پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 2045
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, فرهنگی و ادبی, گفتگوها, ورزشی, ورزشی تاریخ انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵ |
رئیس انجمن زوران ایران در گفت و گو با شهر روشن:

پیگیر ثبت جهانی ورزش زوران هستم/ استقبال یونسکو از ورزش های بومی و محلی کرمانشاه

رئیس انجمن زوران ایران با اشاره به ثبت ملی بازی زوران و تلاش و پیگیری برای ثبت جهانی ورزش زوران در استان کرمانشاه، گفت: استقبال رئیس فدراسیون جهانی ورزش های بومی و محلی با کارشناسان یونسکو از ورزش های بومی و محلی استان خوب ارزیابی شد.

بهرام بهروش امروز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه ضمن اشاره به برگزاری ورزش های بومی و محلی در جمعه هفته گذشته و با حضور نمایندگانی از فدرایسون جهانی و کارشناسان یونسکو در کرمانشاه، اظهار داشت: باتوجه به دوستی و مساعدت نزدیک با غلامرضا جعفری رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی از حضور و نمایندگان و کارشناسان فدراسیون در کشور مطلع شدم و هماهنگی لازم را به منظور دعوت برای بازدید از ورزش های سنتی استان کرمانشاه را به عمل آوردیم.
رئیس انجمن زوران کشور خاطرنشان کرد: ریاست فدراسیون ورزش های بومی و محلی کشور از رئیس فدراسیون جهانی دعوت کرده بودند، که برای بازدید از ورزش های سنتی کشورمان از ۱۲ استان دیدن کنند، لذا طی تماس و هماهنگی از برنامه کرمانشاه در این راستا جویا شدند، و از آنجا که این پیشنهاد صورت گرفت، فرصت خوبی دست داد که برای اثبات ورزش زوران در جوامع بین المللی و جهانی در بین کارشناسان خارج از کشور اقدام کنیم.
وی با اشاره به لزوم استقبال اداره کل ورزش و جوانان استان در زمینه اینگونه جشنواره های بومی و محلی در کرمانشاه، تاکید کرد: انتظار می رفت که این نهاد از اقدام هیات ورزش های بومی و محلی حمایت لازم را به عمل می آورد، اما برخی عدم همکاری ها را شاهد بودیم.
این مسوول تصریح کرد: باتوجه به غنای فرهنگی و ورزشی در کرمانشاه قول مساعدت حضور نمایندگان فدارسیون جهانی و کارشناسان یونسکو را به ما دادند و طی ۲ روز جشنواره ورزش های بومی و محلی برگزار شد، همچنین مقرر بود این مراسم در کنگاور خواستگاه ورزش ملی زوران اجرایی شود، اما به صلاح دید یک سری از هیات ها این جشنواره در سالن ورزشی روستای ده پهن در کرمانشاه انجام گرفت در حالی که تمهیدات آن برای شهرستان کنگاور لحاظ شده بود.
بهروش ادامه داد: از همکاری و مساعدت فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه و باباملکی در اداره ورزش شهرستان کرمانشاه در راستای تعامل، مساعدت و حضور فیزیکی در برگزاری جشنواره بومی و محلی استان با حضور مسوولان کشوری، قدردانی می کنم، چرا که در این فرصت کمک کردند برنامه ها باوجود محدودیت زمانی به خوبی در دستور کار قرار بگیرد.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان کرمانشاه افزود: جشنواره ورزش های بومی و محلی با مشارکت ۲۵ زوران گیر برتر استان کرمانشاه و نیز مربیان باتجربه و دوره دیده برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.
این مسوول یادآور شد: اجرای برنامه های فرهنگی همچون اجرای موسیقی محلی در کنار ورزش های بومی و محلی برای کارشناسان فدراسیون جهانی بسیار جالب و مورد توجه واقع شد.
رئیس انجمن زوران ایران گفت: ورزش ملی زوران کرمانشاه برای کارشناس یونسکو و رئیس فداراسیون جهانی جالب توجه و متفاوت از بازی های منطقه اسفراین بود، چراکه در کرمانشاه این ورزش بدون کمربند و بیشتر با استفاده از زوربازوان انجام می گیرد، به همین دلیل از این جشنواره فیلم و عکس برای اشاعه آن تهیه کردند تا بتوانند روی آن کار کنند و به جوامع بین المللی و اروپایی بیشتر معرفی شود، همچنین مدارک اساسنامه و ثبت ملی را در اختیار قرار دادیم.
بهروش با بیان اینکه ورزش زوران در کرمانشاه ثبت ملی شده است، تاکید کرد: در تلاش برای ثبت جهانی ورزش زوران در جوامع بین المللی هستیم و با وجود کارشناسان یونسکو و رئیس فدراسیون جهانی ورزش های بومی و محلی این روند چند سال زودتر از پیش بینی صورت گرفته محقق خواهد شد.
این مسوول با قدردانی از اصحاب رسانه استان که در راستای پوشش جشنواره های بازی های بومی و محلی تلاش می کنند، گفت: امیدوارم در اینگونه رخدادهای مهم به جزییات آن بیشتر پرداخته شود و آگاهی بخشی و معرفی این نوع ورزش ها به جامعه صورت بگیرد.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان کرمانشاه ادامه داد: مسابقات ملی زوران در چهار وزن برگزار شد و به نفرات برتری با حضور مسوولان استانی، کشوری و بین المللی جوایزی به رسم یادبود تعلق گرفت.
رئیس انجمن زوران ایران با بیان اینکه نکته مثبت حضور نمایندگان و کارشناسان فدارسیون جهانی و یونسکو در این بود که علاوه بر آشنایی با سایر ورزش های سنتی کشور با آداب و رسوم و پتانسیل ورزش های بومی و محلی به ویژه ورزش ملی زوران کرمانشاه شناخت و آشنایی بیشتری پیدا کردند، اظهار داشت: کار ما تسهیل یافت، چراکه خواستگاه این ورزش در استان کرمانشاه و شهرستان کنگاور است و برای ثبت جهانی و راه اندازی دومین و بزرگترین گود زوران کشور در تلاش هستیم.

به گزارش شهر روشن، نکته قابل توجه انجام برنامه های متنوع فرهنگی و نیز پوشش بسیار زیبای هیات ها و روسای جهانی و یونسکو با لباس های بومی و محلی مناطقی از کرمانشاه بود که این امر بیانگر اهمیت احترام به مردم این منطقه و ترویج ورزش های بومی و محلی در استان و کشور است.
گفتنی است، جشنواره بومی محلی استان کرمانشاه در روستای ده پهن با حضور غلامرضا جعفری رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی کشور ، گی ژائوئن رئیس انجمن جهانی ورزش ها و بازی های سنتی از فرانسه، پتروف کارشناس ورزش های سنتی یونسکو از کشور بلغارستان و بهرام بهروش رئیس انجمن زوران ایران و رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان کرمانشاه برگزار شد.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.