پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 6579
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۰۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ |
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه خبر داد

انجام ۳۵۰ هزار هکتار طرح مطالعاتی آبخیزداری در کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از ۸۰۰ هزار هکتار طرح مطالعاتی در حوزه آبخیزداری خبر داد و گفت: قبل از سال ۹۷ حدود ۳۰۰ هزار هکتار طرح داشتیم، سال گذشته ۵۰ هزار هکتار آن انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه، إن شاء الله کولانی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته دولت، اظهار داشت: حدود ۵۲۷ هزار هکتار جنگل در استان وجود دارد که بلوط و زالزالک بیشترین گونه های گیاهی آن است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به ۱۷۰۰ هزار هکتار وسعت اراضی منابع طبیعی استان که ۷۴ درصد عرصه های منطقه تشکیل می دهد، افزود: در حال حاضر ۶ میلیون جنگل در ۱۱ استان غربی۴۰ درصد آب شیرین منطقه زاگرس را تامین می کند.
این مسوول با تاکید بر لزوم حفظ منابع طبیعی با اقدامات حفاظت، حمایت، پیشگیری و واکنش سریع به عنوان وظایف اداره کل منابع طبیعی با کمک مردم و سازمان های مردم نهاد اشاره و بیان کرد: مسئله مهم حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری صحیح از جنگل ها، منابع طبیعی و آبخیزداری مُر قانون است و دستگاه های مربوطه مکلف به اهتمام آن هستند.
وی به کاهش ۸۴ درصدی حریق در استان کرمانشاه و طی سال ۹۷ اشاره و عنوان کرد: وجود پوشش گیاهی و جنگلی که باعث خودپایداری شده بود، نگرانی ها در زمینه وقوع سیل احتمالی حاکی از نزول برکات الهی و باران های سیل آسا در اوایل سال جاری را کاهش داد.
کولانی از ۱۱ مورد آب بند و سیل بند ایجاده شد در ضلع جنوبی شهر کرمانشاه که ضمن ذخیره و توزیع آب شهری، خسارات حاصل از سیل را تا حد زیادی کاهش می دهد، خبر داد و افزود: طی خدمات آبخیزداری در شهرها و روستاهای کنگاور، صحنه، جوانرود، پاوه، باینگان و… توانستیم خسارات سیل را کاهش دهیم.
این مسوول با اشاره به اینکه ضلع جنوب شهر کرمانشاه را براساس آورد ۲۵ ساله ساخته بودیم اما آورد ۱۰۰ ساله را نشان داد، گفت: با توجه به تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی توسط صندوق توسعه ملی در سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه آبخیز داری صورت گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با یادآوری اینکه در حوزه جنگلداری، منابع طبیعی، آبخیزداری و… با برنامه GIC کشوری اقدامات این نهاد قابل رصد است، گفت: قریب ۸۰۰ هزار هکتار طرح مطالعاتی در حوزه آبخیزداری در دستور کار داریم.
کولانی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۷ حدود ۳۰۰ هزار هکتار طرح در دست اقدام داشتیم، سال گذشته نیز ۵۰ هزار هکتار انجام شده و ۵۰ هزار هکتار نیز امسال انجام خواهد شد، ادامه داد: مبحث آبخیزداری تعریفی برای مرز و بوم نداشته و ما در اراضی کشاورزی نیز طرح های آبخیزداری را اجرایی می کنیم.
این مسوول با اشاره به اهمیت آبخیزداری بر تاکید مقام معظم رهبری در این راستا و تخصیص بودجه مقابله با سیل در مناطق، تصریح کرد: طی اختصاص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی سال ۹۷ توانستیم ۱۰ حوزه آبخیز در ۱۰ شهرستان را تعیین کنیم.
وی با بیان اینکه کرمانشاه سال قبل از جمله استان های موفق (در منطقه زاگرس) در جذب و اجرای اعتبار منابع طبیعی بوده و طی و پنج ماه ۹۷ درصد طرح ها را اجراح کرده است، افزود: حدود ۳۹ میلیارد تومان در سال جاری به دلیل اجرای طرح ها از صندوق توسعه ملی به استان اختصاص یافت که در ۱۰ روز گذشته پیشرفت فیزیکی ۳۱ درصدی را دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از عقد تفاهم نامه با استاندار به ارزش ۱۰ میلیارد تومان خبر داد و افزود: مردم نگران وقوع سیل در تنگه کنش بودند که طی این قراداد ۶.۲ میلیارد تومان را تقبل کردیم و مانع از وقوع سیل احتمالی شدیم.
کولانی در بخش دیگری از سخنانش به استفاده از ظرفیت موثر خیران نیک اندیش در استای کنترل اطفای حریق اشاره و بیان کرد: با به کارگیری ۲۴۰ دیده بان بومی و عشایر در ۲۴۰ نقطه استان به عنوان نفرات نخست و حاضر در منطقه برای اطفای حریق و کنترل بحران اقدامات خوبی انجام شده، همچنین اکثر پروژه های منابع طبیعی را به سمت مشارکت برده ایم.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.