پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 2591
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, سایر اخبار, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ |
ناهنجاری اقلیمی در بهار 98 تداوم دارد

«فروردین دغدغه وقوع سیل و اردیبهشت کمبود بارش»

طبق نظر کارشناسان هواشناسی فروردین امسال با دغدغه وقوع سیل و اردیبهشت با کمبود بارش مواجه شدیم که بیانگر تدوام ناهنجاری اقلیمی بهار 98 است.

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه، اردیبهشت در حالی آغاز شد که تب و تاب سیل و بارش های سیل آسا هنوز وجود داشت، که اخبار سیل در صدر سایر اخبار قرار گرفت.
براساس این گزارش، بدون شک مهمترین دغدغه طی فروردین، کنترل سیلاب ها برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی بود.
اردیبهشت ماه سال جاری کاملا متفاوت ظاهر شد و بارش های رخ داده طی این ماه تاکنون غیر یکنواخت بوده و در صورت تثبیت نقشه ها طی ده روز آینده نیز بارش موثری در منطقه پیش بینی نمی شود.
هر چند بارش های مناسب سال زراعی جاری تا اواخر فروردین، شرایط مساعدی را برای محصولات کشاورزی فراهم نموده و در برخی نقاط حتی خسارت زا ( به علت ماندایی شدن و بروز بیماری های قارچی و تاخیر در کشت های بهاره) نیز بوده اما از نظر کشاورزی پراکنش بارش اهمیت بیشتری دارد و حداقل دو بارش موثر طی اردیبهشت برای رفع نیاز آبی غلات ضروری به نظر می‌رسد.

وقفه بارشی رخداده و تداوم آن تا حدودا اوایل دهه سوم اردیبهشت، نگرانی کشاورزان را دوچندان کرده است. به نظر می‌رسد، وضعیت بارش طی دهه سوم تا حدودی متحول گشته و شرایط وقوع بارش طی این دهه مساعدتر برآورد می شود.
با نگاه خوش بینانه به خروجی مدل ها، احتمال وقوع بارش های نزدیک نرمال طی این ماه وجود دارد. با توجه به ماهیت بارش های این ایام از سال، که بیشتر ماهیت رگباری را دارد، وقوع تگرگ در برخی نقاط دور از انتظار نخواهد بود، همچنین احتمال تداوم بارش های رگباری و غالبا مقطعی طی نیمه اول ماه آینده وجود دارد.
وضعیت دما
دمای اردیبهشت در مجموع نرمال و تابستان به طور کلی کمی گرمتر از نرمال، اما خنک‌ تر از سال گذشته به نظر می‌رسد.
نیمه اول تابستان متاثر از بارش ها مناسب بهاره، خنک تر از نیمه دوم تابستان و‌ شیب افزایش دما طی ادامه فصل بهار و تابستان ملایم پیش بینی می شود. لذا استعداد آتش سوزی طی نیمه دوم تابستان بیشتر به نظر می‌رسد.
یادداشت: صابر محمدی
هواشناسی روانسر
انتهای پیام/ت

نویسنده : صابر محمدی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.