پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 10141
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, گزارش, گفتگوها تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ |
شهر روشن گزارش می‌دهد

بایکوت خبرنگاران کرمانشاه از جلسه وزیر کشور/ کرونا را قرنطینه کنید!

اقدام وزیر کشور در خصوص قرنطینه و بایکوت خبرنگاران از جلسه ویدئوکنفرانس کرونا و عدم شفافیت با مردم این بحران را بیشتر می‌کند.

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، این روزها علاوه بر اینکه ویروسی به نام “کرونا” با جان انسان ها بازی می‌کند و خطرات آن بسیار جدی تر از اخباری است، که می‌شنویم، اما با همه کوچکی آن در مقابل محافظه کاری و بزرگنمایی مسؤولان که با روح انسان ها بازی می‌کنند، متحیر مانده ایم ، چراکه این مسیله نگرانی های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
براساس این گزارش، نمونه بارز این موضوع، عدم شفافیت مدیران با مردمی است، که به دلیل برخی شایعات در فضای مجازی وحشت زده هستند در حالی که انتظار داشتند واقعیت و آمار و اطلاعات دقیق تری را از مسؤولان مربوطه به ویژه وزیر کشور و بهداشت جویا شوند، اما ورق طور دیگری برگشته که حتی بایکوت و قرنطینه خبرنگاران پر تلاش در جلسات مهمی از جمله ویدئوکنفرانس استانداران با وزیر کشور در مورد مبحث مهم کرونا که از قبل بر حضور خبرنگاران تاکید و دعوت شده بود، صورت می‌گیرد.
این مسئله و عدم شفافیت مدیران از صدر تا جزء آنان از چند لحاظ قابل تحلیل است، نخست اینکه، طی چند هفته پیش از سوی استانداری کرمانشاه و در جلسه ای رسمی و نشست خبری اعلام شده بود، که باید تا اطلاع ثانوی و رفع مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا، جلسات اداری تعویق، کنسل و به روزهای دیگری موکل شود، علاوه بر آن دستور کاهش و تغییر ساعات اداری نیز اعلام، اما بعد از گذشت کمتر از یک هفته به حالت عادی بر گردانده می‌شود، که جای تامل دارد.
نمونه دیگر این بی تدبیری ها نیز همین امروز در استانداری کرمانشاه و البته از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور رخ داد، که به شرح کامل آن می‌پردازیم، جمعه ۱۶ اسفندماه سال جاری طبق روال جلسات و نشست های خبری از سوی روابط عمومی استانداری کرمانشاه و در ساعت حدود ۱۹ و ۳۰ دقیقه عصر اطلاع رسانی شد مبنی بر تشکیل ۲ جلسه به شرح ذیل:
“برنامه روز شنبه ١٧ اسفند ماه”
۱٫ جلسه اول
ساعت ۹ صبح
جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان ویژه به ریاست سالاری معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه در سالن شهدای دولت
٢. جلسه دوم
ساعت ۱ بعد از ظهر
جلسه ویدئو کنفرانس استاندار کرمانشاه با وزیر کشور
موضوع: کرونا ویروس و …در سالن تدبیر
بعد از این اعلام، ساعت حدودا ۸ و ۴۰ دقیقه صبح روز شنبه ۱۷ اسفند سال جاری اصلاحیه‌ای مبنی بر تغییر ساعات جلسات از سوی استانداری کرمانشاه به شرح ذیل اعلام می‌شود:
اصلاحیه برنامه روز شنبه ١٧ اسفند ماه
١. جلسه اول
ساعت ١٠ صبح
جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان ویژه به ریاست سالاری معاون استانداری کرمانشاه در سالن شهدای دولت
٢. جلسه دوم
ساعت ۱ بعد از ظهر
جلسه ویدئو کنفرانس استاندار کرمانشاه با وزیر کشور
موضوع: کرونا ویروس و … در سالن تدبیر
این در حالی است که نیم ساعت مانده به برگزاری چنین جلسه مهم و حساسی که نتایج آن برای مردم و اصحاب رسانه حائز اهمیت است، اما از سوی روابط استانداری (که دستور آن از سوی وزیر کشور بوده) کنسلی جلسه (بدون حضور خبرنگاران و بایکوت آنان) و برگزاری غیرعلنی آن به صورت ویدئوکنفرانس و پشت درب های بسته، اعلام می‌شود! همچنین از ورود خبرنگاران پر تلاشی که مراجعه کرده‌اند، ممانعت به عمل می‌آید.
حال موضوع را تا همین جا داشته باشیم و بپردازیم به پشت صحنه ماجرایی جلسات امروز که خبرنگاران را معطل سیاست های اداری و محافظه کاری مسؤولان کرده و سر و ته آن را طبق معمول با یک پوزش و ببخشید واقعا تاسف بار از سوی متولیان ذیربط بهم میآورند.
خبرنگاران شهر روشن، پیش از ظهر امروز و راس ساعت ۱۲ و ۲۸ دقیقه و قریب نیم ساعت قبل از برگزاری جلسه ویدئوکنفرانس استاندار با وزیر کشور در استانداری کرمانشاه حضور یافت، اما بعد از مراجعه به سالن جلسات تدبیر با صحنه‌ای مواجه شد، که طی آن فقط به یک نفر خانم در جلسه ویدئوکنفرانس (که شاید جلسه دیگری جز مبحث کرونا بود) برخورد.
شخص مذکور و از پرسنل استانداری که در جایگاه مدعوین نشسته بود و در حال شرکت در یک ویدئوکنفرانس بود، با لحن غیرقابل پذیرش و به دور از ادب مبنی بر اینکه جلسه خبرنگاران جای دیگری است، مراجعه نکنید و درب را ببندید، واکنش نشان داد و اگر خبرنگاران ما بار دیگر برای اطمینان سوالش را تکرار می‌کرد احتمالا با واکنش های خشن تری مواجه می‌شد و کار به جاهای باریک می‌رسید، که ضمن احترام به پرسنل استانداری، این نوع برخورد از سوی عده‌ای تازه به دوران رسیده جای تامل دارد.
بایکوت خبرنگاران کرمانشاه از جلسه ویدئوکنفرانس وزیر کشور
خبرنگار ما برای اطمینان از برگزاری جلسه و یا احتمالا جابه‌جایی آن به روابط عمومی استانداری مراجعه کرد، که متوجه حضور تعداد دیگری از خبرنگاران شد و قبل از اینکه سوالش را مطرح کند با جمله “جلسه ویدئوکنفرانس وزیر کشور با حضور خبرنگاران کنسل شده و ما هم اکنون اطلاع پیدا کردیم” روبه‌رو شد و متعجب همکارانی را که از صبح و از ساعات زودتری برای این جلسه حساس مراجعه کرده بودند نگریست!
(البته تعجب هم ندارد، اما تاسف از این لحاظ که با وجود روی کار آمدن روابط عمومی جدید، جوان، با تدبیر، مودب، فهیم، دلسوز و طرفدار اهالی رسانه و جامعه خبری، چرا مجدد این بی برنامگی و بی تدبیری از سوی این نهاد دولتی مشاهده می‌شود و این وسط فقط خبرنگاران و زبان گویا و چشمان بینای جامعه مورد تظلم واقع می‌شوند.)
به گزارش شهر روشن، از این نکته که ادارت همواره تاخیر و کنسلی در برخی جلسات دارند، بگذریم، اما جای این پرسش باقی است، که در این شرایط بحرانی و حساس چرا با وجود تاکید بر عدم برگزاری جلسات، خبرنگاران را (که هر لحظه در صحنه خدمت حضور دارند و وظایف خطیر و سنگین تری حتی از مدیران ارشد استانی به عهده گرفته‌اند و هر کلمه از حرف و قلم آنان اثرگذاری خودش را دارد،) به بازی گرفته و وقت و انرژی آنان (در قبال هزینه اندکی که دریافت می‌کنند) را بگیرند؟!
آیا خبرنگاران همچون مدیران شما محافظ یا حقوق ماهیانه ۲۰ میلیون تومانی دارند و یا جان خویش را از سر راه آورده‌اند، که بایست اینگونه با آنان برخورد شود، اگر این قشر نبودند، شما چگونه بر تاخت و تاز و سکان داری خود می بالیدید؟! هرچند دیگر حنای آمار و ارقامتان رنگ باخته و ارزشی جز بایگانی و یا حافظه تاریخ نیز ندارد.
شهر روشن همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی با همکاران و خبرنگاران پرتلاش و فعال کرمانشاه (مهر و مرصاد) که از صبح به جلسه نخست استانداری مراجعه کرده بودند، متوجه شد، جلسه معاون استانداری با بیش از یک ساعت تاخیر شروع شده و اکنون که منتظر جلسه دوم و ویدئوکنفرانس هستند، از ورودش به این جلسه مهم که برای استان اهمیت دارد، پیشگیری می‌کنند.
شهر روشن با یکی دیگر از خبرنگاران فعال و پرتلاش (فرتاک) که برای جلسه ویدئوکنفرانس مراجعه کرده بود، نیز گفت‌وگویی داشت که ضمن آگاه کردنش از بایکوت خبرنگاران از این جلسه، اما پس از مراجعه مجدد از صحت این مسئله واقعا تامل برانگیز اطمینان یافت و ضمنا اطلاعات قابل توجهی را دریافت کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
به گفته این همکار رسانه‌ای، که چند روز پیش با رئیس سازمان صمت دیدار داشته و این مسؤول در جلسه‌ استانداری کرمانشاه در مورد مسئله مقابله با کرونا و وجود شوینده های سطوح به میزان کافی اطمینان داده و از اهالی رسانه خواسته بود که به مردم برای دریافت آن اطلاع رسانی شود، اما طبق مراجعه و تحقیقات حقیقت ماجرا چیز دیگری و مبنی بر عدم وجود این محصولات به میزان لازم رقم می‌خورد.
این خبرنگار کرمانشاهی و فعال رسانه‌ای به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه مراجعه می‌کند، تا گزارشی در مورد مقابله با کرونا و وجود شوینده‌های سطوح دریافت کند، که مسؤول دفتر نیز به بازرگانی صمت ارجاع می‌دهد و آن ها نیز به سازمان غذا و دارو و نهایتا به علوم پزشکی کرمانشاه و دست آخر متوجه عدم وجود شوینده سطوح به مقدار مورد نیاز برای عموم و همچنین تنها ارائه آن برای استفاده برخی بیمارستانها و ادارات می‌شود که آن هم معدود و انگشت شمار است!
از طرف دیگر به گفته همین خبرنگار، که چند روز قبل هم مقابل قرارگاه غرب ارتش شاهد و متوجه توزیع رایگان شوینده‌های بهداشتی در بین مردم بود، مشاهده می‌کند، که شهروندان برای دریافت این مایحتاج چگونه از سر و گردن یکدیگر بالا می رفتند…! در حالی در این مواقع توزیع رایگان آن برای نجات افراد توصیه می‌شود.
کرونا را قرنطینه کنید!
حال با همه این تفاسیر و جدیت و خطرناکی این ویروس که هر لحظه آمار تلفات آن افزایش چشمگیری دارد، آیا سهل انگاری و قصور مسؤولان برای تامین آن در قبال جان هموطنان و عدم همکاری آنان در شفاف سازی و آگاهی بخشی ملت با کمک اصحاب رسانه، قابل گذشت و بخشش است؟!
جناب وزیر کشور و وزیر بهداشت! اکنون که جامعه رسانه، ارتش، سپاه، نهادهای فرهنگی، پایگاه های اجتماعی و… بسیج شده‌اند و شعار ما کرونا را شکست می‌دهیم، سر می‌دهند، تا آمار سرسام آور آن کشور را متزلزل نکند و دلی را خدایی ناکرده نلرزاند، پس چرا اکنون به عنوان متولی ردیف اول این بی تدبیری در کشور، با مردم و به وسیله اصحاب رسانه و در قالب هر جلسه خبری شفاف و روشن و با اعتماد صحبت نمی‌کنید؟! تا از خود دفاع کنید و با قرنطینه خود و بایکوت خبرنگاران از یک جلسه حساس آمار و راهکار واقعی را ارائه نمی‌دهید؟ این مردم از کجا باید اخبار و اقلام و رفاه اجتماعی خود را جستجو کنند، مقابل این ملت که مدیون شده‌اید چه پاسخی دارید؟
آیا چه بر سر ملتی که مقابل دشمنان بیگانه و در هشت سال دفاع مقدس فداکاری می‌کردند، آورده‌اند، که این روزهای اخیر و بحرانی شاهد احتکار و انبار اقلام ضروری از سوی دست اندر کاران و برخی دلالان نان به نرخ روز خور هستیم و کار از نظارت و کنترل آن گذشته است، این است پاسخ ایستادگی و مقاومت شهدا برای حفاظت از این آب و خاک، از مردم شرم نمی کنید حداقل از آنان شرم کنید که ماسک خود را زیر شدیدترین بمباران های شیمیایی و اتمی به مردم و همرزمان می‌دادند تا امروز کشور سربلند باشد!
معتقدیم ارتش و سازمان بهداشت به تنهایی می‌توانند ملتی را از هر بحرانی نجات دهند، اما اگر تعهد و تعصبی در کار باشد، لذا امیدواریم این بحران نیز از سر کشور ما بگذرد و وزارت کشور بی واهمه، با شفافیت و حتی با وجود کمبود امکانات، اما روراست با مردم صحبت کند و آنان را به آرامش و همکاری بیشتر دعوت کند و با نگه داشتن خبرنگاران (نمایندگان مردم) پشت درب های بسته اذهان و افکار عمومی را بیش از این مغشوش و متشنج نکند.
گفتنی است، بارها به مردم اعلام شده، که اطلاعات و آمار واقعی را فقط از مراجع مجاز و موثق دریافت کنند، حال اگر خبرنگاران را محرم و پل ارتباطی با مردم می‌دانید، پس با آنان شفاف و روشن باشید تا مردم به آمار و سخنان و وعده‌های شما بتوانند اطمینان پیدا کنند.
“و من الله التوفیق”
****************************
گزارش از: فاطمه‌زهرا تکلف‌پور
****************************
انتهای پیام/ت

نویسنده : فاطمه‌زهرا تکلف‌پور | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.