پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 18572
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, استان ها, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ |
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه خبر داد

رتبه ۱۲ دانشگاه رازی کرمانشاه/ حوزه پژوهش از بودجه اندک رنج می‌برد

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه از رتبه‌ 12 این دانشگاه بین 74 مرکز کشور خبر داد و گفت: حوزه پژوهش در کشور از بودجه اندک و مظلومیت ویژه رنج می‌برد.
رتبه ۱۲ دانشگاه رازی کرمانشاه/ حوزه پژوهش از بودجه اندک رنج می‌برد

به گزارش خبرنگار شهر روشن از کرمانشاه، محمدنبی احمدی، در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان، اظهار کرد: حوزه پژوهش در کشور ما از مظلومیت ویژه‌ای رنج می‌برد، که بخشی از این مظلومیت ناشی از کمبود بودجه است، که این موضوع خارج از اراده دانشگاه‌ها می‌باشد.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: بالغ بر ۲۰۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کشور داریم، که بودجه‌های پژوهش کفاف همه آنها را نمی‌دهد، این در حالی است که در کشور عربستان تنها ۴۲ دانشگاه وجود دارد، که ۵۰ میلیارد دلار اعتبار پژوهشی می‌گیرند و در کشور کوچکی دیگری مانند قطر که از نظر وسعت هیچگاه قابل قیاس با ایران نیست، اعتبارات حوزه پژوهش پنج میلیارد دلار است، اما در کشور ما با این تعداد دانشگاه و مراکز آموزش عالی کل اعتبارات پژوهشی حدود هفت میلیارد دلار است.

به گفته دبیر هفته پژوهش و فناوری، علی رقم اینکه در قانون برای کمک به حوزه پژوهش طرح‌هایی از ناحیه دولتمردان و کسانی، که پا پیش گذاشته‌اند، دیده شده، اما از سوی کسانی که متولی امر هستند در اجرای آن کوتاهی شده است.

اگر صنایعی برای انجام کارهای پژوهشی هزینه کند، به جای مالیت آنها محسوب می‌شود

وی گفت: در قانون جهش تولید آمده است، که اگر صنایعی برای انجام کارهای پژوهشی اعتبار هزینه کنند، در سال آینده به جای مالیات قطعی شده برای آنها محسوب می‌شود، اما تاکنون آن را در استان ما همچنین اتفاقی نیفتاده است و اگر طبق قانون صنایع زیربنایی مانند پتروشیمی‌ها، مشکلی در حوزه تحقیق و توسعه دارند می‌توانند با مراکز آموزش عالی با اولویت مراکز آموزش عالی استان خود قرارداد ببندند و هزینه‌ای که بابت آن پرداخت می‌کنند به جای مالیات قطعی شده آنها محسوب شود.

چگونه انتظار می‌رود با بودجه اندک پژوهش متحول شود

این مسئول تأکید کرد: این طرح می‌تواند کارخانجات را شکوفا و دانشگاه‌ها را متحول کند، اما هیچکدام از دانشگاه‌های ما تاکنون از این محل ریالی دریافت نکرده‌اند، چگونه انتظار می‌رود با آن بودجه اندک و عدم اجرای چنین قوانینی پژوهش ما متحول شود. چنانچه این قانون اجرایی شود، اساتید و دانشجویان ما صاحب مهارت می‌شوند و اشتغالزایی را که دغدغه اول استان است همراه دارد.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت تولیدات علمی دانشگاه‌های استان طبق پایگاه اسکوپوس اشاره و تصریح کرد: طبق داده‌های این پایگاه در بازه زمانی سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ میزان تولیدات علمی در جهان ۲۲ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۰۴ مقاله و پژوهش، در ایران ۴۲۵ هزار و ۲۴ مورد و در استان کرمانشاه ۱۲ هزار و ۶۸۳ مقاله و پژوهش بوده است و طبق همین آمار درصد تولیدات علمی استان کرمانشاه در بین ۱۰ استان غرب کشور بالاترین میزان را دارد و نشان می‌دهد که ما با وجود بودجه کم مرجعیت علمی غرب را داریم.

دانشگاه رازی کرمانشاه بین ۷۴ دانشگاه رتبه ۱۲ می‌باشد

وی افزود: طبق داده های همین پایگاه، دانشگاه رازی در بین ۷۴ دانشگاه جامع کشور رتبه ۱۲، دانشگاه صنعتی استان بین ۲۵ دانشگاه صنعتی کشور رتبه یازده و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بین ۳۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور رتبه ۱۰ را به خود اختصاص داده است.

دبیر هفته پژوهش و فناوری ادامه داد: ما دانشگاهیان می‌خواهیم دولتمردان و مسئولان، بودجه‌ای، که در قانون برای حوزه پژوهش دیده شده را اجرایی کنند.

اگر کشوری پیشرفت می‌کند، به واسطه نیروی کارآمد و نخبه آن است

قباد محمدی نیز در ادامه این جشنواره، گفت: جایگاه کشورمان از نظر تولیدات علمی در دنیا خوب است، اما از نظر فناوری و تبدیل علم به ثروت کمی عقب مانده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مهمترین سرمایه هر کشوری را نیروی روی انسانی کارآمد، نخبگان، دانشگاهیان و پژوهشگران دانست و افزود: اگر کشوری پیشرفت می‌کند به واسطه امکانات و تجهیزات آن نیست، بلکه به واسطه نیروی انسانی کارآمد و نخبه ای است که دارد.

وی افزود: اگر کشور ما بعد از انقلاب اسلامی توانست به روحیه خودکفایی و خوداتکایی و اعتماد به‌نفس برسد، به دلیل وجود نخبگان و علم آنها بود، در سالهای گذشته مقام معظم رهبری همواره روی علم تاکید داشته‌اند که نشان از جایگاه علم و نخبگان است.

افتخارات زیادی در مبحث تولید علم داشته‌ایم

به گفته محمدی در حوزه علم دو موضوع پیش روی ما است، تولید علم و فناوری و تبدیل علم به ثروت که در بحث تولید علم، در سال‌های گذشته افتخارات و پیشرفت‌های زیادی داشته ایم و تا پیش از انقلاب وضعیت تولید علم در کشورمان تولید سالانه ۴۵۰ مقاله و پژوهش بوده، که این میزان در سال‌جاری به حدود ۶۷ هزار در سال رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در سال‌های گذشته سرعت رشد علم در کشورما بین ۵۷ کشور اسلامی در جایگاه اول بوده، اما در مبحث فناوری و تبدیل علم به ثروت ضعف هایی داشته‌ایم، در حالی که در همین چندسال اخیر کشور عربستان رشد علمی زیادی داشته و این یک زنگ خطر برای ما محسوب می‌شود.

محمدی افزود: در حال حاضر در بحث سلول درمانی از دانشگاه های برتر کشور هستیم و حتی بیمارانی را از مرکز کشوربه اینجا مراجعه می‌کنند.

وی از تعدادی شرکت‌های   دانش بنیان در حوزه پزشکی به صورت انحصاری تولید کننده پنج تا شش قلم دارو خبر داد و گفت: پیش قبلاً این داروها را از خارج از کشور وارد می‌کردیم.

این مسئول اظهار داشت: اگر می‌خواهیم به دانشگاه های نسل سه و چهار دست پیدا کنیم، باید به سمت شرکت‌های   دانش بنیان و تولید ثروت برویم.

گفتنی است: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان کرمانشاه به میزبانی دانشگاه رازی و به همت معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه رازی کرمانشاه، با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان، مدیران، پژوهشگران و فناوران، استادان، دانشجویان و فعالان حوزه پژوهش و فناوری، در آمفی تئاتر فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار و برگزیدگان این دوره معرفی و تجلیل شد.

برگزیدگان پژوهش و فناوری استان شامل سه نفر سرآمد علمی کشور، چهار نفر برگزیده استان در حوزه‌های تخصصی،  ۳۵ برگزیده دانشگاه‌های استان، ۱۲ برگزیده مراکز تحقیقاتی، ۲۰ فناور برگزیده، ۱۷ پژوهشگر منتخب از ۲۱ دستگاه اجرایی، یک کشاورز برگزیده، یک دانش آموز برگزیده، یک بانوی برگزیده در حوزه اشتغال و کار آفرینی، چهار شرکت برگزیده، دو دانشجوی برگزیده و یک نفر از اهالی فرهنگ و هنر بودند که با اهدای لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/ رحمانی

نویسنده : Mahin Rahmani | منبع خبر : شهر روشن
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.