پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 8314
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, گزارش تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۷:۲۵ |

خودتجویزی مکمل‌ها به قیمت جان ورزشکاران/ نظارت جدی بر باشگاه‌های ورزشی کرمانشاه الزامی است

پرورش اندام از دغدغه‌های امروز جوانان شده و از طرفی زیبایی اندام و خودتجویزی مکمل‌ها با جان ورزشکاران به ویژه در استان کرمانشاه باز می‌کند.

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، امروزه تغذیه بخش مهمی از هر فعالیت حرفه‌ای ورزشی را تشکیل می‌دهد، در این میان مکمل‌های غذایی راه رسیدن به اهداف ورزشی را تسهیل کرده و سرعت مشاهده نتایج را افزایش می‌دهند.
براساس این گزارش، بیشتر ورزشکاران رشته بدنسازی حداقل از یک مکمل خاص استفاده می‌کنند، کراتین، انواع مکمل‌های پروتئینی و مکمل‌های تستوسترون اصلی ترین محصولات موجود در بازار هستند، اما آیا تا به حال به وجود عوارض استفاده نادرست آن ها پی برده‌اید؟ در ادامه این گزارش درخصوص عوارض جانبی مکمل‌های بدنسازی نکات مهمی را مطرح می‌کنیم.
آثار مکمل‌های پروتئینی در ورزشکاران
هر فردی که وارد عرصه بدنسازی و تناسب اندام می‌شود برای رسیدن به یک اندام زیبا تلاش می‌کند، در گذشته بسیاری از افراد با دیدن هیکل آرنولد شوارتزنگر یا سیلوستر استالونه شیفته بدنسازی می‌شدند، اما امروزه، بانوان نیز به سمت این ورزش چالش برانگیز روی آورده‌اند، انجام صحیح حرکات بدنسازی و تمرین ورزش های هوازی یکی از بهترین راه ها برای تناسب اندام بدن است، از طرف دیگر، تمرینات برنامه‌ریزی شده هر فرد به یک رژیم غذایی همراه با ورزش نیاز دارد و باید بدانید که در حین انجام تمرینات بدنسازی، بافت‌های عضلانی آسیب دیده، و پاره می‌شوند، این مسئله باید انجام بپذیرد تا ساخت بافت جدید امکان پذیر شود.
برای ساخت این حجم بافت جدید به پروتئین نیاز است، تخم مرغ، سویا، شیر و گوشت مرغ از منابع خوب پروتئین هستند، اما بیشتر افرادی که ورزش بدنسازی را دنبال می‌کنند، از رژیم غذایی خاصی که از مکمل‌های بدنسازی تشکیل شده است، پیروی می‌کنند.
 
ت۱
امروزه مکمل‌های متنوعی زیادی به بازار عرضه می‌شود: پروتین V، پروتئین کازئین، پروتین تخم مرغ، پروتین برنج، پروتین سویا، پروتئین نخود و پروتین شاهدانه مشهورترین و متداول ترین مکمل‌های پروتئینی هستند.
از جمله عوارض مکمل‌های پروتئینی می‌توان به بهم ریختن وضعیت سیستم گوارش بدن، افزایش وزن غیرسالم، بهم ریختن میزان قند خون، عارضه‌های کلیوی، تحلیل استخوان ها، ریزش مو، آسیب کبد و مسمومیت با فلزات سنگین اشاره کرد.
آثار مکمل‌های مرتبط تستوسترون در ورزشکاران
امروزه استروئیدها جایگزین مواد آنابولیک طبیعی شده‌اند که تا حد زیادی سطح تستوسترون بدن را افزایش دهند، محصولات و مکمل‌های طبیعی مرتبط با تستوسترون از گیاهانی مانند شنبلیله گرفته شده‌اند.
عوارض مکمل‌های تستوسترونی شامل مواردی ذیل می‌شود:
ریزش مو: کاهش ضخامت مو و در نتیجه ریزش محسوس از عوارض احتمالی تستوسترون است.
افزایش سایز پروستات: احتمال ایجاد سرطان پروستات وجود دارد.
جوش صورت: در افراد مختلف شدت این عارضه متفاوت است، اما پنهان کردن این جوش های بزرگ کار سختی است.
افزایش سطح استروژن: این عارضه می‌تواند باعث بزرگ شدن سینه‌ها شود.
 
ت۲
حال با این توصیفات آیا مصرف این مکمل توصیه می‌شود یا خیر؟
هزینه‌های میلیونی ورزشکاران رشته پرورش اندام
یک ورزشکار فعال کرمانشاهی در رشته پرورش اندام در گفت‌وگو با خبرنگار شهر روشن در خصوص استفاده این ورزشکاران از مکمل‌های ورزشی، اظهار داشت: ورزشکاران در این رشته به دو دسته تقسیم می‌شوند، گروه اول ورزشکاران حرفه ای که هدف و برنامه این گروه مشخص و دنبال رسیدن به قهرمانی هستند، اما گروه دوم ورزشکاران آماتور هستند که این افراد خود به ۲ گروه دیگر تقسیم می‌شوند، عده ای فقط با نیت ورزش و سلامتی به این رشته روی می‌آورند که آنان خیلی کمتر دنبال مصرف مکمل‌های ورزشی یا دارو هستند، اما عده‌ای نیز با هدف نمایش در جامعه ورزش می‌کنند که بالاترین مصرف مکمل را دارند.
وی افزود: این دست از افراد که فقط برای هیکل بزرگ کردن ورزش می‌کنند، برایشان مهم نیست که چه مکملی استفاده می‌کنند، سالم است یا غیرسالم، فقط به یک چیز فکر می‌کنند و آن زودتر نتیجه گرفتن است، که این امر خود سبب ایجاد خطراتی می‌شود و امکان دارد حتی جان خویش را نیز از دست دهند و تبعات اقدامات اشتباه آنان دامان ورزشکاران واقعی و مربیان را می‌گیرد.
این ورزشکار کرمانشاهی در خصوص هزینه‌های این رشته ورزشی، گفت: این رشته ورزشی با دیگر رشته‌ها متفاوت است، یکسری دوره‌های خاصی وجود دارد که برای یک ورزشکار حرفه ای بسیار مهم است از جمله رژیم غذایی و مکمل که در بهترین حالت، روزانه بین ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان هزینه یک ورزشکار حرفه ای فقط در مبحث تهیه غذا و مکمل است که ماهیانه حدوداً پنج میلیون تومان می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به موفقیت در هر کاری نیاز به تلاش است و بنده به عنوان یک ورزشکار توصیه می‌کنم که برای زود رسیدن به نتیجه با جان خود بازی نکنیم، مکمل‌های شرکتی و داروخانه‌ای هیچ مشکلی ندارند، اما خود تجویزی این مکمل‌ها خطرناک است.
خانواده‌ها سخت نگیرند/ مکمل‌های ورزشی دوپینگ نیست
داوود بیات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه، اظهار داشت: در مبحث مکمل‌های ورزشی ما از سه بُعد شامل جامعه، ورزشکار و مربی مشکل داریم، چراکه در جامعه دید خوبی نسبت به مکمل وجود ندارد و بین دارو و مکمل فرق قائل نیستند، مکمل‌های اورجینال که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد اگر درست تجویز شود و درست مصرف شود، مشکلی ندارد.
 
ت۳
عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام در کرمانشاه افزود: ما نمی‌توانیم به ورزشکار بگویم نه دارو مصرف کنید و نه مکمل، این پاک کردن صورت مسئله است، وقتی دارو مصرف نکند یک جایگزین باید برای رشد و پیشرفت او باشد، اما اینجا درست تجویز کردن و درست مصرف کردن بسیار مهم است.
این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی در کرمانشاه تصریح کرد: موضوع بعدی مربی است، هر شخصی که نزد مربی آمد و گفت من می‌خواهم شبیه فلان ورزشکار حرفه ای بشوم قابل قبول نیست، اینجا هم مربی و هم خود آن شخص باید واقع بین باشند، یک ورزشکار حرفه ای زندگی خود را وسط گذاشته، هدف اصلی او مشخص، ریسک را قبول کرده، اما ورزشکار عادی خیر و مربی هم نباید همه ورزشکاران را برای به دست آوردن پول یا شهرت به یک چشم ببیند، شاید فلان ورزشکار مشکل اش با غذا حل شود و نیازی به مکمل نداشته باشد، اینجا وجدان کاری مهم است، شاید ورزشکاری به یک یا دو مکمل نیاز داشته باشد و نه ۱۰ مورد و تکلیف ورزشکار هم باید مشخص باشد.
این مسؤول خاطرنشان کرد: خانواده‌ها فکر نکنند که مصرف مکمل دوپینگ است، فلان ورزشکار مکمل اشتباه و یا بیش از حد مشخص شده مصرف می‌کند، مقصر اصلی در واقع آن ورزشکار بوده، اما رسانه‌ها تیتر می‌زنند که مکمل‌های ورزشی عوارض دارند، تمام داروها عوارض دارند شما اگر یک قرص مسکن که توسط دکتر هم تجویز شده بیش از حد مجاز مصرف کنید دچار مسمومیت می‌شوید، مکمل هم اینچنین است، اگر اشتباه تجویز شود و درست مصرف نشود، ورزشکار دچار مشکل می‌شود.
مربی فدراسیون پرورش اندام در کرمانشاه بیان کرد: مکمل یا داروهای غیرمجاز در همه جای دنیا وجود دارد، از ایران گرفته تا آمریکا و انگلیس و…. هم مصرف کننده وجود دارد و هم فروشنده، اینجا باید مربی وجدان داشته باشد، ورزشکار نباید مربی را تحت فشار قرار دهد و اگر مربی هم تجویز اشتباهی داشته باشد آن ورزشکار باید به بلوغ رسیده باشد، که آیا این مکمل یا این برنامه در حد من هست یا نه؟ مشکل ما در حقیقت ورزشکاران آماتور هستند، ورزشکار حرفه ای تکلیفش مشخص، دنبال قهرمانی، شهرت و یا پول اما آماتور مشخص نیست و در این بین هستند عده‌ای که سوءاستفاده می‌کنند.
بیات یادآور شد: در تمامی مسائل فرهنگ نقش مهمی دارد، آمار دقیقی از مصرف مکمل‌های ورزشی در کشور یا کرمانشاه وجود ندارد، اما چند وقت پیش با مدیر فروش یکی از شرکت‌های مکمل صحبت می‌کردم، از فروش در کرمانشاه بسیار راضی بود و ظاهرا کرمانشاه جزو پنج استان برتر کشور در مصرف مکمل است، افزایش قیمت مکمل‌ها سبب شده که اگر تا دیروز ورزشکاری پنج مکمل تهیه می‌کرد، اکنون فقط مکمل اصلی و مهم را تهیه می‌کند و این خوب است.
این مربی افزود: مکمل کافئین‌دار را به افرادی که مشکل فشار، میگرن یا اعصاب و روان دارند تجویز نمی‌کنیم، مکمل سالم است، اما برای آن شخص مضر است و اینها باز می‌گردد به دانش مربی، در دوره‌های آموزشی و در کلاس های مربی گری ساعاتی را به بحث مکمل‌های اختصاص می‌دهیم اما باز کافی نیست و مربی باید دانش خود را بروز رسانی کند و آخرین رویدادهای مهم در بحث مکمل‌ها را چک و بررسی کند.
عضو کمیته آموزش فدراسیون پرورش اندام و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی در کرمانشاه به ورزشکاران حرفه ای توصیه کرد که با وجود مشخص بودن هدفشان، اما با احتیاط عمل کنند و از ورزشکاران آماتور نیز خواست که خود را با ورزشکاران حرفه ای مقایسه نکنند.
مکمل‌های ورزشی از شرکت‌های معتبر و داروخانه‌ها تهیه شود
امید قادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه، اظهار داشت: دوپینگ در دنیای ورزش بسیار جدی است و ما کمیته ای در هیات پزشکی ورزشی در راستای مقابله با دوپینگ تشکیل داده‌ایم که این کمیته در چند محور فعالیت دارد، اما اصل کار آموزش و پیشگیری است.
 
ت۴
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه افزود: ورزشکاران حرفه ای در زمان اعزام به مسابقات، توسط پزشکان هیات مشاوره روانشناسی می‌گیرند و توضیحات لازم به آنان ارئه می‌شود، دوپینگ ورزشکار می‌تواند برای او محرومیت‌هایی داشته باشد و شاید تا همیشه دیگر نتواند ورزش کند و در مواقعی حتی سبب خودکشی نیز شده است.
این پزشک عمومی در کرمانشاه ادامه داد: داروها و مکمل‌های ورزشی به دو دسته غیراستاندارد و استاندارد دسته بندی می‌شوند، مکمل‌های غیراستاندارد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بسیار خطرناک است، اما مکمل‌های استاندارد با نظر پزشک ورزشی در دوره‌های خاصی تجویز می‌شود و شاید عوارض نیز داشته باشند، لذا فقط باید تحت نظارت کامل پزشک ارائه شود که در هیات پزشکی ورزشی آمادگی کامل برای ارائه مشاوره را داریم و باشگاه‌های ورزشی صلاحیت تجویز مکمل‌های ورزشی را ندارند.
وی افزود: برخی مواقع برای تجویز این مکمل‌ها نیاز است از ورزشکار آزمایش پزشکی و ورزشی گرفته شود و پس از مشاوره کامل و بررسی وضعیت جسمانی و درمانی آن ورزشکار اقدام به ارائه مکمل می‌شود که توصیه می‌شود از داروخانه‌ها و یا شرکت‌های معتبر دارای مجوز رسمی تهیه شوند.
این مسؤول خاطرنشان کرد: مربی باید اطلاعات پزشکی داشته باشد و ما در هیات دورها و کلاس های جهت آموزش این مربیان برگزار می‌کنیم و از آنان خواسته‌ایم که ورزشکارانی که مشکل جسمانی و یا پزشکی دارند، برای مشاوره تخصصی به هیات پزشکی ورزشی معرفی شوند و ما نیز با کمترین تعرفه‌ها از آمادگی پذیرش ورزشکاران بهره‌مند هستیم.
 
 
ت۵
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه تأکید کرد: دخالت در امور پزشکی توسط افراد غیرمتخصص، از سوی دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد.
لزوم نظارت بر باشگاه‌های ورزشی و مراکز مکمل‌های ورزشی در کرمانشاه
به گزارش شهر روشن: با این توصیفات به نظر می‌رسد استفاده درست از مکمل‌های ورزشی دارای مجوز که از سوی پزشکان ورزشی و یا مربیان سطح یک تجویز می‌شود مشکلی نداشته باشند و فقط برخی از ورزشکاران آماتور هستند که با خود تجویزی و عدم استفاده از توصیه پزشک و مربی با جان خود بازی می‌کنند، لذا توصیه می‌شود که خانواده‌ها ضمن نظارت کامل بر روی فرزندان خود، از آنان در استفاده درست مکمل‌های معتبر حمایت کنند، تا آنان به سمت استفاده از داروهای غیرمجاز نروند، ورزشکاران نیز باید از خود تجویزی پرهیز کرده و فقط تابع نظر پزشک و یا مربی خود باشند و هر شخصی را با چشم مربی نگاه نکنند که البته از اداره کل ورزش و جوانان و همچنین سازمان غذا و دارو علوم پزشکی انتظار می‌رود نظارت بهتری بر روی باشگاه‌های ورزشی و مراکز عرضه مکمل‌های ورزشی داشته باشند.
گزارش از: حسین مسکنه
انتهای پیام/ ح
 

نویسنده : حسین مسکنه/ فعال رسانه‌ای در کرمانشاه | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.