پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 4194
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۹:۵۵ |
یادداشت:

نزاع های خیابانی، علل و راهکارهای پیشگیری

شرایط زندگی اجتماعی امروزه در شهرهای بزرگ، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بوق‌زدن‌های بی‌جهت و ترافیک، ناکامی در رسیدن به اهداف، شرایط اقلیمی و برنامه‌های کنترل‌ نشده‌ای که آستانه تحمل افراد را پایین‌ می آورد در بروز خشونت و نزاع های خیابانی موثر است.

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس استان، خشونت و نزاع های خیابانی استفاده از نیروی فیزیکی توسط فرد یا افرادی در مکان های عمومی است. تقریباً یک ‌سوم این جرایم در خیابان و محیط های باز صورت می‌گیرد و اشکال مختلفی دارند.
مزاحمت نوامیس، زورگیری، نزاع سطحی منجر به ضرب‌وجرح، تهدید با انواع سلاح سرد، قتل، تجاوز و… گرچه بسیاری از خشونت های خیابانی مربوط به اراذل‌واوباش است، ولی افراد عادی زیادی هم به¬‌طور ناخواسته به بهانه¬های واهی درگیر زدوخوردهای بی‌مورد با یکدیگر می‌شوند، خریدوفروش، طلب¬ پول و… همین موضوع خشونت خیابانی را به یک مسأله و مشکل برای سلامت عمومی تبدیل کرده است.
نزاع¬ بر خواسته از خشونت، موجب آسیب های غیر کشنده و ناتوانی های دائم یا موقت نیز می‌شود. برخی از قربانیانی که در بیمارستان ها تحت درمان قرارگرفته‌اند، در ساختمان های عمومی یا در خیابان جراحت و زخم چاقو برداشته اند.
آسیب هایی که موجب ناتوانی دائمی می‌شوند، تأثیرات اجتماعی، احساسی و اقتصادی زیادی برای فرد آسیب‌دیده به دنبال خواهد داشت.
نزاع بار مالی نیز به دنبال دارد. آسیب های ایجادشده (در زدوخوردها) موجب پرداخت دیه شده و هردو طرف را به‌واسطه¬ رفتن به کلانتری، دادسرا و… از کار یا تحصیل بازمی‌دارد. اجتماع نیز بار اقتصادی این خشونت ها را متحمل خواهد شد.

دلایل وقوع نزاع های خیابانی :
۱. دلایل فرهنگی: این پدیده در کشور ما که دارای بافت جمعیتی چند قومیتی است، به‌عنوان پدیده‌ای مسئله‌ساز ظاهر می‌شود. پدیده نزاع های فردی در مناطقی از کشور که به‌شدت متأثر از ارزش های سنتی و طایفه‌ای خود می‌باشند و گرایش و پایبندی کمتری نسبت به قانون دارند، بیشتر مشهود است.
از سوی دیگر، هنوز خشونت و نزاع از جمله موضوعاتی است که در فرهنگ بعضی از هم‌وطنان، شاخص قدرت و یا دفاع از منزلت اجتماعی و فرهنگی و حیثیت خانوادگی محسوب می‌شود.
عمده دلایل فرهنگی و اجتماعی نزاع های خیابانی:
* فقدان آموزش
* عدم ارائه الگوهای مناسب برای پر کردن اوقات فراغت افراد
* بیکاری یا نداشتن شغل مناسب
* سطح پایین میزان تحصیلات در نقاط آلوده، بی‌سوادی یا کم‌سوادی و عدم آگاهی از عواقب سوء نزاع
* عدم برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان
* ضعف قانون و عدم اعتماد به قانون
* پائین بودن آستانه تحمل افراد
* وجود وضعیت آنومیک در جامعه و ضعف هنجارها در نظارت به رفتارهای افراد
* رواج استفاده از ماهواره و تماشای برنامه‌های که خشونت و پرخاشگری را ترویج می‌کنند.
۲. عوامل فردی
*اختلالات تکانه‌ای داشتن تیپ شخصیتی ستیزه‌جو
* فقر عاطفی، ناکامی، حسادت، خودنمایی، جامعه‌پذیری نامناسب، نداشتن مهارت ارتباط و توسل به‌زور جهت احقاق حق
*با عنایت به اینکه مردان تمایل بیشتری به ابراز قدرت دارند و در ابراز خشونت در محیط خارج از منزل بی‌پرواتر عمل می‌کنند؛ به نظر این قشر بیشتر دچار درگیری های خیابانی شده اند.
۳. عوامل محیطی
* زندگی در مناطق حاشیه‌ای و جرم خیز
* وجود گروه های خشونت‌طلب در قالب اراذل‌واوباش در منطقه
* زندگی در مناطق کوهستانی و بد آب‌وهوا یا مناطق گرم و خشک
دلایل وقوع نزاع های خیابانی از منظر جامعه‌شناسی:
۱. نظریه فشار اجتماعی: از این نظریه بانام فشار ساختاری نیز یاد می‌شود. این نظریه، عامل انحرافات اجتماعی را فشارهای اجتماعی وارده بر فرد می‌داند. فشارهایی که به‌طور عمده ناشی از فقر ایجاد می‌شود.
جامعه شناسان، ساختارهای اجتماعی نامناسب را عامل ایجاد و تشدید چنین فقر تحمیلی بر فرد می‌دانند. این نوع فشار اجتماعی موجب عدم موفقیت فرد در دستیابی به اهدافش در زندگی می‌شود؛ و همین امر می‌تواند زمینه را برای گرایش به آسیب های اجتماعی مختلف فراهم سازد. از دیگر نمودهای فشار اجتماعی؛ کاهش آستانه سطح تحمل است.
۲. الگوی کنترل اجتماعی هیرشی: این الگو که گاه بانام نظریه پیوند از آن یاد می‌شود، پیدایش کج‌روی را معلول ضعف همبستگی در گروه ها و نهادهای اجتماعی و نیز تضعیف اعتقادات و باورهای موجود در جامعه برمی‌شمرد، نتیجه‌ای که هیرشی از تحلیل خویش می‌گیرد آن است که جامعه یا گروهی که در میان اعضای آن وابستگی های متقابل و قوی، وجود داشته باشد، بیش از جامعه یا گروهی قادر به اعمال کنترل بر اعضای خود خواهد بود که اعضای آن بستگی محکمی باهم نداشته باشند.
۳. نظریه‌ی یادگیری: این نظریه اشاره به این امر دارد که انحراف رفتاری است آموخته‌شده. به‌عبارت‌دیگر فرد یاد می‌گیرد که چگونه دست به انحرافات اجتماعی بزند.
 
راه های کاهش و پیشگیری از نزاع خیابانی:
۱. افزایش برنامه های آموزشی مهارت های فردی ، خانوادگی واجتماعی
۲. برجسته ساختن نهادهای اجتماعی و تقویت احساسات عاطفی و روانی مشترک میان شهروندان
۳. ترویج،تقویت و نهادینه سازی آموزه ها،باورها و رفتارهای خاص و مطلوب در جامعه
۴. آموزش مهارت مدیریت خشم
۵. ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان
تهیه و تنظیم :
سرهنگ جلال پشوتن رئیس اداره برآورد اجتماعی معاونت اجتماعی پلیس کرمانشاه
انتهای پیام/ت

| منبع خبر : جلال پشوتن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.