پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 7277
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, فرهنگی و ادبی, گزارش تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱:۲۵ |
در نشست تخصصی بسیج هنرمندان کرمانشاه مطرح شد

احیای عفاف و حجاب در جامعه با جهاد هنری محقق می‌شود

اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و احیای مسئله عفاف و حجاب نیازمند جهاد همه عرصه های هنری و برنامه‌ریزی منسجم و اصولی است.

به گزارش پایگاه خبری شهرروشن از کرمانشاه، نشست هیات اندیشه ورز عفاف و حجاب سازمان بسیج هنرمندان سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان با حضور جمعی از مدیران و مسؤولان انجمن های هنری سازمان در سالن جلسات تالار انتظار شهر کرمانشاه برگزار شد.
همایون زین الدین در این جلسه اظهار داشت: برگزاری هیات اندیشه ورز با محوریت عفاف و حجاب در دستور کار سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه قرار گرفته و مدیران انجمن ها در این جلسه نظرات و پیشنهادهای سازنده خود را بیان می‌کنند.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: هریک از مدیران انجمن ها از هنرمندان و نخبگان استان هستند و صلاحیت دارند نظرات خود را در این راستا اعلام کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید نظارت بیشتری بر فرهنگسراها که هنرمندان در آن تردد دارند صورت بگیرد، افزود: این نهاد زیر نظر بخش دولتی است و بایست قوانین و ملزومات در آن رعایت شود.
زین الدین با بیان اینکه هر یکی از همکاران و افراد جامعه باید عامل به معروف و نهی از منکر باشند، گفت: باید به سنت ها و ریشه های فرهنگی خود توجه داشته باشیم و خانواده ها را از تهاجم فرهنگ غربی نجات دهیم.
این مسؤول با یادآوری اینکه پوشش بانوان ما در پیش و بعد از انقلاب اسلامی بهترین حجاب در جهان اسلام را داشته است، متذکر شد: این فرهنگ اصیل بایست در بین جوانان امروز ترویج داده شود و ابزار هنر می‌تواند در این مهم موثر واقع شود.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه تاکید کرد: هنرهای ارزشمندی همچون عکاسی، فیلم، کاریکاتور، داستان، شعر، هنرهای تجسمی، موسیقی و… می تواند در فضای مجازی آداب و رسوم ما را احیا کند و در این راستا نیز کارگاه های آموزشی به ویژه با محوریت عفاف و حجاب طی سال های قبل و سال جاری در دستور کار قرار داده‌ایم.
علی اکبر کریمی در این جلسه اظهار داشت: برای مسئله عفاف و حجاب باید متولیان امر به معروف و نهی از منکر به ویژه امام جمعه کرمانشاه راهکار ارائه دهند، از مداحان تا نیروی انتظامی و سپاهی باید از خانواده های خود شروع کنند، همچنین طی این طرح ارائه خدمات به پرسنل را بررسی شود.
نائب رئیس انجمن خوشنویسان سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه با طرح این پرسش که مجری قانون امروز چه کسانی هستند، تصریح کرد: اگر عنصر امر به معروف و نهی از منکر به دست انسان های متعهدی همچون بسیجیان بود کارهای موثری در راستای عفاف و حجاب انجام می‌شد.
وی عنوان کرد: از زمانی که نیروهای خدوم انتظامی در امر عفاف و حجاب ورود پیدا کرده‌اند، اقدام موثری انجام نشده، حتی دست به دامان دیگر مراجع و فرهنگسازی از سوی آنان شده‌اند، هرچند همه باید پای کار باشند، اما وظیفه نهاد اصلی سنگین تر است.
وی با اشاره به اینکه فروشگاه ها مدل های خوبی برای عفاف و حجاب ارائه نمی دهند، متذکر شد: قیمت چادر و پوشش حجاب گرانتر از قیمت های واقعی است که ضعف دستگاه‌های نظارتی و دولتی محسوب می‌شود و جریانی پشت پرده آن است.
نائب رئیس انجمن خوشنویسان سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که خودتان مدهای ایرانی و اسلامی بسازید و اجازه ندهید برای شما غربی ها تصمیم بگیرند.
وی گفت: صداوسیما در فیلم های که تولید می‌کند به جایگاه بسیجی و جبهه رفتن ها عملا بی حرمتی کرده و این جای تامل در فرهنگ سازی و مباحث دفاع مقدس است.
کریمی تاکید کرد: نهادهایی هم‌چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای انتظامی میتوانند در نزدیکی میادین بلندگوهای برای فرهنگ سازی ویژه ایام شهادت و ولادت با ارائه موسیقی هنری در عرصه عفاف و حجاب اجرا کنند و مردم را به رعایت آن دعوت کنند.
این مسؤول با یادآوری اینکه آیا مداحان ما نکات دینی را نوحه سرایی خود رعایت می‌کنند، متذکر شد: عفاف و حجاب برای آقایان نیز هست و همه موظف به رعایت آن هستیم.
عارف روستایی در این جلسه اظهار داشت: مهمترین مسئله در توجه به مباحث عفاف و حجاب در واقع عمل به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است، لذا به تاکید مقام معظم رهبری این امر باید مکررا اعلام و احیا شود.
مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه تصریح کرد: عرف شدن بدحجابی در کشور معضل بزرگی است و باید جلوی آن را گرفت و نگذاشت سکوت مطلق در منکرات رخ دهد.
وی متذکر شد: در پدیده های مهم همچون انتخاب، پای بندی به عرف از بین می‌رود و به مردم آزادی عمل کاذب میدهند، در انتخابات صحنه‌های عجیب و غریبی از بدحجابی می‌بینیم و مجازاتی رخ نمی‌دهد و تذکر لسانی هم انجام نمی شود.
این مسؤول یادآور شد: رسانه‌ها، صداوسیما، بخش موسیقی، تئاتر و دیگر عرصه‌های هنری در رعایت پوشش هنرمندان مراعات لازم را ندارند و چهره ها محرک تر از داستان ها هستند.
روستایی تاکید کرد: جایگاه اقدامات بسیجی در امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تضعیف شده‌ و باید به جایگاه غنی و اصیل خود برگردند.
مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه ادامه داد: باید برای مسئله عفاف و حجاب طرح داشته باشیم و مورد بررسی قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: ما مشکلات موسیقی مذهبی را نداریم، چراکه حتی اروپایی ها نیز موسیقی کلیسایی دارند، اگر برای موسیقی ایرانی اسلامی طرح داشته باشیم باید از انجمن های موسیقی سازمان بسیج هنرمندان شروع کنیم و در فضای هنری که به صورت حقوقی ثبت شده باشد، ارتباطات را مثبت کنیم.
منیژه یوسفی در این جلسه اظهار داشت: در عرصه تولید صنایع دستی و گردشگری نیز می‌توان به امر به معروف و نهی از منکر توجه داشته باشیم.
مسؤول انجمن صنایع دستی سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه تاکید کرد: کارگاه و اتاق فکر برای موضوع عفاف و حجاب می‌شود تشکیل داد و تقویم اجرایی برای تولیدات هنری داشته باشیم.
وی متذکر شد: در اکثر فیلم های ایرانی، شخصیت‌های مختلفی که حجاب دارند از قشر پایین جامعه و ناهنجار هستند، اما افراد بدحجاب جزو طبقه متشخص کشور محسوب می‌شوند.
یوسفی گفت: از ضعف های بزرگ در صنایع دستی در استان ما معرفی خارجی ها به عنوان الگو است و این گلایه را طی همایشی در حضور استاندار کرمانشاه نیز مطرح کردم، که چرا حمام حاج شهباز خان در اختیار یونیدو قرار دارد اسمی از استادکار ماهر و تولیدکنندگان داخلی کرمانشاه برده نمی‌شود.
این مسؤول یادآور شد: دیگران نمی‌توانند فرهنگی را به ما تزریق کنند، اگر نمایشگاه صنایع دستی برگزار می‌کنیم باید فرهنگ و سنت باستانی ایران اسلامی را احیا کنیم.
وی به پروژه و مقاله ای علمی در مورد ارتباط تغذیه نامناسب با معضل بیکاری تعهدی جوانان امروزی اشاره و تاکید کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر مسائل به تغذیه‌ای سالم منوط است.
یوسفی بیان کرد: امر به معروف و نهی ا
ز منکر از ریشه باید اصلاح شود، استان ما دارای ۷۲ مذهب و اقلیم چهار فصل است و هموطنان غیرتمندی داریم، لذا باید بررسی کرد چرا ارزش ها رو به افول می رود.
مسؤول انجمن صنایع دستی سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه گفت: نمایشگاه صنایع دستی با محوریت عفاف و حجاب را در دستور کار قرار می‌دهیم.
کامران رضایی در این جلسه اظهار داشت: در مبحث ساخت فیلم با محوریت عفاف و حجاب با همکاری سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه توانایی و نیروی انسانی متخصص وجود دارد.
مسؤول انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه ادامه داد: می‌توانیم کارهای تولیدی فیلم کوتاه با موضوع فرهنگ سازی عفاف و حجاب را داشته باشیم و با استفاده از ساخت انیمیشن و مستندسازی تاثیرگذار باشیم.
محمدرسول گودینی در این جلسه اظهار داشت: هر زمان که حرف از عفاف و حجاب می‌شود همه انتظارت به سمت بانوان است، اما آقایان مبرا و معاف هستند، که این برخورد جالب نیست.
مسؤول انجمن کاریکاتور سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه تصریح کرد: تصویری از آزادی حجاب آقایان گرفتیم و در فضاها دست به دست شد تا ثابت کنیم اگر آزادی در کشور وجود ندارد پس این چیست؟ و تربیت اجتماعی افراد در جامعه حائز اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: به همت سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه نمایشگاه کاریکاتور با موضوع عفاف و حجاب طی سال های قبل دایر کرده‌ایم و بازتاب خوبی داشته است.
گودینی با تصریح اینکه افراد بدحجاب دنبال دیده شدن هستند، متذکر شد: کارهای آرشیوی داریم و نمایشگاه کاریکاتور عفاف و حجاب را می‌توان در مدارس ابتدایی و راهنمایی برگزار کنیم.
سعید نوروزی در این جلسه اظهار داشت: انجام امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ ما شرایطی دارد، اول باید دید آیا شرایط آن را داریم و مراتب را رعایت می‌کنیم.
مسؤول انجمن هنرهای نمایشی (تئاتر) سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه ادامه داد: می‌توانیم در امر عفاف و حجاب اثرگذار باشیم و جای کار دارد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه تئاتر می‌بینیم که خیلی از سلایق شخصی وارد مقوله عفاف و حجاب می‌شود و حالت مچگیری دارد، متذکر شد: در عرصه هنر بسیجی باید جذب حداکثری داشته باشیم و مهمترین ابزار زبان هنر است.
وی با تصریح بر اینکه جلسات مسؤولان در سطح ملی برگزار می‌شود و سخنرانی های قشنگی دارند، خاطرنشان کرد: در عمل کاری برای مسئله عفاف و حجاب در یک کشور اسلامی انجام نمی دهد.
نوروزی با بیان اینکه ۱۹ گروه هنرهای نمایشی در استان کرمانشاه داریم، گفت: در مبحث آموزشی باید ابتدا روی شهرستان ها کار کنیم، سپس به مرکز شهر بپردازیم، چراکه آن ها از هنرمندان شهری الگو می‌گیرند، هنرمندان تئاتر شهرستان سالم هستند خوب کار می‌کنند و نیاز به حمایت مالی و معنوی دارند.
مسؤول انجمن هنرهای نمایشی سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه عنوان کرد: برای احیای امر به معروف و نهی از منکر می توان فراخوان داده و نمایش های خیابانی برگزار کنیم.
زهرا احمدی در این جلسه اظهار داشت: همواره مسئله عفاف و حجاب را مربوط به بانوان دانستند و تصمیم گیرنده آقایان هستند، نگاهمان به زنان چیست؟ آیا نگاه مدرن اصلاح شده است، که آنان بتوانند امر به معروف و نهی از منکر را رعایت کنند؟ لذا حجاب را فقط چادر نمی‌دانم و حدود آن در اسلام کاملاً مشخص است.
مسؤول انجمن عکاسان سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه تصریح کرد: امروزه نگاه احترام آمیزی به بانوان وجود ندارد، نگاه ها تغییر کرده است و آیا چند نفر از خانواده‌های مذهبی تعهدات را رعایت می‌کنند؟
احمدی با اشاره به اینکه طعنه زدن های مردم به افراد با حجاب جامعه بانوان را به سمت بدحجابی سوق می‌دهد، متذکر شد: فرهنگ سازی عفاف و حجاب مربوط به همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی است.
این مسؤول خاطرنشان کرد: جشنواره عکس با محوریت عفاف و حجاب را در دستور کار سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه قرار می دهیم، همچنین دومین جشنواره سراسری دوسالانه نور که از محورهای اساسی آن سالم سازی فضای اجتماعی است برگزار می‌شود.
بشیر نظری در این جلسه اظهار داشت: یکی از راه های اساسی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب توجه به سنت ها است، چراکه زوال یک جامعه به خاطر دوری از اسطوره ها و سنت ها بوده و اگر جامعه ای این مباحث را نادیده بگیرد رو به افول و نابودی خواهد رفت.
مسؤول انجمن هنرهای تجسمی سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه عنوان کرد: برای خلق آثار هنری فاخر بایست بودجه‌ای در نظر گرفته شود.
وی به آثار عاشورایی خلق شده هنرهای تجسمی در سال های اخیر اشاره و تصریح کرد: المان های تکراری وجود دارد که تحقیق و مطالعه‌ای روی آن انجام نمی گیرد و بازبینی نسبت به مباحث مطروحه باید داشته باشیم.
منوچهر پروینی در این جلسه اظهار داشت: آیا سهم هنرمندان در مبحث امر به معروف و نهی از منکر چه میزان است و همه هنرمندان عرصه های مختلف م
ی‌توانند به موضوع عفاف و حجاب بپردازند.
مسؤول انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه تاکید کرد: موثرترین اقدام در زمینه عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکرات در واقع شروع از خود افراد هنرمند و سپس جامعه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: ابتدا باید خود را محک بزنیم که آیا حرف اثرگذاری برای گفتن داریم و سپس نقش خود را به عنوان هنرمند در امر عفاف و حجاب ایفا کنیم.
این مسؤول بیان کرد: در محل تردد هنرمندان برای فرهنگسازی عفاف و حجاب بایست تمهیداتی از نظر تبلیغات فرهنگی انجام شود.
فاطمه‌زهرا تکلف پور در این جلسه اظهار داشت: موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر نیاز به همکاری همه جانبه متولیان مربوطه فرهنگ و هنر به ویژه در مراکز علمی و دانشگاهی دارد، همچنین در این راستا فعالان انقلابی فضای مجازی می‌توانند اثرگذاری مثبتی با ارائه طرح های عفاف و حجاب در جامعه داشته باشند.
مسؤول ارتباطات سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه گفت: در فضای مجازی هنرمندان مطرح کشوری را داریم که علاقمند به سرایش شعری در وصف امیر المومنین علی علیه السلام هستند، اما بیشتر کارهای آنان اجتماعی است، لذا باید طرح های برنامه‌ریزی شده برای پرداختن به مسائل مذهبی و اعتقادات غنی به ویژه اتصال به امر رعایت عرف جامعه در دستور کار قرار دهیم.
وی تصریح کرد: حتی مجالسی که برای ایام محرم از سوی هیات های مذهبی برگزار می‌شود نیاز به نظارت ویژه ستاد امر به معروف و نهی از منکر دارد، چراکه حجاب و عفت کلامی و ظاهری به درستی از سوی آنان به ویژه آقایان لحاظ نمی‌شود که این معضل حتی سبب دین گریزی استفاده غربی ها از سنت و باورهای ما خواهد شد.
این مسؤول با بیان اینکه ارتباط هنرمندان با جامعه و ترویج فرهنگ اصیل اثرگذاری بیشتری دارد، تاکید کرد: می توانیم جشنواره های متعدد رسانه ای با گروه های هنری و اعلام فراخوان داشته باشیم، تا کاربران اجتماعی پای کار بیایند و هریک از خود شروع کنند.
مسؤول ارتباطات سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه اظهار داشت: فضای مجازی بستر مناسبی برای ترویج و احیای فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است و هر ایرانی به عنوان افسران جنگ نرم می‌توانند با جهاد در مقابله با هجمه های فرهنگی ایستادگی کرده و پای اهداف شهدا و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایثار و خدمات رسانی کنند.
انتهای پیام/ت

نویسنده : فاطمه زهرا تکلف پور/ فعال رسانه ای | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.