پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 19009
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, استان ها, اقتصاد کرمانشاه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۰۴ |
مدیرعامل کارخانه قند بیستون:

بحران خشکسالی مانع کاشت فراوان چغندر قند در کرمانشاه است

مدیرعامل کارخانه قند بیستون گفت: دو محصول چقندر قند و ذرت از محصولاتی هستند، که بیش از محصولات دیگر در کاشت نیاز به آب دارند و بایستی در حد مجاز تولید شوند.
بحران مانع کاشت فراوان چغندر قند در کرمانشاه است

به گزارش خبرنگار شهر روشن از کرمانشاه، بهرام رمضانی شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات کارخانه قند بیستون برگزار شد، با اشاره به پرمصرف بودن آب برای کشت چغندرقند، و کم بارش بودن از نظر نزولات آسمانی چند سال اخیر، گفت: مصرف آب برای کشت محصولاتی که نیاز آب بیشتری دارد بایستی کنترل شود تا آب برای مصارف دیگر برای مصرف عموم مَردم با مشکل روبرو نشود، بحران آب در استان اجازه کاشت بیش از حد چقندر را نمی‌دهد.

کشت بیش از حد چغندر قند لزومی ندارد

مدیرعامل کارخانه قند بیستون بیان کرد: در شرایط کمبود ذخایر آب در کشور بحران آب در سطح استان اجازه کاشت بیش از حد چغندر را نمی‌دهد، لزومی ندارد که بیش از نیاز دو کارخانه قندبیستون و اسلام آبادغرب اقدام به کاشت چغندربیش از حد نیاز داشته باشند.

برای کارخانه‌های کشور لزومی ندارد در این استان چغندر کاشته شود

مدیرعامل شرکت قند بیستون تأکید کرد: مسئولان جهادکشاورزی می‌گویند باید از تمام توان مزارع دارای قابلیت کاشت چغندر استان برای برداشت چغندر استفاده شود، تا بتوانیم برای اغلب کارخانجات قند در سطح کشور هم چغندر تولید کنیم، اما لزومی ندارد برای کارخانه‌های سایر استان‌ها در این کرمانشاه چغندر کاشت شود و دچار بحران خشک‌سالی بشویم.

وی خاطرنشان کرد: نظارتی بر روی میزان کاشت و نحوه قرارداد کارخانجات قند کشور با کشاورزان و چغندرکاران استان کرمانشاه نشده است، لذا جهادکشاورزی با انجام این کار، ضمن ضربه وارد کردن به دو کارخانه قند مستقر در استان، منابع آبی محدود استان را بیش از پیش تهدید کرده است.

رمضانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امسال چغندر بهاره ۵۰۰ هزار تن داشتیم، ۱۰ هزار تن آن محقق نشد، گفت: در سال جاری جمعا «۴۰۰ هزار تن» چغندر برای تولید شکر در استان خریداری شده است، همچنین بر اساس برنامه پیش‌بینی شده مقرر شده بود در فصل بهار ۳۵۰ هزارتن و در فصل پاییز ۱۵۰ هزارتن و در مجموع ۵۰۰ هزارتن چغندر از چغندرکاران خریداری کنیم.

این مسئول ادامه داد: امسال ۲۵۰ هزارتن چغندر بهاره و ۱۵۰ هزارتن چغندر پاییزه خریداری شده، که در مجموع «۴۰۰ هزارتن» چغندر از چغندرکاران خریداری شده است و مابقی چغندر‌های کاشت شده در استان به خارج از استان فروخته شد.

رمضانی با اشاره به اینکه کارخانه طرف چغندر است، تاکید کرد: برای سال آینده در کاشت بهاره و پاییزه ۵۰۰ هزار تن چغندر در نظر گرفته شده است، استان‌های مانند خراسان و مرکزی آب مورد نیاز برای کاشت چغندر ندارند متوسل به این استان می‌شوند.

مدیرعامل کارخانه قند بیستون تصریح کرد: این کارخانه در جذب نیرو موفق بوده، در زمان بهره‌برداری بیش از ۳۰۰ نفر کارگر داریم و امسال از سال گذشته ۲۰ هزار تن چغندر بیشتر در این کارخانه مصرف شده و یک ریال بالاتر از قیمت مصوب شده نیز فروخته نشده است.

به گفته رمضانی، با توجه به عدم تأمین چغندر مصرفی دو کارخانه قند بیستون و اسلام‌آباد‌غرب، اما تلاشی برای تأمین چغندر مورد نیاز این دو کارخانه از سوی مدیران و مسئولان ذی‌ربط انجام نشده و در این راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز طی نامه‌ای از هفت کارخانه قند در استان‌های دیگر دعوت کرده، تا به منظور برنامه‌ریزی کاشت چغندر بهاره در مناطق معتدل و سرد، برداشت چغندر پاییزه مناطق گرمسیر استان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در جلسه کمیته فنی زراعت استان حضور یابند.

رمضانی با اشاره به پرونده‌هایی که در تعزیرات حکومتی برای این کارخانه تنظیم شده بود، گفت: بحمدالله طی بررسی‌های انجام شده پرونده کارخانه قند بیستون رأی برائت خورده در این راستا از همکاری و دقت نظرمدیر کل تعزیرات حکومتی استان «قهرمان شاهی» سپاسگزاریم.

انتهای پیام/ رحمانی

نویسنده : Mahin Rahmani
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.