پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 1832
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصادی, سایر اخبار, گزارش تاریخ انتشار : ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۰:۱۷ |
وقتی خروش سیلاب با استقامت مردم پیوند می خورد؛

ایثار و همدلی مردم و مسوولان، سیل کارون را در هم نوردید

استقامت، ایثار و همدلی مردم و مسوولان در مناطق سیل زده به ویژه در اهواز دست در دست هم داد و سیل کارون را در هم نوردید.

به گزارش پایگاه شهر روشن از کرمانشاه، ابستادگی، اتحاد، استقامت، ایثار و همدلی مردم و مسوولان در مناطق سیل زده به ویژه در اهواز دست در دست هم داد تا سیل کارون را در هم نوردید و همه هموطنان برای کمک رسانی پای کار هستند.

براساس این گزارش، ورزشگاه تختی اهواز یکی  دیگر از اردوگاه هایی است که با هماهنگی به موقع مجتبی طحان مدیر روابط عمومی هلال احمر خوزستان به این مکان می رویم، ۱۷۵ نفر از کودک خردسال تا زنان  کهنسال در این کمپ به چشم می خورد و البته تعداد مردان بسیار محدود است، امدادگران هم در حال امداد رسانی و ارائه خدمات مختلف به حادثه دیدگان سیل هستند. فرصت را مناسب دیده و با جمعی از سیل زدگان وارد گفت و گو می شویم.

یکی از این سیل زدگان، علی جعاعله نام دارد و می گوید سیل همه زندگی مان را از بین برده است. همه وسایل شان زیر آب رفته است.

این شهروند سیل زده که ۴۳ سال دارد، می گوید: اهل روستای سید ظاهر از دهستان الهایی هستیم . سیل بندی  که اهالی روستا درست کرده بودند شکسته شد و آب یکباره وارد منازل مان شد و بیش از یک متر آب ، منزل را گرفت .

شاید اگر تلاش نیروهای امدادی نبود الان زنده نبودیم 

او کنار همسر و فرزند خردسالش ایستاده و به سخنانش ادامه می دهد : اگر تلاش بسیجیان و نیروهای امدادی نبود شاید الان زنده نبودیم بی نهایت از زحمات آن ها تشکر می کنیم.

جوان دیگری که ۱۵ ساله است می گوید: تمام کتاب های من و خواهرم در آب  از بین رفت. سیلاب آنقدر سریع رخ داد که فرصت نشد حتی یک وسیله ضروری از منزل برداریم چه برسد به کیف وکتاب مدرسه…

بروایه ، که همچنان استرس واضطراب در چهره اش نمایان است، می افزاید: فقط در فکر این بودیم  از سیلاب نجات پیدا کنیم من دست خواهر ۵ ساله ام را که خیلی ترسیده بود و مدام گریه می کرد سفت گرفته بودم و خودم هم گریه می کردم. نمی دانم از کجا برایتان بگویم . آن قدر این روزها سخت بود که هیج وقت از ذهن مان پاک نمی شود . امیدوارم هرچه  زودتر از این شرایط رها شویم و به منازل خویش بردگردیم .

هنگام گذر از چادرهای مختلف امدادی، یکی از امدادگران را می بینیم که در حال کنترل فشار و انجام تست خون از یک خانم کهنسال است و به او توصیه های لازم را می کند تا پزشک به اردوگاه شان برسد و خدمات درمانی کامل به این فرد کهنسال ارائه شود.

این خانم کهنسال که ۶۰ سال سن دارد با زبان عربی جملاتی را می گوید  و خانمی که کنارش نشسته برای ما حرف های این شهروند را اینگونه ترجمه می کند :  بیش از ۳۰  سال است در روستای حلاف زندگی می کنند. ۱۵ نفر هستند که روز گذشته با خودروی عمویشان به اینجا آمده اند، تا از خطر سیل در امان باشند .

این شهروند عنوان کرد: سپاسگزار مردم هستم که به ما کمک می کنند . از اینکه می بینم به اینجا آمدید مشکلات ما را به مسئولان بگویید خوشحالم چون حس می کنم دیگران هم به فکر ما هستند تا مشکلات ما هر چه زودتر حل شود.


پزشکان متخصص باید در اردوگاه ها به طور ثابت مستقر شوند 

نماینده هلال احمر استان اهواز در سالن چند منظوره ورزشی استادیوم تختی اهواز دیگر صاحب نظر گزارش ما است که می گوید: امروز روز چهارم  است که به سیل زدگان خدمات رسانی می کنیم و در اینجا علاوه بر غذا میان وعده هم به سیل زدگان ارائه می شود.

قناعتیان اظهار کرد: مهمترین دغدغه ما تهیه اقلام بهداشتی برای سیل زدگان است و اینکه پزشکان متخصص در اردگاه ها به طور ثابت مستقر شوند، تا بتوانند ضمن معاینه مستمر، خدماتی رسانی کنیم.

این مسئول  به پرسش ما مبنی بر اینکه آیا این اردوگاه امکان پذیرش افراد بیشتری را دارد یا خیر؟ اینگونه پاسخ می دهد :  در راستای مدیریت بهتر سعی می کنیم دیگر پذیرش نداشته باشیم مگر اینکه شرایط اضطراری به وجود آید. از طرفی اماکن دیگری در نظر گرفته شده اند، که همچنان خالی هستند و در صورت نیاز می توان از آن اماکن استفاده کرد .

وی تعداد نیروهای امدادی حاضر در مجموعه ورزشی استادیوم تختی اهواز را ۲۰ نفر اعلام کرد و گفت: درخواست ما این است مردم برای کمک به  سیل زدگان بشتابند و با ارسال مواد غذایی کنسرو شده، اقلام بهداشتی و آب معدنی هموطنان خود را یاری کنند .

در ادامه تهیه این گزارش، شاهد حضور مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان هستیم که برای بازدید از کمپ های سیل زدگان به این مکان آمده است.

ایجاد آرامش روحی و روانی خانواده های سیل زده از جمله اهداف ما است 

سیده  فرانک موسوی  که در حال بازدید و بررسی مشکلات سیل زدگان از آن ها است، گفت: باتوجه به اینکه آمار قابل توجهی از زنان و کودکان در اماکن اسکان مستقر هستند از کمپ های زنان سیل زده بازدید و نیازهای فوری آن ها را بررسی می کنیم .

موسوی تصریح کرد: اقلامی چون صابون، شامپو، شیر خشک، شیشه شیر، پوشاک بچه و… از مهمترین نیازهای  زنان و کودکان بوده که ما آن را تهیه و در اختیارشان قرار می دهیم.

این مسوول ادامه داد: در برخی اماکن که شرایط مهیا بوده است، زنان باردار و زنانی که مشکلات ویژه دارند تفکیک شده اند تا خدماتی متناسب با شرایط آنها توسط  تیم پزشکی کادر علوم پزشکی به آن ها ارائه شود .

موسوی با اشاره به اینکه هنوز آمار دقیقی از زنان و کودکان مستقر در اردوگاه های سیل زدگان اهواز وجود ندارد، گفت: در تلاش هستیم  تیم های مددکاری و روان شناسی را به این اماکن اعزام کنیم . همچنین تعدادی از خیرین پزشک برای ارائه خدمات رایگان پزشکی اعلام آمادگی کرده اند، تا به این اردگاه ها اعزام شوند و هدف ما ایجاد آرامش روحی و روانی خانواده ها یی است که در سیلاب گرفتار شده بودند و در اردوگاه های سیل زدگان اسکان یافته اند .

وی افزود: توجه به نیازهای کودکان و نوجوانان هم در برنامه ها قرار گرفته و  مربیان کانون پرورش فکری کودکان با رفتن به اردوگاه های سیل زدگان اقدامات قابل توجه فرهنگی در این عرصه انجام داده اند و کتاب هایی نیز به کودکان اهدا کردند تا لحظاتی شاد را برای آن ها به وجود بیاورند .

براساس این گزارش، ساختار و شرایط فیزیکی در همه استان باید به گونه ای باشد که بتوان به خوبی از بحران های مختلف اعم از سیل، زلزله و… عبور کرد، چراکه مشخصا کمبود امکانات و تجهیزات برای مهار سیلاب های عظیم و عدم داشتن تجربه و موازی کاری ها و سوء مدیریت ها از جمله مشکلاتی هستند که اگر رفع شوند و به موازات آن بسیج جهادی ارگان های مختلف و همت نهادهای مردمی باشد، میزان خسارات به اموال و منازل مردم کاهش خواهد یافت.

فارغ از این مباحث ، وضعیت جغرافیایی استان ها خود بیانگر این است که برای هر استان باید نسخه ای متفاوت از استان دیگر پیچید، لذا این پرسش مطرح است، که تصمیمات نادرست مسوولان و بهره وری های منفعت طلبانه در ساخت و ساز های شهری و ساختمان های تجاری چقدر در شدت بروز سیلاب و میزان خسارات به زندگی تاثیر گذار است؟

اگر دست کاری های بشر در طبیعت و کاهش سرانه فضای سبز نبود، آیا شاهد این همه ویرانی روستاهای حاشیه رودخانه ها بودیم؟

نکته مهم اینکه وقتی بحران به وجود می آید مدیریت بحران بسیار مهم است  و گاه مدیریت بحران خود دچار بحران می شود یا عواملی دست به دست هم می دهند که خواسته یا ناخواسته این بخش هم در انجام کار دچار اختلال شود .

نزدیک یک ماه از بروز این سیلاب می گذرد و تا کنون ۹۵ روستا در خوزستان  از این سیل خسارت دیده اند . اکثر زمین ها و دام های کشاورزان از بین رفته اند، از سوی دیگر باید دید برای خوزستان که خسارتش نسبت به دیگر استان های درگیر سیلاب (گلستان و لرستان ) بیشتر بوده مبلغ تسهیلات وام یکسان است و آیا باز هم بروکراسی اداری و تاخیر در پرداخت خسارت به کشاورزان همانند سال های گذسته تکرار می شود؟


گفتنی است، در هر صورت مردمی که درگیر سیلاب شده اند تمام زندگی خود را از دست داده اند و چشمشان به حمایت های دولت است. هر چند نیروهای مختلف ارگان های دولتی و غیر دولتی این مدت تمام تلاش خود را کرده اند، تا به سیل زدگان خدمات رسانی مطلوب داشته باشند، اما انتظار می رود دولت دست مردم سیل زده را بگیرد تا هرچه زودتر امید خود را به زندگی به دست بیاورند، چرا که با این شرایط اقتصادی دیگر نمی توان به راحتی وسایل زندگی را تامین کرد .

گزارش از: شهرزاد امیری

عکاس: معضومه زنگنه

انتهای پیام/ت

| منبع خبر : نبض شهر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.