پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 13687
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, استان ها, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, ایران, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, گزارش, گفتگوها, ویژه تاریخ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵ |
شهر روشن گزارش می‌دهد/2

شناسایی ۱۹۲ اقامتگاه و تورگروشگری غیرمجاز در کرمانشاه/ کروناگردی بیداد می‌کند

کشف و شناسایی ۱۹۲ اقامتگاه و تورگروشگری غیرمجاز در استان کرمانشاه و شیوع کروناگردی بیداد می‌کند.
شناسایی ۱۹۲ اقامتگاه و تورگروشگری غیرمجاز در کرمانشاه/ کروناگردی بیداد می‌کند

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، روزبه‌روز آمار قربانی های درگیر با ویروس جهش یافته کرونا در استان و کشور در حال رکورد صعودی و افسارگسیخته است، در حالی که ترافیک های درون شهری و برون شهری چه در تعطیلات و چه در روزهای غیرتعطیل بالا است و این موضوع تنها مختص به شمال کشور نبوده، بلکه سایر استانها با کوچکترین فرصتی بازوبندیل سفر را می‌بندند و راهی تونل های بی بازگشت کرونایی می‌شوند.

حال اینکه چه کسی یا چه کسانی از راس مسؤولان کشوری در حوزه بهداشت و درمان گرفته تا حوزه گردشگری مسبب این فجایع هستند و یا کدام یک از نهادهای نظارتی بر تورهای گردشگری از انتظامی و قضایی گرفته تا فرهنگی و اجتماعی جای بررسی در گزارش جامع تری است، اما آنچه امروزه می‌بینیم فعالیت تورهای گردشگری غیرمجاز و یا حتی مجاز در قالب کمپ، اقامت گاه های گردشگری، چادرهای مسافرتی و حتی تورهای یک روزه برون شهری است که ابتدایی ترین دستورالعمل‌های بهداشتی هم در آن ها رعایت نمی‌شود، در حالی که آخرین نسخه مصوبه ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در مبحث گردشگری بیش از ۲۴ صفحه با ریز جزییات بهداشتی تصویب شده است و در چارچوب مکتوب خود باقی مانده است.

این سبقت و شتاب در سفرهای غیرضروری آنقدر شیوع یافته که خود کرونا نیز روزی فکرش را نمی‌کرد، بتواند در یک روز اینقدر قربانی بگیرد و در آمارها حتی سن هم تفاوتی نکند و هر گروهی را درگیر این بیماری خطرناک کند، هرچند قرنطینه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی طاقت فرسا از سوی عده‌ای همچنان رعایت می‌شود و آنان تا واکسیناسیون کامل همه هموطنان خود را موظف به ملاحظه و کاهش ترددها کرده‌اند، اما تبلیغات عجیب و فریبنده برخی تورها در بستر فضای مجازی هر کرونا زده را هم به هوس انتقال ویروس و جابه‌جایی در قالب مسافرت می‌اندازد و دود آن بر چشم همگان خواهد رفت که از شدت رعایت حتی رنگ آفتاب را هم ندیده‌اند.

توسعه گردشگری و معرفی جاذبه‌های طبیعی امری غیرقابل انکار و حتی الزامی است، اما نه در این شرایط بحرانی که حتی اثر بخشی دز اول واکسن‌ها را نیز تحت الشعاع قرار داده و گاها به دلیل ابتلای مجدد افراد، دز دوم را هم به تعویق انداخته است!

بسیاری از افراد جای اینکه روی ساحل و مناظر دیدنی از طبعیت لذت ببرنند، در حال حاضر روی تخت های مراکز درمانی و زیر دستگاه اکسیژن در حال لحظه شماری روزهای آخر زندگی هستند و دیدن روی عزیزانشان هم برای آنها آرزوی بزرگ و دست نایافتنی شده، اما لیدرهایی که کرونا و عواقب آن را جدی نگرفته‌اند همچنان کار این ویروس را برای اهداف سازنده آن آسانتر می‌کنند و ابایی ندارند که جان انسان ها چقدر ارزش دارد، اما ناگفته نماند بسیاری از تورهای مجاز نیز که چه تسهیلات ستاد ملی را دریافت کرده و چه دریافت نکرده‌اند، از برگزاری هرگونه توری اجتناب کرده و تنها اولویت آنان حفظ سلامت هموطنان و کمک به کادر درمان در کاهش شیوع کرونا است.

خبرنگار شهرروشن که پیش از این گزارشی در این باره را پیگیری کرده است، اکنون در تکمیل آن به سراغ مسؤولان مربوطه و نیز لیدرهای گردشگری آمده است تا بیشتر به این مهم بپردازد و از مقامات کشوری بخواهد در رفع این بحران جدی و کاهش خطرات آن در همه سطوح به ویژه گردشگری ورود پیدا کند و راهکاری برای این مسئله اندیشه شود.

گزارش اول این موضوع را با عنوان “جولان کرونا و موج ابتذال فرهنگی در تورهای گردشگری کرمانشاه” منتشر کردیم.

اکنون برای بررسی بیشتر این دغدغه به سراغ بوی از مسؤولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه آمدیم تا اقدامات صورت گرفته و نیز نظارت های انجام شده را جویا بشویم که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

گفت‌وگو تفصیلی خبرنگار شهرروشن با علی صابر معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه را با هم خواهیم می‌خوانیم.

پارت اول مصاحبه با معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه

شهرروشن: آیا نظارت جدی بر تورهای گردشگری بومی و غیربومی اعم از مجاز و غیرمجاز در استان کرمانشاه می‌شود؟

علی صابر: در زمینه تورهای گردشگری دو مبحث داریم، تورهای که به صورت مجاز برگزار می‌شود و یک سری هم تورهای غیرمجاز است، که متولی گروه اول دفاتر مسافرتی یا همان به اصلاح مجوزی که آن را بند “ب” می‌دانیم هستند، که آن دفاتر نسبت به انعقاد قرارداد با مسافران اقدام می‌کنند و طی آن تور، خدماتی از قبیل اسکان و حمل و نقل توسط مجریان تورها صورت می‌گیرد.

در خصوص تورهای گردشگری غیرمجاز نیز در متاسفانه اکنون در سراسر کشور رواج پیدا کرده و از طریق پیچ های اینستاگرامی و حتی مشاغل غیرمرتبط دیده شده‌اند، که حتی از سوی بوتیک و آرایشگاه و… اقدام به برگزاری تورهای گردشگری می‌کنند.

در نحوه برخورد، مطابق آیین نامه ۲۳ مصوبات نظارت بر تاسیسات گردشگری که باید بگویم پس از شناسایی فعالیت غیرمجاز آنها در حوزه توریست، اداره گردشگری با مکاتبه اداره امکان، نیروی انتظامی و… نسبت به برخورد قانونی با آنان اقدام می‌کنند و ما این کار را داریم انجام می‌دهیم و تنها ماه گذشته ۱۳۶ مورد تورهای غیرمجاز گردشگری را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کردیم، اما چون برخی هم در فضای مجازی هستند پس از برخود متاسفانه پیج های دیگری تشکیل می‌دهند، اما در حال شناسایی آنها هستیم و حتما با این قبیل افراد برخورد قاطع خواهیم داشت.

شناسایی فعالیت‌های غیرمجاز نیز در زمینه اسکان مسافران “خانه مسافر” داشته‌ایم، که آنها را هم شناسایی کرده‌ایم که تعداد آنها در این ماه ۵۶ مورد بوده است و برای برخورد جدی به اداره اماکن معرفی شدند.

نظارت بر تورهای مجاز گردشگری نیز انجام می‌شود اما مشکلاتی دارد چون تعداد آنها زیاد است و نمی‌توان به صورت مستمر در کنار آنها بود و کنترل لازم را انجام داد، اما با ثبت تورها در سامانه نظارت انجام می‌شود و اگر گزارشی به دست ما برسد قطعا نیز آن را پیگیری و برخورد می‌کنیم، لذا باید اطلاع رسانی هم به مَردم داشته باشیم که از آنان مجوز کار را درخواست کنند و باید دارای بیمه برای مسافر، راهنمای گردشگری و… باشد و در اماکن مجاز اقدام به برگزاری تورها داشته و
هم استانی ها مجوز را رویت کنند تا دچار عواقب آن نشوند.

شهرروشن: چند تور غیرمجاز و مجاز در استان است؟

صابر: دقیقا نمی‌توان گفت چه تعداد، اما مشاهدات ماه جاری ما ۱۳۶ تور غیرمجاز و ۶۵ مسافرخانه غیرمجاز بوده و تا آنجا که بتوانیم شناسایی کنیم، برخورد خواهیم کرد.

دفاتر خدمات مسافرتی مجاز استان نیز در حال حاضر ۸۰ مورد است.

شهرروشن: توصیه شما در مورد نحوه برگزاری تورها آن هم در این شرایط بحرانی کرونایی چیست؟

صابر: ما تابع دستورات ستاد مبارزه با کرونا هستیم و از سطح کشور و استان به ما ابلاغ می‌شود در حال حاضر برای سفر به جز موارد ممنوعیت تردد با وسایل شخصی، اما ممنوعیت برای تردد با وسایل نقلیه عمومی در مورد گردشگری به ما ابلاغ نشده و تاسیسات گردشگری نیز مطابق تصمیم ستاد مبارزه با کرونا جزو گروه مجاز به فعالیت شدند و اتوبوس، قطار و هواپیما ها را شامل می‌شود.

توصیه ما این است که پروتکل‌های بهداشتی باید الزاما رعایت شود و از ظرفیت نصف وسایل نقلیه و حداقل تعداد افراد در تورها استفاده کنند تا از بروز شیوع کرونا جلوگیری شود.

پارت دوم مصاحبه با معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه

شهرروشن: آیا در این تورها اگر شئونات اسلامی رعایت نشود جرائم یا برخورد جدی از سوی میراث فرهنگی صورت می‌گیرد؟

صابر: بله برخورد جدی حتما صورت خواهد گرفت، چراکه که یکی از اهداف ما حفظ فرهنگ و احترام به عقاید جامعه میزبان است و مطابق قانون و دستورالعمل رسیدگی می‌کنیم و هیچگونه اغماضی نداریم و کوتاه نخواهیم آمد.

شهرروشن: آیا ممکن است در این وضعیت بحرانی که تجمع در تشدید و انتقال ویروسی که همه را درگیر کرده آمار را افزایش دهد؟ و چه راهکاری برای آن وجود دارد، اگر تورها تعطیل نمی‌شود ظرفیت آن باید چندنفر باشد؟

صابر: در مورد محدودیت مصوبات سفر، مطابق دستورات ستاد مبارزه با کرونا هستیم، اما اگر بخواهیم شیوع به حداقل برسد، ظرفیت وسایل نقلیه، رستوران و امکان گردشگری باید به نصف ظرفیت برسد و در کنار آن واکسیناسیون نیز حائز اهمیت بوده‌ و باید رعایت شود.

شهرروشن: آیا از مصوبه محدودیت های ستاد مبارزه باکرونا در مورد تورهای گردشگری اطلاعی دارید و آن را برای مخاطب ما توضیح می‌دهید که چه بندهایی دارد؟

آیا لیدرهایی که این مدت برای حفظ جان هموطنان از برگزاری هرگونه تور و تجمعی اجتناب و خودداری کردند از سوی متولیان مربوطه تشویق و الگو قرار داد می‌شوند؟

قطعا همینطور است و در این زمینه تسهیلاتی به افراد داوطلب پرداخت کردیم و مصوب شد تا به تعدادی از راهنمایان گردشگری که از طرف انجمن معرفی می‌شوند کمک هزینه بلاعوض داشته باشیم، که مکاتبات آن را با وزارت خانه انجام داده‌ایم و امیدواریم به زودی محقق شود.

شهرروشن: آیا تمهیدات و فرهنگ سازی لازم برای برگزاری تورهای گردشگری به صورت مجازی اندیشیده شده و رسانه ها چطور می‌توانند بی آنکه تهدید شوند در این زمینه به کاهش آمار قربانی ها و افزایش سلامت جامعه به مسؤولان و تورهای گردشگری کمک کنند؟

صابر: آموزش یک مبحث اساسی در گردشگری است و فقط منحصر به متولی برگزاری نبوده و نیاز به آموزش های گسترده تر در جامعه میزبان که فرهنگ خاصی دارند و حتی دهیارها و سیستم حمل‌ونقل که با گردشگر ارتباط دارند، نیاز به آموزش دارند.

در زمینه آموزش عمومی در سنوات قبل اعتبارات محدودی داشتیم، که آن را صرف آموزش کردیم ولی انتظار داریم این مبلغ افزایش پیدا کند چون برای رسیدن به گردشگری موفق در استان نیاز به آموزش همگانی داریم، تا بتوانیم با کمک دستگاه‌هایی مثل فنی وحرفه‌ای و رسانه‌ها که نقش پررنگی دارند و می‌توانند نقش آفرینی کنند، در این زمینه حضور داشته باشند و از آنان کمک بگیریم.

قطعا هر جایی که منفعت برخی افراد به مخاطره بیافتد، این تهدیدها را داشته‌اند و اگر کار را هم ما و هم رسانه‌ها به درستی انجام دهیم، آنقدرها هم این تهدیدها ترس آور نیستند، چون می‌خواهیم به مسیر درستی هدایت کنیم و وقتی کار در مسیر خوب و مناسبی قرار بگیرد و قطعا افرادی که در طریق نادرست حرکت می‌کنند تهدیداتی خواهند داشت که کار ساز و مهم نیست و ما باید اهداف و وظایف شرعی و اخلاقی خودمان را دنبال کنیم.

شهرروشن: آیا برای درآمدزایی تورهای گردشگری که در شرایط بحرانی تور برگزار نمی‌کنند راهکاری وجود دارد و چطور حمایت خواهند شد؟

صابر: در این زمینه تنها حمایت مالی یا همان تسهیلات کشوری بود، که پرداخت شد و کف آن ۱۵۰ میلیون بود که به تعداد پرسنل و کارکنان نیز بستگی داشت و به دفاتر متقاضی اهدا شد و پرداخت هزینه حامل های انرژی برق، آب، گاز و… نیز انجام دادیم که قطعا جوابگوی زیان هایی که دفاتر طی این دوسال متحمل شدند نبوده، اما براساس بضاعت ما و مطابق قوانین وزارت کشور بود

شهرروشن: ضمن تشکر از پاسخگوی شما لطفا هر صحبت، نظر و پیشنهاد که با هموطنان، تورهای گردشگری و مسؤولان دارید بفرمایید.

صابر: تاکید می‌کنم مَردم از ثبت نام در تورهای غیرمجاز خودداری کنند چون مخاطراتی خواهد داشت و در قبال این تهدیدات که برای آنان رخ می‌دهد نیز هیچکس پاسخگو نیست.

تقاضا داریم گردشگران که به روستاها می‌روند حتما به فرهنگ و آداب و رسوم آنان احترام بگذارند، چراکه یکی از وظایف گردشگری حفظ آیین و سنت ها است که ما باید به آن احترام بگذاریم و پایبند باشیم.

خبرنگار شهرروشن همچنین به گفت‌وگو تفضیلی با یکی از لیدرهای قدیمی تورهای گردشگری استان کرمانشاه که در شرایط فعلی سلامت هموطنان برایش اولویت دارد پرداخت و پای دغدغه و صحبت‌هایش نشست که در ادامه این گزارش آمده است.

شهرروشن: چندسال است که لیدر گردشگری هستید؟

لیدر قدیمی گردشگری استان کرمانشاه: لیدر رسمی ۱۳سال و از سال ۸۴ و قبل از این مترجم بودم برای مسافران.

شهرروشن: حدودا چندتا تور گردشگری تاکنون برگزار کرده‌اید؟

لیدر قدیمی گردشگری استان کرمانشاه: آمار دقیق را. نمیدانم.

شهرروشن: آیا شما در این وضعیت بحرانی کرونایی کرمانشاه تور گردشگری برگزار کردید یا نه؟ چرا؟

لیدر: خیر، باتوجه به اینکه در شرایط مالی نامناسبی مثل بقیه لیدرهای محترم به سر میبریم، اما خیر. چون سلامتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی طبق توصیه‌ها مهم و لازم است.

شهرروشن: آیا شما در این وضعیت بحران کرونایی اعتقادی به اجرای تورهای مجوزدار یا غیرقانونی دارید؟

لیدر: تور در این شرایط نباید برگزار بشود. همسفران در اتوبوس در یک محیط هستند حداقل برای چندساعت و سرعت انتشار ویروس هم که بالا است، اینکه گاهی می‌گویند تورها در فضای آزاد و یا طبیعت است به نظرم پاک کردن صورت مسئله است.

شهرروشن: آیا شما در این دوسال کرونایی چندتا تور برگزار کردید، اگر هم تور برگزار نکردید، چرا لطفا دلیل این کار را بفرمایید؟

لیدر: در این چندسال باوجود درخواست‌هایی که برای اجرای تور داشتم، اما به خاطر وظایف انسانی و توصیه کادر درمان و اداره گردشگری، این کار را انجام نداده‌ام.

شهرروشن: درمورد تورهایی گردشگری که ابتذال فرهنگی داشته و وضعیت کرونایی را رعایت نمی‌کنند چه توصیه‌هایی دارید؟

لیدر: به نظر من باید هم لیدر و در مرحله اول آژانس را توبیخ کرد و تذکر داد واگر مجدد رعایت نکردند به مدت چندماه آن را تعلیق کنند، تور یک محیط فرهنگی است البته متاسفانه به خاطر اینکه مسافران بیشتری را جذب کنند بسیاری برنامه‌های غیرمتعارف را از جمله مواردی که اشاره کردید، انجام می‌دهند.

شهرروشن: لطفا بفرمایید که در سطح استان کرمانشاه حدودا چندتا تور گردشگری غیرقانونی و قانونی وجود دارد؟

لیدر: آمار تورهای مجوزدار یا بدون مجوز را نمیدانم اما کم و بیش زیاد هستند.

شهرروشن: توصیه شما به آژانس؛ها و تورهای گردشگری در رابطه با بردن تور در این وضعیت کرونایی چیست؟

لیدر:!من کوچکتر از آن هستم، که بخواهم توصیه‌ای داشته باشم، اما از آنها خواهش می‌کنم مثل ما لیدرها که با این شرایط بداقتصادی گذران زندگی می‌کنیم و توری اجرا نمی‌کنیم تا به سهم خود در کنترل این ویروس گامی برداشته باشیم. آنها هم تافته جدابافته نیستند و ملزم به رعایت و تابعیت از قوانین باید باشید درغیر این صورت بهترین راهکار شامل چندماه تعلیق و در صورت تکرار باید، مجوز فعالیت لیدر و آژانس کنسل بشود.

شهرروشن: حرف آخر؛ به خاطره این بیماری کرونا، با مَردم و تورهای گردشگری و آژانس های مسافرتی چه صحبت و توصیه‌ای دارید؟

لیدر: قبول داریم، که سفر و برنامه‌های تفریحی با محدودیت‌های بسیار وگاها کلا کنسل شده، اما دوستان می‌توان از طریق گردشگری مجازی این مدت بحرانی را طی کنیم و مانع از پیشرفت کرونا بشویم. تقاصا می‌کنم سفرها و تورها را کنسل کنید امیدوارم بعد ازین مرحله تورهای مناسبی ارائه کنیم، که خستگی این چندسال از تن همگی به دررود، بهترین از آن شما است.

انتهای پیام/ت/آ

نویسنده : Mehrda Amiri | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.