پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 10717
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, گزارش, گفتگوها تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷ |
شهر روشن گزارش می‌دهد/ فدک9

تشدید بی‌پناهی و تصرف فدک/ کارنامه نمایندگان دولت را در مناطق محروم ببینید

تصرفات اراضی در شهرک فدک با ناکارآمدی و عدم رسیدگی دولت و مسؤولان شدت گرفته و شهرداری و اداره اوقاف در این معضلات سهیم هستند.

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، مورخ ۳۰ اردیبهشت سال جاری همزمان با ماه مبارک رمضان و ایام مهمانی خدا، اما به گفته اهالی منطقه شبیخون و اقدام اجرائیات شهرداری کرمانشاه به بیش از هفت خانوار کپرنشین که آلونک های ۲۴ الی ۴۰ متری ساخته بودند و مجوز آن را سال‌ها پیش از اداره اوقاف و انشعابات را از شهرداری داشتند، این ماه پر فیض و برکت را قبل از فرا رسیدن عید فطر بر آنان ناگوار و دلخراش کرد.
براساس این گزارش، خبرنگار شهر روشن به اهالی شهرک فدک و برای دلجویی از خانواده آنان به ویژه زنده یاد “آسیه پناهی” (که براثر حملات و هجوم اجراییات و با وجود بیماری آسم، جانش را از دست داده بود)، سری زد و پای سخنان آنان نشست که خانوارها سخنان قابل توجه و تاملی را بیان کردند که پرده های دیگری از این ماجرای هولناک و فاجعه عظیم برداشت و به مرحله جدیدی از این پرونده حیرت آور رسید.
طبق مقررات هرگونه ساخت و ساز غیرمجازی بایست تخریب و با عوامل آن برخورد جدی شود، اما نه بدون مهلت حداقل با فاصله ۴۸ ساعته و حفظ امنیت جان شهروندان، یک شبه و در قالب تهاجمی عجیب با شیوه جدید و بی رحمانه، که طی آن یک نفر جان خود را بر اثر این خشونت‌ها از دست دهد و یا حتی با استفاده از افراد عجیر شده و متهاجر از اردوگاه چشمه سفید و… طبق اظهارات اهالی شهرک فدک که این مسئله نیازمند ورود جدی مقام معظم رهبری، امام جمعه کرمانشاه، دستگاه های قضایی کشور به ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی مسؤول قوه قضائیه است تا به صورت ویژه بر این وقایع دلخراش رسیدگی کنند.
آنچه در این گزارش به همراه مستندات و با فایل صوتی و تصاویر اصلی و موثق از سوی این رسانه و با مراجعه به محله فدک کرمانشاه و گفت‌وگو با شهروندان میخوانید گوشه‌ای از ماجرای زمین خواری و نوع مقابله مسؤولان مربوطه و مدیران اجرایی با متصرفان است که بیانگر برخی مباحث مهم و پشت پرده از چنین ساختار غیرقانونی و برخوردهای تامل برانگیز متولیانی است که به جد می‌توان گفت محکوم اصلی ماجرا آنان هستند، اما قضاوت را به مخاطبان می‌سپاریم و منتظر پاسخگویی موثر و رفع مشکلات این منطقه از سوی مسؤولان اجرایی هستیم.


خبرنگار شهر روشن در گفت‌وگو با شاهدان ماجرا و اهالی شهرک فدک به همراه دیگر شهروندان که در اقدام اجرائیات شهرداری مورد آسیبهای جدی و تخریب ۱۰۰ درصدی منزل و وسایل زندگی خود قرار گرفته‌اند، نشست و سخنان و مطالبات جدی خود را مطرح کرد که در ادامه این مصاحبه تفصیلی به آن می‌پردازیم.
شهر روشن: از مورخ ۳۰ اردیبهشت بگویید ماجرا از چه قرار بود و در شهرک فدک کرمانشاه چه گذشت؟
اهالی و شاهدان ماجرای شهرک فدک کرمانشاه: یکی از اهالی این منطقه هستم میبینم که زمین های این شهرک تصرف می‌شوند، حتی سیم های برقی را اخیرا انداختند و کار عده ای ساکن در این منطقه زمین خواری است، این شهرک هرگز قولنامه ای نبوده و همه ساکنان سند ملکیت داشتند، اما کسی که قولنامه داشته باشید یعنی در واقع دستی در اداره اوقاف دارد.
نزدیک چندین هکتار در این منطقه تصرف شده و شغل آنان هم این است همگی دیگر می‌دانند و می‌شناسند، این نقشه آنها است که از روستاهای اطراف عده‌ای بی بضاعت را می‌آورند و به آنها پولی برای اسکان در این مناطق حاشیه نشین و در زمین های تصرفی می‌دهند.
اگر اداره اجراییات شهرداری قصد باج گیری ندارد، چرا نظارت جدی و مستمری نمی کند، هم اکنون مجدد در فدک ساخت و سازهای غیرمجاز در حال انجام است و با لودر هرآنچه تخریب شده بود را دارند می‌سازند.
حتی سه سال پیش یکی از اهالی (ک.ه) که زمین های بسیاری را دارد، زمینی را نشانه گذاری برای ساخت و ساز کرده وسط آن را ساخت تا کسی بر آن دست نبرد و خودشان آن را بسازند.
حدودا دو سال پیش (بنده چهارسال ساکن فدک هستم) باز شهرداری با ساخت و سازها مقابله کرد و دیگر اقدام به تصرف نکردند، تا اینکه جریان کرونا شروع شد و مجدد از فرصت استفاده کردند و اتاقکی را بالا بردند و شهرداری آن را تخریب کرد، و آنها هم مجدد ساختند و دوباره کسی برای مقابله با این زمین خواری ها در این مدت هفته اخیر مراجعه نکرده است.
اگر شهردار کرمانشاه و اجراییات شهرداری قصد مبارزه با زمین خواری را دارند چرا چنین متخلفانی را بازداشت و به مراجع قضایی معرفی نمی‌کنند، مگر این زمین های دولت نیست، پس چرا بعد از تخریب دوباره ساخت و سازهای غیرمجاز انجام می‌دهند.
قولنامه و مدارکی که از سوی اوقاف در دست اهالی است، پس این ارگان نیز در ماجرا سهیم هستند و در قضیه تصرفات دست دارند، اقوام شخصی از همین اهالی در مکان دیگری نمایشگاه بزرگ با ۴۰۰ متر منزل مسکونی زمین های آنجا را تصرف کردند.
حتی در جمعی که با اهالی فدک نشسته بودیم و گفتگو داشتیم، آنها بر این مسئله اذعان داشتند اداره اوقاف در این تصرفات دخیل است و دست دارد، به عنوان مثال شخصا خانه ای چهل متری در این شهرک خریداری کردم و ظرف مدت اندکی آن را فروختم و اوقاف برای آن ۲ میلیون تومان را از بنده خواست و پرسیدم روی چه قانونی باید این مبلغ را پرداخت کنیم؟ آنجا متوجه شدم که این اداره هرکی به هرکی است و با سروصدا این مبلغ را به ۳۵۰ هزار تومان رساندم اگر دست آنها نبود پول نمی برند پس در جریمه های جابجایی منازل، خودرو و… نمی‌توانستند آن را حتی یک ریال بالا و پایین کنند.
پرداخت این ۳۵۰ برای هزینه نقل و انتقال منزلی بود که قبلا در منطقه جعفرآباد خریداری کرده بودیم و به جز آن اوقاف مبلغی برای کارشناسی خواست که با نزاع و درگیری با آنها توانستم از پرداخت آن معاف بشوم و خود آنها مبلغ را تقلیل دادند.
مجریان قانون و دولت در مبارزه با زمین خواری باید جدی عمل کنند، اصلا شخصا آدم کم سوادی باشم این را مطرح می‌کنم، اما همه قوانین مشکل دارند، شما حساب کنید جوانانی تحصیل کرده در مناطق محروم شهر زندگی می‌کنند و کار و اشتغال مناسبی ندارند، دولت باید برهمه چیز نظارت می‌کرد حتی دولت و بخش های اجرایی و نظارتی می‌توانند از طریق زمین خواران متوجه شوند چه دست های دیگری در کار است و با آنان مبارزه و برخورد جدی کنند حداقل متوجه شوند بانی این باندبازی ها چه کسانی هستند، رئیس، معاون، آبدارچی و… چه کسی است؟!
سر قضیه شهرک فدک چهار نفر از مسؤولان اداره اجراییات شهرداری کرمانشاه را عزل و برکنار کردند که قطعا در این ماجرا هم سهیم بودند، اگر از این افراد برکنار شده هم ماجرا را سوال کنند، همه همدستان خویش را لو می‌دهند.
اداره اوقاف در قضیه شهرک فدک محکومند، چراکه همه آنان در این ماجرا نقش دارند، چرا فرضا فلان روحانی که در اوقاف است، چه شغل و مسؤولی دارد که باید چهار میلیون تومان برای جابجایی یک زمین دریافت کند، روی چه قانونی برای خانه ای که خریداری شده باید چنین مبالغی را بپردازیم؟! چرا در دولت ما سیاست و اسلام مختلط بوده و قانون درست و حسابی وجود ندارد، در هر اداره یک روحانی گمارده شده و احدی نمی‌تواند اعتراض کند این چه قانونی است که از مردم چنین هزینه های هنگفت را دریافت می‌کنند.
شهرک فدک۲ فاجعه بزرگی رخ داد، اما این را هم باید گفت ضرب‌المثلی داریم که در جایی که درختی را آبیاری کنند و هیچ قانونی نمی‌تواند آن را بردارد، بسوزاند و یا تصرفات کنند، لذا چطور پای درختان بنزین می‌ریزند آن را خشک می‌کنند و زمین های اطرف را به تصرف در می‌آورند.
شهرک فدک، جعفرآباد، کسری، پردیس مناطق ۱، ۲ ، ۳، ۴ و… همگی آلوده به زمین خواری شدند، البته این تصرفات وصل به اداره اوقاف و موقوفات هم شده است، چراکه عده‌ای متخلف اگر تحقیق کنند زمینی مالکی ندارد با بنگاه داران متخلف ساخت و پاخت صورت می‌گیرد و از اداره اوقاف نیز برگه و جواز اسکان را می‌گیرند و آن را تصاحب می‌کنند، همه این ها منوط به اوقاف است و به ریشه این مشکلات به عملکرد آنان بر می‌گردد.
افراد ضعیف و ناتوانی هم در این محلات وجود دارند که از وضعیت آنها استفاده می‌کنند و در دام زمین خواران می‌افتند، اینها حرفه ای شدند و حتی در منطقه ملاحسینی کرمانشاه افراد بی بضاعتی وجود دارند و به این منطقه پناهنده شدند و از این افراد برای مشارکت در تصرف اراضی سواستفاده می‌شود، با این تصور که اگر آنان را گرفتند متضرر نمی شوند و امکان هم دارد دولت به آنها ترحم کند و خانه و واحدی هم به آنها اهدا شود.
اینجا اگر دولت و مسؤولان قصد دلجویی از فقرا را دارند، چرا مسکن مهر ها را نمی‌سازند و بی خانمان ها را پناهی نمی‌دهند، حتی شخصی در محلات حاشیه نشین بود که از هر طریق حتی نامه نگاری تا دفتر مقام معظم رهبری و دیگر دستگاه ها توانسته بود هزینه هایی را به عنوان کمک با مبالغ پنج الی ۱۰ میلیونی دریافت کند و به قول معروف گنج را به خزینه آورده بود.
اگر واقعا نمایندگان همچون مصری در صدر کار هستند چرا اقدامی نمی‌کنند برای مقابله با کپرنشین ها و حاشیه نشین ها، دستشان آن بالا بالا است و به زیر دستان خود می‌گویند بودجه ببرید و فلان کار را انجام دهید و خود را درگیر کارهای دیگر می‌کنند، اما اگر شهردار کرمانشاه بود شاید می‌توانست کاری کند.
انتظار ما به عنوان یک شهروند از شورای شهردار کرمانشاه، نمایندگان، فرماندار شهر کرمانشاه و دیگر مسؤولان این است، که نماینده ها زمانی که هنگام انتخابات می‌شود و برای جمع کردن رای به دور افتاده ترین روستاها هم می‌روند به منطق محروم همچون جعفرآباد کرمانشاه و مناطق دو و سه رجوع می‌کنند و بعد از اینکه رای جمع کردند دیگر پشت سر خودشان را هم نگاهی نمی‌اندازند حتی سالی یکبار آسفالت کوچه ها را انجام نمی‌دهد و سراسر این محلات مملو از آشغال، خاک، آلودگی و ضایعات فروشی است.
استاندار کرمانشاه، شهردار، فرماندار و نماینده گان برای دیدن عملکرد خود باید بیایند و به این مناطق محروم و پایین شهر نگاهی بیاندازند، جعفرآباد و مناطق محروم همچون کوچه ثبت را قربانی و تبدیل به ضایعات فروشی کرده‌اند، حدود هفت سال پیش سروصدایی کردند زمین اطراف آن را با بیل مکانیکی کندند اما دیگر خبری از اقدام آنان برای مقابله با این معضلات و مشکلات در منطقه سه از سوی اهالی استان و منطقه مشاهده نکردیم آن عملکردها سوری بود.
برخی شایعات و سخنانی از سوی اعضای شورای شهر کرمانشاه مبنی بر قاچاق، فروش کودکان و یا سرقت آنان در این مناطق خصوصا جعفرآباد شنیده شده بود، اما عینا مشاهده نشده و بیشتر مشکلات این منطقه محروم سرقت چندین باره وسایل خودرو و منازل، تصرفات غیرقانونی اراضی و… است که با آنان برخورد جدی صورت نگرفته است و باید مسؤولان در این راستا چاره اندیشی و مقابله جدی داشته باشند.
انتهای پیام/ت

| منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.