پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 11675
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, ایران, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, گزارش, گفتگوها, ویژه تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴ |
در گفت‌وگو تفصیلی با شهر روشن مطرح شد

بخشندگی با طعم شیرین مهربانی/ هدفم هدیه لبخند بر لب هموطنان است

نیک اندیش کرمانشاهی گفت: بخشندگی را در دامن خانوده آموختم و هدف اصلی ام لبخندی است که بر لب هموطنان ام ایجاد می‌شود.
بخشندگی با طعم شیرین مهربانی/ هدفم هدیه لبخند بر لب هموطنان است

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، با سوزان ظاهری یکی از هزاران نفر از خیران نیک اندیش و پاکدل کرمانشاهی به گفتگو نشستیم تا از اقدامات خداپسند و کارهای نیکی که با عنایت خداوند متعال در کمک به هم وطنان هم استانی به ویژه در سرپل‌ذهاب داشته‌اند بپردازیم.

شهرروشن: بیوگرافی خودتان و فعالیت های کمک به نیازمندان را لطفا اشاره کنید و اینکه از چه سالی این اقدامات را انجام میدهید و تاکنون به چه تعداد نیازمند و با چه مبالغی در مجموع توانسته اید هدایا و کمک ها را به دست آنها برسانید؟

نیک اندیش کرمانشاهی: سلام من “سوزان ظاهری” هستم متولد کرمانشاه، دوران کودکی من کم و بیش در کرمانشاه سپری شده و در سایه جنگ و بمباران در کنار خانواده وهمشهریانم. یادم است  آن وقت ها والدینم خیلی سعی می کردند، که ما در آرامش باشیم و همیشه  زیبایی های دنیا را ببینیم، اما این سبب نشد، که چشم ما به روی فقر و گرفتاری و سختی مردم بسته شود در واقع بخشندگی را اول در دامن خانوده آموختم.

اولین خاطرات من برمی‌گردد به زمانی که آنها در سخت ترین شرایط نقدی و غیر نقدی به آدم ها کمک می‌رساندند و وقتی من می‌رسیدم میگفتند: اینها هدیه است دخترم هیچ چیزی به قشنگی و شیرینی هدیه دادن و بخشیدن نیست

یعنی نکته مهمی است، که ما کودکان را از همان دوران بچگی با بخشیدن و مهربانی آشنا سازیم. زمانی که کرمانشاه بمباران شد خانه زیبای ما هم به شدت آسیب دید در هنگامه جنگ تحمیلی طعم آوارگی و بی پناهی را چشیدم پس بعدها هر جای ایران که سیل و زلزله‌ای رخ می‌داد می‌دانستم چه طعم تلخی در جان آدم ها جاری است در واقع از اولین بار که دیدم چگونه به یک چشم برهم زدن همه چیز آدم ها از دست می‌رود یک حس (ای کاش کاری از دست کسی بر می‌آمد) در من شکل گرفت یا در یک کلام نوعی حس انسان دوستی در من شکوفا شد و تا امروز هم با من همراه بوده است.

اکنون به لطف خداوند در طی این سال ها به آدم های زیادی خدمت شده است، اما در جواب اینکه می‌پرسند چه مبلغی و چقدر اجازه دهید تجربه شخصی خود را بگویم وقتی می‌پرسند به چند نفر کمک شده است و یا چه مبلغی جمع آوری شده این سوال من را نگران می‌کند چون در برابر پاسخی که خیرین می‌دهند عکس العمل های مردم را می‌بینم از یک سو می دانم بیان حجم کمک و ایثار مردم در قالب اعداد و ارقام  نشان از شور ایثار است، اما از سوی دیگر بارها دیده و شنیده ام که بندگان خدایی که به هر دلیل کمک به آنها نمی‌رسد یا کم می‌رسد می‌گویند نه! این اعداد و ارقام دروغین است اگر اینها راست و حقیقت بود پس چرا چیزی دست ما را نمی‌گیرد ؟و از سوی دیگر مردم عادی می‌گویند دروغ است، که اگر نبود پس این همه نیازمند چیست؟

غافل از حجم فاجعه و فقر خیلی بیشتر و گسترده تر از این حرف ها است، مثل یک لحاف کهنه هر گوشه را وصله کنیم پارگی و سوراخ دیگری هست… پس فقط به این بسنده می‌کنم، که بنده و همسرم که پزشکی کرمانشاهی هستند، آقای دکتر “محمد فرزام محبت” و دوستان عزیزی که در کرمانشاه و تهران داریم به لطف خداوند متعال تا به امروز اندک کمکی که از عهده ما بر آمده است را تقدیم هم استانی ها، عزیزان و مردم خوب سرپل ذهاب کرده‌ایم.

شهرروشن: هدف شما از جمع آوری این کمک های خداپسند چه بوده و این اقلام شامل چه کالاهای است؟

ظاهری: هدف اصلی من لبخندی است، که بر لب همشهریان و هموطنان ام ایجاد می‌شود، که همان حس خوبی است که همه ما با کمک به هم نوع پیدا می کنیم.

شهر روشن: چه مبلغ نقدی برای کمک جمع آوری کرده اید؟

نیک اندیش کرمانشاهی: این پرسش به صورت کلی در سوال اول پاسخ داده شد….

شهر روشن: این کمک ها از کدام شهرها به سرپل‌ذهاب است؟

ظاهری: کمک ها را از طریق همشهریان خوب ما در کرمانشاه، خیران نیک اندیش ساکن تهران یا شهرهای دیگر و دوستانی که در خارج از کشور داریم به دست ما می‌رسد، که معمولا در غالب نذورات، صدقات و یا کمک های صرفا نوع دوستانه است، این دریافت ها دسته بندی می‌شوند و در قالب اقلام متنوع و مایحتاج ماهیانه بعد از بسته بندی از تهران به کرمانشاه ارسال و در اینجا توضیع می‌شود.

شهرروشن: آیا همچنان کمک ها را جمع آوری و توزیع می‌کنید در صورت مثبت بودن پاسخ افراد نیازمند را به چه طریق شناسایی کرده‌اید و نحوه ارسال کمک ها و توزیع آن‌ها را لطفا توضیح بفرمایید

ظاهری: بله هنوز هم ادامه می‌دهم افراد نیازمند را توسط واسط ها شناسایی می‌کنیم و مستقیم یا از طریق همیاران کمک ها را به آنها می‌رسانیم.

شهرروشن: آیا با موسسات خیریه و نیکوکاری هم ارتباط دارید و چه کمک هایی از آنها برای کمک به ایتام دریافت شده و چطور آن‌ها را به دست نیازمندان می‌رسانید؟

نیک اندیش کرمانشاهی: بله خوشبختانه در کرمانشاه موسسات خیریه کم نیست حتی پرورشگاه نیز داریم، که در حد توان سعی در همکاری و مساعدت با آن‌ها را داشته‌ام. به خصوص جدا از اقلام بهداشتی و فرهنگی، پوشاک و وسایل تحصیلی اهداء وعده های غذایی گرم و سرد همراه با میوه هم جز برنامه های کمکی ما  به کودکان بوده است. یا کمک به آسایشگاه ها با توجه به نیاز های خاص آن‌ها

شهر روشن: این کمک رسانی ها چه میزان توانسته نیاز افراد را برطرف کند و چه افراد را تحت پوشش قرار داده است، آیا خیران نیک اندیش دیگری را هم می‌شناسید که چنین اهداف ارزشمند و خدا پسند را داشته باشند و توصیه شما به آنان ها چه خواهد بود؟

نیک اندیش کرمانشاهی: در زلزله سرپل ذهاب به لطف خدا و با کمک دوستانی که به ما اطمینان کردند و بستگان و آشنایان دور و نزدیک توانستیم حجم زیادی مواد غذایی، پوشاک، دارو و نیازمندی های اولیه بهداشتی را تهیه و توزیع کنیم، اما برنامه ریزی اصلی ما حفظ چرخه کمک رسانی بوده است یعنی بعد از عبور از مرحله بحرانی اولیه سعی کردیم با توجه به اینکه یکی دو سالی دارد از جریان اسفبار زلزله می‌گذرد، اما نیازمندی در بسیاری از بخش ها هنوز به شدت احساس می‌شود پس ما همچنان باشیم تا این عزیزان فکر نکنند که فراموش شدند یا تنها مانده اند. از سوی دیگر با توجه به آمار بیکاری و مشاهدات ما سایر قشرهای نیازمند هم در شهر فراوان هستند، که نباید از قلم بیافتند، بنابراین سعی می‌کنیم دستگیر و کمک رسان آنها هم باشیم.

ظاهری: بله، خوشبختانه در جامعه ما انسان های نیک اندیش و مهر آیین بسیار هستند، که حتی با وجود آن که متمول (بسیار مال و توانگر ثروتمند) هم نیستند و چه بسا خود بسیار هم مشکل دارند، اما باز هم در این امور خیر مرا همیشه یاری رسان شده‌اند.

که تنها صحبت من برای این عزیزان و سایر مهربانان این است، که از همه آنها سپاسگزارم و امیدوارم همواره در این مسیر ماندگار و توانمند باشند.

شهرروشن: آیا از ایرانی های خارج از کشور هم توانسته‌اید کمک های برای شهرستان سرپل‌ذهاب جمع آوری کنید یا برنامه ای در این راستا دارید، جذب نیکوکاران به چه روشی خواهد بود و برای جلب اعتماد داوطلبان برای مشارکت در این فعالیت ارزشمند چه اقداماتی خواهید داشت؟

نیک اندیش کرمانشاهی: بله نه تنها ایرانیان خارج از کشور کمک کرده‌اند، که ما از غیر ایرانی ها هم کمک هایی دریافت کرده ایم و معمولا کار به این شکل انجام می‌شود که من مرتب گزارش تصویری از اقلام، رسیدها و ارسال و توزیع را حتما تهیه می‌کنم و آنها هم با دیدن نتیجه کار به ادامه همکاری با ما ترغیب می‌شوند و در همین راه امید دارم که بتوانیم افراد بیشتری از خارج از کشور جلب این همیاری کنیم.

درواقع یکی از طرح های من برای جمع آوری کمک های مالی از خارج کشور اهداء کارهای دستی خودم به علاقه مندان از طریق برگزاری فروش آنلاین (حراج خیریه) است، که دنبال برنامه‌ریزی آن هستیم، چون من از دوران کودکی به کارهای هنری و صنایع دستی علاقه خاصی داشتم و برایم مهم بود که هنر دست ایرانی در دنیا دیده شود پس سال‌ها در این مسیر فعالیت و کسب تجربه کردم حتی با وسایل ساده و ابتدایی.

ظاهری: دراواخر ده هفتاد به طور جدی به کار هنری و ساخت تابلو با متریال مس و برنج پرداختم که مخاطبان دوست داشتند و چندین جایزه بین‌المللی را برایم به همراه داشت. در ادامه توانستم در سالن اجلاس سران برای ایران دوستان و ایرانیان خارج از کشور کارگاه و نمایشگاه برگزار کنم همچنین در شبکه های تلویزیونی در برنامه هایی مانند “تصویر زندگی” یا “به خانه بر می‌گردم” هم مربی آموزشی این رشته هنری بوده ام.

شهر روشن: اگر صبحت نظر پیشنهاد و یا سخنی با هموطنان در سرپل‌ذهاب و یا مسؤولان استان و کشور در خصوص بهبود وضعیت اهالی این منطقه و پیشگیری از آسیبهای جدی به آنها را توصیه دارید لطفا بفرمایید

بانو ظاهری: در ابتدا آرزوی من سلامتی و امید و خوشبختی برای همه هم وطنان به خصوص مردم خوب کرمانشاه و سرپل ذهاب است امیدوارم روزی برسد که زخمهای همه ما التیام پیدا کند امیدوارم دولت و مردم همیشه بیاد این عزیزان باشند و رفع نیازهای آنها را مد نظر داشته باشند و به این نکته توجه کافی کنند که در حال حاضر مهم ترین مشکل چه در کرمانشاه و چه در شهرستان های آسیب دیده مانند سرپل ذهاب توجه به امر بهداشت به خصوص بهداشت روانی است، تا کودکان و نوجوانان از خطر بزرگ بزهکاری در امان مانند.

نیک اندیش کرمانشاهی: همچنین از شما هم بسیار ممنون هستم که این فرصت را در اختیار من قرار دادید که با افتخار عنوان کنم که به لطف خدا توانستم یکی از هزاران باشم که دستی از دور برآتش و قلبی تپنده برای این هم وطنان دارد.

انتهای پیام/ ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.