پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 10352
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, گزارش تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ |
شهر روشن گزارش می‌دهد

واکنش عجیب رئیس هلال احمر صحنه با مطالبه عشایر کنگاوری در مبارزه با کرونا!

مطالبه جوانی هنرمند و از قشر عشایر (و خانواده شهید) که با واکنش عجیب مسؤولان امدادگر در صحنه مواجه می‌شود.

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، یکی از اصول اخلاقی مدیران استانی توجه و پاسخگویی به ارباب رجوع به ویژه قشر عشایر و مرزنشین است، این خصلت با وجود بحران و شیوع بیماری های واگیر همچون کرونا از اهمیت بسیاری برخوردار است، هرچند از تلاش و خدمات شبانه‌روزی برخی دستگاه های اجرایی نمی توان چشم پوشی کرد، اما گویا این مهم اخیرا از سوی برخی مسؤولان استان مغفول مانده و مسند چند روزه میز ریاست را مادام‌العمر و پایدار دیده‌اند که بر حق اقشار ضعیف جامعه اجحاف و بی مهری می‌کنند.
براساس این گزارش، حتی اگر مردم عادی تا مدیران ارشد مسئله را جدی نگرفته و با آن در قالب طنز رفتار کنند، باید آگاه شوند و همکاری و مساعدت لازم را برای عبور از این بحران و افزایش امید و سلامت جامعه به کار بگیرند.
این روزها لابه‌لای اخبار کرونا، تهدید دیگری علیه رسانه ها “که تریبون مردم و مدیران هستند” به نوعی اپیدمی و به مردم و عشایری که مطالبه می‌کنند نیز رسیده، که این رفتار ضعیف مدیران ناکارآمد، نشان از عدم توانایی آنان در رفع مشکلات و یا پذیرفتن حقایق را دارد، از طرفی نتیجه معکوس و مبنی بر هوشیاری بیشتری جامعه نسبت به مطالبه مطروحه را در پی خواهد داشت.
کرونا درس های بسیاری داشت که هر موجود زنده ای را از کوچکترین خواسته های اجتماعی خود محدود کرد و این شاید تاوان ظلم و کوتاهی همگان در هر عرصه ای به یکدیگر است، چون به گفته پیامبر عظیم الشان(ص) خداوند مملکتی و امتی را که مهربان و شکرگزار باشند از هر آسیبی محفوظ نگه می‌دارد، مگر اینکه سرنوشت آنان چیز دیگری باشد.
مهدی یوسفی با مشارکت در طرح دو کلمه حرف حساب شهر روشن از مطالبات خود و واکنش عجیب مسؤولان امدادگر شهرستان صحنه با مطالبه عشایر کنگاوری سخن گفت که در ادامه به آن می‌پردازیم.


این مقدمه را گفتیم تا نمونه ای از برخورد یکی از مسؤولان استانی نسبت به مطالبه جوانی به نمایندگی از عشایر کنگاور و رفتار ناشایست بعدی این مسؤولان مبنی بر تهدید و عدم پذیرش قصور سازمانی که در آن برای اندک زمانی کسوت و منسب گرفته اند را بیان کنیم، تا گوشزد و تلنگری باشد به آنان که چشم در چشم رسانه ها دم از احترام ارباب رجوع می‌زنند، اما در خفا درخواست مردم غیور را مورد تمسخر قرار داده و حتی با نگارش نامه به رده های بالا از خود از جمله فرمانده شهرستان ها دست به تهدید مردم برای برگردان آبی که در جوی ریخته شده، زده‌اند که جای بسی تامل دارد.
مهدی یوسفی از جوانان بسیجی و هنرمند شهرستان کنگاور است، که همواره دغدغه مردم عشایر و زادگاهش را دارد، هرچند شناخت نسبی از این جوان توانمند دارم، اما وقتی رفتار یکی از مسؤولان به اصطلاح منعطف و خدمتگزار با این شهروند را به خاطر یک مطالبه و دلخوری از عملکرد نهادی اجرایی را دیدیم بسیار متاثر شدیم.
از روز گذشته حتی با روابط ادارات مذکور از جمله هلال احمر (که یوسفی در آن داوطلبانه خدمت داشته) و روابط محترم امور عشایر (که خانواده یوسفی جزو این قشر است) ارتباط گرفتیم تا راهکاری برای رفع چنین رفتار مدیران با مردم و جوانان مطالبه گر را جویا بشویم، هرچند رابط هلال احمر استان موضع دفاع از این سازمان با ارسال چند عکس سلفی از کمک در لحظات پس از طوفان و مطلبی دور از حرفه پاسخگویی در این موارد را به ما داشت و جوان بسیجی را همچنان محکوم و مورد پیگیری روال منسوخ رئیس هلال احمر صحنه خطاب قرار داد، که هرچند برای حفظ جایگاه و دفاع از آن سازمان به نظر شاید طبیعی است، اما رفتار روابط امور عشایر در کمال عقلانیت و ستودنی بود، که ابتدا حق را همواره بر قشر عشایر داده و گردن خود و مدیران را باریکتر از مو خواند البته به خدمات هر دو سازمان و احتمال برخی بزرگ‌نمایی ها از هر دو طیف اشاره کرد و قول مساعدت و پیگیری را دادند.
فرا از این برخوردها، آیا جز این است که عشایر از دوران دفاع مقدس بر این استان و کشور حق دارند و آمار خانواده شهدا به ویژه خانواده شهیدان عشایر بیشتر از دیگر اقشار است، حال چنین رفتار غیراصولی و رسیدگی به مشکلات آنان از سوی برخی مسؤولان تازه به دوران رسیده چه توجیهی دارد، و در پیشگاه خداوند چه پاسخی دارند، حتی اگر درصدی حق با آنان باشد، مگر جایگاه آنان خدایی ناکرده از امیرالمؤمنین علی علیه السلام و پیامبر مکرم اسلام بالاتر است که رسم گذشت و عطوفت را کنار گذاشته و به رخ مردم ستمدیده چماق دستگاه قضا و مراجع قانونی که خود عاری از خطا نیست را بکشانند؟! واقعا دستمریزاد دارند.
به گزارش شهر روشن، ماجرا از اینجا است که ۲۱ فرودین سال جاری که طوفان و سیل خسارت هایی را در بر داشت و سبب آسیب به چادرنشین های عشایر کنگاور شد و حدود ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه روز پنجشنبه پیام کمک و درخواست از سوی مهدی یوسفی و دریافت چادر مسافرتی (به گفته جناب اصغر چشمه نوشی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان صحنه و مسؤول اسبق این جمعیت در شهرستان کنگاور) برای نجات یکی از بستگان عشایر که دچار مشکل شده‌اند، ارسال شده بود و این کمک ها طبق سخنان یوسفی و عشایر ساعت ها بعد از بحران طوفان به دست آنان رسیده که دیگر درخواست خود را پس گرفته بودند.
ناگفته نماند که گزارش و تحقیق مسؤول هلال صحنه البته با بزرگنمایی مبنی بر عدم آسیب جدی به این عشایر و فرصت طلبی برای گرفتن چادر امدادی آنان بوده و این واکنش احتمالا به دلیل درج مطلبی از سخنانش مبنی بر بی اعتنایی و تمسخر در پاسخ به این جوان مطالبه گر و از عشایر در کانالی محلی و غیر رسمی است، که سبب نگارش نامه رئیس مذکور به فرماندار و درخواست معرفی شخص مذکور به مراجع قانونی بوده است، لذا سوال این است که رسیدگی به مشکلات و آزادی بیان در ظن آنان به چه معنا است؟ اگر همین مطلب در کانال کشوری و سطح وسیع مطالبه می شد چه واکنشی از خویش نشان داده و آیا باز هم روی مصاحبه و پاسخگویی به قشر ضعیف را در خود خواهد دید؟! و از کدام مرجع شکایت خود را مطرح و آب رفته را به جوی بر می گردانند؟!
حال برخی مکالمه این مطالبه گری که مستندات آن موجود است و البته سو استفاده از این درخواست ها که با واکنش جالب کتبی و کمک از فرماندار صحنه نیز برای برخورد با این امدادگر سابق یا جوان بسیجی یا از قشر عشایر همراه شده  را در ذیل می‌خوانیم و قضاوت را به مخاطبان می سپاریم.
یوسفی خطاب به رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان صحنه: سلام صبح بخیر اقوامی داریم که پشت امور عشایر صحنه چادر عشایری دارند و دیشب آب همه زندگی آنان را از بین برده، بندگان خدا چون اطلاع داشتند بنده در هلال احمر بودم خواستند به هلال احمر کنگاور اطلاع دهم، در این سرما  پتو و چادر و نه لباس گرم آنان سالم نمانده اگر می توانید به آن ها کمک کنید.
چشمه نوشی: سلام، یکسال و نیم پیش انتقالی گرفتم و از کنگاور رفتم و دیگر کنگاور نیستم، یک سر خودتان درخواستی بنویسید به رئیس تا دستور دهد بیایند بازدید محل. صحنه الان چادر عشایری نداره و فصل کوچ نیست، پس درخواست بزنید به امور عشایر صحنه.
چشمه نوشی: عشایر نور چشم همه ایران است ولی فلسفه تشکیل اداره امور عشایر در کشور رسیدگی به همه امور عشایر است..
یوسفی: فلسفه هلال احمر و صلیب سرخ چیه؟ روز شما هم بخیر
چشمه نوشی: خواستید دقیق بدانید وظیفه هلال احمر چیست لطف میکنی در کلاس کمک های اولیه تا دقیقا به شما یاد دهند که وظیفه هلال احمر چیه..
یوسفی: سلام شب بخیر من از آبگرفتگی هم فیلم تهیه کردم و هم عکس از طرف شما که به ما کمک نشد، ولی با کمال تعجب در کانال خبری کمک به عشایر صحنه توسط هلال احمر پخش شده در صورتی که… ما درخواست کمک کردیم و کمکی به ما نشد، چگونه در خبرگزاری گفته شده که به ما کمک شده است؟! والدین بنده برادر و خواهر شهیدان دوران دفاع مقدس هستند، زمانی که جنگ بود نزدیک ترین کسانی که به خط مقدم جبهه در حال خدمت بودند ما بودیم، اکنون که جنگ تحمیلی تمام شده ما روی همان زمین های آلوده به مین داریم زندگی می‌کنیم، حال گرفتار این سیل و آبگرفتگی شدیم. سوال بنده این هست که آیا یک مدیر انقلابی به همچنین خانواده ای که در این شرایط پناهی نداشتند، این بود؟ میخواهم ببینم چرا دو شب و دو روز ما جلوی سرما لرزیدیم و احدی به فریادمان نرسید، من با شما رفاقت دیرینه داشتم در مسئله سرپل‌ذهاب ۱۰ روز آنجا بودم با خودروی شخصی پتو بار و کمک مردمی بردم با کار و فلسفه هلال احمر آشنایی کامل دارم ضمنا وظیفه امور عشایر آبرسانی و اقلامی مثل آرد و جو است و نه امداد و نجات در سیل و طوفان، ان شاءالله گزارش کامل را به زودی خدمت شما ارسال می کنم.
به گزارش شهر روشن، هرچند پاسخ و مکالمه این عشایر و مسؤول امداداگر اسبق یک شهرستان تامل برانگیز است، اما این موارد ذره ای از خدمات جامعه بزرگ عشایر و نیروهای خدوم هلال احمر را نمی کاهد و آیا هر شهروندی درخواست کمک داشت و دیر به مطالبه اش رسیدگی شد و یا داد و مطالبه را به فضای مجازی و یا مراجع رسانه ای بیاورند، باید چنین واکنشی از سوی متولیان شاهد باشیم؟! آن هم با جوانان با انگیزه بسیجی، هنرمند و فعال اجتماعی و البته خدمت گذار در همه عرصه ها که پابه پای سایر مردم در رشد و شکوفایی این جامعه نقش موثر دارند؟!
امیدوارم از سوی دفتر مقام معظم رهبری، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، امور عشایر، فرمانداری، وزارت بهداشت، جوامع رسانه، دستگاه قضایی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و آنان که نسبت به شایعات ابتلای استاندار کرمانشاه به ویروس کرونا واکنش نشان دادند در مقابل چنین قصورها و پاسخگویی مدیران در مقابل مطالبات شهروندان معزز به ویژه عشایر غیور و زحمتکش استان هم پاسخگو و مسؤولیت پذیر باشند.

گفتی است، مجموعه رسانه ای شهر روشن علاوه بر خداقوت به نهادهای عشایر و هلال احمر، از مسؤولان درخواست دارد با توجه به وضعیت بحرانی کرونا قدری بیش از گذشته بر تلاش خود برای حفظ آرامش و سلامت جامعه بی افزایند و جای طرح مسئله در مراجعی غیر سازمانی و یا تهدید و بزرگنمایی، قصور خویش را بپذیرند و در رفع موانع و مشکلات و ایجاد ثبات و توسعه استان و کشور تلاش کنند و گام مصالحه آمیز و موثر در برخورد با ارباب رجوع و اقشار و آحاد جامعه را داشته باشند.
و من الله التوفیق
انتهای پیام/ت

نویسنده : فاطمه‌زهرا تکلف‌پور | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.