پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 9270
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۸:۲۶ |
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه:

مرکز «رشد صادرات» در کرمانشاه تاسیس می‌شود/ برنامه‌ریزی برای گسترش تبادلات تجاری با عراق

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: مرکز رشد صادرات در استان با همکاری جهاددانشگاهی یا شرکت شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه و به نقل از روابط عمومی اتاق کرمانشاه، کیوان کاشفی در نشست خبری بیست و سومین سالروز ملی صادرات با اشاره به کاهش حدود ۲۵ درصدی ارزش صادرات استان در ۹ ماهه امسال، اظهار داشت: بخشی از این کاهش ناشی از بسته بودن مرز مهم سومار بود که با پیگیری‌های انجام شده، به صورت سمبلیک و بعد از تعطیلات کریسمس عملا بازگشایی خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه بخشی از این کاهش ارزش صادرات را نیز ناشی از اصلاح نرخ پایه‌های صادراتی دانست که در گذشته چندان مورد توجه نبود و حتی با بازارهای جهانی فاصله داشت، اما با جدی شدن بحث پیمان‌سپاری ارزی این نرخ‌ها اکنون تعدیل شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل افزایشی که در نرخ ارز داشتیم شاهد جهش صادراتی بودیم، که البته می‌توانست بسیار بیشتر از این هم باشد، اما برخی دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها مانع شد، تاکید کرد: طی سال‌جاری بخشی از این افزایش نرخ ارز تعدیل شده و نتیجه آن را در کاهش ارزش صادرات شاهدیم.
این مسؤول افزود: از سوی دیگر ممنوعیت‌های صادراتی مستقیم و یا غیرمستقیمی هم برای برخی کالاها داشتیم که بر کاهش صادرات اثرگذار بوده است.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران، با بیان اینکه معمولا سه ماهه پایانی سال بحث صادرات پررونق است، ابراز امیدواری کرد که بخشی از این کاهش ۲۵ درصدی صادرات استان در این مدت جبران شود.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه تاکید کرد: البته اینکه در پایان امسال در مجموع کاهش صادرات استان را خواهیم داشت، تقریبا قطعی است.
کاشفی از افزایش ۱۵۱ درصدی واردات استان در هشت ماهه امسال هم یاد کرد و با بیان اینکه عمده محصولات وارد شده شامل مواد اولیه کارخانجات بوده است، گفت: این یک امر مثبت و نشان‌دهنده افزایش فعالیت واحدهای تولیدی استان است.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به تغییر سیاست‌های تجاری عراق که بر کاهش صادرات ایران بی‌تاثیر نبوده است، افزود: بعد از ثباتی که در این کشور حاکم شد و با توجه به ثروتی که در اختیار دارند، کم کم در زمینه انواع تولیدات سرمایه‌گذاری کردند.
کاشفی با بیان اینکه این امر سبب شد عراق در بسیاری از کالاها به‌ خصوص محصولات کشاورزی به خودکفایی برسد و ممنوعیت واردات آن‌ها را اعلام کند، تصریح کرد: این کشور در حوزه لبنیات نیز سرمایه‌گذاری‌های جدی از جمله با کشور ترکیه داشته است.
رئیس اتاق کرمانشاه ایران نمونه دیگر این ممنوعیت را مربوط به سیمان دانست و گفت: عراق ۱۸ کارخانه تولید سیمان و ۶ کارخانه در حال ساخت دارد و با هدف حمایت از آن‌ها صادرات سیمان را از همه کشورها و نه فقط ایران ممنوع کرده است.
وی عنوان کرد: در شرایطی که عراق با هدف حمایت از تولیدات داخلی خود واردات برخی از کالاها را محدود کرده، باید رویه صادرات به این کشور را به سمت کالاهایی ببریم که در آن‌ها امتیاز داریم.
کاشفی محصولات پتروشیمی را از جمله این موارد دانست که عراق هنوز به تکنولوژی آن دست پیدا نکرده و ایران می‌تواند سال‌ها در این زمینه کار کند.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نیز باید به سمت محصولاتی برویم که ارزش افزوده بیشتری دارند.
کاشفی گفت: تبادلات تجاری با کشور عراق دیگر باید به سمت شیوه جدید برود و آینده این تبادلات از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک امکان‌پذیر خواهد بود.
عضو هیأت رئیسه اتاق ایران بهترین روش برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در عراق را نیز از طریق تشکیل کنسرسیوم‌ها دانست و گفت: بر لزوم حذف روند تخلیه و بارگیری در مرزها و راه‌اندازی حمل یکسره به عراق نیز تاکید داریم.
برای رونق توریسم درمانی به پرواز مستقیم کرمانشاه – نجف نیاز داریم
کاشفی یادآوری کرد: در حوزه توریسم درمانی نیز ظرفیت قابل توجهی داریم که البته به شدت هم پیگیر آن هستیم.
وی با اشاره به بیمارستان بخشی خصوصی که با پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۹۰ درصد در کرمانشاه در حال احداث است، از این بیمارستان مدرن به عنوان یک ظرفیت برای رونق توریسم سلامت استان یاد کرد.
رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون نیز چند شرکت در زمینه مدیریت توریسم درمانی فعال هستند و از مرحله شناسایی بیماران عراق تا تشکیل پرونده و… را انجام می‌دهند، عنوان کرد: مهمترین معضل کنونی ما خالی بودن جای حمل و نقل هوایی برای بیمارانی است که نمی‌توانند زمینی سفر کنند.
این مسؤول خاطرنشان کرد: در ایام اربعین که چند پرواز هفتگی مستقیم به نجف داشتیم، این معضل تا حدودی رفع شده بود و اکنون نیز امیدواریم با پیگیری‌هایی که
از طریق ایران ایر انجام دادیم، دو تا سه پرواز مستقیم در هفته به نجف راه‌اندازی شود.
* به دنبال راه‌اندازی ترانزیت زمینی تا سوریه هستیم
وی بر لزوم توجه به بازارهای صادراتی جدید از جمله سوریه هم تاکید و تصریح کرد: مشکل ما در زمینه صادرات به سوریه طولانی بودن مسیر حمل و نقل است.
کاشفی ادامه داد: در تلاشیم ترانزیت زمینی به سمت سوریه را راه‌اندازی کنیم، اما به دلیل برخی مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد تاکنون به تاخیر افتاده است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون هم کالاهای ایرانی در بازار سوریه دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: این کالاها از سمت عراق به سوریه ارسال شده است.
وی اشاره‌ای هم به برنامه‌های اتاق بازرگانی برای توسعه صادرات داشت و با بیان اینکه صادرات در هر یک از بخش های کشاورزی، صنعت و … سیاست خاص خود را نیاز دارد، افزود: در حال راه‌اندازی یک مرکز رشد صادرات در استان با همکاری جهاددانشگاهی یا شرکت شهرک‌های صنعتی هستیم که کارهای جانمایی و تعیین نوع منابع مالی آن تا حدود ۹۰ درصد انجام شده است.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، این مرکز به واحدها در زمینه نوع تولید، شیوه مناسب بسته‌بندی، شیوه ورود به بازارهای صادراتی و … کمک خواهد کرد.
این مسؤول ابرازامیدواری کرد، بتوانیم با استفاده از ظرفیت این مرکز هر سال پنج یا ۶ واحد تولیدی استان که ظرفیت‌های لازم را دارند صادراتی کنیم.
رئیس اتاق کرمانشاه از اهمیت برپایی نمایشگاه‌های خارجی هم یاد کرد و گفت: به شدت در زمینه برپایی این نمایشگاه‌ها و نحوه عملکرد سازمان توسعه تجارت در واگذاری نمایشگاه به شرکت‌های خصوصی که معلوم نیست چطور احراز صلاحت می‌شوند، انتقاد داریم.
وی عنوان کرد: متاسفانه این شرکت‌ها تاکنون چند بار تاریخ برپایی نمایشگاه‌ توانمندی‌های ایران در اقلیم کردستان عراق را به تاخیر انداختند که این امر هم به وجهه جمهوری اسلامی ایران آسیب می‌زند و هم سبب می‌شود واحدها آن‌طور که باید استقبال نکنند.
کاشفی اشاره‌ای به موضوع سرمایه‌گذاری چینی‌ها در کرمانشاه که با انتقاداتی همراه بوده داشت و افزود: این سرمایه‌گذاری از خروجی‌های همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمانشاه در تهران بود و بعد از پیگیری‌های فراوان نتیجه داد.
رئیس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری خارجی در استان نداشته باشیم، پس این مناطق ویژه اقتصادی و .. را به چه منظور در استان راه‌اندازی کردیم؟
* ۱۳ صادرکننده برتر کرمانشاه تجلیل می‌شوند
کاشفی با اشاره به تاخیر در برگزاری بیست و سومین مراسم سالروز ملی صادرات هم در کشور و هم استان به دلیل همزمانی با ایام اربعین و ماه صفر، اظهار  داشت: در نهایت این مراسم روز پنجشنبه (پنجم د‌یماه) در کرمانشاه برگزار خواهد شد.
این مسؤول افزود: در این مراسم از بین ۶۰ تا ۸۰ صادر کننده که برای این رویداد ثبت‌نام کرده بودند، ۱۳ صادرکننده برتر استان تجلیل خواهند شد.
به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، این صادرکنندگان براساس شاخص‌هایی که از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام می‌شود از جمله میزان صادرات، نوآوری در صادرات، بازارهای جدید صادراتی و… انتخاب می‌شوند.
کاشفی از حضور رئیس سازمان توسعه تجارت در این مراسم هم خبر داد و گفت: در جلسات دیگری که برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه تجارت در نظر گرفته شده، برخی از موانعی که داریم را به اطلاع وی خواهیم رساند.
انتهای پیام/ت

| منبع خبر : روابط عمومی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.