پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 435
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, استان ها, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, گزارش تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ |
شهر روشن گزارش می دهد

خواستن و توانستن کارآفرینی کرمانشاهی با حمایت بنیاد برکت

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی،‌ کالای ایرانی و نیز حمایت از کارآفرینان استان کرمانشاه اقدامات موثر و قابل توجهی را انجام داده است.
خواستن و توانستن کارآفرینی کرمانشاهی با حمایت بنیاد برکت

به گزارش پایگاه خبری شهرروشن از کرمانشاه، بنیاد برکت در ۲۰ آذر سال ۸۶ تاسیس شد تا به عنوان مجموعه‌ای برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام المنفعه در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته فعالیت کند و طی ۱۰ سال خدمت‌رسانی در اکثر حوزه‌ها اقدامات مهم و موثری را در دستور کار قرار داده است.

براساس این گزارش، توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، توسعه فضاهای آموزشی از طریق تاسیس مدارس برکت، انجام امور زیربنایی، ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی، توسعه خدمات بیمه‌ای، مالی و حمایتی، ساخت مراکز درمانی و افزایش دسترسی جامعه به ویژه ساکنان مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی از جمله این خدمات ارزشمند در کشور است.

اقداماتی همچون توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در کشور با سرمایه‌گذاری عظیم به همراه صدها طرح و مشارکت‌های اقتصادی که با حمایتی لازم به کارآفرینان بومی سپرده می‌شود را می‌توان مورد اشاره قرار داد.

فرمایشات گهربار مقام معظم رهبری در مورد کارآفرینان مبنی بر اینکه «در ذهنم حل مشکلات محرومان بوده است. مثلاً مشکلات هزار روستا را کاملاً حل کنید. چه‌قدر خوب است هزار نقطه آباد شود یا هزار مدرسه در کشور ساخته شود، این دستگاه را برای این کار آماده کنید»به‌خوبی نشان از اهمیت و ضرورت کارآفرینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارد.

نهاد‌های بسیاری در کشور فعالیت‌های اقتصادی و مثمرثمری را داشته‌اند، لذا «بنیاد برکت» وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یکی از همین نهاد‌های پرتلاش و شناخته شده است که در کارنامه کاری موفق خود به کشف استعدادهای برتر، حمایت از کارآفرینان و خودکفایی مردم مناطق محروم و روستایی را دارد، همچنین به عنوان بازوی محرک با توجه به تحقق شعار سال “حمایت از کالای ایرانی” نیز توسعه و تقویت این هدف والا و خداپسند را مد نظر قرار داده است.

باتوجه به مسائل اقتصادی، اما رخدادهای خوبی در کشور از سوی ستاد اجرایی بنیاد برکت در حال انجام است، که به عنوان بخشی از نهاد رهبری در پی کمک به دولت برای خروج از شرایط دشوار است.

از سال ۸۶ به بعد که (مخبر) رییس ستاد اجرایی بنیاد برکت معارفه شد، دیدارهایی با رهبرمعظم انقلاب صورت گرفت که نتیجه آن کمک رسانی به مناطق روستایی بود و چقدر خوب است که هزاران روستا، محرومیت زدایی و توانمندسازی شوند.

بیستم آذرماه سال ۸۶ بنیاد برکت توسط ستار اجرایی حضرت امام(ره) تشکیل شد، که وظیفه اصلی به عنوان بازرسی ستاد اجرایی و در واقع توانمندسازی(اقتصادی، شناسایی و خدمات به مناطق محروم روستایی و…) بود، این نهاد نظارتی در ابتدا با سه عرصه خدمتی آغاز به فعالیت کرد و اکنون بیش از ۵۵ خدمت متنوع و اساسی به مناطق محروم روستایی ارائه می دهد.

حمایت از بنگاه های اقتصادی و کارآفرینان محلی و بحث توانمندسازی اقتصادی اجتماع محور از دیگر اهداف این بنیاد است، لذا به دنبال تصدی گری نبوده و از طرفی در طرح ها ۴۹ درصد سرمایه گذاری انجام می دهد و ۵۱ درصد آن بر عهده کارآفرینان محلی است.

کمک در تسریع تهیه وام و نیز فراهم شدن شرایط برای اشتعالزایی و به ثمر رساندن طرح های توجیهی اشتغال در بازه زمانی سه الی پنج سال در دستور کار بنیاد برکت فرمان امام است، همچنین این نهاد در سود درآمدزایی آن وارد نمی شود، اما به نوعی در سود و زیان طرح ها نیز خود را سهیم و شریک می داند.

بنیادبرکت مناطق روستایی هدف را شناسایی می کند، به افراد کارآفرین وام اهدا کرده و پشتیبان(سرمایه گذار) برای آنان استخدام می کند، به عنوان مثال می توان به راه اندازی کارگاه تولیدی قالی بافی و ایجاد تسهیلات علمی و استاندارد به همراه فراهم کردن شرایط ضروری کسب و کار مناسب برای مستعدان این عرصه اشاره کرد.

طبق آمار در چندماه اخیر بیش از ۴۰۰ نفر تسهیل گر از بین یک هزار و ۲۰۰ نفر آموزش دیده، به مناطق محروم اعزام شدند و با بررسی شرایط اشتغال آستین همت را برای حمایت از کارآفرینان کشور بالا زدند.

اکنون قالی باقی از یکی از شهرهای کشور به عنوان معیشت پایدار محسوب شده و در مرحله ایجاد زمینه صادرات تولیدات و اقدامات تسهیل محور برای آن قرار گرفته است، لذا این طرح از سوی بنیاد برکت به بانک های عامل معرفی می شوند که در سایر طرح های آب سانی، ساخت پل، جاده ها، کارخانجات و… نیز مشارکت دارند.

روستای سفید برگ از توابع استان کرمانشاه یکی از مناطقی است، که بنیاد برکت بر آن ورود پیدا کرد و کار اشتغالزایی و کمک به اهالی این روستا را در دستور کار خویش قرار داد، همچنین یک هزار طرح ساخت مدرسه در راستای کمک به نهاد آموزش و پرورش از جمله برنامه ها است که مهرسال جاری بیش از ۱۱۰ مدرسه را به افتتاح رساند.

بنیاد برکت ستاد فرمان امام بر روی بیش از ۳۵ هزار پروژه کار می کند و در استان ها نیز نمایندگانی به عنوان تسهیل گر دارد، طرح های همچون مدارس را به ستاد نوسازی می دهد و ساخت مراکز درمانی را هم به نهاد مربوطه وزارت بهداشت می سپارد، ساخت پل و جاده برعهده وزارت راه و شهرسازی قرار میگیرد و در این راستا بنیاد برکت با حمایت خود بر تکمیل و اجرای طرح ها نظارت کامل دارد.

بنیاد برکت بنیادی عام المنفعه است و به عنوان ستاد تامین کننده اعتبارت مورد نیاز فعالیت دارد، همچنین مبحث سلامت الکترونیک از دیگر اقدامات آن محسوب می شود، که از جمله آن می توان به تهیه تجهیزات الکترونیک و ارسال از طریق چهار کاروان به مناطق محروم و روستایی اشاره کرد، در شهرستان های پاوه و کرمانشاه نیز طرح سلامت الکترونیک به اجرا درآمده در واقع ستاد برکت وارد حوزه هایی شده، که بخش خصوصی نتوانسته است انجام دهد.

حمایت از ایتام و بیمه کردن ۲۰۰ هزار یتیم از بین یک هزار و ۲۵۰ هزار نفر تحت پوشش ستاد برکت، اعطای وام قرض الحسنه از جمله اقدامات است، چرا که مقام معظم رهبری همواره بر ۲ امر مهم تاکید دارند و سفارش ایشان کمک رسانی به مردم بی بضاعت است.

اجرای طرح های اشتغالزایی برای بیش از ۲ هزار نفر از زنان خودسرپرست از سوی بنیاد برکت در حال انجام است، همچنین برای افراد فارغ التحصیل فاقد شغل در استان نیز اقدامات اشتغالزایی صورت می گیرد.

منصور محمودی امروز در گفت و گو با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه با بیان اینکه از طریق بنیادبرکت توانسته طرح اشتغالزایی دامپروری روانسر را به اجرا برساند، اظهار داشت: بیش از ۳۷۹ میلیارد تومان سرمایه گذاری شرکت دامپروری کاوات روانسر بوده که از این میزان تامین اعتبار ۱۳۹ میلیارد تومان را بنیاد برکت به عهده گرفته و پرداخت کرده است.

مدیرعامل شرکت دامپروری کاوات روانسر ادامه داد: در حال حاضر کار پرورش ۵۰۰ راس دام را انجام می دهیم و این شرکت ظرفیت پرورش دامپروری یک هزار راس دام شیری را دارد.

وی با بیان اینکه بنیاد برکت در امور اجرایی اشتغالزایی مشارکت دارد، افزود: کشاورزان شهرستان روانسر و این شرکت از حمایت های بنیاد بسیار امیدوار شدند و تولیدات و محصولات خود را می آورند به شرکت واگذار می کنند، چراکه امنیت دارد و اکنون در فاز توسعه قرار داریم.

محمودی از نحوه آشنایی خود با فعالیت بنیادبرکت وابسته به ستاد فرمان حضرت امام خمینی(ره) در طی شرکت در یکی از جلسات کارآفرینی استانداری کرمانشاه اشاره و بیان کرد: در این جلسه با نوع خدمات رسانی این بنیاد از سوی متولیان مربوطه آگاهی یافتم و تحقیقات لازم را برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی برای رونق و راه اندازی شرکت کاوات روانسر انجام دادم.

این مسوول با اشاره به اینکه گوساله ها تا یک هفته شیر می خورند و بعد از سه روز به آنان خوراک داده می شود و تحت مراقبت قرار دارند، گفت: تا ۱۰ ماهگی به عنوان گوساله مورد مراقبت هستند، در روز دو وعده به آنان شیر می دهیم.

محمودی با اشاره به اینکه گاوها حدود ۹ ماه بارداری دارند، گفت: تلفات به کمتر از ۲ درصد هم نمی رسد، سوله هایی برای توسعه ۵۰۰ راس دام را ایجاد کردیم و با سفر مخبر به کرمانشاه افتتاح دامپروری یک هزار راس در روانسر صورت می گیرد.

منصور محمودی با بیان اینکه سیستم آبیاری این اراضی در شهرستان روانسر به روش مکانیزه است، ادامه داد: این پروژه بیش از ۲ میلیاردتومان هزینه در بر داشت، متوسط ۱۸۰ هکتار زمین داریم که از این مقداردحدود ۱۷۰ هکتار آن زمین کشاورزی است و ۱۰ هکتار هم مربوط به دامپروی کاوات روانسر است که با کمک بنیاد برکت در حال توسعه آن هستم.

وی با اشاره به اینکه برای هر سالن دامپروری یک سرکارگر مشغول به کار است، افزود: در تلاش برای توسعه تصفیه خانه دامپروری کاوات روانسر هستم تا آلودگی و فظولات آن را به صفر برسانیم.

این مسوول یادآور شد: صدنفر در دامپروری کاوات روانسر طبق قانون کار مشغول به کار هستند و در ماه قریب یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند و مشمول بیمه شدند، همچنین در مراسمات خاص و اعیاد قربان و عیدفطر نیز عیدی می گیرند.

مدیرعامل شرکت کاوات روانسر با بیان اینکه هر کاری دشواری خاص خود را دارد، گفت: متولد سال ۴۴ و شهرستان جوانرود هستم، علاقه به کار دامپروری دارم و به فکر احداث این پروژه افتادم، دارای سابقه کار و بازنشسته نظامی و سپاهی ام و به سمت کارآفرینی و اشتغالزیی روی آوردم.

محمودی افزود: از سال ۹۲ تلاش کردم در راستای اشتغالزایی و رفع محرومیت زدایی منطقه حرکت کنم، از بانک سپه و کشاورزی کمک خواستم اما چون شرایط خاصی داشت، مقدور نشد، از طریق جلسه استانداری با فعالیت و مساعدت بنیادبرکت ستادفرمان حضرت امام خمینی(ره) و نیز بنیاد مسکن آشنا شدم، به مرکز اصلی آن در تهران مراجعه کردم و با بیان طرح الحمدالله توانستم دامپروری ۵۰۰ راسی کاوات روانسر را تاسیس کنم و اکنون مجوز تاسیس دامپروری یک هزار راسی در این شهرستان را دارم و در سطح کشور به عنوان دامدار نمونه سال ۹۶ انتخاب شدم.

وی گفت: هرگاو حدود سه وعده در طول روز شیردوشی دارد و سرانه هر لیتر آن را توسعه دادیم، همچنین نیت بر این است، طبق قرارداد طرح را پنج سال با کمک بنیاد برکت ادامه دهیم تا توسعه پیدا کندو کاش کل کارهای اقتصادی کشورمان را به دست این ستاد بسپارند تا به رونق و نتیجه مفیدی برسد، تلاش داریم اگر هزار راس دامداری روانسر راه اندازی شود تولید را بالا ببریم.

وی با اشاره به اینکه از سختی های کار دامپروری تهیه تجهیزات و قطعات است، هرچند کار به نحو احسنت انجام می شود، زلزله اخیز استان نیز دیوارها را دچار تخریبهایی کرده، اما سوله ها سالم ماندند، اکنون نیز قسمتی از سالن ها تاسیس شده است.

محمودی به بیان خاطرات شیرین کار دامپروری در روانسر اشاره و عنوان کرد: توجه به کارآفرینی روستاییان حائز اهمیت است، اما اهدای وام روستایی ۱۰ یا ۲۰ میلیونی اثربخش نبوده و اعتقادی به آن نداریم، چراکه وام زیر ۵۰ میلیون تومان توجیه اقتصادی نداشته و مجتمع های بزرگ و کارخانه های تولیدی را باید دریابیم، سعی دارم این گاوداری را هم به ۲ هزار و ۵۰۰ راس دامپروری تبدیل کنم و بیش از ۳۰۰ نفر می توانند مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به اینکه کارخانجات ناعادلانه شیر را ۵۰۰ تومان گران کردند و سوءاستفاده می کنند، متذکر شد: دامداری با مشقت و دشواری بهترین شیر را تولید می کند تا ارزان به دست مصرف کنندگان برسد و کارخانه ها نباید بی رویه قیمت را تغییر بدهند، لذا نهادهای نظارتی چون تعزیرات حکومتی برکاهش قیمت ها باید قانون را اعمال کند.

این کارآفرین کرمانشاهی افزود: طی هشت سال دفاع مقدس به عنوان فرمانده گردان خدمت کردم، در عملیات های پدافند مرصاد، جزیره مجنون، کربلای پنج، شلمچه و… حضور یافتم، با بیسیم چی شهیدمحمدابراهیم همت و با همرزمان و یادگاران دفاع مقدس همچون احمدی مقدم، مرتضی قربانی ارتباط دارم و از قشر ایثارگر استان هستم، لذا از مسوولان می خواهم به فکر آحاد جامعه و احقاق حق خون شهدای کشور باشند.

این مسوول در پاسخ به این سووال که آیا وضعیت کنونی اشتغال در کرمانشاه، آیا جوابگوی این همه رشادت و دلاوری مردم غیور و شهیدپرور این دیار معنوی و دروازه نجف است؟، گفت: دولت و متولیان مسوول این شرایط و نارسایی های آن هستند، سرمایه گذاری در این استان اندک است و نیاز به رسیدگی بیشتری دارد.

وی گفت: زمین مذکور را سال ۸۲ با سه شریک از یکی از بانک ها(کشاورزی) خریداری کردم، از سال ۹۴ با همکاری بنیاد برکت توانستم شروع به فعالیت کنم.

طبق نظر کارشناسان، هرگاو پنج شکم زایش دارد، قریب هشت سال عمر می کند و گاهی عمر آنان بیش از ۴ سال از میانگین فوق بوده و بستگی به ژنتیک آنان دارد.

برخی دام ها در تابستان تمایل زیادی به غذا و خوراک به دلیل تجمع حشرات ندارندو عملکرد آنان در این فصل کاهش دارد، اما در این گاوداری تولید به زیر ۴۱ لیتر کاهش نداشته و بالاترین میزان را دارد.
گاوها پس از طی کردن عمر، در صورت صلاح دید از سوی کارشناسان وامپزشکی و نظارت بهداشتی ذبح شرعی می شوند و گوشت آنان هم به بازار مصرف می رسد.
هر گاو قریب ۴۰ کیلوگرم در طول روز مصرف غذایی دارد، مکمل و ویتامین هایی به آنان داده می شود تا در بهبود شیردهی کمک کند، و چهارنوبت در روز و به میزان ۲ ساعت شیردوشی دارند.

اصطلاح جالبی هم در مورد این موجود مفقد گاهی در ادبیات ما وجود دارد به عنوان “گاوپیشانی سفید” به این معنی به فردی ابلاغ می شود که موردی شهره عام و خاص باشد، چراکه همواره جلوی چشم است و به گفته اهالی و ادب دوستان این ضرب المثل بار و ظرفیت مثبتی دارد که در مورد اشخاص به کار برده می شود.

سید مهدی افجمی امروز در گفت وگو با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه با اشاره به رضایت از مشارکت در طرح حمایتی بنیاد برکت امام و استفاده از تسهیلات این نهاد تسهیل گر، اظهار داشت: بنیادبرکت تا سقف ۴۹ درصد در طرح های اشتغالزایی و سایر طرح های اقتصادی و در بازه زمانی سه الی پنج سال مشارکت می کند، همچنین سهامی برای شرکت خریداری کرده و با قیمت کارشناسی شده طرح ها را به سرمایه داران واگذار می کند و به این ترتیب در طرح های بعدی مشارکت دارد و به دنبال آن است که در مناطق محروم شرایط اشتغالزایی را فراهم کند.

رئیس هیات مدیره (مدیر داخلی) شرکت دامپروری کاوات روانسر تصریح کرد: تپه کوئیک از مناطق محروم روانسر است و ۱۵ کیلومتر با این شهرستان فاصله دارد، از طرفی هم از نظر زراعی دارای زمین حاصلخیز است و منطقه شرایط آب و هوایی مناسبی برای دامپروری شیری را دارد.

این مسوول با اشاره به موقعیت کشاورزی و دامپروری کاوات روانسر (کاوات نام دیگر رودی که آب جوانرود را تامین می کند و به رودخانه قار قوری قلعه می رسد) و بیش از ۱۷۰ هکتار زمین کشاورزی دارد، ادامه داد: بخشی از این اراضی تغییرکاربری داده شده و اکنون پروانه یک هزار راس پرورش دام را داریم که طی آن ۵۰۰ راس گاو شیری با ۲۰ تن شیر استحصال شده پرورش داده می شود.

وی با اشاره به اینکه در منطقه غرب و ویژه در استان کرمانشاه دارای وجه تمایز است و محصولات ارگانیک و سنتی تولید می شود، بیان کرد: کارخانه های همچون روغن نباتی نازگُل را داریم، از طرفی روغن حیوانی کرمانشاه دارای کیفیت خوبی است و در این استان فرآوری می شود.

یکی از کارکنان این شرکت دامپروری در روانسر نیز با بیان اینکه توانسته در این عرصه به فعالیت بپردازد و از وضعیت اشتغال خود رضایت دارد، اظهار داشت: شرایط کاری ام خوب است و به برکت این شرکت توانستم تشکیل خوانده دهم و امرار معاش کنم.

وحید درویشی گفت: دارای مدرک دیپلم و ۳۹ سال سن دارم و بیش از دو سال است مشغول به کار در دامپروری کاوات روانسر هستم، تعداد کارگران ۵۰ نفر هستند.

این شهروند روانسری بیان کرد: این شرکت دارای ۲ سالن بزرگ گاوداری و ۲ سالن شیردوشی است، به گوساله ها رسیدگی می کنیم از نظر بهداشت و موقع زایش به مراقبت بسیار نیاز دارند.

وی تصریح کرد: حدود ۴ الی ۵ سال از تاسیس این شرکت دامپروری گذشته است دارای سالن های متعددی است و کار و خدمات رسانی در این محل برای ما رضایت بخش است چون خدا هم انسان شاغل را دوست دارد.

گفتنی است، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی،‌ کالای ایرانی و نیز حمایت از کارآفرینان استان کرمانشاه اقدامات موثر و قابل توجهی را انجام داده است.

++++++++++++++++++++
گزارش از: فاطمه زهرا تکلف پور
++++++++++++++++++++

انتهای پیام/ت

نویسنده : فاطمه زهرا تکلف پور/ روشنک | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.