پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 7186
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, سایر اخبار, گفتگوها تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵ |
رئیس اداره بیماری های طیور دامپزشکی کرمانشاه خبر داد

اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی در کرمانشاه

رئیس اداره مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیو کاسل در استان خبر داد.

علیرضا حیدری امروز در گفت و گو با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه از اجرای طرح فراگیر واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیو کاسل از ۱۰ شهریور سال جاری در استان خبر داد.
رئیس اداره مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: نیوکاسل بیماری ویروسی است، که درمان نداشته و تنها راه مقابله با آن کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت شدید اصول امنیت زیستی است.
وی با اشاره به اینکه نیوکاسل یکی از بیماری های  ویروسی واگیر و حاد با تلفات بالا در کلیه پرندگان است، خاطرنشان کرد: این بیماری گسترش جهانی داشته و از سال ۱۳۲۶میلادی شناسایی و در ایران نیز از سال ۱۳۲۳ هجری شمسی گزارش شده است.
حیدری با بیان اینکه پرندگان وحشی و ماکیان بومی نسبت به بیماری مقاومت نسبی پیدا کرده اند، تاکید کرد: این نوع بیماری به عنوان مخزن، تهدیدی جدی برای صنعت طیور محسوب می شود.
رئیس اداره مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: کنترل بیماری در طیور بومی از نظر دامپزشکی اهمیت زیادی برای کنترل بیماری در صنعت طیور دارد.
وی به مشکلات این بیماری در سازمان های بین المللی بهداشت دام اشاره و تصریح کرد: توصیه آن ها طرح فراگیر واکسیناسیون طیور بومی با استفاده از واکسنی غیر بیماریزا و مقاوم به حرارت که در کشور های دیگر نیز موفقیت آمیز بوده پیشنهاد می‌شود.
این مسؤول گفت: سازمان دامپزشکی این طرح را به صورت آزمایشی در سال ۹۵ ابتدا در ۱۰ استان کشور و سپس به صورت فراگیر در کشور برای یک نوبت انجام داده، همچنین پس از بررسی های میدانی و آزمایش های سرولوژی نتایج  اجرا موفقیت آمیز گزارش شده است.
وی با یادآوری اینکه در سال های ۹۶ تعداد کانون بیماری نیوکاسل در صنعت طیور کاهش چشمگیر پیدا کرد، گفت: به دلیل مشکلات کمبود اعتبارات ادامه طرح در سال های بعد مورد پیگیری قرار نگرفت.
حیدری با بیان اینکه سال جاری با توجه به مشکلاتی که بیماری نیوکاسل در صنعت طیور ایجاد کرده، پیشگیری آن مجددا در دستور کار سازمان قرار گرفته است، گفت: با تعامل موسسه واکسن و سرم سازی رازی و استفاده از اعتبارات ملی، واکسن مورد نیاز از طریق موسسه تهیه و خریداری شده که قرار است طی شهریور ماه در کلیه روستاهای کشور اجرایی شود.
این مسؤول با بیان اینکه استان کرمانشاه نیز قرار است این طرح را در ۲ هزار و ۷۰۰ روستا با حدود جمعیت ماکیان ۷۰۰ هزار قطعه و استفاده از اعتبارات ملی سازمان انجام دهد، افزود: این مهم با همکاری ادارات دامپزشکی شهرستان ها و به صورت کاملا رایگان به روش خوراکی انجام در بین طیور انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در آینده برای موفقیت آمیز بودن طرح در صورت تامین اعتبار از طرف دولت طی سال چهار نوبت عملیات واکسیناسیون طیور انجام می پذیرد، گفت: در مدت چند سال می توانیم سویه غیر بیماریزای واکسن را جایگزین سویه وحشی کرد.
حیدری ادامه داد: سویه واکسن غیر بیماریزا بوده و در صورت تکثیر در طیور بومی و یا پرندگان وحشی و انتقال آن به واحد های صنعتی دیگر بیماریزا نبوده و تلفاتی ایجاد نخواهد کرد.
رئیس اداره مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه امید داریم این طرح به صورت ملی دیده شود، اظهار داشت: فراهم ساختن زمینه و اعتبارت لازم از سوی دولتمردان برای حفظ صنعت طیور کشور ضروری است.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.