پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 12762
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, یادداشت, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴ |
یادداشت:

سوءمدیریت ‌برقی!

فلسفه‌ی وجودی حكومت‌ها، تسهيل زندگی مَردم است. تسهيل زندگی مردم، مستلزم داشتن برنامه است.
سوءمدیریت ‌برقی!

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، غلامرضا نوری‌علا در یادداشتی به تحلیل دلایل قطعی برق اشاره کرده که در اینجا آمده است:

فلسفه‌ی وجودی حکومت‌ها، تسهیل زندگی مَردم است. تسهیل زندگی مردم، مستلزم داشتن برنامه است. همین اول ماجرا عرض کنم که مقصر خاموشی های اخیر بلاشک دولت و مدیران آن هستند.

دلایلب که برای خاموشیها ارائه می‌شود، فارغ از صحت و سقم، دال بر مسؤولیت ناپذیری و نبود تعهد مدیران کشور است. البته که حق دولت دوازدهم همین است که در خاموشی، رکود تورمی، غلبه‌ی بیماری‌ها بر وزارت بهداشت و… را با قدرت ترک کند. دولت روحانی در مقابل هیچ بحرانی کارآمدی نداشت و در مقابله با مشکلات همواره تسلیم بود و امکان مدیریت بحران نداشت.

رخداد ناگهانی خاموشی، که چند روز پیش بر کشور آوار شد، قبل از هر چیز، محصول سوءمدیریت و بی‌برنامگی بود.

مسؤول خسارت‌های مادی و معنوی حاصل از قطعی ناگهانی و بدون برنامه‌ی برق، دولت روحانی است. دولتی که نتوانست شرایط تولید و مصرف برق را پایش و مدیریت کند.

بعد از سوءمدیریت و بی‌برنامگی دولت، مهم‌ترین دلیل خاموشی‌های اخیر، در اقتصاد برقی نهفته است. هزینه‌ی تولید هر کیلووات ‌ساعت برق، در بهترین حالت رقمی حدود ۶ تا ۷ برابر ‌بهای ۸۰ تومانی است که در واقع به‌بهای جهانی تقریبا یک‌سوم سنت به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

چنین معادله‌ای تولید برق را منحصرا محدود به دولت می‌کند و ایجاد واحد خصوصی تولید برق برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی جذابیتی ندارد. از طرف دیگر برخلاف شایعاتی که افواه مبنی بر پرمصرفی برق توسط خانوارهای ایرانی مطرح می‌شود، سرانه مصرف خانوارهای ایرانی تقریبا یک‌چهارم میانگین مصرف برق خانوارهای خاورمیانه است.

اما به‌دلیل فرسودگی ابزارآلات تولید، پرت مصرف خیلی زیاد است و در واقع، کالاهای ایرانی خیلی بیشتر از کالاهای مشابه‌ خارجی انرژی به‌خصوص آب و برق مصرف می‌کنند و در اصطلاح شدت ‌مصرف بالا است.

مطرح کردن استخراج رمز ارز و گرمای هوا دلیل متقن و موثقی برای کمبود برق نیست و بیشتر احتمالاتی مثل مشکلات فنی در شبکه توزیع گاز و برق کشور به‌نظر می‌رسد که مسبوق به سابقه بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی و اعلام شده حدود ۳۰۰ مگاوات برق به استخراج بیت کوین در ایران اختصاص دارد. تردیدی نیست، که این آمار همچون سایر آمارهای دولتی غلط است.

بدیهی ا‌ست استخراج رمز ارزها و بیت کوین در ایران خیلی بیشتر از این عدد و رقم‌ها است، اما اطلاعات دقیقی درباره تولید رمزارزها وجود ندارد، چرا که مزارع تولید رمز ارزها از سوله‌های کارخانجات ورشکسته و متروک تا سالن‌های مرغداری و حتی منازل گسترش پیدا کرده است. اما در هر حالتی حتی اگر بپذیریم که تولید ۷ درصد بیت‌کوین در ایران صورت می‌گیرد، مصرف برق ماینرها توان زدن چنین ضربه‌ای به صنعت برق ایران را ندارد.

انتهای پیام/ ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.