پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 18584
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, استان ها, ایران, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷ |
مدیرکل حج و زیارت کرمانشاه خبرداد

آغاز سفر حج عمره از ۲۸ آذرماه /ثبت نام در کرمانشاه از متوسط کشوری بالاتر است

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه گفت: بعد از ۹ سال توقف مجدداً زائران حج عمره در قالب دو کاروان اهل تشیع و اهل سنت کرمانشاه به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.
آغاز سفر حج عمره از ۲۸ آذرماه /ثبت نام در کرمانشاه از متوسط کشوری بالاتر است

به گزارش خبرنگار شهر روشن از کرمانشاه، سعید کریمی خو، پیش ازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از آغاز مجدد زوار حج عمره به سرزمین وحی خبر داد.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مرحله ثبت نام در حال انجام است، اظهار کرد: در این مرحله برای اعزام‌ زائران از هواپیماهای داخلی کشور استفاده می‌کنیم، و اولویت اعزام از یک تا ۱۵۰ است و امکان ثبت نام تا ۴۰۰ نفر را داریم.

زائران از طریق فرودگاه تهران به سرزمین وحی مشرف می‌شوند

این مسئول با اشاره به استقبال خوب مَردم استان به سرزمین وحی، گفت: سفر ۱۰ روز طول می‌کشد « پنج روز در مدینه و پنج روز در مکه»، حجاج اسکان دارند، ۱۰ ایستگاه نیز برای این مرحله برای غرب کشور در نظر گرفته شده و اعزام زوار از فرودگاه امام خمینی(ره)، در تهران انجام می‌شود.

امکان پرواز از کرمانشاه فراهم نشده است

کریمی‌خو ادامه داد: در این خصوص نوع فرودگاه و شرایط فرودگاه‌ها ۱۰ ایستگاه پروازی برای حج عمره امسال در نظر گرفته شده، درحالی که در حج واجب ۱۸ ایستگاه پروازی وجود دارد، در این مرحله از عمره تاکنون ۱۰ ایستگاه انتخاب شده و ایستگاه مورد نظر برای غرب کشور فرودگاه امام خمینی(ره) تهران می‌باشد، در دیداری که استاندارکرمانشاه با رئیس سازمان حج و زیارت داشتند درخواست شد کرمانشاه به عنوان ایستگاه پروازی در مرحله بعد انتخاب شود، اما در این مرحله این امکان فراهم نشده است.

مدیر و روحانی کاروان، هم مذهب کاروان انتخاب شده است

این مسئول تأکید کرد: تاماه رمضان ۷۰هزار نفر به این سفر معنوی اعزا می‌شوند، برای استان کرمانشاه دو کاروان در نظر گرفته شده که یک کاروان برای زائران شیعه و یک کاروان نیز برای زائران اهل سنت می‌باشد و با توجه به تفاوت جزیی در اعمال، مدیر و روحانی کاروان نیز هم مذهب کاروان انتخاب شده است.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه یادآور شد: تلاش شده در اعزام زائران از مدینه به مکه از قطار سریع السیر استفاده شود و زائرانی که تمایل دارند از این امکان استفاده کنند.

کریمی‌خو تعداد کاروانها را، دو کاروان ۱۴۲ نفره ویژه اهل تشیع و ۹۴ نفره ویژه اهل سنت عنوان کرد و افزود: با توجه به استقبال و تمدید رزرو از روز اواسط هفته گذشته تا امروز و پیگیری‌های انجام شده، تلاش می‌شود تعداد کاروان‌های استان افزایش پیدا کند و تا قبل از ایام نوروز اعزام شوند.

۱۰۰۰ نفر پشت خطی ثبت نام هستند

این مسئول اعزام دو کاروان استان را از ۱۵ دیماه و ۱۸ بهمن ماه عنوان کرد و افزود: تعداد پیش ثبت نام قابل توجه می‌باشد، اما مراجعه به دفاتر در مرحله بعدی قرار دارد، که آن هم نزدیک به تکمیل است، همچنین فیش‌های سپرده گذاری شده در دو بانک ملت و ملی حدود ۳۵ هزار مورد بوده، اما نقل و انتقالاتی رخ داده و این آمار ثابت نیست، بلکه برای این اولویت نیز ۱۰۰۰ نفر پشت خطی هستند، که بسیاری از آن‌ها به دلایل مختلف ثبت‌نام را تکمیل نمی‌کنند.

تزریق واکسن مننژیت و کرونا الزامی است

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه تأکید کرد: تزریق واکسن «مننژیت و کرونا»، برای زائران الزامی است و برای انجام آن با هلال‌احمر نیز هماهنگ شده است، برای اعزام به این سفر معنوی از نظر رده سنی محدودیتی ایجاد نشده، اما معاینات پزشکی انجام می‌شود و در صورت داشتن شرایط خاص از اعزام جلوگیری می‌شود.

کریمی‌خو از فعالیت ۲۱ دفتر زیارتی در استان خبر داد و افزود: این دفاتر جمعه روز گذشته فعال بودند و فردا نیز با وجود تعطیل رسمی فعالیت دارند، متقاضیان بعد از پیش ثبت نام در سامانه ۴۸ ساعت فرصت دارند به دفاتر زیارتی مراجعه و فیش پرداخت مابه تفاوت را دریافت کنند و بعد از آن نیز ۴۸ ساعت برای مراجعه به بانک فرصت دارند.

این مسئول هزینه حج عمره در سطح کشور را بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این هزینه با توجه به هتل محل اقامت متفاوت است، هزینه این سفر برای زائران استان کرمانشاه حدود ۴۲ میلیون تومان است، هزینه بلیت هواپیما برای کودکان زیر دو سال ۱۰ درصد و برای دو تا ۱۲ سال نیز ۷۵ درصد بها محاسبه می‌شود بنابراین هزینه سفر نیز به تناسب برای این افراد تغییر می‌کند.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه در پاسخ به خبرنگارشهر روشن، گفت: افرادی که در دهه ۸۰ فیش را تهیه کرده‌اند سود روزشمار از طریق بانک به آنها تعلق می‌گیرد و مابه تفاوت را پرداخت می‌کنند، چنانچه دارندگان فیش در قید حیات نباشند اعضای خانواده می‌توانند با انحصار وراثت برای نقل و انتقال فیش به دیگر از اعضای خانواده یا غیر اقدام کنند.

انتقال فیشها تنها یک بار امکان پذیر است

کریمی خو با اشاره به اینکه ثبت نام اولیه از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ انجام شده و از اوایل سال ۹۴ اعزام متوقف شده است، گفت: به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و حذف واسطه‌گری امکان نقل و انتقال فیش‌ها تنها برای یکبار مجاز است.

وی بیان کرد: برای سفر عمره دو جلسه آموزشی برای زائران برگزار می‌شود و اطلاعات بیشتر نیز در سامانه بارگذاری شده است، مدیران، معاونان و روحانیون کاروان نیز دوره بازآموزی را می‌گذرانند.

ثبت نام شده گان قبل از سال ۸۷ در اولویت یک قرار دارند

به گفته مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه بیشتر فعالیت‌های حج و زیارت استان به صورت غیرحضوری و در سامانه انجام می‌شود، متقاضیان برای بررسی اولویت خود می‌توانند از طریق سامانه umrah.haj.ir اولویت خود را بررسی کنند، افراد ثبت نام شده تا قبل از سال ۸۷ در اولویت یک قرار دارند.

انتهای پیام/ رحمانی

نویسنده : Mahin Rahmani | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.