پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 10708
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, گزارش, گفتگوها تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰:۴۸ |
شهر روشن گزارش می‌دهد/ فدک8

صداوسیما مطالبه‌گری نکرد/ فدک کرمانشاه در گیرودار اوقاف و شهرداری!

اهالی شهرک فدک از عدم مطالبه‌گری صداوسیما و زمین های شهرک فدک که در گیردار و کشمکش اداره اوقاف و شهرداری کرمانشاه است، گله مند هستند.

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، مورخ ۳۰ اردیبهشت سال جاری همزمان با ماه مبارک رمضان و ایام مهمانی خدا، اما به گفته اهالی منطقه شبیخون و اقدام اجرائیات شهرداری کرمانشاه به بیش از هفت خانوار کپرنشین که آلونک های ۲۴ الی ۴۰ متری ساخته بودند و مجوز آن را سال‌ها پیش از اداره اوقاف و انشعابات را از شهرداری داشتند، این ماه پر فیض و برکت را قبل از فرا رسیدن عید فطر بر آنان ناگوار و دلخراش کرد.
براساس این گزارش، خبرنگار شهر روشن به اهالی شهرک فدک و برای دلجویی از خانواده آنان به ویژه زنده یاد “آسیه پناهی” (که براثر حملات و هجوم اجراییات و با وجود بیماری آسم، جانش را از دست داده بود)، سری زد و پای سخنان آنان نشست که خانوارها سخنان قابل توجه و تاملی را بیان کردند که پرده های دیگری از این ماجرای هولناک و فاجعه عظیم برداشت و به مرحله جدیدی از این پرونده حیرت آور رسید.
طبق مقررات هرگونه ساخت و ساز غیرمجازی بایست تخریب و با عوامل آن برخورد جدی شود، اما نه بدون مهلت حداقل با فاصله ۴۸ ساعته و حفظ امنیت جان شهروندان، یک شبه و در قالب تهاجمی عجیب با شیوه جدید و بی رحمانه، که طی آن یک نفر جان خود را بر اثر این خشونت‌ها از دست دهد و یا حتی با استفاده از افراد عجیر شده و متهاجر از اردوگاه چشمه سفید و… طبق اظهارات اهالی شهرک فدک که این مسئله نیازمند ورود جدی مقام معظم رهبری، امام جمعه کرمانشاه، دستگاه های قضایی کشور به ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی مسؤول قوه قضائیه است تا به صورت ویژه بر این وقایع دلخراش رسیدگی کنند.
آنچه در این گزارش به همراه مستندات و با فایل صوتی و تصاویر اصلی و موثق از سوی این رسانه و با مراجعه به محله فدک کرمانشاه و گفت‌وگو با شهروندان میخوانید گوشه‌ای از ماجرای زمین خواری و نوع مقابله مسؤولان مربوطه و مدیران اجرایی با متصرفان است که بیانگر برخی مباحث مهم و پشت پرده از چنین ساختار غیرقانونی و برخوردهای تامل برانگیز متولیانی است که به جد می‌توان گفت محکوم اصلی ماجرا آنان هستند، اما قضاوت را به مخاطبان می‌سپاریم و منتظر پاسخگویی موثر و رفع مشکلات این منطقه از سوی مسؤولان اجرایی هستیم.


خبرنگار شهر روشن در گفت‌وگو با شاهدان ماجرا و اهالی شهرک فدک به همراه دیگر شهروندان که در اقدام اجرائیات شهرداری مورد آسیبهای جدی و تخریب ۱۰۰ درصدی منزل و وسایل زندگی خود قرار گرفته‌اند، نشست و سخنان و مطالبات جدی خود را مطرح کرد که در ادامه این مصاحبه تفصیلی به آن می‌پردازیم.
شهر روشن: از مورخ ۳۰ اردیبهشت بگویید ماجرا از چه قرار بود و در شهرک فدک کرمانشاه چه گذشت؟
اهالی و شاهدان ماجرای شهرک فدک کرمانشاه: بیش از ۱۸ سال است به دنبال مجوز در شهرک فدک هستیم، به شهرداری مراجعه می‌کنیم ما را به اداره اوقاف پاس می‌دهند به اوقاف رجوع می‌کنیم و آنها هم ما را به شهرداری ارجاع می‌دهند، هیچکدام پاسخ مناسبی به ما نمی‌دهند.
این شهرک به دو قسمت تقسیم شده که یک سمت آن مجوز رسمی ندارند، شهرداری این مکان را فضای سبز و رودخانه نامیده است، اگر حریم و بستر رودخانه است، پس چرا شهرداری می‌خواهد جاده سازی در این مسیر انجام می‌دهد و جدول زده است؟!
زمین های این شهرک اوقافی است و شهرداری هم می‌خواهد سهمی داشته باشد و درصدی بگیرد، زمین ها اسناد اوقافی دارند اما مجوز ساخت از سوی شهرداری ندارند، حال چرا فقط برخی منازل را تخریب می‌کنند.
هنگامی که شهرداری برای تخریب ۶ منزل در فدک آمدند پیش از عملیات اصلا اطلاع و اخطار کتبی به اهالی منطقه ندارند، یکی از ماموران اجراییات “هاشم رستمی” (که دو روز پیش با دستور شهردار کرمانشاه عزل و برکنار شد) اجراییات را به داخل منازل هدایت می‌کرد، که یکی از تیرآهن ها و پایه منزل در حال تخریب به سر بنده اصابت کرد و از هوش رفتم.
کشوری که مدعی حقوق بشر و براساس نظام مقدس جمهوری اسلامی است و انقلاب کرده تا به زنان مرز و بوم آن دست یازی نشود، هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را متحمل شد که بیگانگان به زنان آن سرزمین تجاوز نکنند و دست درازی و آزاری ایجاد نشود.
آقای هاشمی هنگام تخریب منزل، اما دست زنان را می‌گرفت و به آنان می زند و با لگد و کتک کاری به شکم آنان می‌زد، حتی با اسپری فلفل به شهروندان حمله کردند، ۲۰ سال دارم چهار فرزند هستیم، موهای مرا هم کشید و وقتی به هوش آمدم داخل منزل یکی از همسایه ها بودم.
خواهر بنده و اهالی شهرک فدک که منازل آنان را تخریب کرده بود، به اردوگاه چشمه سفید منتقل کردند و حتی مجوز این کار را نداشتند هیچکدام از این بانوان اعتیاد نداشتند و متهاجر نبودند و طبق قانون، اجرائیات اجازه پاشیدن اسپری فلفل و دست یازی به زنان در هنگام تخریب منزل و مقابل با تخلفات را ندارد.
اگر آن زنان را از اردگاه آورده بودند، چرا آنها دست زنان را نگرفتند ببرند و ماموران مَرد اجراییات این کار را انجام می‌دادند؟! همچنانکه در فیلمی هم که منتشر کردند اصلا زنی برای هدایت زنان و انتقال آنان مشاهده نمی‌شود می گفتند زنانی که از کمپ آورده‌ایم را پیاده کنید اما آنها حتی برای انتقال آسیه پناهی اقدام نکردند و ماموران اجراییات او را داخل خودرو انداختند (اما زنان با نزاع لباس فرزند و نوه اش را درآوردند).
اجازه هیچگونه فیلمبرداری را به اهالی نمی‌دادند و گوشی های را از آن ها می‌گرفتند، گوشی و کیف بنده را هم با خود بردند و رستمی با یکی از ماموران نقاب دار از اجرائیات شهرداری کیفم را برداشت و گوشی هم گم شد.
رفتار غیرقانونی و غیر انسانی را با اهالی شهرک فدک انجام دادند، ما اکنون ۱۸ سال است این زمین را خریداری کردیم و دنبال مراحل قانونی برای ثبت مدارک آن هستیم چرا باید رهن و اجاره بها پرداخت کنیم، زمین را از صاحب ملک به نام باغ نی در سالهای گذشته خریداری کردیم.
اگر اجرائیات شهرداری بنا بر تخریب داشتند، چرا اخطار به ما ندادند تا وسایل زندگی ما دچار آسیب نشود و در خواب و صبح زود به اهالی هجوم آوردند با اسپری فلفلی که گازدار بود و بیهوش شدیم، امکان داشت کسی بر اثر بیماری جانش را از دست دهد، حداقل اخطار کتبی می‌دادندو چندنفر کارشناس و مددکار اجتماعی را از بهریستی می آوردند که خانوارها را با صحبت و متقاعد کردن از منزل خارج کنند، نه اینکه حمله‌ور شدند و اسباب ها را با منازل تخریب کنند.
یکی از کودکان کمتر از یکسال و دیگری سه سال و عارضه قلبی دارد که بر آنها هم اسپری فلفل زدند، همسایه ها شهادت می‌دهند که بیش از ۲۰۰ مامور اجراییات اینجا ریخته بودند، اگر تصرفی شده، چرا ما اسناد اداره اوقاف را داریم. حتی در رسانه ها گفته بودند که این شهرک در بستر رودخانه است در همین حریم شهرداری ۱۰ سال است جاده می‌سازد که طرف به شهرک بسیج می‌رسد.
اگر قرار بر تخریب منزل را دادند با این وضعیت رفتار نکنند، کاری که شهرداری با ما کرد حتی با مردم سوریه و فلسطین نشده بود، نوع رفتار با خانم پناهی در مقایسه رفتار شدید با دیگر اهالی چیزی نبود و اجازه فیلمبرداری نمی‌دادند.
پیکر اهالی منطقه بر اثر ضرب و شتم ماموران اجراییات شهرداری کرمانشاه دچار آسیب های جدی شده و مدارک پزشکی آن را هم دارند، حتی زنده یاد پناهی را هم ضرب و شتم کردند و اعلام نمی‌کنند، ماموران اجراییات چهار دست و پای وی را گرفتند و داخل خورد انداختند.
هنگامی که ابتدا منزل خانم پناهی را تخریب کردند کسی نتوانست به فریادش برسد و آژانس مقابل منزل شاهد ماجرا بود، آسیه پناهی نتوانست از خودش دفاع کند و دور خانه اش می دوید، اما ما که می خواستم از منازل خارج شویم ما را کتک زدند و اکنون پرونده پزشکی آن وجود دارد و اهالی از اجراییات شهرداری شاکی شده‌اند.
فرزندان و کودکان را ضرب و شتم کردند حتی سر آنها شکسته است و با سیلی به گوش کودک کلاس چهارم زدند، ابتدا تکذیب کردند که هیچگونه اسپری فلفل استفاده نشده، اما اینجا بیش از ۲۰۰ نفر دیدند که با این سلاح غیرقانونی همگی دچار مشکل بینایی شدیم و آثار و مدارک آن وجود دارد که بعدها اثبات شد و تایید کردند.
صداوسیما به شهرک فدک مراجعه کردند اما مصاحبه را منتشر نکردند و مونتاژ شده بود، ما اذعان داریم که شهرداری باید قانون را اجرا کند، اما نه با این نحوه و خشونت آمیز، نباید اسپری فلفل می‌زدند و به ما مهلت تخلیه می‌دادند که اصلا فرار می کردیم تا جان خود را نجات دهیم، با وجود مشکلات اقتصادی توان تهیه لوازم منازل برای اهالی این منطقه وجود ندارد و آسیب های جدی و خسارت زیادی وارد کردند.
ساخت و سازهای هم که انجام می‌دهند به این دلیل است که جای دیگری ندارند بتوانند بروند، که هر لحظه امکان تکرار ماجرای هولناک آسیه پناهی در این شهرک وجود دارد.
یکی از اهالی چند روز است در مرکز درمانی هستند و وسایل آنان به امان خدا بود، که اهالی و گروه جهادی که تشکیل دادند خانه اش را بازسازی کردند تا مابقی وسایل آن حفظ شود.
روابط عمومی شهرداری کرمانشاه که با صداوسیما مصاحبه کرده بود، استفاده از اسپری فلفل از سوی ماموران اجراییات در تخریب منازل اهلی شهرک فدک را ابتدا تکذیب کرده بودند، در حالی که همه شهرک شاهد بودند از اسپری فلفل در رفتار خشونت آمیز با مردم استفاده شده و اگر مسؤول هستند و دستور تخریب منازل را می‌دهند چرا بر ابزار و وسایل آنان نظارت نکرده بودند؟!
انتظار ما این است، که شورای شهر به داد و مشکلات مردم شهرک فدک برسند، چرا کودکی که جراحی قلبی است باید با اسپری فلفل به این کودک بی دفاع حمله کنند که حتی وقتی به آنها اخطار دادیم بیمار است، گفتند اهمیتی ندارد و جان او برای ماموران ارزشی نداشت آیا این انسانیت است؟
حتی از برخی اهالی رسانه خصوصا صداوسیما بسیار گله مند و ناراحتیم، چرا مصاحبه های دردآور مردم را پخش نکردند، اگر آمدید مصاحبه و گزارش تهیه کنید و از روبه‌رو دارید مشکلات مردم این شهرک حاشیه نشین را می‌بینید، که داخل منازل تخریبی چادر مسافرتی زدند و وسایل آنان روی زمین مانده و آواره شدند، چرا مطالبات آنان را بازتاب نمی‌دهند؟!
حتی در کرمانشاه و کشور ایران نیز تاکنون چنین وقایع دلخراشی رخ نداده بود، که اجراییات چنین برآورد خشنی انجام دهد و با چنین رفتاری جان انسان ها به خطر بیافتد و حتی جان یک نفر را با این نوع اعمال بی رحمی بگیرند و همه را متاثر کنند.
برای دختر کوچکی که بیماری قلبی دارد وقت ملاقات گرفتیم که او را به بیمارستان شهید رجایی تهران ببریم، از روزی که این وقایع دلخراش و حمله با اسپری فلفل برای وی ایجاد کردند، مشکلات تنفس پیدا کرده است و با وجود این بیماری کرونا و مشکلات که ایجاد کرده باید او را به مرکز درمانی در پایتخت ببریم و هزینه درمان آن را جور کنیم.
درخواست می‌کنیم گزارش این منطقه را بگیرید و صدای ما را به مسؤولان کشوری برسانید، خدا می داند جمهوری اسلامی به اینگونه نیست که اسپری فلفل بر دهان زنان و کودکان بی پناه بریزند و ماموران مَرد اجرائیات شهرداری کرمانشاه با اعمال زور به زنان نامحرم دست درازی کنند و با خشونت آن ها را بگیرند و به اردگاه چشمه سفید منتقل کنند.
حتی زنان معتاد متهاجر را که از کمپ آورده‌ بودند از خودروها پیاده نکردند که زنان شهرک را ببرند، هرچند در فیلم منتشر شده به تهدید برای ترساندن پناهی می‌گویند زنها را پیاده کنید، که اصلا لازم به استفاده از آنان برای انتقال آسیه پناهی نشده بود و این جراحات بر پیکر مردم منطقه از سوی خود ماموران اجراییات انجام شده بود.
ما با آسیه پناهی را چندین سال است همسایه ایم و می‌شناسم وی هیچگاه اعتیاد نداشت و اهل روستای سراب سرفیروزآباد است و مردم این روستا او را کامل می شناختند.
بانو پناهی از طبقه ضعیف جامعه بود و با درد نداری و مشکلات اقتصادی دسته و پنجه نرم می‌کردند، خانه ای را کرایه کرده بود و همه پول آن را صاحب خانه به جای رهن برده بود و جایی برای زندگی نداشت اگر آن آلونک را هم نمی ساخت باید چه کار می‌کرد و سرگردان می‌شدند.
مصاحبه ای هم که گرفته‌اید نمی‌دانیم آیا صدای ما را خواهید رساند یا همچون صداوسیما آن را با واقعیتی که وجود دارد اطلاع رسانی و پخش نمی‌کنید، چرا شبکه های خارجی به مشکلات داخلی ما می‌پردازند و با واقعیت آن را پخش و آن را تحلیل می‌کنند، اما چرا اینجا و داخل کشور به مشکلات مردم در رسانه ها رسیدگی نمی‌کنند.
صداوسیما چرا ابتدا به سراغ شهرداری رفته بودند وسخنان شهردار و مسؤولان شهرداری کرمانشاه را (در مورد فاجعه ماجرای شهرک فدک) پخش کردند و گفته بودند هیچگونه اسپری فلفل در تخریب منازل استفاده نشده در حالی که حتی خوردهای غیربومی که از منطقه گذر کرده بودند مشاهده کردند حال و روز مردم بر اثر آسیب های اسپری اشک آور فلفل چگونه بود، صداوسیما و شبکه زاگرس کرمانشاه درد و مشکلات مردم شهرک فدک را دیدند، اما آن را به درستی منتقل نکردند، که امیداریم شما و دیگر همکاران رسانه های استان مشکلات مردم این منطقه را مطرح و آن را به مسؤولان کشوری اطلاع رسانی کنید.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.