پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 13634
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, استان ها, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, گزارش, ویژه تاریخ انتشار : ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰:۴۱ |
شهر روشن گزارش می‌دهد

کرمانشاه زخمی پارلمان شهری است/ از رنگ تبلیغات گزاف تا زنگ انحلال!

کرمانشاه زخمی از پارلمان شهری شده و رنگ تبلیغات آن اکنون به رنگ انحلال رسیده است.
کرمانشاه زخمی از پارلمان شهری است/ از رنگ تبلیغات گزاف تا زنگ انحلال!

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، به یاد دارم که روزهای پر پیچ و خم انتخابات ریاست جمهوری برخی همشهریان را هم پای صندوق‌های رای شورای شهر آورد، آن زمان در حالی که تبلیغات گسترده اعضای جدید و تکراری دوره پنجم شورا، چهره شهر را کریح کرده بود، چنین روزی را حدس می‌زدم و در و دیوار گواهی می‌داد، این شلوغ بازی ها منفعتی برای مَردم کرمانشاه ندارد و تنها بار این معظات بر دوش رفتگر زحمتکش خواهد افتاد در حالی که جوب و خیابانها را از رد کاغذهای گرانبها می‌زدود و شاید حتی از پرداخت معوقات آخرین فیش حقوقی اش ماه ها….

اصلا برگردیم به کش و قوس های روزهای تحلیف شورای پنجم، یا مروری بر انتخابات شهردار کرمانشاه بیاندازیم با آن همه سنگ اندازی و اختلاف شورای شهر، آیا حجم این حواشی کرمانشاه توسعه نیافته و کرونا زده را با وجود پروژه‌های نیمه کاره و فضاحت خدمات رسانی مسؤولان، در سراشیبی سقوط آزاد قرار نمی‌دهد؟!

آیا اصرار استاندار و فرماندار کرمانشاه برای حفظ شورای شهر پرحاشیه چه پشت صحنه‌ای دارد، مگر نه اینکه انحلال شورا به دست آنان خواهد بود و اوضاع بغرنج این نهاد سرکش را شاهد هستند، حتی کودکان شهر می‌دانند این لجبازی بزرگان اکنون طنز صفحات اجتماعی است، آری طنازی شورا از وقتی شکل گرفت که کمدینها هم توانستند در آن ورود پیدا کنند و شهر را به اضمحلال بکشانند!

وقتی به روزهای مضحک انتخابات شورای شهر و بوق و کرناهای آنان برای اخذ آرای بیشتر می‌اندیشم که چطور از مقابل ستادهای کرونایی آنان عبور میکردم تا به ستاد آیت‌الله رئیسی برسم، همه این روزهای تحلیف و جلسات بی نتیجه شورای حل اختلاف را پیش‌بینی کرده بودم، حتی روزی که رئیس سنی شورا برای خبرنگاران جلسه توجیهی گذاشت هم (که برخلاف میلم در آن شرکت کردم) متذکر شدم و توصیه کردم که انحلال شورای شهر تنها راه رستگاری است و حتی روزهایی که با فرماندار کرمانشاه مصاحبه برای نحوه انتخابات داشتم و در مقابل پرسشم برای انحلال شورای شهر واکنش نشان دادند و تهدید کردند که مصاحبه نمی‌کنند… این روزها را می‌دیدم اما تحمل کردم.

آری اکنون کرمانشاه نه شهردار و نه سرپرست شهردار و نه حتی رئیس شورای شهر دارد و اگر روزی اتفاقات امنیتی دیگری شکل گرفت تعجب نکنید، چون در این شهر از ابتدایی ترین خدمات که همان تخلیه مخازن زباله (که بوی تعفن آن کشور را پر کرده است)، گرفته تا نزاع های خانوادگی و… حاصل همین انتخابات غلط است و چوبش را از مدیر ارشد استان تا کودکان مناطق محروم می‌خورند، هرچند همگی به این نتیجه رسیده‌اند شهر پر از آرامش و بی تنش شورای شهر بهتر از شهری است که اختلاف و کشمکش آن تمامی ندارد و شاید انتخاب یک شهردار اصلح و دور از هر پارلمان متشنجی، تنها گزینه مناسب باشد.

ناگفته نماند، این یک دندگی شورایی ها هم بی سبب نیست و آنها برای رسیدن به اهداف دیگری سر ناسازگاری گذاشته‌اند و تجربه ثابت کرده با کمک نوح کشتی بان و فرمانداری مهربان، سکان این شهر را برای تاراجی دیگر به دست خواهند گرفت و اگر مدت آن سه الی چهارده ماه هم باشد، نفس کم نمی‌آورند و همچنان چوب و چماق آنها چشم و چار شهر شهیدپرور را کور می‌کند، راستی گفتم شهید و یاد مطالبه و درگیری آن همسر شهید از یکی از اعضای شورا افتادم که با واسطه استاندار برطرف شد و اکنون برای دومین بار در جلسه تحلیف شورا حضور پیدا نمی‌کند چون این افراد اصلا دغدغه خدمت ندارند.

دیگر سخن را کوتاه کرده و نگاهی به حواشی این چند روزها و نکته نظرها می‌اندازیم که این کلاف پیچیده را لمس کنید و دلیل اینکه چرا برخی موافق انحلال شورای شهر هستند را ببینید، هرچند بسیاری نیز مخالف آن بوده و از این آب گل آلود در حال شاه ماهی گیری هستند….

چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر کرمانشاه مورخ ۶ شهریور ماه بازهم با غیبت اعضا به حد نصاب نرسید.

در حالی که قرار بود  هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر کرمانشاه بعد از گذشت چهار جلسه پس از تحلیف با حضور ۹ نفر از اعضا تعیین تکلیف شود با غیبت آقایان سید احسان احسانی،هاشم درویشی وسید میثم موسوی اجاق رسمیت نیافت، در این جلسه آقایان رسول آزادی،سالار احمدزاده،احسان حیدریان،کامران ملکی،پوریا فخری و کامبیز غلامی حضور داشتند.

چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر کرمانشاه مورخ ۶ شهریور ماه بازهم با غیبت اعضا به حد نصاب نرسید، در حالی که قرار بود هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر کرمانشاه بعد از گذشت چهار جلسه پس از تحلیف با حضور ۹ نفر از اعضا تعیین تکلیف شود با غیبت آقایان سید احسان احسانی،هاشم درویشی وسید میثم موسوی اجاق رسمیت نیافت.

به گزارش شهرروشن، در این جلسه آقایان رسول آزادی، سالار احمدزاده، احسان حیدریان، کامران ملکی، پوریا فخری و کامبیز غلامی حضور داشتند.

فضل‌الله رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار شهرروشن در کرمانشاه ضمن تبریک هفته دولت، اظهار داشت: از حضور ۶ نفر شورا تشکر می‌کنم، اما متاسفانه سه نفر از اعضای شورا غایب هستند، برای دعوت از دوستان از هر وسیله ارتباطی استفاده کردیم حتی مکاتبه هم کردیم، مشکلی در شکل دعوتنامه وجود نداشته است.

فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه وظیفه خود را انجام می‌دهیم و هیچ دست پشت پرده‌ای در فرمانداری وجود ندارد، گفت: به علت رد صلاحیت دو تن از اعضای شورا از سوی هیأت مرکزی مجبور شدیم شورا را با ۹ نفر آغاز کنیم تا کار مردم و شورا معطل نماند.

وی با تاکید بر اینکه فرماندار موظف به تشکیل جلسه و تعیین تکلیف هیات رئیسه است، گفت: وقفه‌های ایجاد شده فرصت‌سوزی است در پایان دور پنجم شورا شهروندی به خاطر تشکیل نشدن جلسات شورا تهدید به خودسوزی کرد، که نگذاشتیم.

رنجبر با اشاره به اینکه سال‌ها کار اجرایی کردم، ۱۳ ساله فرماندار هستم و به قوانین آشنا هستم، افزود: در قانون رسمیت جلسه با دوسوم است، با هشت نفر جلسات شورا رسمیت دارد و باید به قانون تمکین کرد احترام به قانون احترام به خون شهداء و شهروندان خواهد بود.

این مسؤول با بیان اینکه در قانون به صراحت آمده پس از پایان دوره شورا مدت مسؤولیت شهردار هم به پایان می‌رسد، متذکر شد: اکنون شهرداری کرمانشاه نه شهردار دارد و نه سرپرست، درست است مدیران شهرداری کار را انجام می‌دهند و من از آن‌ها تشکر می‌کنم اما یک روز بدون شهردار وقفه در خدمات است. یک گروه اقلیت و اکثریت وجود دارد چرا منکر می‌شوید.

فرماندار کرمانشاه با اشاره به اینکه هیچ چیز پنهان نداریم، رسانه‌ها بهترین قضاوت کننده هستند و واقعیات را می‌گویند، ادامه داد: اختلاف نظر وجود دارد و رایزنی کردم در این راستا تلاش کردیم که توافقی حاصل شود اختلاف ‌نظر روی بحث دو عضو شورای شهرستان بود که پذیرفته نشد.

این مسؤول تصریح کرد: گزارش جلسه اول را تا امروز به مقامات اعلام می‌کنم، من مجری دستوراتی هستم که در مصوبه به من ابلاغ شده و به من ابلاغ شده جلسه را با ۹ نفر برگزار کنم و برای من ملاک و معیار اجرای قانون است، مَردم کرمانشاه لایق خدمت هستند و در اجرای خدمات نباید وقفه ایجاد بشود.

رنجبر با تاکید بر اینکه باید برای تنبیه شورا باید فرماندار اختیار داشته باشد که چنین اختیاری ندارم من فقط پرونده را تکمیل می‌کنم و به هیأت می‌فرستم، گفت: آنان باید اختلاف را کنار بگذارند و تنها هدفشان خدمت باشد.

وی با اشاره به اینکه بی‌حرمتی به قانون و فرصت سوزی، خیانت به آرمان‌های انقلاب بوده و باید با افرادی که کوتاهی می‌کنند، برخورد جدی شود، گفت: اکنون دیگر قانون باید تکلیف شورا شهر را روشن کند.

فرماندار کرمانشاه ضمن اشاره به دعوت مجدد از اعضا شورای اسلامی شهر کرمانشاه برای برگزاری جلسه در یکشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰، گفت: جلسه انتخابات هیات رییسه شورای شهر کرمانشاه با عدم حضور ۹ نفر از اعضا برگزار شد.

این مسؤول با اشاره به فرصت یکماهه وزارت کشور برای تعیین تکلیف ۲ عضو رد صلاحیت شده و معارفه اعضا علی البدل، عنوان کرد: با توجه به اینکه تعیین تکلیف ۲ عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمانشاه تا یک ماه آینده مشخص می‌شود، لذا ۹ نفر از اعضای این شورا برای مراسم تحلیف دعوت شدند.

وی گفت: این جلسه با حضور هاشم درویشی، سید احسان احسانی، کامبیز غلامی، سید میثم موسوی اجاق، رسول آزادی، سالار احمد زاده، کامران ملکی، احسان حیدریان و پوریا فخری (۹ منتخب شورای ششم شهر کرمانشاه) مراسم تحلیف صورت گرفت و در این نشست، هیئت رئیسه سنی انتخاب و هاشم درویشی به عنوان رئیس سنی شورای شهر مشخص شد.

براساس این گزارش، طی این نشست اما به دلیل از رسمیت افتادن آن تکلیف هیئت رئیسه شورا مشخص نشد و به همین دلیل اولین دستور کار شورای اسلامی شهر که انتخاب سرپرست برای شهرداری است مورد بررسی قرار نگرفت و اولتیماتوم ۲۴ ساعته دستگاه‌های قضایی نیز تکذیب شد.

فرماندار کرمانشاه اما بار دیگر برای انتخاب هیأت رئیسه شورا دعوت به برگزاری جلسه در فرمانداری کرد، اما این جلسه نیز به دلیل عدم حضور سه تن از اعضا به رسمیت نرسید.

احمدزاده، عضو شورای اسلامی شهر نیز در جلسه چهارم و ناموفق شورای شهر، گفت: رأی اکثریت کجا رفت صیانت از رأی مردم چه معنی دارد، کسی که گردن به قانون نمی‌دهد باید با او برخورد شود. مگر ما منتخبین مَردم نبودیم، چرا به فکر آن‌ها نیستیم.

جلسات بلاتکلف شورای شهر کرمانشاه

ماجرای حواشی شورای اسلامی شهر کرمانشاه با این جلسه غیررسمی هم خاتمه نیافت و کار به انتشار نامه چهار عضو شورای اسلامی شهر به استاندار کرمانشاه و تاکید بر لزوم برگزاری جلسات شورای شهر کرمانشاه با ۱۱ عضو کشیده شد.

هرچه به روز مشخص تحلیف نزدیک می‌شدیم این حواشی بیشتر و بیشتر شد تا سرانجام فرماندار کرمانشاه از تعویق در برگزاری مراسم تحلیف شورای شهر کرمانشاه به دلیل عدم اعلام نظر هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در مورد ۲ نفر از منتخبان خبر داد و سبب شد نشست نخست شورای اسلامی شهر کرمانشاه رسمیت پیدا نکند، این در حالی است که در شهرهایی در کشور با مشکلات مشابه به مانند بوشهر، اقدام به معرفی نفرات علی البدل مساله را حل کرده و ضمن برگزاری جلسات هیأت رئیسه شورا در این شهرها نیز برگزار شد.

همچنین ۶ عضو حاضر در جلسه آخر شورای شهر از فرماندار خواستند صدای آن‌ها را به گوش استاندار برسانند و دادستان ورود کند.

در متن این نامه خطاب استاندار کرمانشاه آمده است:

همانطور که مستحضرید مواد ۱۷، ۱۸، ۱۹ و تبصره چهار ماده ۹۲ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با اصلاحات و الحاقات بعدی و ماده یک آئین نامه داخلی شورای اسلامی شهر مصوبه ۸۴/۱/۲۴ و همچنین ماده ۹ آئین نامه اجرایی انتخابات شورای اسلامی شهر کرمانشاه مصوبه سال ۸۱ به شکل شفاف و معین اشعار می‌دارد که نخستین جلسه شوراها با حضور یازده نفر برای شهر کرمانشاه باید با دعوت فرماندار تشکیل شود و در همین راستا متأسفانه فرماندار شهرستان کرمانشاه به صورت مکرر و با فاصله زمانی غیرمتعارف با ارسال دعوتنامه‌ها برای فقط ۹ نفر از منتخبین شورای مبادرت به تشکیل جلسه می‌کند.

در حالی که مشروعیت شورای شهر کرمانشاه جلسه اول با حضور ۱۱ نفر باید رقم بخورد و مهمترین وظایف ذاتی خود را انجام دهد، از قبیل انتخاب هیئت رئیسه و تعیین و تکلیف شهرداری کرمانشاه که شاخص‌ترین وظیفه شورا است به دلیل عدم حضور ۲ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه شاهد تصمیم‌گیری عجولانه و غیر منصفانه برای مدیریت شهری کرمانشاه هستیم.

ضمناً به عرض حضرتعالی می‌رساند که مدیران شهرداری یعنی قائم مقام و معاون شهردار و سایر مسئولان همچون گذشته در حال انجام وظیفه و خدمات رسانی بیشتر از پیش هستند، بنابراین با عنایت به مراتب فوق و استعلام به عمل آمده از مشاور معاون وزیر کشور برگزاری جلسات بدون دعوت آن ۲ تن وجاهت قانونی ندارد و در طول تصمیم‌گیری فعلی اعضای ۹ نفره برای انتخاب هیئت رئیسه و تعیین و تکلیف مدیریت کلان شهری متعاقباً دچار چالش و اختلاف نظرهای متعددی خواهد شد مراتب جهت استحضار به حضور ایفاد می‌شود.

برگزاری نشست فوری هیأت حل اختلاف کرمانشاه برای تخلفات شورای شهر

هوشنگ بازوند اما بعد از ظهر روز پیش خبر از برگزاری نشست هیأت حل اختلاف استان کرمانشاه برای رسیدگی به وضعیت شورای شهر کلانشهر کرمانشاه داد تا این قایله را تمام کند.

استاندار کرمانشاه در گفتگویی تلویزیونی گفت: جلسات انتخاب هیأت رئیسه و انتخاب شهردار و سرپرست شهرداری در ۲ هفته گذشته برگزار نشده، که این امر موجب بلاتکلیفی وضعیت شهرداری کرمانشاه شده است.

وی گفت: رایزنی که با وزارت کشور داشتم، اعلام کردند که اگر دادستانی حکم تعلیق دهد، شورای شهر به مدت سه ماه تعلیق شده و ما می‌توانیم طی این مدت سرپرست شهرداری را انتخاب کنیم و بعد از سه ماه اعضای شورا به کار خود برگردند که با صحبت‌هایی که با رئیس کل دادگستری و دادستان داشته‌ایم متأسفانه منع قانونی در این زمینه وجود دارد و فعلاً نمی‌توانند حکم تعلیق دهند.

این مسؤول تصریح کرد: راهکار فعلی طرح این موضوع در هیأت حل اختلاف و تصمیم گیری در این هیأت است که در صورت حضور ۲ نماینده مجلس در استان که عضو هیأت حل اختلاف هستند، بلافاصله این جلسه تشکیل می‌شود.

بازوند با اشاره به اینکه دو نماینده مجلس عضو هیات حل اختلاف قرار است امشب یا فردا به استان بیایند که به محض ورود آنها، جلسه هیات حل اختلاف را برگزار می‌کنیم، گفت: چندین جلسه شورای شهر کرمانشاه برای تعیین هیات رییسه شورا و انتخاب سرپرست شهرداری، به دلیل غیبت مکرر برخی اعضا تشکیل نمی‌شود.

به گزارش شهرروشن، شهردار کرمانشاه چندی پیش استعفا کرده است و اکنون شهر کرمانشاه شهردار و سرپرست شهرداری ندارد، همچنین تجربه ۵ دوره شورای شهر با همه فراز و نشیب‌ها نشان می‌دهد که این نهاد کار خاصی انجام نمی‌دهند و مَردم به تاثیرگذاری آنها امید ندارند، چراکه همه می‌دانند مسئله فساد همواره در این نهاد مطرح شده و برخی منفعت طلبی، معامله‌گری، عدم شفافیت و اختلاف ها جای خدمت‌رسانی را گرفته، از طرفی آموزش خاصی برای انتخابات افراد اصلح وجود ندارد و ورود هر شخصی در آن سهل به نظر می‌رسد، لذا باید دید آیا هیات نظارت کشوری برای بررسی تخلفات مالی و خدماتی این اعضا قاطعانه برخورد و ورود خواهد کرد و با انحلال آن به متینگ های شبانه و ناکارآمدی اعضای شورا پایان می‌دهد یا این قصه همچنان سر دراز دارد…..!

انتهای پیام/ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.