پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 12517
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, پاورقی, گفتگوها تاریخ انتشار : ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲ |
رئیس سازمان فضای سبز شهرداری کرمانشاه

تله گیاهی “کارت زرد” جایگزین سموم شیمیایی در کرمانشاه شد

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه گفت: برای اولین بار در کرمانشاه تله رنگی جایگزین سموم شیمیایی در کنترل آفتهای درختی شد.
تله گیاهی “کارت زرد” جایگزین سموم شیمیایی در کرمانشاه شد

فرامرز رحمتی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرروشن در کرمانشاه، از جایگزینی تله رنگی به جای استفاده از سموم شیمیایی در کنترل آفات برای اولین بار در کرمانشاه خبر داد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه بیان کرد: برای نخستین بار در شهر کرمانشاه عملیات کنترل غیرشیمیایی علیه انواع آفتهای گیاهان با استفاده از تله های چسبنده کارت زرد رنگ جاذب اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مکانیکی موثر در کاهش جمعیت آفتهای گیاهی در چارچوب مبارزه تلفیقی است، ادامه داد: استفاده از تله‌های رنگی چسبنده یکی از این روش ها است که کلینیک گیاه پزشکی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه با استفاده از آنها اقدام به کنترل مکانیکی آفت ها کرده است.

رحمتی‌زاده با یادآوری اینکه به طور کلی استفاده از نوارهای بیولوژیک و چسبناک زرد رنگ یکی از ایمن‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌های مبارزه با آفتها به شمار می‌رود، گفت: به نحوی که این تله‌های چسبنده دارای طول موج خاصی بوده و جهت کاستن از آفتهای و حشرات استفاده می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: نحوه کاربرد نوارهای زرد چسبدار به گونه‌ای است، که این تله‌ها با طول موج رنگی که ایجاد می‌کنند حشرات را به سمت خود جلب کرده و موجب چسبیده شدن آفت به سطح نوار می‌شوند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه ادامه داد: پس از جذب آفتها به روی نوارهای چسبنده، امکان جدا شدن آنها وجود ندارد و به همین دلیل از بین می‌روند.

وی با اشاره به اینکه از این نوارهای زرد چسبنده برای کنترل آفتهایی نظیر سفید بالک‌ها، شته‌ها، سوسک برگ خوار نارون و … استفاده می‌شود، عنوان کرد: در این روش حتی کمترین استفاده از سموم شیمیایی صورت نمی گیرد و حشره پس از برخورد با این نوارها به آنها چسبیده و بی تحرک از بین می‌رود و از سوی دیگر با به کارگیری تعداد محدودی از نوارهای زرد می‌توان بسیاری از آفات را نیز ردیابی کرد.

این مسؤول عملیات کنترل غیرشیمیایی علیه آفتها رل با استفاده از تله های چسبنده زرد رنگ از سری برنامه ها و اقدامات مجموعه کلینیک گیاه پزشکی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری دانست و گفت: این طرح با نظارت مستقیم کارشناسان، مهندسان مربوطه و با همکاری و مشارکت فضای سبز مناطق هشت گانه شهرداری در دست اقدام است.

انتهای پیام/ ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.