پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 10778
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, گفتگوها تاریخ انتشار : ۰۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵ |
رئیس انجمن نجوم (شعرای) کرمانشاه خبر داد

رصد خورشیدگرفتگی ۴۵ درصدی در کرمانشاه/ گرفت ماه را داریم

رئیس انجمن نجوم (شعرای) استان کرمانشاه از انجام رصد خورشیدگرفتگی 45 درصدی در استان خبر داد و گفت: روزهای آتی ماه گرفتگی نیم سایه را داریم.

دکتر محمدعلی خدایاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرروشن در کرمانشاه از وقوع رویداد گرفت خورشید خبرداد و اظهار داشت: خورشید گرفتگی قرن چهارم از حدود ساعت ۹ صبح امروز آغاز شد و حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۲۰ دقیقه در اغلب نقاط کشور به اوج خود رسید و تا ساعت یازده و ۳۰ دقیقه ادامه یافت.
رئیس انجمن نجوم (شعرای) استان کرمانشاه به حلقوی بودن خورشیدگرفتگی اول تیرماه که در بهترین مکان برای رصد این خورشیدگرفتگی نظاره کامل خورشید دشوار است، اشاره و بیان کرد: هنگام خورشیدگرفتگی ماه در اوج بوده و یک حلقه باریک از خورشید دیده می‌شود.


این مسؤول به جزیی بودن خورشید گرفتگی اول تیر سال جاری اشاره کرد و گفت: این خورشید گرفتگی در کشور ما از حوالی استان اردبیل و با ۳۰ تا ۳۵ درصد گرفت آغاز و در قزوین، کرمانشاه و سنندج حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد گرفتگی دارد.
خدایاری میزان گرفتگی خورشید در استان های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب ۶۵، ۷۵ و ۸۵ درصد دانست و افزود: در دریای عمان میزان گرفتگی به ۹۵ تا بیش از ۹۸ درصد خواهد رسید، همچنین خورشید گرفتگی در همه استان‌ها به صورت جزیی قابل رویت است.
رئیس انجمن نجوم (شعرای) استان کرمانشاه ادامه داد: بهترین مکان در کره زمین برای رصد خورشیدگرفتگی اول تیر در شمال کشور هند است خورشیدگرفتگی در شمال هند ۳۸ ثانیه طول خواهد داشت.
خدایاری خورشیدگرفتگی اول تیر ۹۹ را در مسیری موازی خط استوا و طی شدن آن دانست و خاطرنشان کرد: این خورشیدگرفتگی از جمهوری کنگو در آفریقای جنوبی آغاز و بعد وارد اتیوپی شده و پس از آن در پایین شبه جزیره عربستان شامل کشورهای یمن و عمان و ایران قابل رویت بوده و پس آن در پاکستان و بعد چین قابل رویت خواهد بود و در نهایت دراقیانوس اطلس به خاتمه خواهد یافت.
این مسؤول با اشاره به رصد این پدیده نجومی در پارک شیرین کرمانشاه از ساعت هشت و نیم امروز (اول تیر) از سوی انجمن نجوم شعرای کرمانشاه با حضور علاقمندان بیان کرد: شهروندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این رویداد زیبای نجومی استقبال کردند نجوم سرگرمی خوب و تخصصی است که می‌تواند خاطرات خوبی را هم ثبت کنند ماه گرفتگی قبلی نیم سایه بود و در روزهای آتی نیز ماه گرفتگی خواهیم داشت که جهت آن در سایر کشورها است.
انتهای پیام/ت

نویسنده : فاطمه زهرا تکلف پور | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.