پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 477
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴ |
سرپرست کارگاه تصفیه خانه آب کرمانشاه:

تصفیه خانه "شهیدنظری" کرمانشاه ۵۸۰۰ مترمکعب ظرفیت دارد

سرپرست کارگاه تصفیه خانه آب کرمانشاه از ظرفیت بالغ بر پنج هزار و 800 متر مکعب آب تصفیه خانه شهیدنظری کرمانشاه خبر داد و گفت: آب مورد نیاز نیمی از جمعیت شهر کرمانشاه توسط این تصفیه خانه تامین می شود.

سرپرست کارگاه تصفیه خانه آب کرمانشاه از ظرفیت بالغ بر پنج هزار و ۸۰۰ متر مکعب آب تصفیه خانه شهیدنظری کرمانشاه خبر داد و گفت: آب مورد نیاز نیمی از جمعیت شهر کرمانشاه توسط این تصفیه خانه تامین می شود.
به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه، جمعی از بانوان اصحاب رسانه استان امروز با برنامه ریزی و همکاری روابط عمومی شرکت آبفا شهری استان کرمانشاه باهدف آشنایی بیشتر با فرآیند تصفیه آب به وسیله تجهیزترین امکانات در محل تصفیه خانه شهید نظری بازدید به عمل آورند.
میثم باباجانی در این مراسم بازدید از تصفیه خانه کرمانشاه در جمع اصحاب رسانه استان، اظهار داشت: همه فرآیند فیزیکی و شیمیایی که بر روی آب صورت می گیرد را تصفیه آب می گویند.
سرپرست کارگاه تصفیه خانه آب کرمانشاه با بیان اینکه مراحل تصفیه آب ها به ۲ دسته سطحی و زیرزمینی(چاه ها) تقسیم بندی می شود، گفت: آب چاه های زیرزمینی نیاز به تصفیه ندارند و در واقع گَندزدایی می شوند، اما آب های سطحی چشمه ها، رودخانه ها و سدها باید تصفیه شوند.
این مسوول با اشاره به دو منبع چشمه آب طاقبستان و سدگاوشان که باید مراحل تصفیه را سپری کنند، تاکید کرد: مواد معلقی که چگالی بیشتری دارند، وارد کانال سرریز می شوند و سپس به سمت خروجی ته نشین هدایت می شوند، همچنین روند آشغالگیری (چوبهای معلق، کیسه زباله ها، ظروف یکبارمصرف و…) صورت می گیرد و آب وارد برج اختلاط می شود.
وی با اشاره به کدورت ورودی آب با ۲٫۸۵ (ntu) و خروجی یک(ntu)، عنوان کرد: در زیر قیف گِل کِش ها قرار دارد که آب را برای روند تصفیه هدایت می کند.
باباجانی افزود: این تصفیه خانه در کرمانشاه ظرفیت ۵ هزار و ۸۰۰ مترمکعب آب را دارد که آب مورد نیاز نیمی از جمعیت شهر را تامین می کند و طی برنامه هر ۶ ماه یکبار باید تخلیه و با کلر، گّندزدایی شود.
سرپرست کارگاه تصفیه خانه آب کرمانشاه با بیان اینکه مناطق الهیه و شهرک بهداری از آبهای زیرزمینی بهره مند هستند، یادآور شد: آب شرب و سالم محلاتی همچون فردوسی، کیهانشهر، دولت آباد، کسری و سایرمناطق از طریق این تصفیه خانه تامین می شود، همچنین تصفیه خانه کوچک و فصلی در نزدیکی سراب قنبر فعالیت دارد، آب های سطحی از چشمه طاقبستان و سدگاوشان تامین می شود.
وی به ازن زنی آب در تصفیه خانه شهر کرمانشاه با قدرت گندزدایی ۱۰ ها برابر کلر اشاره و تصریح کرد: خروجی آب در حال تصفیه وارد برخ یا واحد اختلاط می شود، سپس آب از ورودی بالایی که به سمت خروجی می روند یک پرش هیدورلیکی دارند، وارد برخ اختلاط شده، ازن زنی انجام می شود، پس از خروجی وارد حوضچه آرامش می شود.
این مسوول ادامه داد: در این فرآیند انعقاد و لخته گیری آب ها گرفته می شود، که حوضچه های آرامش یک لوله برای گرفتن سرعت آب دارند و از این مسیر آبها به سمت صافی های شنی هدایت می شوند، صافی ها پس از مدتی کدورت آب خواهند گرفت، بنابراین پمپاژها از پایین به بالا در مخازن نیز صورت می گیرد.
باباجانی با اشاره به اینکه زمان شست وشوی صافی ها متغییر است، افزود: هر پنج ساعت یکبار فیلترها شسته می شود، چراکه کدورت آب زیاد است، همچنین صافی ها در صورت نیاز هر چندوقت یکبار تعویض می شوند.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه روند، گِل و لای آب بالا می آید و وارد کانال سرریز می شود و از این طریق به بیرون تصفیه خانه هدایت می شود، این روند ادامه پیدا می کند تا نهایتا آب صاف و زلالی به دست بیاید.
سرپرست کارگاه تصفیه خانه آب کرمانشاه ادامه داد: هوادهی آب ها در این مرحله انجام می شود، حذف آب های مخرب انجام می شود، گندزدایی و کلرزنی صورت می پذیرد، سپس آب وارد مناطق بالادست می شود و هر ۶ ماه یکبار فیلترهای تصفیه خانه مخازن کوثر و شهید الفتی نیا در شهر کرمانشاه شستشو داده می شود.

این مسوول گفت: تصفیه خانه آب کرمانشاه در دو فاز ساخته شده است که اولی در سال ۴۶ و دومی در دهه ۶۰ افتتاح شد، تفاوت آن نیز در دو مسیر مخزن کوثر (فاز دوم) و مخزن تصفیه خانه شهید الفتی نیا (فاز اول) از مسیرهای شهری (منطقه وکیل آقا) است که آب را پمپاژ می کنیم.
سرپرست کارگاه تصفیه خانه آب کرمانشاه با بیان اینکه از طریق چشم های غیرمسلح نمی توان که آب چه میزان کلر دارد و باید با تجهیزات و دستگاه های تخصصی سنجش شود، اظهار داشت: در مجموع ۷ دهم (ppm) به آب ها کلر می زنیم که این مقدار تا هشت دهم نیز مجاز است، کپسولهای ۸۰۰ کیلوگرمی داریم از طرفی گاز کلر که محلول غلیظ کلر را تولید می کند وارد مخزن می شود، با این فرآیندها آب سالم و شفافی را تهیه می کنیم.
انتهای پیام/ت

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.