پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 2835
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, سیاسی, فرهنگی و ادبی, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ |
یادداشت؛

رسالت رسانه ها روشنگری و آزادی بیان است/ طلوع بی فروغ در شهرداری کرمانشاه!

یکی از رسالت رسانه ها روشنگری و آزادی بیان در مطالبه گری است، حال آنکه با طلوع بی فروغ در شهرداری کرمانشاه برخی با رفتارهای غیراصولی و انتصابات عجیب سعی در سلب شفافیت سازی حقایق را دارند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی شهر روشن از کرمانشاه، آزادی بیان و مطالبه گری حق اساسی هر فعال رسانه ای است که با پذیرفتن قانون و مقررات با تعهد به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در شهر و دیار خود قلم فرسایی می کند و مدافع و نمایندگان مردمی خواهد بود که صدای آنان را به گوش جهان برسانند.
براساس این گزارش، دیار پهلوار پرور کرمانشاه و سینه ستبر ایران اسلامی در سال های اخیر دستخوش عزل،  نصب و تغییر و تحولاتی در کابینه های استانداری و شهرداری است که هر دَم از این بار بری می رسد و گُلی بر سر مردم می زند و رَدش پس از اندک زمانی در افق محو می شود، حال آنچه باقی است اصحاب رسانه ای هستند که شبانه روز نداشته و در تلاش برای بازتاب رویدادها و انتقاد سازنده از مسؤولان استانی و کشوری حرکت می کنند.

اگر مسلمان هستیم باید این سفارش و روایت از پیامبر معظم اسلام و دیگر ائمه(ع) که مکررا بیان شده را در نظر بگیریم که امربه معروف و نهی از منکر در هر جامعه الزامی و سبب حیات و آبادانی آن سرزمین خواهد شد، اما این روزها چه شده که دلنازکی و نازک خیالی مسئولان به اصطلاح دلسوز و پرتلاش (که از قبل خدمات آنان دیگر گوی سبقت پیشرفت در رتبه های یک بیکاری و آسیب های اجتماعی را در خاورمیانه ربوده ایم) تا جایی است که به خود اجازه دادند در خفا هرکاری و در آشکارا اصحاب رسانه را به غل و زنجیر در بیاورند؟!
خطاب این گزارش نه تنها شهردار کرمانشاه بلکه همه مسؤولانی است که دَم از تعهد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیزمان می زنند، اما در بلندای خودروهای شاسی بلند ارگان ها و زیر عینک های دودی شیشه های دودگرفته تر جوانانی را نمی بینند که در گوشه و کنار این شهر پر پر می شوند چون در بن بست عدم امکانات و تفریحات سالم روزگار به سر برده و آسمانشان تیره تر از روزهای آفتابی و ابری مدیران خائن به اموال بیت المال و بودجه های کلان عمومی است!

اکنون که شهردار کرمانشاه پرده از چهره واقعی و اصلی خود کشیده و اینگونه در سراشیبی عزل و انتصاب و ممنوع القلم کردن آقای مهدوی یکی از اصحاب رسانه استان که از قضا دبیر یکی از احزاب نیز هستند، می تازد، آیا بیم آن نمی رود که در شیب این پرتگاه از ریل خارج شود و حتی آرزوی افتتاح قطار شهری (زائیده گاو شورای شهر کرمانشاه) را نیز به گور ببرد! یا با همان پلنگی که به گفته و تحقیقات اعمال شده در منزل شخصی نگه داری می کند، دُم این ارابه شهرداری را به کول بسته و پس از چندو اندی با فشار ریز و درشت دستان پشت پرده شورای شهر در آستانه انتخابات مجلس، از این سِمَت آب باریکه وار شهردار شدن در غرب کشور هم کوچ کند؟!
جناب سعید طلوعی شهردار کرمانشاه، ذکر چند مورد و تذکر به جنابعالی و همکارانی که تاکنون نتوانسته اند حق این دیار شهید پرور را ادا کنند الزامی است.
پیش از انتصاب ناشایست و یا به ظن عده ای شایسته شما با آن نامه عریض و طویل در ابتدای نیامدنتان نکاتی را از طریق این رسانه به شما و هواداران گوش زد کردیم که به مذاق عده ای خوش نیامد، اما مجبور به تکرار و یادآوری آن هستیم و چند توصیه برای شما خواهیم داشت که اگر قصد اتراق در این باطلاق گلی ایجاد شده از سوی شورای مفلوک شهر کرمانشاه در آستانه انتخابات مجلس را دارید بر آن دقت نظر کنید.
اوایل آذر سال ۹۷ در این رسانه مطلبی منتشر شد و در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت، که ذکر آن عاری از لطف نبوده و یادآوری آن الزامی است که در ذیل خواهد آمد:

طلوع بی فروغ در شهرداری کرمانشاه!

جوابیه ای که بوی هوس شهردار شدن بر صندلی داغ دارد

کرمانشاه از درد بی مسؤولیتی و بیکاری می نالد و برخی همچون شما درآمدشان را به رخ مردم کشیده و انتظار شهردار شدن در شهری بی شهردار را دارند، که اگر هم شهردار داشت چون دوران اخیر منجر به اعتصاب رفتگران و اعتراض مردم خواهد شد، از سویی شورای شهر نیز با اطلاع از عدم رسیدگی اش به اوضاع اسفبار شهروندان بر انحلال خودش پافشاری دارد.
شهردار مستعفی قبلی زخم های عمیقی را بر بدنه شهر گذاشت و رفت که جای آن را علاجی نیست و جدال بر سر آن همه خسارت های وارده و بزن دروهای بی اساس احزاب مختلف هم چاره نخواهد بود.
معتقدیم دیگر استناد به سوابق رزمنده بودن ها در دیاری که بیشترین دلاور جنگی را دوران دفاع مقدس دارد، و خودگویی یا دیگر ستایی برخی که خوب می دانند چگونه خامه در گرد قاب چینی کنند و تبحر خاصی دارند، دردی از زلزله زدگان و بیکاران کم نمی کند.

جدال های حزبی و یک طرفه از سوی بدنه خدمه شهرداری(که ۳۰ نفر از آنان طی چند سال اخیر اخراج و سپس در زمان شهردار سابق به کارگیری شدند به دلایل نامشخص و یا کشمکش های اصحاب رسانه که معلوم نیست چه سود و زیانی را از باج خواهی در سر می پرورانند؟! حاصلی نخواهد داشت و طولی نمی کشد که باز بر سرهم بزنند و مشکلات لاینحل این شهر را فرو بگذارند.) اکنون به امور اساسی تر تبدیل شده است و گاها مطالبه گری جایی ندارد.
بی اطلاعی از فقر و بیکاری که گریبان این شهر را می فشارد، اما کََک مسؤولان را نه! دردی بزرگتر است، حال آنکه خودشان در فضای مجازی داعیه مطالبات دارند و بازتاب زباله گردی و بی سامانی شهر می شوند، تنها برای آمار بازدید، مخاطب سازی و… در کانال ها، اما نقطه این پرگار همچنان در جایگاه اول و میخ نخست خود ایستاده است.
عده ای معتقدند شهردار مستعفی که مدرک مربوطه مهندسی را داشت نتوانست و یا نگذاشتند که گره ای از مشکلات کرمانشاه بردارد، سوال این است که آیا شما با انتشار نامه ای با آن سوابق جانبازی(که جای گفتن نداشت)، دندانپزشکی، باشگاه و… را در پرونده دارید، که هنوز نیامده با افتخار و با نوعی جدید از فخر فروشی به مردم مدارک کیش و جزیره رو می کنید، چگونه می شود که احتمالا شما هم همچون شهردار مستعفی سر از جزایر هاوایی درنیاورد؟ و یا چون شهردار سابق هوس بیابان گردی و سفر خارج از کشور… به سرتان نزند!
گویا هر طلوع برشهرداری کرمانشاه به غروب بی فروغی ختم می شود که جای زخم هایش را هم حتی دستان پینه بسته رفتگران نمی توانند ببندند و یا زباله مجالسی که خیری برایشان نداشت را جمع کنند که روزگارشان بگذرد و به امید طلوع دیگری باشند.
آری این مطالب پیش از قدم رنجه شهردار و در جواب آن جوابیه عنوان شد که بر سر این مردم و مسؤولان کوبیده بودید و امروز هم به شما گوشزد می کنیم اگر منتقدان و اهالی قلم و رسانه را به ظن کور خود بخواهید محدود کنید خودتان را در چاله عمیقی فرو خواهید برد و گریزی از دستان و قلم های متحد اصحاب رسانه استان کرمانشاه در شرایط سخت و بحرانی نخواهید داشت و از حمایت آنان از یکدیگر که همگی از یک خانواده هستند متحیر خواهید شد و آن وقت باید قلمتان را کنار بگذارید دست از شکایات بردارید و از تک تک آنان پوزش بخواهید یا اینکه زنجیر به دست دور شهر به دنبال قلم به دستان بگردید که مبادا درد و رنج هموطنان را بیان کنند.
شهردار کرمانشاه به شمای بومی و دیگر هم کیشان غیر بومی که در این خطه غلطیده در خون شهیدان حقوق اهالی رسانه را پایمال می کنید، توصیه داریم که پشت میز سلطنت و یا در کاخ شاهیتان پس از صرف فنجانی چای و نبات سری هم به ماده و تبصره های قانون اساسی و مطلبوعات بزنید و اگر نوشیدنی ها در گلوی مبارکتان پَرت نشد و به خودتان آمدید به پلنگی که به گفته برخی در منزل مسکونی نگه داری می کنید یادآور شوید که بار دیگر با دُم شیر و رسانه ای که قلم و زبان برنده اش برای دفاع از مطالبات به حق مردم ساخته شده است، بازی نکند و این ادا و اصول انقلابی معاب را در شهری به جز کرمانشاه پهلوان پرور در بیاورد، از ما به شما نصحیت…
برای اطلاع شما و دیگر هم منصب های شما که این بیراه را بخواهند تکرار کنند چند نکته را متذکر می شویم:
طبق ماده ۲ قانون مطبوعات: رسالتی که مطبوعات در نظام جمهوری اسلامی بر عهده دارد عبارت است از:
‌الف) روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در یک یا چند زمینه مورد اشاره در ماده
طبق فصل سوم: حقوق مطبوعات
‌ماده ۳) مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسئولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و‌به اطلاع عموم برسانند.
‌تبصره، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب می‌باشد.
‌ماده ۴) هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات بر آید و یا به سانسور و کنترل‌نشریات مبادرت کند.
‌ماده ۵) کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون حق قانونی‌مطبوعات است.
فصل ششم: جرائم
‌ماده ۲۳ ) هر گاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (‌اعم از حقیقی یا حقوقی) مشاهده شود،‌ ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه کتباً برای همان نشریه بفرستد. و نشریه مزبور موظف است آن گونه توضیحات و پاسخ ها را در یکی از دو ‌شماره‌ای که پس از وصول پاسخ منتشر می‌شود، در همان صفحه و ستون و یا همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند،‌ به شرط آنکه جواب از دو برابر اصل تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد.
فصل هشتم، موارد متفرقه:
ماده ۴۵) نظارت دقیق بر عملکرد جرائد و انجام رسالت مطبوعاتی آنان بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این امر مانع از انجام وظیفه‌مستقیم هیأت نظارت نخواهد بود.
مابقی فصول، اصول، قانون و ماده ها را نیز پیشنهاد می کنیم مراجعه و مطالعه بفرمایید تا در برخورد با زبان گویای ملت و مردم بی گدار به آب نزنید و دستپاچه جلوی صدای را نگیرید که صدایش از جای دیگری در بیاید!!
ایام عید گذشت و همه شاهد بودند که این شهر با وجود روی کار آمدن شهردار جدید تحولاتی جز رنگ آمیزی جداول و نصب چند المان غیر مرتبط با فرهنگ و رسوم این شهر و صرفا برای رفع تکلیف با چند چراغانی ناشیانه و زوار در رفته به چشم خود ندیدند و مشکلات مردم مناطق هشتگانه همچنان به شدت و قدرت خود باقی است، که اگر اسم ببریم فقر، آلودگی مناطقی حاشیه نشین و… از شمارش در رفته و سایه دلخوشی برای زندگی آنان در شهری که عنوان کلانشهر را یدک کشیده سنگین خواهد بود.
عجایب دیگر اینکه، به عنوان شهردار کرمانشاه در اقدامی قریب الوقوع بعد از ۱۲ سال خسرو عیساییان (شهردار منطقه ۶ کرمانشاه) را جایگزین امیر رحیمی به عنوان معاون خدمات شهری شهرداری معرفی کرده و سمت شهردار فعلی منطقه ۶ کرمانشاه را هم دارد، عیسائیان سوابقی از جمله شهردار مناطق ۶ و ۳و ۲ را در کارنامه خدمتی خود دارد، این در حالی است که از نیروهای جوان در این کابینه استفاده نمی شود.
طلوعی در گام بعد با جایگزین کردن یحیی عیدی به جای حیدر کرمی، تکلیف صندلی خالی معاون اداری و مالی شهرداری را نیز مشخص می کند، عیدی دارای مدرک کارشناسی حقوق و کارشناس ارشد مدیریت برنامه‌ریزی است که سابقه شهرداری خرم‌آباد، بهارستان، کوهدشت و عضویت در شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در دور دوم را در کارنامه خود دارد.
شنیده‌ها حکایت از تغییر ۲ شهردار منطقه طی امروز و فردا دارد، از طرفی جراید خوش خیال امیدوارند این تغییر و تحولات منشا خدمات مناسبی به شهر و شهروندان را فراهم کند، اما کاش پشت این بازی ها و چینش مهره ها را تحلیل کنند یا پای سخن مردم بنشینند که شهرداری و شورای شهر کرمانشاه طی سال های اخیر چه میزان خدمات به مردم و پرسنل خود ارائه کرده اند و چه مقدار در تعامل و مشورت با اهالی رسانه استان ضمن حفظ جایگاه آنان در امر اطلاع رسانی قرار دارند!

نکته دیگر اینکه هفته جاری که جایتان خالی به جای شما مسؤولان که مشغول انتصابات و گزینش از دیگر استان های همسایه برای مهره چینی در شهرداری کرمانشاه و یا شورای شهر بودید (که اکنون بازیچه دست عده ای شده که حتی سوادشان قدر ادعایشان نیست و هارت و پورت آنان سر به فلک کشیده) دریغ از خدمت به مردم، سری به اماکن تاریخی شهر زدیم که در گزارش بعدی مفصل به سمع و نظرتان خواهد رسید.

ذکر این نکته را در موخره این مطلب و مقدمه گزارش بعد لازم می بینیم و آن اینکه تکیه معاون الملک که از خطر سیل و زلزله جانی به در برده است، اکنون که با کیسه های شن و ماسه شهرداری چهره کریحی به خود گرفته و دارد در سراشیبی فروپاشی و ریزش قرار می گیرد و نم زدگی آن به حدی است که نه تنها در جذب توریست ها و گردشگران که هر روزه در آنجا حضور دارند تاثیر معکوس گذاشته، بلکه سبب جلب نظر آنان از این همه بی تفاوتی مسؤولان شده است، خلاصه اینکه از ما گفتن و از شما هم نشنیدن باشد که روزی اگر این بنا بر سرتان ویران شد، قلم های اهالی رسانه آزاد شده باشد که بتواند صدایتان را به جایی برساند.
اصحاب رسانه استان کرمانشاه باوجود سلایق مختلف، اما در احقاق حق مردم و خویش ید طولانی دارند و اگر اراده کنند و بخواهند موضوع به حقی را به اثبات برسانند از هیچ کوششی فروگذار نکرده و با قدرت، دلیل، مستند، موثق و سرافرازی بیشتر حتی اگر سلاح آنان را هم سلب کرده باشید با سرانگشت خون و دیگر فعالیت های اجتماعی و فرهنگی مرتبط باتوجه به رسالتی که دارند تا پای جان بر مواضع خود و دفاع از ارزش ها و حقوق اسلامی و انقلابی خود پاسداری و مقاومت می کنند.
یادداشت از: فاطمه زهرا تکلف پور
و من الله التوفیق
انتهای پیام/ت
نویسنده : فاطمه زهرا تکلف پور/ روشنک
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.