پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 10705
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, گزارش, گفتگوها, ورزشی تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱:۴۲ |
شهر روشن گزارش می‌دهد/فدک7

پناهی باج نداد و جان داد/ آلونک ساختیم زندگی کنیم

پناهی به اجرائیات شهرداری کرمانشاه باج نداده بود که جانش را داد و آلونک ها را ساختیم برای اینکه زندگی کنیم.

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، مورخ ۳۰ اردیبهشت سال جاری همزمان با ماه مبارک رمضان و ایام مهمانی خدا، اما به گفته اهالی منطقه شبیخون و اقدام اجرائیات شهرداری کرمانشاه به بیش از هفت خانوار کپرنشین که آلونک های ۲۴ الی ۴۰ متری ساخته بودند و مجوز آن را سال‌ها پیش از اداره اوقاف و انشعابات را از شهرداری داشتند، این ماه پر فیض و برکت را قبل از فرا رسیدن عید فطر بر آنان ناگوار و دلخراش کرد.
براساس این گزارش، خبرنگار شهر روشن به اهالی شهرک فدک و برای دلجویی از خانواده آنان به ویژه زنده یاد “آسیه پناهی” (که براثر حملات و هجوم اجراییات و با وجود بیماری آسم، جانش را از دست داده بود)، سری زد و پای سخنان آنان نشست که خانوارها سخنان قابل توجه و تاملی را بیان کردند که پرده های دیگری از این ماجرای هولناک و فاجعه عظیم برداشت و به مرحله جدیدی از این پرونده حیرت آور رسید.
طبق مقررات هرگونه ساخت و ساز غیرمجازی بایست تخریب و با عوامل آن برخورد جدی شود، اما نه بدون مهلت حداقل با فاصله ۴۸ ساعته و حفظ امنیت جان شهروندان، یک شبه و در قالب تهاجمی عجیب با شیوه جدید و بی رحمانه، که طی آن یک نفر جان خود را بر اثر این خشونت‌ها از دست دهد و یا حتی با استفاده از افراد عجیر شده و متهاجر از اردوگاه چشمه سفید و… طبق اظهارات اهالی شهرک فدک که این مسئله نیازمند ورود جدی مقام معظم رهبری، امام جمعه کرمانشاه، دستگاه های قضایی کشور به ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی مسؤول قوه قضائیه است تا به صورت ویژه بر این وقایع دلخراش رسیدگی کنند.
آنچه در این گزارش به همراه مستندات و با فایل صوتی و تصاویر اصلی و موثق از سوی این رسانه و با مراجعه به محله فدک کرمانشاه و گفت‌وگو با شهروندان میخوانید گوشه‌ای از ماجرای زمین خواری و نوع مقابله مسؤولان مربوطه و مدیران اجرایی با متصرفان است که بیانگر برخی مباحث مهم و پشت پرده از چنین ساختار غیرقانونی و برخوردهای تامل برانگیز متولیانی است که به جد می‌توان گفت محکوم اصلی ماجرا آنان هستند، اما قضاوت را به مخاطبان می‌سپاریم و منتظر پاسخگویی موثر و رفع مشکلات این منطقه از سوی مسؤولان اجرایی هستیم.


خبرنگار شهر روشن در گفت‌وگو با شاهدان ماجرا و اهالی شهرک فدک به همراه دیگر شهروندان که در اقدام اجرائیات شهرداری مورد آسیبهای جدی و تخریب ۱۰۰ درصدی منزل و وسایل زندگی خود قرار گرفته‌اند، نشست و سخنان و مطالبات جدی خود را مطرح کرد که در ادامه این مصاحبه تفصیلی به آن می‌پردازیم.
شهر روشن: از مورخ ۳۰ اردیبهشت بگویید ماجرا از چه قرار بود و در شهرک فدک کرمانشاه چه گذشت؟
اهالی و شاهدان ماجرای شهرک فدک کرمانشاه: ما آن روز در خانه هایمان در شهرک فدک (فاز ۲ صندوق فروشان) بودیم، اینجا شهرداری اصلا مجوز ساخت و ساز نمی‌دهند هرقدر پول هم دهید مجوز نخواهد داد، شهرداری هم کلا با آدم حرف هم نمی‌زنند، زمین های اینجا اوقافی است.
اجراییات شهرداری کرمانشاه به شهرک فدک آمدند و با گاز اشک آور و اسپری فلفل به مردم داخل منازل تصرفی پاشیدند، دختر بنده عارضه قلبی دارد و عمل کرده روی قفسه سینش جای جراحی است، به سختی نفسش بالا می‌آید، آن روز بر اثر اسپری فلفل کلا بی هوش و بی حس شده بود و اصلا همه ما نمیتوانستیم نفس بکشیم، چون ماموران اجراییات اسپری فلفل را مدام بر ما و زمین و آسمان می پاشیدند.
پدر بنده در منزل بود، با انواع توهینات خطاب به او می گفتند اگر دلت کتک می‌خواهد و تنت به خوارش افتاده بیاید بیرون، آن روز اولین خانه که تخریب شد منزل خانم آسیه پناهی بود که مظلومانه و بی اینکه فریاد رسی داشته باشد، جانش را از دست داد در فیلم هم نشان داده شده هیچکس نتوانست به کمکش برسد چون مقداری دورتر از کوچه های ما بود و اگر اطلاع می‌داشتیم اول به داد او می رسیدیم و او را نجات می دادیم.
ماموران اجراییات با استفاده از زنهای متهاجر اردگاه چشمه سفید، اهالی و حتی دختربچه های شهرک فدک را هم به اردگاه بردند، که یکی از دختران که سنش کمتر است بین راه فرار کرده بود.
زمین های شهرک فدک استیجاری است و قولنامه از اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه است و مدارک مالکیت آن را داریم، اکنون این املاک کلا متعلق به پدر اقدام بنده است.
ماموران اجراییات شهرداری با ما برخورد نامناسبی داشتند و زنان اردگاه موهای ما را می‌کشیدند و کتک می‌زدند و همه ما را کبود کردند، حتی با سنگ و اسپری و لگد ما و کودکان را می زدند، ماموران اجراییات یا یگان ویژه بودند با لباس های مخصوص که نیروی انتظامی هم بودند و از اجرائیات شهرداری منطقه سه کرمانشاه آمده بودند.
پدر این خانواده می‌گوید ماموران اجراییات اسپری فلفل را بر چشمان پاشیدند و تا چندین روز اصلا نمی‌توانستم به درستی ببینم و یا حرف بزنم و تنگی نفس دارند.
چندین سال است خانم پناهی را می‌شناسیم، این بانو اصلا معتاد یا متهاجر نبود و آبرومند زندگی کرد، صداوسیما به آن ها گفته بودند کپرنشین! این کلمه چه معنی دارد؟! کپرنشین نبود، آسیه پناهی خانواده دارد عروس و داماد و فرزند دارد و این برچسبی که استفاده کرده بود اصلا معنی نمی‌دهد و آن ها از این موضوع ناراحتند.
شهرداری در این شهرک اجازه ساخت و ساز نمی‌دهد، بنابراین اهالی ابتدا یک خانه کوچکی را می‌سازند و به مرور آن را بزرگ و وسیع کرده و با هزینه خود می‌سازند.
خانه پناهی یک شبه ساخته شد و صبح روز بعد آن را تخریب کردند، جای زندگی کردن نداشت، می‌خواست پایه های خانه را بزند، شهرداری هم اطلاع داشت که قصد ساخت و ساز را دارد، اما گویا ابلاغیه نداشت، از سوی اجرائیات به او گفته بودند که اگر می‌توانی برو بساز، خدا می داند فردا هم خانه را تخریب می‌کنیم و هم خودت را….
یکی از اهالی می‌گوید، آن روز با خانم پناهی و دخترش به اجراییات شهرداری رفته است و از طرف شهرداری گفته بودند بروید بسازید، اما روز بعد با حکمی هم از طرف شهرداری (درکه شهردار اسبق منطقه سه و هاشم رستمی قائم مقام اسبق وی که دیروز با حکم شهردار و به دلیل ماجرای شهرک فدک امروز برکنار شد) گفته بودند بسازید و آن را تخریب کردند.
هزینه زمین ها را پرداخت کردیم و اینجا وضعیت طوری است، که اگر پول داشته باشد میتواند خانه بسازد، اما اگر پولی نداشته باشد باید سرش را زمین بگذارد و جان دهد.
نمونه آن یکی از همین اهالی است، که چندسال پیش پول به اجراییات شهرداری داد و ساخت و مابقی این ۶ خانه که پولی نداشتند به عنوان زیرمیزی یا رشوه به شهردار منطقه پرداخت کنند، نتوانستند بسازند و منازل آن ها را تخریب کردند.
مراجعه کردیم شهرداری برای اینکه مجوز ساخت را بگیریم اما پول زیادی را از پا می‌خواهند بگیرند، شهرداری به ما می‌گوید اگر پول دادید می‌توانید خانه بسازید، اما ما هزینه نداریم.
ماموران اجراییات شهرداری با خوردهای سفید و آبی به شهرک فدک می‌آیند و از اهالی پول زور می‌گیرند، اگر احدی توانست می‌سازد و اگر نتوانست خانه را تخریب می‌کنند.
فاضلاب اینجا تخریب شده و حتی اسطبل حیوانات که بوی تعفن می‌دهد، محله را با انواع بیماری و مشکلات مواجه کرده، هیچ کدام از مسؤولان فرمانداری، سپاه، ارتش، اوقاف، استانداری و… حتی به اینجا سری نمی‌زنند، حتی وقتی به ادارات مراجعه می‌کنیم نمی‌توانیم به راحتی آنها را ملاقات کنیم و از مشکلات خود سخن بگوییم.
دور روز قبل از صداوسیما و شبکه زاگرس برای تهیه مصاحبه و گزارش به شهرک فدک آمدند همه همسایه ها صحبت کردند، اما بسیاری از مشکلات را سانسور کردند و چیز زیادی از درد و مشکلات ما را از شبکه استانی پخش نکردند.
درخواست داریم که مشکلات ما را بیان کنید، قبول داریم که اینجا ساخت و ساز غیرمجاز و تخلفات تصرف اراضی صورت گرفته که آن هم از سر ناچاری است، اما برخورد اجرائیات شهرداری کرمانشاه با اهالی شدیدا نامناسب و بی رحمانه بود، هیچگونه ملاحظه‌ای نکردند، اما نباید اینگونه رفتار می‌کردند که انگار با خلافکاران حرفه ای و کلان برخورد می‌کنند، باید با بلندگو به ما می گفتند بیاید بیرون قصد تخریب داریم، در حالی که صبح همگی در خوابند به منازل هجوم آوردند و طوری به درب منازل کوبیدند که فرزندم دست تلف می‌شد و زنان را کتک کاری می‌کردند.
هیچگونه اخطار قبلی و مهلتی برای تخلیه ندادند و یک باره تمامی سقف را با اسباب و اثاثیه آن تخریب کردند، مردم این وسایل را با کمترین امکانات تهیه کرده بودند، یکی از همسایه ها ( نوارنده و میرزائیان) همسرش مشکل تکلم دارد و وضعیت خوبی ندارند و بی بضاعت هستند، آن آلونک ۲۴ متری را که سه سال پیش ساخته بودند بر سر آنها تخریب کردند حتی آن روز مهمان دعوت کرده بود، آن ها وسایل زندگی خود را به سختی تهیه کرده بودند و اجرائیات شهرداری به همه آن وسایل آسیب رسانده‌اند.
هیچگونه کاری در این وضعیت با مشکلاتی که داریم از ما ساخته نبوده و فقط امید ما به خدا است، از مسؤولان درخواست داریم کانکس یا وسیله‌ای برای ما بیاورند بتوانم در این گرما و بیماری که وجود دارد، بتوانیم زندگی کنیم بارو کنید که خانم پناهی که جان باخته از این وضعیت راحت شد، اما ما چگونه زندگی کنیم با این همه مشکلات اقتصادی که داریم حتی کسی به ما کمکی نمی کند حتی نزدیک ترین اقوام…
کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران روی انواع سرمایه های ملی است، چرا باید وضع ما مردم حاشیه نشین این همه مشکلات باشد، شما کشورهای دیگر را ببینید که برای بی افراد بی بضاعت چه کمک و خدماتی دارند برای آنها خانه درست می‌کنند که حاشیه نشین و بی سرپناه نشوند.
آنها پناهگاه دارند، اما ما که خودمان خانه با هزینه و تلاش خودمان می‌سازیم، آن را تخریب می‌کنند و بر سر اهالی آوار می‌شود، آیا در کدام دین اسلام و مذهبی گفتند که این رفتار حق مردم مظلوم است.
در حالی که برای مردم آسیب دیده سرپل‌ذهاب همه از سراسر کشور کمک کردند که خانه ها را بازسازی کنند، اما چه کسی به داد ما اهالی شهرک فدک کرمانشاه می‌رسد و به ما کمک می‌کنند؟! وضعیت کنونی ما سرپل‌ذهاب خیلی نامناسب تر است.
ماموران اجراییات شهرداری چرا اسپری فلفل در دهان کودکی سه و چهارساله بریزند که بیماری قلبی دارد، وقتی از آنها درخواست کردیم این کار را نکنند این کودک بیمار است، اصلا رحمی نکردند، به زنان اهالی این شهرک انواع فحاشی ها و کتک کاری از سوی ماموران شد، چرا باید آنان که نامحرم هستند دستشان به زنان بخورد و به زور آن ها را با انواع رفتارهای خشونت آمیز به اردگاه چشمه سفید منتقل کنند و آن وضعیت اسفبار و هولناک را ایجاد کنند.
مشکلات این محلات به این رفتارها حل نمی‌شود، جایی برای زندگی نداریم اکنون مردم باز ساخت و ساز می‌کنند و مجبور هستند دوباره آن آلونک ها را با قرض کردن پول هم شده بسازند و بتوانند زندگی کنند.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.