پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 10025
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵ |
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه خبر داد

۶٫۵ میلیون واکسیناسیون در کرمانشاه/ ۸۱ هزار بازدید از مراکز دام و طیور انجام شد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از انجام بیش از 6.5 میلیون واکسیناسیون و 81 هزار بازدید از مراکز دام و طیور در طول 6 ماه در استان خبر داد.

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، امید حاج محمدی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گرامیداشت شهادت حاج قاسم سلیمانی و نیز تحسین اتحاد مذاهب استان، اظهار داشت: کرمانشاه استانی چهارفصل و دارای پتانسیل غنی دامپروری و صنعت طیور است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از وجود ۴ میلیون و ۹۰۰ راس دام سبک و سنگین در این استان مرزی خبر داد و افزود: حدود سه میلیون و نیم راس دام آن سبک است.
وی با بیان اینکه از میزان دام سبک فوق در استان کرمانشاه یک هزار و ۶۰۰ دام عشایر داریم، که ۵۰۰ هزار راس آن به استان های لرستان، ایلام و خوزستان کوچ کرده‌اند، ادامه داد: مکلف هستیم به آن ها خدمت رسانی کنیم، از طرفی استان کرمانشاه پهناور است که این امر دشواری کار را دوچندان می‌کند و اهمیت ویژه در دامپروری دارد، همچنین تلاش کردیم این سرمایه‌ها را در راستای اشتغال پایدار حفظ کنیم.
این مسؤول با تاکید بر اینکه پس از گذشت ۴۱ سال از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران خدمات دامپزشکی در خاورمیانه بی همتا است، گفت: با گذشت ۴۱ سال واکسیناسیون های رایگان و استراتژیک را که برای حفظ سلامت دام حائز اهمیت و حیاتی است، ارائه می‌دهیم.
وی بر اقدامات صورت گرفته در راستای مبارزه با انواع بیماری های آنفولانزای فوق حاد پرندگان، بیماری های انگلی، هاری و… در دام و طیور اشاره و عنوان کرد: صیانت از سرمایه های دامداران را بر خود واجب دانسته‌ایم و می‌دانیم.
حاج محمدی در بخش دیگری از سخنانش به نظارت پیوسته اداره کل دامپزشکی و تفاوت آن با دیگر ارگان ها در طول سال و ارائه خدمات در این حوزه خبر داد و افزود: این خدمتگزاری ها با جان و دل و نیز اقتصاد مردم در ارتباط است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: سازمان دامپزشکی در کشور بیش از ۴۰۰ قلم کار خدماتی و وظایف حاکمیتی انجام می‌دهد و ما سعی می‌کنیم در حوزه های مختلف خدمات را به نحو احسنت انجام دهیم.
این مسؤول تصریح کرد: اداره دامپزشکی بعد از ارگان‌های وزارت علوم و بهداشت به عنوان علمی ترین نهاد تخصصی دولت و نظام است که با کادری فنی و مجرب بنا بر تکلیف دارای درجات علمی بالا هستند و این بیانگر اهمیت عرصه دامپزشکی است.
حاج محمدی از وضعیت موجود در حوزه دامپزشکی استان کرمانشاه در طول چهل و یک سال خدمت پس از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: تولید سالانه انواع محصولات دام و طیور آبزی پروری به بیش از ۴۳۶ هزار و ۹۰۴ تن رسیده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه در طول انقلاب توانسته‌ایم ۷۰ داروخانه دامپزشکی را افتتاح و راه‌اندازی کنیم، بیان کرد: سال گذشته ۱۵ باب داروخانه دامپزشکی داشتیم که امسال با ساخت ۵۵ باب دیگر به ۷۰ مورد مراکز خدماتی محصولات دامپزشکی ارتقا یافت.
این مسؤول با یادآوری اینکه اکنون در استان کرمانشاه ۷۶ مرکز درمانی، ۵۷ مرکز مایه کوبی و یک بیمارستان دامپزشکی دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه آزمایشگاه دامپزشکی در بخش خصوصی و یک آزمایشگاه در بخش دولتی در استان کرمانشاه داریم که برند در کشور است.
وی ادامه داد: آزماشگاه مرکزی کرمانشاه یک برند در کشور است که به استان های همجوار همدان، لرستان ایلام و کردستان خدمات می‌دهیم، حتی در حوزه علمی و آزمایشگاهی دامپزشکی کارشناسان ما به این مناطق اعزام می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به وجود ۴۰۰ هزار کلونی زنبور عسل و ۲۰ هزار تن ماهی پرورشی در استان اشاره کرد و افزود: پایش این فرآورده ها به صورت منظم انجام می‌شود.
این مسؤول به انجام آزمایشهای مولکولی و تشخیص آنفولانزا در مدت کمتر از چهارساعت توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اشاره و عنوان کرد: دارای ۱۰ مرکز پخش دارویی و واکسن استانی، ۲ شرکت تولید دارو و مکمل، ۲۴ کارخانه خوراک دام، سه کشتارگاه صنعتی دام، ۹ کشتارگاه صنعتی طیور و ۱۲ کشتارگاه سنتی دام در غرب کشور هستیم.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه این ارگان دارای ۲۰۱ نفر پرسنل است که از این تعداد ۱۵۷ نفر کارمندان رسمی و پیمانی هستند، افزود: ۴۱ درصد پُست های استخدامی ما اشباح شده و ۵۸ درصد آن خالی است که به لحاظ نیرو به این اداره فشار وارد می‌کند.
وی به اقداماتی از جمله توجه به انتصاب جوانان، بانوان و افراد مجرب در پُست های مدیریتی (کاهش متوسط سن مدیران به میزان سه سال و چهار ماه، کاهش متوسط سابقه مدیران به میزان سه سال و هفت ماه در راستای اجرای بخشنامه های شورای عالی اداری و هیات وزیران در اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه و نیز توجه به انتصاب ایثارگران (با رشد ۴۳ درصد) در بخش های مدیریتی به ویژه معاون سلامت، رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی، اداره تشخیص و درمان اشاره کرد.
این مسؤول با تصریح اینکه در حوزه نمایندگی ولی فقیه این اداره کل اقدامات مثبتی صورت گرفته و سال قبل نمازخانه را گسترش داده‌ایم و به نام امام رضا(ع) مزین شده است، بیان کرد: نمازخانه بانوان مستقل و بزرگتر شده، در حوزه بسیج و فرهنگی اقدامات خوبی انجام شده و ساختمان های اداری آن مجدد بازسازی و به شهدای دامپزشکی ملقب شده، چراکه سه نفر شهید برای این مجموعه عدد بزرگی محسوب می‌شود، همچنین به کار نصب تابلوهای احادیث، بیانات مقام معظم رهبری به همراه نصب سیستم های هوشمند، حفاظتی و پدافندی در اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه می‌توانم اشاره کنیم.
حاج محمدی به فعالیت های شاخص در حوزه معاونت توسعه اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اشاره و عنوان کرد: افزایش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای به میزان ۹۴ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته در حالی که سال ۹۴ این آمار ۳۴ درصد بود، همچنین تخصیص ها به ۳۰ درصد رسیده که امیدواریم بیشتر بشود.
وی با اشاره به نرخ بنزین و تاثیر آن در فشارهای اقتصادی اشاره داشت و گفت: تعمیرات خودروهای دامپزشکی نیاز به هزینه دارد که سبب دشواری کار شده، چراکه که ما به سراغ مردم در دورترین نقاط می‌رویم و به مراکز دامپروری و دامداری آنان برای ارائه خدمات مراجعه می‌کنیم که این خدمات یا رایگان است یا با ماده ۸۰ بخش خصوصی انجام می‌دهیم.
این مسؤول ازبازسازی و نوسازی ساختمان های اداری، فنی در شهرستان های زلزله‌زده استان کرمانشاه و افزایش چشمگیر اعتبارات مصوب آن ها با پیگیری های مجدانه خبر داد و تاکید کرد: پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه‌های در دست ساخت اداره کل دامپزشکی استان با رعایت همه استانداردهای ۲۸۰۰ و مهندسی، همچنین رعایت بخشنامه دسترسی آسان معلولان در سازه های مذکور (کاهش متوسط سن فرسودگی ابنیه به میزان ۹ سال و ۸ ماه) انجام شده است.
وی گفت: ساخت ساختمان های اداری اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در شهرستان های اسلام آبادغرب، دالاهو، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از سویی مقام سازی ساختمان شهرستان ثلاث باباجانی ۱۰۰ درصد انجام شده و شهرستان های جوانرورد، قصرشیرین(۳۱۰ متری) و مرز خسروی(۱۰۰ متری) در دست اقدام و ساخت است که بعد از تکمیل خدمات رسانی خواهند داشت.
این مسؤول به ارائه خدمات قابل واگذاری در دفاتر پیشخوان دولت به عنوان نمونه کشوری این نهاد اشاره و تصریح کرد: دریافت امتیاز کامل رعایت اصول مدیریت سبز در ارزیابی نمایندگان اداره کل محیط زیست استان به عنوان دبیرخانه آن، دریافت تقدیرنامه از اداره کل بهزیستی در رعایت اصول مرتبط با دسترسی آسان معلولان از فضای اداری دامپزشکی، توجه به مدیریت مشارکتی و بهره‌گیری از نظام پیشنهادات در مسائل اداری و مدیریتی، فعال سازی مدرن و برنامه‌ریزی شده کارگروه توسعه مدیریت، کمیته سرمایه انسانی، دولت الکترونیک و دولت ساختار نیز در کارنامه اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به انجام انواع واکسیناسیون های دام و طیور از ابتدای سال جاری خبر داد و افزود: از ابتدای سال ۹۸ یک میلیون و ۲۷۱ هزار و ۹۲ نوبت سر واکسن PPR (گوسفند)، ۸۷۶ هزار و ۵۴ نوبت سر واکسن تب برفکی (گوسفند و بز)، ۱۴۷ هزار و ۳۲۸ نوبت سر واکسن تب برفکی (گاو و گوساله)، ۶۲۱ هزار و ۹۱۷ نوبت سر واکسن عمومی شاربن (کلی)، ۲۳ هزار و ۷۵۲ نوبت سر واکسن اکتیما (بز و بزغاله)، ۱۱۹ هزار و ۶۴۸ نوبت سر واکسن بروزسوز (گاو و گوساله)، ۶۸۶ هزار و ۴۱۲ نوبت سر واکسن بروسلوز (بز و بزغاله)، ۲ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۷۳۵ نوبت سر واکسن آبله عمومی، ۱۳ هزار و ۷۰۷ نوبت سر واکسن هاری (سگ صاحبدار) انجام شده که در مجموع تاکنون ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۶۴۵ نوبت سر کار انواع واکسیناسیون را به صورت کاملا رایگان انجام داده‌ایم.
وی به لزوم تامین ۲ میلیون دیگر نوبت سر واکسن تب برفکی در استان کرمانشاه اشاره و خاطرنشان کرد: اگر اعتبارات را تخصیص دهند باید از بازار تهیه کنیم و اگر نتوانیم تهیه کنیم از سازمان دستورالعمل داریم که دامداران خودشان واکسنها را تهیه کنند البته کشور آن را به بخش خصوصی واگذار کرده، هرچند همه تلاش همکاران ما مقابله با شیوع بیماری و آنفلوانزا است و نگذاریم هزینه بر دوش دامداران باشد، اما دولت توان کمک را ندارد.
وی با اشاره به اینکه اکنون دو واکسن تب برفکی و ابله گاوی در استان توسط دامپزشکان حال انجام است، گفت: کشور ما ۶۰ میلیون نوبت سر واکسن تب برفی می‌خواهد که سهم استان کرمانشاه سه و نیم میلیون نوبت سر است و تا به حال یک و نیم میلیون نوبت تب برفکی ابتدای سال انجام شده است.
این مسؤول به هفت مورد کانون ابتلای آنفولانزای پرندگان و کنترل و جلوگیری از شیوع و نیز عدم انتقال آن در یکی از شهرستان ها اشاره و عنوان کرد: این نوع آنفولانزا مشترک بین انسان و دام نبود، اما توصیه ما به مردم پرهیز از خرید دام و طیور از دستفروشی های غیرمجاز است، چراکه که علاوه بر قاچاق سبب بروز بیماری و آلودگی خواهد بود.
وی با تاکید بر نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری باید در جمع آوری دستفروشان غیربهداشتی و قاچاق دام تمام توان خود را در دستور کار قرار دهد و در این راستا همکاری لازم را با مراکز مرتبط به ویژه دامپزشکی داشته باشند، گفت: کارشناسان دامپزشکی در حوزه قرنطینه تلاش کردند که سربلند باشند، اما بحث رصد و پایش حساس است و هرچند احتمال تخلف وجود دارد باید مراقب بود تا داروها با توجه به ارزها و قیمت‌ها، قاچاق نشود، همچنین کارخانجات خوراک دام تخلف نکنند و دچار مشکلات نشوند، از طرفی چند مورد نیز با حکم قضایی پلمب شدند، لذا ۷۳۰ واحد گوشتی مرغ را داریم که باید این صنعت را خوب معرفی کنیم.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان آمار ۶ ماهه امسال از انجام یک هزار و ۶۱۲ مورد بازدیدها به منظور داشتن شرایط بهداشتی برای صدور مجوز جوجه ریزی اشاره و تصریح کرد: تعداد جوجه ریزی انجام شده تحت نظارت این اداره کل بالغ بر ۲۴ میلیون و ۱۳۷ هزار قطعه بوده است.
وی به ۱۱ هزار و ۸۴۷ بارید پایش و مراقبت از واحدهای پرورش صنعتی و روستایی اشاره کرد و گفت: تعداد نمونه های اخذ شده در این بخش سه هزار و ۶۲۵ مورد بود.
این مسؤول به کشف چهار مورد کانون های ابتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در یکی از شهرستان ها اشاره کرد و از معدوم سازی یک هزار و ۱۰۳ قطعه پرنده خبر داد.
حاج محمدی با یادآوری اینکه در ۶ ماه اول امسال ۴۳۵ بازدید از تالاب ها و زیستگاه گاه های طبیعی پرندگان انجام شده، افزود: ۲۲۶ بازدید از کشتارگاه های طیور، برگزاری ۴۸ کارگاه آموزشی و ترویجی با حضور بیش از ۹۰۰ نفر، انجام یک مورد رزمایش کنترل، معدوم سازی و ایجاد قرنطینه در کانون فرضی به منظور افزایش توان و سرعت عمل تیم های عملیاتی و نیز هماهنگی بیشتر بین بخشها، تشکیل ۲۵ جلسه ستادی در شهرستان و… از جمله اقدامات ۶ ماهه اخیر اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه است.
وی از انجام عملکرد اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در زمینه قرنطینه طی ۶ ماه اخیر اشاره و عنوان کرد: جابه‌جایی ۲۳۹ راس گاو و گوساله، ۱۴ هزار و ۷۶۷ راس گوسفند و بز در داخل استان، جابه‌جایی یک هزار و ۵۴ راس دام سنگین (گاو و گوساله) و یک هزار و ۸۷۰ راس دام سبک (گوسفند و بز) انجام پذیرفته است.
این مسؤول تعداد بازدید انجام شده از مراکز تهیه، فرآوری، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی در مدت مذکور را به میزان ۸۱ هزار و ۸۰۵ مورد دانست و گفت: تعداد مراکز کشف شده غیربهداشتی ۶ هزار و ۳۶۲ مورد، فرآورده‌های ضبط و امحاء شده ۱۷۰ هزار و ۶۲۳ مورد، تعداد مراکز معرفی به مراجع قضایی ۱۴ مورد، تعداد مرکز پلمب شده سه مورد، بیش از هزار مورد نمونه برداری، بیش از پنج هزار آزمایش دامپزشکی، صدور ۲۳۱ پروانه تاسیس اماکن دامی و صنایع وابسته دام صادراتی، یک هزار و ۳۴۵ مورد پروانه اشتغال به حمل دام زنده و فرآورده های خام دامی صادراتی، تعداد کشتار دام سبک بیش از ۶۸ هزار مورد، دام سنگین ۱۹ هزار مورد، مقدار فرآورده‌های ضبطی کشتارگاه های دامی ۲۷ هزار و ۸۱۲ مورد در سطح دامپزشکی استان کرمانشاه است.
انتهای پیام/ت

| منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.