پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 4374
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, یادداشت تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۹:۵۲ |
یادداشت:

نقش کاربری اراضی در شکل گیری کانون های جرم خیز شهری

بزهكاری به شدت تحت تاثير مشخصه های مختلفی بوده و لزوم برقراری نظم و امنيت سبب شده در جوامع، همواره مقابله با آن حائز اهميت باشد.

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه، مسئله بزه کاری با توجه به کمیت و نوع آن از مهمترین موضوعات انتظامی استان بوده و خواهد بود.
بزه کاری و مطالعات پیرامون آن جنبه ¬های مختلفی را شامل می شود، اما اینکه مکان جرم و کانون جرم چگونه بر کم و کیف آن اثرگذار است، دیدگاه مکان شناختی خاصی را می¬ طلبد.
پیشرفت¬ های علوم مکانی و جغرافیایی در سایه رشد نرم افزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی در سال-های اخیر روند افزایشی را به خود دیده ¬اند، این پیشرفت¬ ها در تمامی علوم کمک¬ های شایان توجهی داشته اند، به همین منوال این سامانه ها در سراسر دنیا در مسائل امنیتی و مطالعات جرم نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.
از سمت دیگر اشکال مختلف بهره ¬گیری از زمین یا به عبارت بهتر اصول کاربری اراضی به نحوی بوده که نوع خاصی از شرایط امنیتی و انتظامی را ایجاد کرده اند، برای نمونه بافت های فرسوده و تو درتو همیشه پتانسیل بیشتری برای ایجاد جرم داشته¬ اند.
اما مسئله کاربری اراضی به همین نمونه مختوم نمی شود و به اشکال مختلف بافت درهم تنیده بزه کاری و جرم خیزی را بیش از پیش پیچیده تر کرده است. لذا شناخت اینکه نوع و میزان کاربری اراضی در شکل گیری کانون های جرم خیز ضروری است.
تعیین اثر کاربری اراضی بر کمیت جرم خیزی، نوع جرم، الگوی توزیع مکانی، چگالی سنجی جرم درکنار مطالعات اثرسنجی مکانی بر نوع و کمیت جرم و الگوی توزیع مکانی می تواند سوای مطالعه وضعیت کنونی و شرایط حاضر کانون های جرم خیز سطح شهر دستور العمل امنیتی-انتظامی پیشگیرانه ای با دید آینده نگری نیز به لحاظ تصمیمات شهرداری، بنیاد مسکن و سایر ارگان های ذی ربط در امر ساماندهی کاربری اراضی شهری ارائه نماید، که می تواند در چهارچوب برنامه های تعریض توسعه شهرداری قرار بگیرد.
کرمانشاه از جمله شهرهای کشور است که طی دو دهه اخیر با مشکلات فراوانی در روند شهرنشینی مواجه بوده است، این شهر به دلیل شرایط خاص فضایی، کالبدی، اجتماعی، دارای آمار بالای جرم و جنایت است. لذا ضرورت دارد به شیوه علمی و با استفاده از فناوری های نوین ضمن شناسایی شرایط مکانی ارتکاب جرایم در محدوده شهر کرمانشاه اقدامات علمی و اجرایی جهت حذف این شرایط یا کاهش اثرات آن انجام گیرد.
به نظر می رسد در کنار عوامل فردی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی موجود در شهر کرمانشاه، برخی نارساییها و ناهنجاری های کالبدی حاکم بر شهر موجب شده است تا امکان و فرصت جرایم بیشتر باشد و به همین سبب محدوده های از شهر محل وقوع این جرایم قرار گیرد.
بنابراین با در نظر گرفتن تأثیر غیر قابل انکار شرایط محیطی در وقوع ناهنجاری های اجتماعی تحلیل سازمان فضایی ناهنجاری های اجتماعی جرایم و شناسایی الگوهای مکانی و عوامل تسهیل کننده ارتکاب این جرایم به منظور مقابله و کنترل محدوده های آلوده به با استفاده از مدل های آماری و سامانه اطلاعات جغرافیایی ضروری می باشد.
یادداشت: سردار “منوچهر امان اللهی” فرمانده انتظامی استان کرمانشاه

نویسنده : منوچهر امان اللهی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.