این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز مصادف با نیمه خرداد و واقعه ۱۵ خرداد است که در طول تاریخ ایران یک واقعه درخشان و قابل تامل است.
حجت الاسلام معصومی لاری با بیان اینکه این واقعه دارای آثار ماندگاری در طول تاریخ ما بوده است، گفت: عناصر متعددی در خلق این واقعه موثر بوده اند.
وی اولین عنصر خالق واقعه ۱۵ خرداد را اسلام و عقیده‌ای که پشت این حرکت بوده است، دانست و افزود: همانطور که در قرآن کریم آمده داده است، اگر افرادی که کنار یکدیگر بیایند و در کنار رهبریت دینی و انقلابی خودشان حرکت کند خدا نیز آنها را یاری خواهد داد.
این استاد حوزه و دانشگاه اولین عنصر اساسی در خلق واقعه نیمه خرداد را ایمان با تکیه بر توحید الهی برشمرد و گفت: این تفکر هرگاه در عرصه اجتماعی حضور پیدا کند به همراه خودش ارزش ها، عدالت، رشد و تعالی مردم و جامعه را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تنها ایمان کافی نیست، افزود: در این میان رهبری و هدایت گری کسانی که محق به انجام این امر هستند و مشروعیت رهبری دارند، یکی از اساس تحقق این نصرت از ناحیه ذات اقدس الهی است.
حجت الاسلام معصومی لاری ادامه داد: بر همین اساس است که در واقعه ۱۵ خرداد می بینیم که رهبری مرجعیت و رهبری امام رضوان الله تعالی علیه این عنصر اساسی در هدایت اجتماعی را ایفا کرده و تحقق می بخشند.
وی تاکید کرد: اگر در جامعه تفکر امامیه و هدایت الهیه را کسی بطلبد، راهی جز پذیرش امامت چه در عرصه اعتقادی و چه در عرصه اجتماعی ندارد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: به همین منظور است که امامت استراتژی ظهور حضرت حجت و صاحب الامر در تفکر اسلامی به شمار می آید.
وی تصریح کرد: در تفکر اسلامی مردم در کنار اندیشه و ایمان خود و در کنار تمام ارزش هایی که باید رعایت کنند، عنصر به دنبال امام حرکت کردن را در طول حیات خودشان به عنوان یک نظریه ای که آنها را به فلاح می رساند- چه در زمان غیبت و چه در زمان ظهور – اعتقاد پیدا کرده اند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در زمان ظهور امام معصوم این جلوداری و امامت را برعهده دارند و در زمان غیبت نیز نائبان آن امام و نائبان امام زمان (عج) مسئولیت امامت اجتماعی را بر عهده داشته اند.
حجت الاسلام معصومی لاری خاطرنشان کرد: پذیرش همین تفکر است که واقعه نیمه خرداد را خلق می کند.
وی افزود: مردم برای دفاع از امامت اجتماعی، و اعتقادی در زمان غیبت و برای پاسداری از ارزش‌هایی که جز با پذیرش استراتژی و راهبرد امامت به دست نمی آمد، در کنار امام زمان و نائب امام زمان خودشان حضرت امام رضوان الله تعالی علیه گرد آمدند و بر عهد خویش نسبت به پایمردی و پشتیبانی این امر پافشاری کردند.
حجت الاسلام معصومی لاری تصریح کرد: اگر ما بخواهیم عنصر دومی را در تحقیق ۱۵ خرداد برشماریم مسئله امامت و رهبری اجتماعی در آن زمان بوده است.
وی عنصر سوم را همراهی مردم در این عرصه دانست و گفت: همراهی مردم در واقعه ۱۵ خرداد یکی از عواملی است که اساساً بدون آن این واقعه تحقق پیدا نمی کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیاتی از قرآن و فرمایشات حضرت علی (ع) تاکید کرد: اگر مردم نباشند، حتی اگر امام معصوم در جامعه باشد، کاری از او بر نمی آید و نقش مردم در احیا و برپایی دین یک نقش بی بدیلی است.
وی افزود: مشی و مشیت خداوند متعال اساساً بر این قرار گرفته است که چنانچه مردم و قومی مسیر خودشان را تعیین کردند، براساس همان مسیر حرکت کنند و چنانچه در کنار امام عادل قرار بگیرند برپا کننده عدل در جامعه اند و چنانچه در یاری حاکمان جور قرار بگیرند، استبداد و جور بر آن جامعه حکومت خواهد کرد.
حجت الاسلام معصومی لاری تصریح کرد: همانطور که در کشورهای ظالم امثال آمریکا می بینید و اگر زمانی یک دیکتاتور بر مردم ظلم می کرد، امروز یک دیکتاتور به همراه عده ای از انسان ها که از آنها دفاع می کنند، وجود دارند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تمام کسانی که امروز پایه های مردمی حکومت ها طاغوت را محکم کرده اند، اینها همان هایی هستند که علی ها را، عدالت ها را و انسانیت ها را خانه نشین کردند.
وی خاطرنشان کرد: ۱۵ خرداد حکایت روشنی از همراهی مردم در دفاع از ارزش ها، عدالت ها و کمالات بشری بوده است که در کنار امام خودشان یک حرکت حیات بخش، انقلابی و انسانی را رقم زده اند و به همین جهت است که ۱۵ خرداد هیچگاه در اذهان ما و طول تاریخ فراموش نخواهد شد و از میان نخواهد رفت.
حجت الاسلام معصومی لاری قوام بخش این حرکت را تفکر اسلامی دانست و گفت: همراهی و یاری مومنین در این تفکر و رهبری و هدایت اسلامی در این واقعه نیز از عناصر بسیار کلیدی برای این امر است.
وی اشاره ای به جزئیات واقعه ۱۵ خرداد داشت و گفت: در این روز مردم آمدند و اعلام کردند که ما در کنار رهبری و مرجعیت هستیم و معنای آن نیز در کنار ارزشها ماندن است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مردم در آن روز ثابت کردند که می توانند در کنار رهبری خودشان بزرگترین قدرت های جهان را به زانو درآورند.
وی با اشاره به فرمایشات امام راحل گفت: همانطور که امام راحل فرمودند نهضت انقلاب ما از خرداد آغاز شد و پایه های حرکت انقلاب ما از خرداد شکل گرفت و پیامهای اصلی را از نیمه خرداد گرفتند.
حجت الاسلام معصومی لاری ادامه داد: مسئله این بود که باید این جامعیت هدایت و حمایت از رهبری از ناحیه رهبری و ناحیه مردم فراگیر شود و این اتفاق در سال ۵۷ به صورت یک امر فراگیر درآمد انقلاب بزرگ و با شکوهی را رقم زد که تا زمان ظهور حضرت حجت عالم را به سوی هدایت و کمال می خواند.
وی تصریح کرد: اگرچه در نظام ها و حکومت‌ها چه در زمان پیغمبر و چه در زمان حضرت علی علیه السلام انسان های نا اهل فریبکار فریب خورده و حتی مسئولین ناآگاه و انسان هایی که برای بیت المال دندان تیز کرده اند وجود داشته است و حتی در زمان حکومت حضرت حجت نیز خواهند بود.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نظام اسلامی و رهبریت رهبر اسلامی و حاکمیت و حضور و اعتماد مردم به رهبری همواره با این جریان مبارزه کرده اند و امروز نیز همین داستان است.
وی گفت: اگر امروز دنیا از بیرون و درون و به واسطه ایادی خودش در درون به بعضی چیزها در نظام ما امیدوار شده است، اگر به واسطه نفوذ بعضی انسان های آگاه نا اهل و انسان های ناآگاه مردم ما گرفتار مشکلات فراوان اقتصادی شده اند، اینها به معنای آن نیست که آن اصل حمایت و اعتماد مردم به مسئله رهبری و امامت را از آنها بگیرند.
حجت الاسلام معصومی لاری افزود: هم آن زمان مردم حضور پیدا کردند و در آن غائله نقش آفریدند، هم در انقلاب سال ۵۷ مردم پشت سر رهبری نقش آفرینی کردند و هم در زمان جنگ مردم پشت سر رهبری پیروزی ها آفریدند. اگر چه شهادت ها نصیبشان شد و جوانان عزیزی را مردم ما در این راه دادند اما پرچم حمایت از رهبری را بر دوش گرفتند و امروز نیز این مردم از این ماجرا گذر خواهند کرد.
وی تاکید و خاطرنشان کرد: امروز همان بنیان، همان رهبری و همان اعتماد و ایمان وجود دارد و باز هم می توانیم بگوییم” در یاری خدا شکی نیست و مومنین در کنار این حرکت خواهند ماند”.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان افزود: این انقلاب پیامش را و پرچم هدایت الهی را و پذیرش امامت و ولایت را بر دوش گرفته است و آن را تا آنجا که این پرچم را به دست صاحب اصلی اش، حضرت مهدی (عج) تحویل دهد، زمین نخواهد گذاشت.