پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 9280
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, گفتگوها تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ |
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه:

دولت پیشنهاد قیمت عادلانه بنزین را رد کرد/ خطرات برکناری قشر متوسط جامعه!

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به خطرات برکناری قشر متوسط جامعه، گفت: دولت پیشنهادات تنظیم قیمت عادلانه بنزین را رد کرد.

کیوان کاشفی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه، اظهار داشت: در وضعیت اقتصادی کشور، مشکل کنونی و بسیار حاد این است که اکنون مردم کشور ما با شیب تندی در حال فقیر شدن هستند، حدود ده سال پیش تقریباً پنج درصد مردم زیر فقر بودند، اما اکنون خط فقر به چهل درصد رسیده و این میزان یعنی چیزی حدود ۳۵ الی ۴۰ میلیون نفر جمعیت که آمار کمی نیست.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه افزود: این افزایش فقیر شدن خود را زمانی که دولت مجبور به یک تصمیم گیری همچون افزایش قیمت بنزین می‌شود نشان می‌دهد، این کاهش پایگاه اجتماعی بسیار خطرناک است، که نمونه آن را در اعتراضات بعد از گرانی بزنین دیدیم و اکثریت آنان مردم بودند، اما دخالت و سواستفاده دشمن این اعتراضات که شاید به حق نیز باشد را به سمت آشوب برد و اگر مقام معظم رهبری نبود، این اعتراضات به زودی جمع نمی‌شد.
وی تصریح کرد: موضوع دیگر بحث فساد است، طبق یک نظرسنجی که تازگی صورت گرفته، احساس فساد بیشتر از وقوع خود فساد است، در این نظرسنجی ۹۰ درصد مردم گفته‌اند، که فساد وجود دارد اما ۸۱ درصد در پاسخ به سوال دوم که آیا شما این فساد را به چشم دیده اید یا نه؟ پاسخ نه داده اند، این احساس فساد و وجود خود فساد به فقیر شدن و کاهش پایگاه اجتماعی سرعت می‌دهد.
این فعال اقتصادی در کرمانشاه بیان کرد: فقیر شدن کشور باعث تحولی بسیار بسیار خطرناک شده و این تحول خطرناک حذف قشر متوسط جامعه است، در هر کشوری قشر متوسط جامعه چرخه متحرک آن جامعه است که یک زندگی استاندارد و منظم دارند، اما اکنون با حذف این قشر، جامعه بیشتر به سمت فقیر شدن می‌رود، عده ای با شیب تند فقیر می‌شوند و عده ای با شیب بالا ثروتمند، که اینجا فرهیختگان، اندیشمندان، اقتصاددانان و دانشگاه های ما باید ورود کنند و برای حل این تحول خطرناک چاره ای بیاندیشند.
کاشفی با اشاره به عدم اجرای برنامه صحیح از سوی دولت در افزایش قیمت بنزین، گفت: در بحث گرانی بزنین دو مطلب که آیا باید گران می‌شد؟ و روش عمل چیست؟ مطرح است، بله بزنین باید گران می‌شد، روزانه ۸۷ میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور است، که برای آن سالانه ۱۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه توزیع می‌شود و پیش بینی شده بود، که در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰ میلیون لیتر افزایش پیدا کند.
وی تصریح کرد: قیمت بنزین در کشورهای همسایه بالای ۶۰ سنت است، اما در کشور ما زیر ۱۰ سنت، حال بحث قاچاق سوخت و خروج ثروتی عظیم از کشور هم مطرح است، پس افزایش قیمت سوخت کاملا قانونی و به جا، اما روش عمل آن اشتباه بود.
عضو هیئت رئیسه اتاق ایران بیان کرد: در بحث افزایش قیمت بنزین سه روش مطرح بود، روش اول به صورت پلکانی که موافقان و مخالفانی داشت، روش دوم همین روشی بود که دولت اجرا کرد، اما روش سوم که پیشنهاد اتاق بازرگانی بود و برای آن جلسات متعددی برگزار شد.
این مسؤول خاطرنشان کرد: ارئه سهمیه بزنین به شخص بود نه خودرو، طبق آمار، ۵۰ درصد مردم کشور خودرو ندارند و این یعنی قشر ثروتمند ۲۳ درصد بیشتر از آنان بنزین مصرف می‌کنند و پیشنهاد اتاق بازرگانی این بود که سهمیه بنزین به افراد ارئه شود، آنانی که خودرو ندارند سهمیه خود را در بازار بفروشند، آنانی که تعداد خوردو بیشتری دارند، سهمیه آنانی که خودرو ندارند را بخرند، این چنین هیچ گونه فشاری به قشر فقیر جامعه وارد نمی‌شد و به نظر بنده عادلانه ترین روش بود و دولت می‌توانست با صرفه جویی، فروش و صادرات کسب درآمد کند اما متأسفانه این پیشنهاد رد شد.
کاشفی افزود: اقدام دولت در پرداخت طرح معیشتی به مردم، بی سلیقه ترین و توهین آمیزترین روش بود و نمیدانم که توهین به مردم تا کی ادامه خواهد داشت.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به نقش مجلس، تصریح کرد: در رخدادهای اخیر باید گفت مجلس نیز بی تقصیر نیست و هیچ گونه نظارتی بر اجرای قوانین وجود ندارد، به عنوان مثال مجلس بودجه را تصویب می‌کند، دولت باید اجرا کند اما چگونه؟ یک سر فصل را پرداخت می‌کند، اما چند سر فصل پرداخت نمی‌شود، و اینجا هر ارگانی که توان بیشتری داشته باشد می‌تواند بیشتر بودجه بگیرد، خب نقش نظارت بر اجرای قوانین بر عهده کیست؟ همین مجلس که تصویب می‌کند که متأسفانه تحرکی از سوی مجلس در بحث نظارت دیده نمی‌شود.
انتهای پیام/ح

نویسنده : حسین مسکنه | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.