پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 11098
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, گزارش تاریخ انتشار : ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰:۲۶ |
شهر روشن گزارش می‌دهد

شهرداری کشتار سگ‌های سنقر را متوقف کند

کشتار سگ‌ها از سوی شهرداری سنقروکلیایی که با اخطار جدی استاندار کرمانشاه مواجه شده بود به بحرانی فراگیر و تضییع حقوق حیوانات تبدیل شده است.
شهرداری کشتار سگ‌های سنقر را متوقف کند

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، حامیان حقوق حیوانات بر این باورند که ایجاد درد و رنج برای جانوران نادرست است و جانوران نباید خورده شوند، در باغ وحش‌ها و پناهگاه‌ها و دولفیناریوم‌ها و سیرک‌ها و مراکز آزمایشگاهی اسیر و زندانی باشند و نباید در تحقیقات دردناک یا هر نوع تحقیقات دیگری از آن‌ها استفاده شود و نباید برای توسعهٔ زندگی انسان‌ها به محیط زندگی آنان تجاوز شود. آن‌ها معتقدند که حیوانات دارای حقوق قانونی و اخلاقی معینی هستند، که شامل حق آسیب و آزار ندیدن نیز می‌شود.

براساس این گزارش، انسان‌ها و جانوران هر دو «حساس» هستند و رفتار انسان باید در جهت افزایش شادی و لذت در جامعه حساسان و کاهش درد و رنج در میان آن‌ها باشد. کم کردن از بار رنج و درد جانوران خود عملی اخلاقی است.

اخیرا شاهد حیوان آزاری و کشتار در یکی از شهرستان های استان کرمانشاه بودیم که در آن شهرداری سنقروکلیایی در اقدامی غیراخلاقی دست به کشتار سگ های ولگرد سطح شهر شده بود و تصاویر و فیلم های ارسالی شهروندان گویای این صحنه دلخراش بوده و تنها توانستیم بخشی از آن را منتشر کنیم و در اختیار مراجع قانونی و حقوقی بشر قرار دهیم.

خبرنگار شهرروشن، پیش از این گزارشی در این خصوص و با عنوان  گلوله‌ای برای سگ‌های سنقر منتشر کرده است، اکنون با ژیلان لرستانی مدیرعامل انجمن حمایت از محیط زیست و حیوانات آشیان زیست زاگرس و موسس پناهگاه آشیان زیست زاگرس به گفت‌وگو نشسته است تا ابعاد و زوایای این ماجرای اسفبار با کمک کارشناسان مربوطه تحلیل و بررسی شود.

شهرروشن: نظر شما در مورد ماجرای حیوان آزاری که در این شهرستان رخ داده چست و به عنوان حامیان حقوق حیوانات تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌اید و چه راهکار و پیشنهاداتی را توصیه می‌کنید.

ژیلان لرستانی: ما از سال ۹۴ با؛کمک سازمان خدمات شهری کشتار سگ ها را در کرمانشاه متوقف کردم عملیات CNVR اجرا شد و بیش از پنج هزار قلاده سگ از سطح کرمانشاه جمع آوری و زنده گیری شدند و نیز عملیات واکسیناسیون، عقیم سازی، انگل زدایی روی آنها انجام شد.

ما به صورت رایگان سگ هایی که مناسب نگهبانی بودن به کسانی که نیاز داشتند واگذار کردیم، کارهای فرهنگ سازی زیادی انجام دادیم در خصوص جلوگیری از پرورش سگ چون باتوجه به فرهنگ و شرایط اقتصادی و شرایط فرهنگی که ما داریم اصلا نباید پرورش سگ در کشور ما انجام شود، چراکه ما مازاد آن سگ داریم همین واگذاری سگها سبب جلوگیری از خرید و فروش آنها شده است.

همین مسئله به خرید و فروش سگ که سبب می‌شود این ها یک رشد جمعیتیخ طبیعی دارند و یک رشد جمعیتی غیرطبیعی که عمدی است، که مسببش همین مبحث دلالی خریدوفروش شان است، که این رشد جمعیتی عمدی چندین برابر رشد طبیعی است.

راهکاری که شهرکرمانشاه به تمام شهرستانها اعلام آمادگی و کمک کردند اندازه پناهگاه در شهرستان خودشان و سه شهرستان هم ما هر کدوم یک الی دو منطقه سگهایشان را زنده گیری کردیم برای اینکه کمک کنیم یا اینکه مقطعی برایشان تجربه شود و در دالاهو، کرند، ریجاب واکسیناسیون همه سگ ها داخل پناهگاه با کمک اداره کل دامپزشکی انجام شده زمینی که پناهگاه در آن ساخته شده شهرداری متقبل شده آب پناهگاه را شهرداری تامین می‌کند، اما ساخت و ساز و هزینه هایی همچون عقیم سازی و هزینه نگهداری، پرسنل و… توسط انجمن آشیان زیست زاگرس و کمک های مردمی انجام می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از محیط زیست و حیوانات آشیان زیست زاگرس: اینجا خود مردم آمدند مشارکت کردند، ما برای تک تک شهرستان ها نماینده داریم، ما پنج سال کار کردیم فرهنگ سازی کردیم افرادی در شهرستان‌ها داریم که از گروه حامی ما هستند ما می‌توانیم این ها را بفرستیم به شهرداری کمک کنیم برای راه اندازی، کسانی که مشارکت داشتند از شهرداری سازمان خدمات شهری، سازمان موتوری، شهرداری منطقه ۲ بودند.

در خصوص پناهگاه آشیان زیست زاگرس که حدود پنج سال پیش بود که اتفاقی مشابه ماجرای سنقر در شهر کرمانشاه رخ داد و اتفاقی متوجه این صحنه شدم، که شهرداری سگ ها را کشته بود و یکی از سگ ها ماده بود و توله هاش زنده بودند.

پیگیر شدم، پیگیر خدمات شهری آن زمان مسؤول مربوطه امیر رحیمی بود، که صحبت کردیم موافقت شد، که به جای کشتار از روش و دستور العمل هایی که کشوری است استفاده کنند یعنی موظف هستند به اجرای این روش در خصوص شهرستان های دیگر حتی روانسر، جوانرود، پاوه، کوزران، دالاهو و… چند بار جلسه تشکیل دادیم اعلام همکاری کردند.

چندین جلسه حتی ده ها جلسه در استانداری تشکیل شد، شهردارهای شهرستان ها همه حضور داشتند و استانداری اعلام کرد، که حق کشتار سگ را ندارند، خصوصا در همین شهرستان سنقر، که سال گذشته همین برنامه را داشته که تذکر خوردند، حتی نماینده دادستان و محیط زیست در همان جلسه حضور داشتند و این حرکت سگ کشی را محکوم کردند  اما متاسفانه بدون هیچگونه توجه برای بار سوم بعد از اخطاری که از استانداری خورده اند شهردار سنقر دوباره به سگ کشی ادامه داد.

شاهد های زیادی هستند، که تایید می‌کنند شهردار سنقر چنین حرکتی انجام داده، حتی خبری مبنی بر عمل غیر انسانی کشتار سگ ها را مشاهده کردند و گفتند که اصلا برای ما اهمیت ندارد.

شهردار سنقر با این حرکتش سبب انزجار افکار عمومی شده و مردم ما به اندازه کافی ویران هستند، چه از لحاظ روحی و روانی چه لحاظ های فشارهای اقتصادی
دیگر تحمل این طور تنش ها را ندارند، چراکه انسانیت دارند تحمل این طور جنایاتی را ندارند، شهردار چه حقی دارد، که این صحنه ها را دارد به مردم نشان می‌دهد به چه حقی با اعصاب مردم دارد بازی می‌کند باید جوابگو باشد چه کسی اجازه کشتار را به شهردار داده؟

موسس پناهگاه آشیان زیست زاگرس: تنها دلیلی که سبب می‌شود شهردارهای سنقروکلیایی خیلی راحت قرار داد میبندد با سگ کشها این باشد که اینها نمی‌خواهند کار کنند نیامدند، که خدمت کنند اگر بخواهند کار را درست انجام دهند، باید به روش درست پیش بروند هر چقدر هم دردسر داشته باشد آقای شهردار هر کجا موظف است طبق دستور العمل کشوری عمل کند، که اگر شهردار شده باید سختی ها را هم به متحمل بشود.

جالب این که در تمام شهرستانها شهر کرمانشاه شهرستان اطراف کرمانشاه مردم زیادی هستند، که مشتاقانه حاضر هستند که به شهرداری داوطلبانه کمک کنند چه از لحاظ فیزیکی چه از لحاظ مادی، اما شهرداری ها تن به کار نمی‌دهند و گویا خدمتگزار دولت و ملت نیستند.

زمانی که در شهر سنقر شروع به سگ کشی کردند مردم سنقر با بنده تماس گرفتند و از بنده کمک خواستند، حالت عصبی و ناراحتی داشتند تنها کاری که از دستم بر آمد با شهرداری سنقر تماس گرفتم بین ساعات ۶:۳۰ صبح تا ۷:۰۰صبح بود و به آن ها گفتم که قبلا به شما اخطار  داده شده، که نباید این کار را انجام دهد چرا دارید تخطی می‌کنید؟ چرا دارید خلاف قانون رفتار می‌کنید؟ در پاسخ گفتند، که اجازه دهید تا ۲ دقیقه دیگر جواب شما را می دهم و بنده هم خواستار توقف کشتار شدم و بعد از ۲ دقیقه چندین بار با این مسؤول تماس گرفتم، اما پاسخگو نشدند و تا یکساعت بعد از تماس بنده به کشتار سگها ادامه داده بود.

ظهر همان روز با فرماندار سنقر تماس گرفتم به آنها گفتم، که نباید این کشتار صورت بگیرد،  اما فرماندار گفت: که من هیچ اطلاعی از دستور العمل ندارم و
مسئله سگ کشی خیلی برایش عادی بود سعی کردم توضیح دهم و در نهایت با بی میلی قبول کردند که تذکر به شهردار سنقر دهند، همچنین با دفتر امور شهری استانداری کرمانشاه تماس گرفتم، که رئیس دفتر پاسخ داد،  که همه صحبت‌ها را انتقال پیدا می‌کنند و در خاطرشان هم بود، که سال گذشته به شهردار سنقر اخطار داده بودند که دیگه همچین حرکتی انجام ندهند.

به گزارش شهرروشن، حال باید دید، آیا مسؤولان مربوطه از مراجع کشوری تا مقام ارشد استان و ادارت محیط زیست، انجمن ها، شهرداری، دادستانی، متولیان حقوق حیوانات، سمن های مردم نهاد، فرمانداری شهرستان و… در برخورد با چنین اعمال غیرانسانی که مصداق حیوان آزاری و کشتار به جای ساماندهی و رعایت دستور العمل های کشوری است، چه اقدامی خواهند داشت تا دیگر شاهد چنین وقایعی نبوده و دوستدار طبیعت و حامی حیوانات و موجوداتی که خداوند متعال آفریده باشیم.

گزارشگر: ا.م خبرنگار شهرروشن

انتهای پیام/ت/ا

نویسنده : Mehrdad Amiri | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.