پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 9175
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ |
مديركل شيلات كرمانشاه خبر داد

تولید ۲۰ هزار تن ماهی گرمابی و سردابی در کرمانشاه/ صادرات از خسروی انجام شود

مديركل شيلات استان كرمانشاه از افزايش ٤٠ درصدی در بخش تولید ماهی گرمابی و ١٥ درصدی در سردابی نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان خبر داد.

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، سیدفرزاد افضلی صبح امروز در نشست شورای اداری شیلات که در قصرشیرین برگزار شد، اظهار داشت: در فاز نخست مجتمع پرورش ماهی سالیانه چهار هزار تن تولید را داریم.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه تصریح کرد: در چهار سال متوالی موفق شده ایم رتبه اول را در بین استان های غیر ساحلی به دست بیاوریم.
وی عنوان کرد: با رفع مشکلات زیرساختی و طرح برق رسانی امروز شاهد افزایش میزان تولید با تسهیل شرایط هستیم.
این مسؤول خاطرنشان کرد: اسناد تک برگ برای ١۵ مزرعه صادر و فرآیند انتقال اسناد اراضی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ٩٨ تاکنون ۶ هزار و ۵۵ تن ماهی گرمابی و ۱۴ هزار و ۶۴۵ تن ماهی سردابی تولید داشته ایم، افزود: این میزان، افزایش ۴٠ درصدی در بخش گرمابی و ١۵ درصدی در سردابی را نسبت به کل تولید سال ٩٧ را بیان می‌کند.
مهدی حسینی ریزوندی در این جلسه به پرداخت ریالی آب تولیدی و مبنی بر ۵ درصد طبق قوانین اشاره و عنوان کرد: ابتدا طرح توجیهی ۲ لیتر در ثانیه نوشته شده و با آبفا قرارداد بستیم که در فصل های مختلف نیز تفاوت دارد، اما شرکت بیستون پارس راه‌اندازی شد و از سهم آبی ما برداشتند.
مدیرعامل تعاونی شیلات شهدای قصرشیرین با سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مکاتبه داشتیم، اما به جای ۲ لیتر در ثانیه در مجموع با کاهش چشمگیر و ۶ دهم لیتر در ثانیه از آب برخوردار شدیم، در حالی که معافیت حق آبه برای آب بهایی که به بستر دریا میریزد و یا مرزها خارج می‌شود، وجود دارد، اما برخی از متولیان استان اعتقاد دارند که شامل حال آنها نمی‌شود و برای مرز های ما حق آبه را منظور کردند.
وی با اشاره به اینکه قریب پنج سال مشکلات خشکسالی را داشته ایم و برای مجموعه های تولید آبزیان این محدودیت ها اعمال شد، گفت: انتظار داریم آبفا کرمانشاه این مشکل را رفع کند و از این امتیاز برای مناطق مرزنشین برخوردار باشیم.
این مسؤول به تخفیف حق آبه برای واحدهای تولیدی اشاره و عنوان کرد: اسناد و یکسری استعلام ها را می طلبد، لذا امور آب استان به دلیل مشکلاتی که در بحث مالی داریم آن را منوط به گرفتن چکها و… می‌کنند که در این مقطع مشکلاتی را ایجاد کرده است.
مدیرعامل تعاونی شیلات شهدای قصرشیرین خاطرنشان کرد: از مسیر مرز خسروی حق انشعاب وجود دارد تا آب شرب جهت آبیاری مزارع استفاده شود، اما برای آن کنترل تجاری گذاشته اند و محاسبه می‌کنند.
وی ادامه داد: انتظار داریم چون این منطقه بایر است و یک شیلات برپا شده، رسیدگی کنند، چراکه آب شرب به صورت تجاری است و تعرفه های آن سنگین، اما ارتش از این آب به صورت رایگان استفاده می‌کند و آب بهایی نمی دهد، لذا بایست تعرفه تغییر کند و کنترخوان نصب بشود.
مدیرعامل تعاونی شیلات شهدای قصرشیرین با بیان اینکه از نظر تامین برق مشکلاتی نداریم و کار به خوبی صورت می‌گیرد، ادامه داد: در مبحث تامین آب مشکلات فراوانی را داریم.
وی به برخی مسائل مشترک بین شیلات و دامپزشکی در سطح کشور اشاره و بیان کرد: چون پروانه بهره برداری دامپزشکی نداریم با محدودیت توزیع بچه ماهی و صادرات مواجه هستیم، به طوری که گروهی تولید کننده ماهی را به ریجاب بردیم تا ماهی به روسیه صادر کنند، اما چون پروانه بهره برداری و بهداشتی تعریف نشده از صادرات در قصرشیرین محروم هستیم.
این مسؤول افزود: امروزه قصرشیرین بیش از سه هزار تن تولید شیلات دارد و نیز حجم یک هزار و ۸۰۰ تن قابل صادرات برای عراق را داریم، بار ما از قصر به اهواز و از راه شلمچه به بغداد با هزینه کلان می‌رود که بر دوش تولید کنندگان است، بنابراین انتظار داریم راهگشایی شود و بدون تشریفات دست و پاگیر هرچه سریعتر پروانه بهداشتی برای مرزهای قصرشیرین و خسروی را اخذ کنیم.
مدیرعامل تعاونی شیلات شهدای قصرشیرین عنوان کرد: دامپزشکی استان عنوان کرده که ابتدا بایست پروانه تاسیس را بگیریم در حالی که این موارد برای اشخاصی است که تازه به کار شیلات ورود پیدا کردند و روند برای ماه هفت ماهه و طولانی خواهد شد، از طرفی دامپزشکی عنوان می‌کند که بخش خصوصی است و تبعیت دولتی ندارد.
این مسؤول تاکید کرد: اگر مرز خسروی برای صادرات در بحث شیلات و توزیع بچه ماهی در این منطقه لحاظ شود ما مستقیم صادرات را خواهیم داشت و ۳۵ درصد هزینه ها کسر خواهد شد، چراکه عراق و کردستان تعرفه می‌گیرند که اگر برطرف شود از مرز خسروی واقع در شهرستان قصرشیرین با کاهش تعرفه ها ما هم علاوه بر پرویزخان صادرات خواهیم داشت.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.