پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 23 شوال 1445
شناسه خبر : 8495
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, گزارش تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲:۲۷ |
شهر روشن گزارش می‌دهد

تعلل مسؤولان و بلاتکلیفی مردم کرناچی / وعده‌ای که روی زمین مانده است

بیش از 2 ماه از وعده اهدای زمین به مردم کرناچی می‌گذرد و از اهالی ساکن در حاشیه رودخانه خواستند که به دلیل احتمال سیل، خانه های خود را ترک کنند، اما تکلیف آنان چه می‌شود؟

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، اول فروردین ماه ۹۸ بود که مدیرکل هواشناسی استان، هشدار بارش شدید باران و سیل گرفتگی را داد، اما نگرانی از طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها در آن ایام بسیار جدی بود و پیش بینی شد، که از روز شنبه ۱۰ فروردین ماه یک سامانه بارشی جدید وارد استان کرمانشاه شود؛ سامانه‌ای که نگرانی‌ها درباره وقوع سیل در استان را بالا برد.
براساس این گزارش، پس از بارش شدید باران در آن ایام، برخی از شهرک های حاشیه شهر کرمانشاه از جمله کرناچی که در انتهای این شهرک خانه‌هایی در جوار رودخانه به صورت غیرمجاز ساخته شده بودند دچار آبگرفتگی شدند و شدت سیل در این نقطه به حدی بود، که سبب شد مسؤولان به فکر تخلیه خانه‌ها و برپایی اسکان اضطرای باشند تا وضعیت به حالت عادی برگردد.
 
ت ۱
طبق شواهد، با اعلان وضعیت سفید در این منطقه، مردم به خانه های خود بازگشتند، اما مسؤولان هشدار دادند که به دلیل مجاورت این خانه‌ها در مسیر رودخانه، امکان بروز حادثه در آینده پیش‌بینی‌ می‌شود، در این هنگام بود که مسؤولان استانی و شهرستانی وعده اهدای زمین در محله‌ای دیگر را به مردم کرناچی دادند.
دهم شهریور ماه، فضل الله رنجبر در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها در کرمانشاه، گفت: در جریان زلزله آبان ماه سال ۹۶ استان کرمانشاه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در حوزه شهرستان کرمانشاه برای اخذ تسهیلات بازسازی به بانک‌های شهرستان کرمانشاه معرفی شدند که تاکنون عملیات پی کنی ۲ هزار و ۲۴۷ واحد از این واحد‌ها آغاز شده و در تلاش هستیم تا فرآیند بازسازی حدود ۳۰۰ واحد باقیمانده نیز تا قبل از شروع بارندگی‌ها تعیین تکلیف شود.
 
ت۲
فرماندار کرمانشاه در خصوص آخرین وضعیت منازل مسکونی شهرک کرناچی کرمانشاه که در سیلاب‌های ابتدای امسال خسارت دیده بودند، اظهار کرد: اقدامات لازم در خصوص اختصاص زمین به صورت رایگان در فاز ۲ شهرک بسیج کرمانشاه به ساکنان این محله که خانه هایشان در بستر و حریم رودخانه ساخته شده و قصد جابجایی دارند، انجام‌گرفته است.
وی افزود: همچنین مبلغ ۹۴ میلیون تومان که ۲۹ میلیون تومان آن به صورت بلاعوض و ۶۵ میلیون تومان دیگر به صورت تسهیلات قرض الحسنه است، در اختیار این متقاضیان‌قرار خواهد گرفت و بر اساس برآورد‌های صورت گرفته حدود ۲۰۰ واحد مسکونی در بستر و حریم رودخانه ساخته شده که تاکنون صاحبان ۶۰ واحد از این واحد‌ها متقاضی استفاده از تسهیلات و زمین رایگان شده‌اند.
اکنون بیش از ۲ ماه است که از این وعده می‌گذرد اما هنوز این وعده به مرحله عمل نرسیده، تا جایی که چند روز پیش در رسانه‌های محلی، از مردم کرناچی ساکن در حاشیه رودخانه خواستند که به دلیل احتمال سیل گرفتگی، خانه های خود را ترک کنند، اما تکلیف آنان چه خواهد شد؟
مسؤولان امر باید پیگیر موضوع باشند
سعید سلیم ساسانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه، اظهار داشت: متأسفانه عده ای در این نقطه اقدام به ساخت خانه غیرمجاز و بدون مجوز در زمین های آب منطقه‌ای کرده‌اند و از نظر قانون باید با آنان برخورد شود، نمی‌شود که هرکسی هرجا خواست بدون مجوز در زمین شخص یا سازمانی اقدام به ساخت کند و باید پیگیر این موضوعات بود، اما از آنجا که این افراد از قشر ضعیف هستند، تصمیم گرفته شد که به آنان زمین رایگان برای ساخت در نقطه دیگری اهدا شود.
 
ت۳
مدیرکل دفتر شهری استانداری کرمانشاه افزود: فرماندار کرمانشاه، مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل بنیاد مسکن استان درحال پیگیری این موضوع هستند، راه و شهرسازی نیز برای ارائه زمین اعلام آمادگی کرده است، اما تعلل های در این بین صورت گرفته که باید هرچه سریعتر رفع شود.
وی بیان کرد: از سوی دیگر توقعات صاحبان این خانه ها بالا است و خواستار ساخت خانه توسط دولت هستند که امکان پذیر نیست، اکنون باید مسؤولان امر پیگیر موضوع باشند و از سوی دیگر مردم فهیم و معزز این منطقه توقعات خود را کاهش داده و منطقی رفتار کنند.
تکلیف با خودشان است
فضل الله رنجبر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه با تأکید بر غیرقانونی بودن خانه های ساخته شده در منطقه کرناچی، اظهار داشت: پس از وقوع سیل در این محل و لزوم حفظ امنیت شهروندان، تصمیم گرفته شد، که در منطقه دیگری زمین برای ساخت به این افراد اهدا شود و اکنون در شهرک فدک، زمینی از سوی راه و شهرسازی آماده شده است.
فرماندار کرمانشاه ادامه داد: مقرر شده هر یک قطعه زمین به ۲ الی ۳ نفر ارائه شود و سپس بنیاد مسکن وام ساخت این منازل را پرداخت کند، که اکنون درحال پیگیری است.
 
ت۴
فرماندار کرمانشاه در پاسخ به این سؤال که با توجه به اعلام هشدار در راستای تخلیه خانه های محدوده رودخانه کرناچی و آماده نبودن زمین جهت ساخت تکلیف مردم این منطقه چه خواهد شد در پاسخی نامتقاعد کننده، گفت: تکلیف با خودشان است.
آماده پرداخت وام ساخت هستیم
بابک عاطفی در خصوص آخرین وضعیت پرونده پرداخت وام جهت ساخت خانه مردم شهرک کرناچی به خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه، گفت: روال قانونی کار این است که ابتدا باید زمین از سوی راه و شهرسازی ارئه شود، سپس پروانه ساخت صادر گردد و بعد اقدام به پرداخت وام کنیم.
 
ت۵
مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: تاکنون برای حدود ۷۵ نفر پرونده تشکیل شده است و ما آمادگی کامل برای پرداخت وام ساخت را داریم، اما تا مسکن و شهرسازی اقدام به ارائه زمین نکند، امکان پرداخت وام نیست.
خبرنگار شهر روشن با هدف پیگیری بیشتر و دستیابی به مستندات معتبر هم سری به شهرک کرناچی زد و با مردم ساکن در حاشیه رودخانه به گفت‌وگو نشست.
یکی از این ساکنان منطقه کرناچی عنوان کرد: اگر اینجا و در زمین های دولت خانه ساخته‌ایم از سر ناچاری بوده، چراکه از لحاظ مالی ضعیف هستیم و امکان خرید خانه یا زمین را داشته‌ایم.
یکی دیگر از اهالی شهرک کرناچی در کرمانشاه، اظهار داشت: مسؤولان طی این مدت کمک کردند و حتی در ساخت ما را یاری کردند، اما اکنون مشکل ما خطر و تهدید طغیان رودخانه است، لذا مجبوریم برای حفظ امنیت خود جابه‌جا بشویم.
وی یادآور شد: مسؤولان هنوز به وعده خود در اهدای زمین به اهالی کرناچی برای انتقال به فدک هنوز عمل نکرده‌اند، اما برای دریافت وام در بنیاد مسکن تشکیل پرونده داده‌ایم، که امیدواریم هرچه سریعتر و تا قبل از زمستان این زمین ها به ما تحویل داده شود.
تعدادی از شهروندان شهرک کرناچی نیز در گفت‌وگوی اختصاصی، بیان کردند که اداره راه و شهرسازی در شهرک فدک برای آنان زمین برای ساخت در نظر گرفته است، اما هنوز از نحوه و زمان تحویل این زمین ها اطلاعاتی نداریم.
خبرنگار شهر روشن برای بررسی نحوه واگذاری زمین به مردم کرناچی چند بار با مدیرکل راه و شهرسازی تماس گرفت، که این مسؤولان پاسخگو نبود و در نهایت مدیر روابط عمومی این اداره کل وعده پیگیری را داد، حال به نظر می‌رسد اگر تعلل های اداره کل راه و شهرسازی ادامه پیدا کند، مردم ساکن در حاشیه رودخانه شهرک کرناچی امسال نیز با مشکل مواجه شوند، هرچند که این خانه ها به صورت غیرقانونی ساخته شده‌اند، اما باید چاره‌ای اندیشید که در زمستان پیش رو، مردم این منطقه که از قشر ضعیف نیز هستند آواره نشوند.
گزارش از حسین مسکنه
انتهای پیام/ح

نویسنده : حسین مسکنه/ فعال رسانه‌ای در کرمانشاه | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.