پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 3195
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, سیاسی, فرهنگی و ادبی, گزارش تاریخ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ |
شهر روشن گزارش می دهد

نبوغ ضدفرهنگی شهرداری و دف نوازی های مختلط/ وقتی مدیران نالایق کلانشهر کرمانشاه را محصور کنند!

فعالیت های ضد اخلاقی و تهاجم فرهنگی اخیر از سوی نهادهای استان کرمانشاه از کجا نشأت گرفته است و آیا مدیران کلانشهر کرمانشاه تذکرات علما و مقام معظم رهبری را جدی نگرفته اند؟!

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه، پس از حواشی بسیار (حاکی از انحلال شورای شهر و انتصاب شهردار کرمانشاه که چون زنجیر زنگ زده و متصل به هم) مسند به سردار بسیجی رسید که چشم همگان به ویژه نهادهای خدماتی و فرهنگی بر روی کار آمدن طلوعی بود که بر زنگار چهره این شهر بی فروغ دستی از آبادانی کشیده شود.
ماجرای انحلال شورای شهر آنقدر جنجالی شد که کار به مجلس و ورود نمایندگان و مدیران ارشد برای رفع و رجوع آن رسید، ناگفته نماند که تقلای غلامرضا امیری رئیس شورای شهر کرمانشاه که ادعاهای جاه طلبانه اش مبنی بر تصدی این صندلی نخ نما به هر قیمتی، گوش رسانه ها را کر کرده و صدایش فلک را براشته بوده جواب داد، اما ضربه های جبران ناپذیرش در عدم توسعه شهری و فرهنگی بروز یافته است.

حال که آب های بی تدبیری انتصابات در شورای شهر و شهرداری از آسیاب افتاده است، مردم نیز دیگر چشم امیدی به حرکت سازنده از این نهادهای به اصطلاح فرهنگی را ندارند، ساز دمبل و دیمبو ناکوک سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه سر از فرهنگسراها آن هم در آستانه ماه رمضان برآمده که خلع ناشی از کم کاری فرهنگی و هنری با سرم گرم کردن قشر معدودی پر شود، غافل از آنکه این اختلاط های دف نوازی تنها با شان و نام آداب و مذاهب مختلف این دیار سنگ و آب بازی خواهد کرد و دستاورد دیگری ندارد!
مروری به عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ( که باید دور لفظ صنایع دستی و گردشگری و فرهنگی را به دلیل ناکارآمدی آن در اشتغالزایی و فرهنگسازی طی سال های اخیر خط کشید) در نوروز امسال که از سوی نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جماعات مورد تذکر جدی قرار گرفت، نشان از سو مدیریت این نهاد و فضای آلوده آن از حیث تهاجم فرهنگی و لاابالی گری است، چراکه در حوزه های مختلف نتوانست عملا کاری از پیش ببرد و سوابقی همچون ظهور کلاهبرداران میلیاردی گلیم و گبه، رقاصی زنان در اماکن فرهنگی، نابودی بناهای بافت فرسوده و امکان تاریخی، عدم اشتغالزایی فرهنگی (طبق تعهدات و اسناد سازمان مدیریت و برنامه ریزی)، عدم جذب گردشگر خارجی و سرمایه گذاران واقعی (باوجود پتانسیل و ظرفیت بسیار)، فساداخلاقی در فضاهای تاریخی و… را برشمرد.


درد بی تعهدی و معضل موجود اما به این نهاد فرهنگی ختم نمی شود و اینبار شهرداری کرمانشاه که اکنون نیز در ورطه بزن و در روهای مدیران و انتصابات قریب الوقوع غوطه ور است، گلوی این کلانشهر را می فشارد و در آستانه ماه رمضان در حرکتی ضد فرهنگی با تشکیل گروه های مختلط دف نوازی در فرهنگسرای شهر برگ دیگری از نبوغ ضدفرهنگی و غیرمتعهد بودن را رو می کند و هنر زنان و مردانی که در این استان با وجود مذاهب مختلف مسالمت آمیز کنار یکدیگر زندگی می کنند را به بازیچه گرفته و بهانه دست دشمنان اسلام و نظام می دهند.

هنر دف نوازی از دیرباز در مناطق اهل تسنن نمود بارزی دارد و مردم این دیار در کنار هموطنان شیعه با برگزاری مراسمات متنوع فرهنگی این رسومات را پاسداری می کنند، اما آنچه این روزها شاهد آن هستیم، بی حرمتی به اعتقادات مشترکی است که پای همگان را میان خواهد کشید و آن بی اخلاقی فرهنگسراهای شهر در عدم نظارت جدی و گاها مسبب بودن چنین محافلی است که خروجی جز سرافکندگی برای مدیران فرهنگی استان را نخواهد داشت.

نگاهی گذرا به گذشته و آنچه لعل بخش سرپرست سابق شهرداری در دیدار با ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه داشته و گزارش عملکرد این نهاد و برنامه های فرهنگی را ارائه کرده است، چیزی جز شنیدن لزوم رعایت اصول اخلاقی و توصیه های فرهنگی از سوی این عالم دینی نبوده و اکنون نیز که در تذکر به میراث فرهنگی و شهرداری نکاتی را اشاره می کنند، اما گویا شهردار و دیگر مدیران توجهی به عصبانیت ائمه جماعات و نماینده ولی فقیه استان در تریبون های متعدد به ویژه خطبه های عبادی و سیاسی نداشته و بی راهه خود را می روند.
شواهد دیگر حاکی از سوءمدیریت در سازمان فرهنگی شهرداری و برکناری (جلالی) یکی از مدافعان حریم ولایت از مسند جبهه فرهنگی (پس از بازگشت از جبهه های واقعی مبارزه با کفار است)، که این مسئله خشم مردم متدین کرمانشاه و رسانه ها را برافروخته و می بینند که مراکز فرهنگی به دست مدیران نالایق اداره می شود و از سردار بسیجی که مدعی تحول فرهنگی در استان بود نیز بخاری بلند نمی شود، چراکه عنان کار را به دست شورای شهر فاسد و ناکارآمد سپرده است و انتصابات خود را تنها با دستان زور و ضرب العجلی دو شخص (الف و طا) انجام می دهد.

سوالی که پیش میاید این است که، چرا فرهنگسراهای شهر مکانی برای رقص و آواز مختلط شده؟، ارشاد اسلامی مجوز موسیقی های پاپ را ترویج می کند؟، میراث فرهنگی تنها رقص و تمپک و تمپو زدن را فراگیر می کند؟، در مدارس زیر نظر آموزش و پرورش استان(که گزارش خواهیم داد) کودکان را با آوارهای غیرمجاز و دعوت ارکستر و ایروبیک می رقصانند؟، و نهاد انقلابی و برخی رسانه ها لام تا کام مسکوت و کور در مقابل این همه دستاورد ضدفرهنگی و ضداخلاقی هستند؟!
طبق نظر کارشناسان و تحقیق های به عمل آمده، تمامی فعالیت هایی که سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه انجام داده موازی کاری با سازمان های فرهنگی دیگر همچون اداره اوقاف، تبلیغات اسلامی، اداره ارشاد و حوزه هنری بوده است و وظیفه اصلی خودشان که ارائه خدمات فرهنگی به همه شهروندان است را انجام نداده اند.

خدماتی همچون ارتقای فرهنگ شهروندی، ارتقای فرهنگ ترافیک، آموزش حقوق شهروندی و این موارد که اصلا تا اکنون شهرداری کرمانشاه اصولا به آن ورود پیدا نکرده و یا مغفول مانده است.
طبق شواهد و قرائن در سال گذشته لعل بخش سرپرست شهرداری هم به همین دلایل عبدالمالکی را از منصب سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه عزل کرد، چراکه عملکرد ضعیفی داشت، اما سعید طلوعی شهردار کرمانشاه به خاطر قرابتی که با رئیس شورای شهر دارد، وی را مجدد به عنوان رییس سازمان فرهنگی گماشته است در حالی که اقدامات ضدفرهنگی را از این نهادها مشاهده می کنیم و جای بسی تامل دارد.

متولیان فرهنگی! در یک کلام، شاد بودن و ایجاد برنامه های مفرح فرهنگی از دیدگاه شما چه تعاریفی دارد؟ و اگر نمی توانید تیم فرهنگی تشکیل دهید که راه های درست فعالیت های فرهنگی و هنری را با رعایت شئونات اسلامی و حفظ ایجاد فضایی شاد و آموزشی برای شهروندان کرمانشاهی که در انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و اجتماعی رنج می برند، پیاده سازی کنند، دیگر چرا بار سنگین این مسؤولیت را به دوش کشیده و عرصه را بر ورود کارشناسان و متخصصین فرهنگی استان تنگ می کنید.
اخیرا نیز از گوشه و کنار این شهر و گروه های تئاتر نیز آوازه ی بی فرهنگی و عدم رعایت اصول اخلاقی آن هم از سوی گروه های مطرح و مورد تایید نظام دیده شده است که تذکراتی از سوی نهادهای بسیجی و هنرمندان متعهد را در بر داشته، آیا نظارتی از طرف مدیران فرهنگی بر اینگونه فعالیت ها صورت نمی گیرد و باید مجدد در رسانه ها به آن پرداخته شود؟!
این گزارش در عملکرد مدیران فرهنگی مطالب قابل تامل تری را در روزهای آتی ارائه خواهد کرد تا شهروندان خود قضاوت کنند که آیا آنچه از سوی شهرداری و نهادهای فرهنگی انتظار می رفت با آنچه تعهد شده بود، یکسان است یا خیر؟!
گفتنی است، فرهنگسراهای شهر کرمانشاه که قبلا در خطر تعطیلی و تبدیل وضعیت قرار داشتند و پرسنل آن ها از کار بیکار شده بودند، پس از تلاش بسیار برخی اهالی رسانه استان احیا شدند، اما اکنون به مراکزی تبدیل شده که با مدیریت مدیران ضدفرهنگی، غیرمتعهد و نالایق با اقدامات ضدارزشی و ترویج فرهنگ غربی در شرایط تهاجم فرهنگی و جنگ نرم (که مقابله با آن و آگاه سازی و تربیت جوانانی متعهد از دستورات اکید مقام معظم رهبری در عرصه جهاد فرهنگی است) قرار دارد و باید مستقیما از نهاد دفتر مقام معظم رهبری به این موارد رسیدگی بشود.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.