پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 4037
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ |
معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه مطرح کرد

درآمدزایی بافروش دانش کشاورزی/ وظیفه تامین امنیت غذایی بر دوش بخش کشاورزی است

معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به درآمدزایی با فروش دانش کشاورزی، گفت: امنیت غذایی یکی از چالش های اساسی دنیا بوده و وظیفه تامین امنیت غذایی جامعه بر دوش بخش کشاورزی است.

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه و به نقل از سازمان جهادکشاورزی استان هدایت حاتمی در مراسم “روز مزرعه” که در موسسه تحقیقات دیم سرارود برگزار شد، گفت: فصل آن است با فروش دانش کشاورزی درآمدزایی کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه با انتقال دانش روز به کشاورزان می توانیم کشاورزان را توانمند سازیم، خاطرنشان کرد: در این راستا سه حلقه تحقیقات، ترویج و کشاورزان باید با هم  ارتباط نزدیکتری داشته باشند.
حاتمی افزود: امروزه دنیا بر اساس دانش، علم و بهره وری به رشد اقتصادی رسیده است و کشورهای پیشرفته برای ایجاد بهره وری کارها را با بینش عمیق علمی دنبال می کنند.
وی با اشاره به اینکه باید کشاورزی استان را به سمت استقبال از دستاوردهای محققین پیش ببریم، افزود: باید نقش دانش را در کشاورزی پر رنگ تر از قبل مورد توجه قرار دهیم.
حاتمی تاکید کرد: امروزه امنیت غذایی یکی از چالش های اساسی دنیا است و در کشور ما وظیفه تامین امنیت غذایی جامعه بر دوش بخش کشاورزی خواهد بود.
این مسؤول استان کرمانشاه را استانی با پتانسیل های بالا در بخش کشاورزی معرفی کرد و گفت: کشاورزی کرمانشاه در گندم، دانه های روغنی، چغندرقند، نخود و ذرت در کشور از رتبه های برتر برخوردار است و با بهره وری و ارزش افزوده می بایست در آمد سرانه کشاورزان استان را افزایش دهیم.
حاتمی با اشاره به ضرورت ایجاد زنجیره های ارزش افزوده در بخش کشاورزی، تصریح کرد: با ایجاد زنجیره تولید می توانیم اشتغالزایی کرده و درآمد اقتصادی ایجاد کنیم.
وی با ابراز خشنودی از دستاوردهای تحقیقاتی در موسسه تحقیقات دیم سرارود از محققین خواست بازده امور تحقیقاتی را به سمت افزایش درآمد کشاورزان سوق دهند.
سیدافشین صفوی در ادامه این جلسه، گفت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد از مزارع استان دیم است، انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به مزارع دیم ضرورت دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه برنامه روز مزرعه برنامه خوبی جهت معرفی دستاوردهای تحقیقات کشاورزی به کشاورزان است، افزود: این برنامه تاثیر بسزایی در انتقال یافته های جدید دارد.
وی با بیان اینکه طی سنوات گذشته ارقام منصور، عادل و هاشم در نخود وارد عرصه های زراعی شده است، تصریح کرد: این ارقام در حال حاضر توسط کشاورزان کشت می شود و امروزه ۳۰هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت نخود پاییزه رفته که نسبت که کشت های نخود بهاره طی سنوات گذشته، این کشت از ویژگی درآمدزایی بالاتری برخوردار است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به پروژه امنیت غذایی در استان کرمانشاه، گفت: در این راستا دو سکوی نوآوری که در آن ها کارهای به نژادی و به زراعی انجام می گیرد، ایجاد شده است.
ساسانی در ادامه این جلسه که مناسبت روز مزرعه برگزار شد، گفت: یکی از رسالت های ما محققان در موسسه تحقیقات دیم سرارود، معرفی ارقام جدید و با بهره وری بالا به کشاورزان است که هر یک از این تحقیقات و معرفی ارقام حاصل یک دهه کار علمی و پژوهش است.
رئیس موسسه تحقیقات دیم سرارود با اشاره به کارآمدی موسسه تحقیقات دیم سرارود افزود: در این موسسه انواع غلات، حبوبات، دانه های روغنی و گیاهان علوفه ای مورد کار پژوهشی قرار می گیرند.
وی خاطرنشان کرد: در این موسسه طی چندسال اخیر ۱۸ رقم گندم نان، ۵رقم گندم دروم، ۷رقم جو، ۹رقم نخود و… به کشاورزی کشور معرفی شده است.
شهریار ساسانی تصریح کرد: معرفی ارقام جدید برای عرصه های کشاورزی یک ضرورت است، چراکه ارقام معرفی شده ارقامی هستند که از نظر کمی و کیفی بهبود یافته و از نظر به نژادی و به زراعی روی آن ها کار شده است.
رئیس موسسه تحقیقات دیم سرارود همچنین به بخشی از مشکلات و مسائل موسسه تحقیقات دیم سرارود جهت افزایش حجم کارهای تحقیقاتی اشاره کرد.
گفتنی است در این مراسم معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری کرمانشاه به همراه سایر مسوولان حاضر در مراسم “روز مزرعه “از آخرین یافته های تحقیقاتی مرکز دیم سرارود از نزدیک بازدید به عمل آوردند.
انتهای پیام/ت
 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.