پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 1305
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۰۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰ |
مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه:

احتمال وقوع سیل در کرمانشاه قوی است/ لزوم تخصیص ۷۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی مناطق آسیب دیده

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از احتمال قوی وقوع سیل در استان خبر داد و گفت: تخصیص اعتبار 765 میلیارد تومان برای بازسازی مناطق خسارت دیده از سیل، بهسازی زیرساخت ها، احداث پل ها و امکان استان مورد نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه جلیل بالایی در نشست ویژه خبری ستاد مدیریت بحران استان پیرامون تمهیدات اندیشیده شده برای سیستم مهم بارشی جدید، که ظهر امرروز در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: این نخستین جلسه ای است که رسما با حضور اصحاب رسانه استان برگزار می شود، مسئله مدیریت بحران در شرایط فعلی از رکن های اساسی برای پیشگیری و کاهش بحران خواهد بود که با مساعدت رسانه ها امکان پذیر است.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه تصریح کرد: در سال ۹۸ فضای کشور تحت تاثر وقایع سیل قرار گرفته و مردم باید از کلیدی ترین نکات و هشدارها در جریان قرار بگیرند تا مدیریت بحران آسان شود.
وی با بیان اینکه تاکنون در مجموع ۶۴۵ میلیمتر میزان بارش باران گزارش شده است، افزود: پاوه با یک هزار و ۲۳۸ میلیمتر بالاترین میزان و کمترین آن شهرستان سومار با ۳۷۰ میلیمتر بوده است.
این مسوول با یادآوری اینکه تغییرات سامانه بارشی نسبت به قبل ۱۰۷ درصد رشد داشته و نسبت به برنامه بلند مدت قابل توجه است، گفت: از امسال به عنوان یک سال پرآب و بارانی می توان یاد کرد، اما باید با مدیریت بحران این نعمت الهی به ایجاد آسیب جدی منجر نشود.
بالایی به آمادگی همه دستگاه ها و اخطاریه به موقع در کنترل بحران اشاره و تاکید کرد: سامانه بارشی از روز شنبه وارد جو استان کرمانشاه می شود و به ویژه مناطق گیلانغرب، سومار، دالاهو، اورامانات، قصرشیرین، سنقر، کنگاور و… را تحت تاثیر قرار می دهد.
این مسوول گفت: از اوایل روز یکشنبه و دوشنبه اوج قدرت بارش ها است، حدود ۱۰۰ میلیمتر در ۲۴ ساعت بارندگی خواهیم داشت، یعنی به انداره یک فصل بارشی خواهد بود، که این مهم در احتمال ایجاد سیل موثر است.
بالایی با اشاره به اینکه بستر زمین از آب مملو شده و بیش از ۹۰ درصد ظرفیت ها نیز تکمیل است، تصریح کرد: امکان بالا آمدن سطح رودخانه ها، آبگرفتی و سیل در منطقه قابل پیش بینی است.
وی با بیان صدور اخطاریه به همه دستگاه های اجرایی استان، متذکر شد: امروز ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر جلسه ستاد بحران با حضور اعضا مدیریت بحران، فرمانداران، شهرداری و مسولان نظامی و ارتشی برگزار می شود.
وی ادامه داد: جهانگیری، معاون اول رییس جمهور طی نامه به همه بخش ها اعلام کرده در روزهای آینده همه پرسنل و مدیریت بحران باید به صورت تمام وقت در پای کار باشند، لذا بخشنامه های لازم را ابلاع کرده ایم.
این مسوول با بیان اینکه ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر باقری به همه ارگان ها اعلام کرده که ستاد مقابله بحران استان ها باید با استانداری و شورای مدیریت بحران همراهی کنند، تاکید کرد: این ابلاغیه بیانگر شرایط سخت و بحرانی است.
وی با اشاره به اینکه نخستین توقع ما از مردم و اصحاب رسانه این است هر شهروند باید خودش را در این شرایط بحرانی مدیریت کند، گفت: توقع داریم هموطنان در روزهای سخت پیش رو جز در موارد اضطراری از منازل خود خارج نشوند و از اسکان موقت در حریم و بستر رودخانه ها پرهیز کنند، چرا که نزولات آسمانی حتی رودخانه های خشک هم جریان خواهد گرفت.
بالایی عنوان کرد: اصحاب رسانه باید اطلاع رسانی به موقع را در دستور کار خود قرار دهند و با تشکیل کمیته اطلاع رسانی اخبار را به صورت دقیق در اختیار مردم قرار دهیم.
وی با بیان اینکه استاندار کرمانشاه چندین دستور برای مدیریت بحران و پای کار بودن همه دستگاه های دولتی در شرایط بحرانی را را صادر کرده است، گفت: همه دستگاه ها موظف هستند امکانات، تجهیزات و نیروهای انسانی را به کار بگیرند و در مدیرت بحران مساعدت لازم را به عمل بیاورند.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه افزود: ادارات باید ساختمان ها و تجهیزات را به صورت آماده باش در اختیار فرمانداران و ستاد بحران قرار دهند.
این مسوول با بیان اینکه دومین ابلاغیه هشدار خطاب به فرماندهان نظامی، ارتش، مرزبانی و پایگاه هوانیروز برای مقابله با سیل در استان است، خاطرنشان کرد: همه امکانات انسانی و تجهیزات به صورت آماده باش باید در اختیار ستاد مدیرت بحران استان قرار بگیرد و فرمانداران به عنوان روسای شورای هماهنگی مدیریت بحران در شهرستان ها جلسات و تمهدیدات لازم را برای اجرای ابلاغیه انجام دهند.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه متناسب با شهرستان و روستاهای در معرض تهدید براساس نقشه توپوگرافی و… از سوی مسوولان باید رصد و بررسی شود تا تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
وی تاکید کرد: شهرداری ها باید با همه پرسنل، تجهیزات و امکانات خود در اختیار ستاد و شورای مدیریت بحران استان قرار بگیرند، همچنین فعالیت شرکت های خدماتی تا پایان عبور این سامانه لغو می شود.
بالایی با اشاره به اینکه تدابیر لازم برای حفظ شهر از آسیب و خطرات احتمالی به ویژه در محلات حاشیه نشین و بافت فرسوده و نیز مناطقی همچون اسلام آبادغرب و کرمانشاه که رورخانه از داخل شهر عبور می کند، اندیشیده می شود، افزود: طی سامانه بارشی قبلی ۵۰ درصد آن در کرمانشاه بود، اما این بار بیشترین حجم در استان و مرکز شهر پیش بینی شده و باید همه ادارات با امکانات و تجهیزات پای کار باشند.
وی با اشاره به اینکه استاندار کرمانشاه در بازدید از قره سو، دستور تخریب و انفجار پل فلزی کمربندی قره سو را صادر کرده است، عنوان کرد: تنگه کنشت سالیان سال کمبود آب داشته و با احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه باید در آمادگی کامل باشیم.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه یادآور شد: از سوی شهرداری در مورد مسدود شدن راه درون شهری و تقاطع ها، از قبل تمهیدات لازم اتخاد خواهند شد.
این مسوول با بیان اینکه از ۹ سد استان کرمانشاه تاکنون ظرفیت چهار سد تکمیل و سرریز شده است، افزود: باید آمادگی لازم را داشته باشیم و محاسبه میزان آب و کنترل ورود و خروجی سدها را رصد کنیم تا بتوانیم مسیر آب را آزاد و رهاسازی کنیم.
بالایی با تاکید براینکه همه مسوولان اجرایی با کمک شهرداری باید ظرفیتی فراهم کنند که اگر عامل توقفی در مسیر سدها وجود دارد این موانع برداشته شود، متذکر شد: به ویژه تاکید بر کنترل میزان آب در منطقه آبشوران و قره سو برای ما حائز اهمیت است.
وی با یادآوری اینکه در سیل قبلی و تغییرات سامانه بارشی خوشبختانه فقط در منطقه ریجاب کمتر از یک ساعت قطعی برق داشتیم و در ۶۰ روستا خطوط انتقال آب آن ها با مشکل مواجع بود که آب رسانی سیار انجام شده است، گفت: به جز ۱۶ روستا که در حال تلاش برای آبرسانی سیار هستند، تاکنون در مناطق قطعی گاز رخ نداده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه در سیل اخیر مسدودیت راه ازگله به سرپل ذهاب را داشتیم، تصریح کرد: کمتر از ۱۲ ساعت راه ها باز شدند و در روستاهای منطقه ثلاث باباجانی نیز راهی برای مسدود شدن نداشته است.
وی با اشاره به اینکه در جریان سیل اخیر چند نفر مصدوم و یک نفر در روستای کانی شهرستان سرپل ذهاب جان باخته بود، گفت: در بحث پاکسازی مسیرها ۲ روستا در گواور و جوانرود رانش و طغیان چشمه ها را داشتند، که باید قبل از شروع بارش ها مجموعه اقامت موقت را برای آنان فراهم کنیم.
این مسوول متذکر شد: در مورد حدود ۳۵ خانوار زلزله زده استان که کانکس داشتند تصمیم بر جمع آوری و جابه جایی آن ها بود و کانکس های قابل استفاده نبوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه یادآور شد: ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض و یک تخته فرش در اختیار زلزله زدگان و سیل زدگان استان از سوی استاندار کرمانشاه قرار خواهد گرفت.
بالایی با تاکید براینکه هر شهروند باید یک بحران یار باشد، عنوان کرد: در شرایطی که در بحران قرار داریم، سه نفر بیمار در روستاهای بخش سرفیروزآباد در شرایطی قرار گرفتند که امکان عبور از رودخانه را نداشتند، لذا دو سورت پرواز برای امدادرسانی به آنان انجام گرفت.
وی با اشاره به اینکه ۲ نوع نگاه به میزان خسارت های سیل اخیر داریم، افزود: وقوع سیل و تخریب پل “دایی زنگنه” که ارتباط سرپل ذهاب و ازگله را قطع کرده بود، همان موقع با تجهیزات پل را ترمیم کردیم.
بالایی با اشاره به اینکه به گفته برخی مسوولان برآورد ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان برای احداث پل بود و هرکدام از یک منظر نگاه کرده بودند، اما اگر پلی که تبدیل به مقابله با بحران سیل بشود نیاز به اعتبار بیشتری دارد، تاکید کرد: اعتبار ۷۶۵ میلیارد تومان برای بازسازی مناطق خسارت دیده از سیل و بهسازی زیرساخت ها، احداث نقاط ارتباطی و امکان لازم مورد نیاز است، لذا مبلغ ۵۰ میلیارد تومان از سوی استاندار کرمانشاه از دولت درخواست شده است که در صورت تخصیص برای این مهم هزینه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۱۰۸ روستا و در مجموع ۱۳ کیلومتر معبر روستایی آسیب دیده است، افزود: طغیان رودخانه ها و کوتاهی زمان بارش سیل خسارت هایی به بار آورده، همچنین در مناطق کرمانشاه یگان های نظامی اعلام پاکسازی مناطق آلوده از مین را بیان کردند، اما ممکن است احتمال انفجار مین در نقاطی وجود داشته باشد، لذا عشایر باید در هشیاری کامل باشند و گردشگران و کوهنوردان مراقبت کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه افزود: رودخانه شرف آباد در اسلام آبادغرب که سابقه سیل در سال های گذشته را داشته، مورد خطر است و باید تسهیل در عبور روان آب ها را مد نظر گرفت.
بالایی با اشاره به ۳ هزار روستا در استان کرمانشاه، ادامه داد: قریب یک هزار و ۷۳۰ روستا در معرض سیل دارای ۲۰ هزار خانوار هستند، همچنین دهیار دارند که باید ستاد مدیریت بحران تشکیل دهند و مدیریت کلان استان با موفقیت انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه بیش از ۴۸ ساعت و شاید بیشتر، زمان به اوج وقوع بحران سیل باقی است و باید تمهیدات و تدابیر لازم اتخاذ شود، تاکید کرد: سلامت و تکمیل تجهیزات هلال احمر باید مرور شود و اگر در امکانات مدیریت بحران کاستی دارند قبل از اینکه سامانه بارسی استان را تحت تاثیر قرار دهد باید آمادگی لازم انجام بگیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: استاندار از آب منطقه ای خواسته تیم قوی را مسوول ورودی و خروجی سدها قرار دهد و در موقعیت آماده باش کامل قرار بگیرند.

این مسوول در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی شهر روشن در کرمانشاه مبنی بر اینکه آیا باوجود آمار بالای گردشگران و بیش از ۹۰۰ هزار گردشگر به همراه جمعیت بیش از ۲ میلیون نفری استان در صورت وقوع سیل و شرایط بحرانی چه تدابیری از سوی این ارگان لحاظ شده و کدام مناطق و آثار باستانی در معرض خطر قرار دارند و برای حفظ آن چه تمهیداتی انجام می شود، اظهار داشت: تکیه معاون الملک و بیگلربیگی در معرض آسیب سیل است، چراکه در کنار قنات و چشمه قرار دارد، بنابراین هشدار ما به شهرداری، آب منطقه ای و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواهد بود.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه ادامه داد: سیستم انتقال آب را داشتیم، سایر بناهای تاریخی بسته به تشخیص کارشناس ها اقدامات لازم را باید انجام دهند، همچنین ۱۵۰ مدرسه برای اقامت گردشگران لحاظ شده و پیش بینی ما آماده سازی ۳۰۰ مدرسه و ارائه خدمات رایگان به مسافران است.
بالایی پاسخ داد: سالن های ورزشی همه دستگاه های اجرایی، نیروهای نظامی و انتظامی، مساجد و امکان مسقف در اختیار گردشگران خواهد بود، همچنین بیشترین نگرانی ما برای مناطق گیلانغرب (با حجم بالای بارش ها)، سد دایک و کلاشک (که ۹۰ درصد ظرفیت آن تکمیل شده)، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب ( به دلیل اسکان کانکس در حریم رودخانه ها)، کرمانشاه (جمعیت بالای یک میلیون نفر در جنوب، شرق و غرب شهر)، مناطق آبشوران، چشمه قنات ها، قره سو، تنگه کنشت و… سایر مناطق است.
این مسوول اظهار داشت: ستاد بحران بنابر رصد میزان بارش های اخیر، نقاط حادثه خیز را شناسایی کرده، در نقاطی از شهر که آب های سطحی با فاضلاب ها تلفیق می شود که باید ساماندهی می شد، همچنین در سامانه بارشی قبل کمتر از یک ساعت با استقرار پمپاژ توانستیم اقداماتی را انجام دهیم اکنون نیز باید با اطلاع رسانی لازم و دقیق، در آمادگی کامل برای مقابله با سیل و حفظ جان شهروندان استان باشیم.
انتهای پیام/ت

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.