پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 6811
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, فرهنگی و ادبی, گزارش تاریخ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۲:۰۷ |
شهر روشن گزارش می دهد

قابلیت راسته بازارهای کرمانشاه در رونق گردشگری و صنایع دستی/ بانک شاهی را دریابید

استان کرمانشاه با پتانسیل های خوب و مغفول بافت تاریخی دارای ظرفیت جذب گردشگر و رونق صنایع دستی به ویژه در راسته بازارهای کرمانشاه است و نیاز به رسیدگی مسؤولان دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهرروشن از کرمانشاه، شامگاه یکشنبه بازدید از تور بازدید از جاذبه های گردشگری و دارای پتانسیل کارآفرینی و اشتغالزایی عصر امروز باحضور رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان و رئیس انجمن صنایع دستی و گردشگری استان در کرمانشاه برگزار شد و از چند مکان باستانی در فیض آباد و بازار اسلامی دیدن به عمل آمد.


براساس این گزارش، کرمانشاه دارای پتانسیل های خوبی در عرصه تولید صنایع دستی و جذب گردشگری است، که این مهم نیاز به کمک و مساعدت بیشتر دستگاه‌های اجرایی به ویژه اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان، اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری کرمانشاه و… را دارد.

حمید رضا کرمی در حاشیه این بازدید گردشگری و در گفت و گو با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه، اظهار داشت: با حضور نمایندگان صنایع دستی استان و به درخواست آنان از یک سری از راسته های بازار که توان تبدیل به کارگاه صنایع دستی را دارند، بازدید کردیم.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: در این تور گردشگری از تاریکه بازار فیض آباد شروع کردیم که الگویی برای از محله عودلاجان تهران شده است، محله ای قدیمی که رونق گرفت.

وی عنوان کرد: ورودی آن بازار صنایع دستی شده و پنجره‌های آن رنگی و چوبی است، همچنین محوطه اش تبدیل به کارگاه و فروشگاه صنایع دستی شده، یعنی صنایع ای که تحت نظر اداره گردشگری نبوده و همه هنرهای دستی آنجا یافت می‌شود.
کرمی بیان کرد: از سرای همدانی (سرای توکلی) در کرمانشاه، بازدید داشتیم، فضای مناسبی دارد، اما مرمت جدی برای استارت هر طرحی را لازم دارد، همچنین در محله فیض آباد موقعیت فوق الآده ای برای جذب گردشگر با استفاده از صنایع دستی دارد، اما درک نمی کنم، چرا میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به این امکان دارای پتانسیل رسیدگی نمی کند.

این مسؤول با بیان اینکه راسته بازارهای بازارچه اسلامی دارای ظرفیت های بالای گردشگری و تولیدات صنایع دستی است، تاکید کرد: وارد امکان دیدنی بازار شدیم و هنرهای قلم زنی و مسگری را دیدیم، وارد سرای وکیل الدوله شدیم، که این مکان و سراهای بازار کرمانشاه بیش از ۲ قرن پیش قدمت دارد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه دیدیم در این اماکن تاریخی محله فیض آباد و سراهای بازار اسلامی در حقیقت کاربری خوبی برای تولیدات صنایع دستی دارد، افزود: در سرای وکیل الدوله دسترسی به میدان جوانشیر، راسته های مختلف بازار مسگرها و بزازها وجود دارد، همچنین دارای کاربری اقامتی، صنایع دستی و رستورانی است.
وی تصریح کرد: سرای وکیل الدوله دارای سراهای جانبی است، که در یکی از سراها هم اکنون ساخت تابلو فرش کار می شود، اما محوطه سازی نشده و امکاناتی برای جذب گردشگر لازم دارد، چراکه محوطه در امر جذب گردشگر بسیار مهم بوده و استراحت گاه لازم است.
کرمی با اشاره به اینکه بعد از سرای وکیل الدوله از سرای نو بازدید کردیم که به دلیل هویت تاریخی بانک شاهی به راحتی می توان کارگاه صنایع دستی را در آن احداث کرد، همچنین حمام حاج شهباز خوان در نزدیکی این بنا است.

این مسؤول با اشاره به اینکه محمدرضا خردمند انسانی فعال و دغدغه مند در حفظ آثار باستانی است که با هزینه شخصی اهتمام لازم را در نگهداری آن داشته و باید این افراد دلسوز برای استان کرمانشاه حفاظت شوند و رونق آفرین باشند، گفت: برای راه اندازی بانک شاهی در راستای ایجاد کارگاه و نمایشگاه صنایع دستی در کنار این بنای تاریخی، ورکشاپ صنایع دستی کمک به جذب گردشگر خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه بازار از ساعت یک تا چهار تعطیل می شود و در صورت ایجاد مکانی برای تولیدات صنایع دستی در راسته بازار و سرای نو در بانک شاهی، گردشگران میتوانند در سراها به استراحت و خرید آثار هنری بپردازند، ادامه داد: گردشگران از اروپا و آسیایی شرق به کرمانشاه سفر می کنند و برخی از عراق برای شمال و مشهد می آیند، در حالی که بازار کرمانشاه باید برای آنان تعریف شود، عراقی ها نهایتا طاقبستان را می دانند و سودی برای استان ندارند، لذا باید به بازارچه های صنایع دستی در کرمانشاه آورده بشوند.

این مسؤول با بیان اینکه در سرای نو اطراف آن تنها موج باف کرمانشاه به نام آقای کرمی را در این بازدید دیدیم، تاکید کرد: همکاران در صنایع دستی استان کرمانشاه در مورد اینکه آموزش ببینند با این استاد برجسته موج بافی صحبت و رایزنی کردند.

وی به بازدید از میدان علاف خانه در راسته بازار اسلامی کرمانشاه و قابلیت مرمت و احیا آن اشاره و تصریح کرد: امیدوارم میراث فرهنگی این پتانسیل را درک کند و گردشگری پایداری در استان کرمانشاه داشته باشیم.

کرمی ادامه داد: یکی از امکان دیدنی در واقع پاساژ طاهری اولین پاساژها دوطبقه در بازار اسلامی است، که کاربرد بازارچه صنایع دستی را دارد، دارای تولیدی تابلو فرشی بوده و کارگاه خیاطی دارد، که لباس محلی در آن برای اهل تسنن و اهل تشییع دوخت می‌شود.

این مسؤول به وجود حمام حاج شهباز خان که در اطراف بازارچه و سرای نو قرار دارد اشاره و بیان کرد: فعالیت های رهبر جنبش مشروطه کرمانشاه از دیگر شخصیت های برجسته گردشگری محسوب می‌شود، معین الکُتاب که سرپرست جنبش خانه فیض مهدوی است نیز به همچنین و راسته سنگ تراش ها و جایی که زورخانه پهلوان حسین گلزار در مسیر قرار دارد و یار محمدخان کرمانشاهی در این مکان ورزش می کردند، دارای پتانسیل کارآفرینی و اشتغالزایی در بحث گردشگریاستان کرمانشاه است.

کرمی بیان کرد: گردشگران به دیدن زورخانه می آیند قبلا پیش زمینه کلی دارند و می خواهند از نزدیک ببیند، چراکه این ورزش باستانی برای آنان جدابت دارد، لذا این زورخانه قدیمی برای آنان جالب توجه است، بزرگترین زودخانه حیدریه در مصدق و زورخانه های دیگر نیز با عنوان زورخانه بیژن، زورخانه علمدار و زورخانه فردوسی دارای پتانسیل گردشگری است و امیدواریم میراث فرهنگی به این مهم به ویژه در راستای ترویج و توسعه صنایع دستی اهمیت قائل بشود.

منیژه یوسفی امروز در گفت و گو با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه، اظهار داشت: به همراه رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه از محله فیض آباد، مسجدعماد الدوله و تکیه ها و سراهای راسته بازار اسلامی کرمانشاه را دیدیم سرای نو فضای بسیار عالی برای مبحث رونق صنایع دستی دارد.
بازرس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی استان کرمانشاه یادآور شد: مالک بنای بانک شاهی به نام آقای خردمند مثل ما دغدغه مند رونق اقتصادی صنایع دستی استان است، همچنین ایجاد بازارچه، دمنوش سرا، سفر خانه موسیقی سنتی کارگاه تولیدی صنایع دستی در این محل برای جذب گردشگر موثر خواهد بود.

رئیس انجمن صنایع دستی سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بازسازی فضاهای بانک شاهی نیاز به جذب اعتبار دارد، افزود: هزینه ها قبل تامین است و قول های از موسسه خیریه امدادگران عاشورا برای خرید مکان، تامین وسایل کارگاهی و پرداخت تسهیلات گرفته ایم.
عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه باید با اداره ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی رایزنی کنیم، تاکید کرد: بانک شاهی برای بحث رونق اقتصادی صنایع دستی استان کرمانشاه با مساعدت بیشتر تا یکسال دیگر راه اندازی می شود و اگر سنگ اندازی نکنند به راحتی این امر محقق خواهد شد.

بازرس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: قبلا به دنبال فضای برای کارگاه تولیدی صنایع دستی می گشتیم و امروز وسیله ها جور شده است و می توانیم ظرفیت جذب گردشگری را هم پوشش دهیم.
این مسؤول بیان کرد: ارگان هایی همچون سازمان بسیج سازندگی و بنیاد برکت فرمان امام خمینی (ره) می توانند به ما کمک کنند، لذا اگر با احداث این کارگاه در بازار اسلامی برای تهیه صنایع دستی گردشگر بیاید، بعد از ۶ ماه رونق می گیرد، چراکه محل آن در بازار است و راهنمایان گردشگری استان می توانند به ما کمک کنند، همچنین فضای مناسبی برای استراحت و ایجاد یک محیط چند منظوره و صنایع دستی دارد.
رئیس انجمن سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت دفاتر خدماتی مسافربری و نیز همت میراث فرهنگی و سازمان بسیج هنرمندان سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان در بحث تبلیغات و رایزنی برای ایجاد کارگاه صنایع دستی در بازار اسلامی کرمانشاه و سراهای راسته بازار می توانند به ما کمک کرده و همراهی کنند.
محمدرضا خردمند امروز در گفت و گو با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه ضمن استقبال از تور بازدید از جاذبه های گردشگری و دارای پتانسیل کارآفرینی و اشتغالزایی در بازار اسلامی کرمانشاه، اظهار داشت: بانک شاهی در راسته بازار در واقع اولین بانک غرب کشور در کرمانشاه است، همچنین شعبه اصلی آن در میدان توپخانه تهران بوده، که هنوز در ضلع شمال غربی آن یعنی بانک تجارت فعالیت دارد.

مالک اصلی بانک شاهی در راسته بازار اسلامی کرمانشاه ادامه داد: بانک شاهی مجوز چاپ اسکناس را از ناصرالدین شاه قاجار می‌گیرد و نخستین اسکانس را چاپ می کند، چهار شعبه نیز در تهران، کرمانشاه، تبریز و شیراز داشته است.
این شهروند کرمانشاهی خاطرنشان کرد: این مهم نشان می‌دهد که اهمیت بازار اسلامی کرمانشاه در آن زمان چقدر بوده است، که تنها راه تجاری و مرزبانی ایران محسوب شده و در راسته بازارها (ترک ها) نیز سرای تبریزی ها، اصفهانی ها، کاشانی ها و… وجود داشته، تجار برجسته به کرمانشاه می آمدند و عمده تجارت ها عام بوده است.
خردمند خاطرنشان کرد: سال ها قبل از ما، حاج مهدی حریری سپس حاج حسن نصرت بانک شاهی را خریداری می‌کنند و پدرم حاج خردمند نیز این بانک را خریداری کرده و تا امروز از آن نگه داری می کنیم و حتی بیش از پیش به مرمت و بازسازی آن پرداخته ایم، اما نیاز است برای تبدیل آن به مرکزی برای جذب گردشگر و تولیدات داخلی صنایع دستی نیز از سوی اداره میراث فرهنگی و سایر دستگاه های اجرایی مورد توجه و خدمات رسانی به شهروندان و گردشگران قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه مسؤولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه و سایر ارگان ها به امکان تاریخی و سند ملیت کشور اهمیت و بهای چندانی نمی دهند، متذکر شد: این سرمایه ملی را بارها با هزینه شخصی مرمت کردیم، همچنین برای حفظ درب های قدیمی آن به صورت سالم و سنتی همه سعی خود را به کار بردیم، برای تهیه شیروانی ها هزینه بسیار صرف شده که برای آیندگان سالم بماند.

وی گفت: همسایه ها کنار این ساختمان قدیمی ماشین سنگین پارک می‌کنند که سبب آسیب هایی می‌شود، بخشی از دیوارهای آن در زلزله اخیر دچار ترک شد، نامه درخواست کمک به میراث فرهنگی دادیم، اما مساعدتی نداشتند.
خردمند با بیان اینکه به متولیان میراث فرهنگی کرمانشاه بارها پیشنهاد دادم، که از ظرفیت بانک شاهی اولین بانک غرب کشور به عنوان مکانی برای جذب گردشگر و تولیدات صنایع دستی استفاده کنند، تصریح کرد: مشابه این بازارچه ها را در بازار قزوین دیدم و صنایع دستی را به امکان تاریخی آورده بودند و فضای هنری ایجاد کردند.
خردمند با اشاره به اینکه محل کارم در تهران است و بانک شاهی را به خاطر علاقه ام به استان کرمانشاه حفظ کرده ام، بیان کرد: اردیبهشت سال جاری برای استراحت و کار به این مکان مراجعه کردم، اما دیدم حوض قدیمی آن را که رنگ آمیزی کرده بودم، توسط برخی کسبه و همسایه ها تبدیل به مخروبه شده و باز نیاز به مرمت پیدا کرده است.
این مسؤول یادآور شد: صنعتگران صنایع دستی با فنون ورکشاپ پی توانند این مکان تاریخی را احیا و زنده کنند، تاکید کرد: میراث فرهنگی می تواند متولی کار شود، حتی از آنان بودجه نمی خواهیم، در معرفی بنا و مرمت گر خوب به ما کمک کنند.

وی تصریح کرد: درب بانک شاهی بر اثر زلزله اخیر ترک خورده، لذا نامه ای به میراث فرهنگی نوشتم تا بنای خوبی را به ما معرفی کنند و مجوز تعمیر آن را بگیریم که مرمت اساسی بشود، اما از برج چهار تا کنون پاسخی را نگرفته ایم، در نامه نوشتم که ماشین های سنگین و وانت بار به این مکان می آیند و به پی ساختمان آسیب وارد می شود و دچار نشست خواهد شد، می بایست تابلوی ورود ممنوع را برای خودروها در این مکان نصب کنند.
وی با بیان اینکه گردشگران بسیاری به این مکان مراجعه کرده‌اند، گفت: دوریس لسینگ یازدهمین زن برنده جایزه نوبل ادبیات اصالت کرمانشاهی دارد که این موضوع برای گردشگران مهم بود و وقتی متوجه شدند پدرش کارمند بانک شاهی کرمانشاه بوده است بسیار برایشان جالب آمد.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی کرمانشاه ارزش و بهایی به آثار باستانی نمی دهد و مالکان نیز هزینه ای برای آن نمی کنند، متذکر شد: گردشگران توریست خارجی به این مکان آمدند و عادی به ساختمان بانک شاهی نگاه می کردند، اما وقتی فهمیدند برنده جایزه نوبل ادبیات زنی به اسم لوریس لسینگ و با اصالتی کرمانشاهی هستند، به این مکان توجه بیشتری نشان دادند.

خردمند با بیان اینکه مغازه درهای اطراف بازار و بانک به دنبال سود خود هستند، اما ما دارای مالکیت بانک شاهی و سرقفلی اطراف آن هستیم، ادامه داد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به راحتی می‌تواند در این مکان بازارچه بزند و غرفه دایر کند، کف این بازارچه را بازسازی کنند و حتی مصالح اندکی نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه سرای مسگرها با رفت و آمدها تا حدودی رونق گرفته، افزود: تاکنون بیش از یک و نیم میلیون تومان صرف نظافت محوطه بانک شاهی کرده‌ام، چند روز پیش کابل برق آن را ربوده‌اند و هربار برمی گردم نیاز به تعمیرات داشته است، همچنین کنار ساختمان نمایشگاه فرش (که قبلا اصطبل بوده) وجود دارد.


خردمند با اشاره به اینکه نتیجه خان بابا خان شکوهی زنگنه و نیز از خاندان امین التجار در کرمانشاه است، گفت: متولد سال ۴۴ هستم و اولین رئیس هیات امنای مسجد فیض مهدوی (مسجد غدیر) بوده ام برای برف روبی مسجد با ۵۶۰ هزار تومان آن زمان (۲۷ سال پیش) خدمت کردیم، در حالی که میراث فرهنگی ۴۰۰ میلیون تومان برآورد کرده بود، همچنین تنها مغازه و مکانی که سند ۶ دانگ را داشت خریداری کردم.

خردمند اظهار داشت: زمان ریاست (رحیمی) مسؤولان قبلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نامه های بسیاری برای تعامل و همکاری در راستای حفظ و مرمت بانک شاهی به این نهاد نوشتم و تقاضا کردم که برای رونق اقتصادی صنایع دستی استان تلاش کنند و تا به امروز خواهان مساعدت شدیم.
انتهای پیام/ت

نویسنده : فاطمه زهرا تکلف پور/ فعال رسانه ای | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.