها در مهد عملکرد استانداری قلم بزنند یکی از مهمترین راه های موفقیت که وجود دارد به چالش کشیدن و اعلام مشکلات است و این وظیفه روابط عمومی است که رسانه را با نگاه متفاوت نبیند.
به نظر می‌رسد دلیل بخشی از این ماجرا این است که نهادینه نشده است و روابط عمومی وظایف خودشان را به خوبی نمی دانند و در حقیقت از انجام مسؤولیت و وظایفشان سردرگم هستند و در رفتارها و شرح وظایفی که دارند دچار تناقض می شوند، لذا به نظر می رسد که علت اصلی دعوت نکردن یک رسانه منتقد فرار از پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران منتقد است.
واقعیت امر این است که با توجه به سیاست های کلی رسانه ای روابط عمومی که وجود دارد طبیعی است، که نباید به صورت سلیقه ای عمل کنیم درست است که نقد باید منصفانه باشد، اما حضور یک خبرنگار منتقد در یک جلسه بیشتر از اینکه برای استانداری تهدید باشد یک فرصت است تا حرف واقعی مردم را به گوش مسؤولان برساند.
لذا این موضوع سبب می شود که استانداری در برابر عملکرد خود انتقاد ببیند و شفاف توضیح دهد یا اگر انتقاد را نیز وارد می داند در راستای رفع آن مشکل گام بردارد، نه اینکه برای محدودیت رسانه گام بردارد این رفتار یعنی حذف رسانه و گزینشی شدن خبرنگاران برای جلسات است که یک رفتار و عملکرد دور از دموکراسی است که به وجود می آید.
به عنوان سخن نهایی، می‌توان گفت، خیلی از رسانه های ما هستند که قلمشان را به لوح تقدیر و نام نمی فروشند رسالت ما رسانه ها آگاهی بخشی به جامعه است انتقاد حق رسانه است و باعث توسعه و پیشرفت می شود و اگر همه چیز را گل و بلبل نشان دهیم هیچ مشکلی حل نمی شود.
انتهای پیام/ت

نویسنده : محمد حقیقی‌راد
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.