پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 15182
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷ |
معاون آبخیزداری منابع طبیعی کرمانشاه:

حال و روز دشت سراب نیلوفر کرمانشاه بهتر می‌شود

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از اجرای طرح آبخوان‌داری برای بهبود حال و روز دشت سراب نیلوفر خبر داد.

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، غلامرضا چامه در جمع اصحاب رسانه استان، گفت: طرح بازچرخانی آب چشمه سراب نیلوفر در دشت‌های اطراف از طریق کانال‌ها و زه‌کش‌های قدیمی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای انجام می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه بیان کرد: در این طرح با استفاده از کانال‌ها و زهکش‌های قدیمی که زمانی از آن‌ها برای کشیدن آب مازاد دشت‌های اطراف استفاده می‌شد، در جهت تغذیه آبخوان‌ها استفاده می‌شود.

وی به افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی اشاره و تصریح کرد: با استفاده از این کانال‌ها و زهکش‌های قدیمی در فصول سرد سال با بازچرخانی آب چشمه سراب نیلوفر به تغذیه آبخوان‌ها کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: در کنار استفاده از کانال‌ها و زهکش‌های قدیمی، از چاه‌های جذبی با تعبیه پشته‌هایی برای تغذیه آبخوان‌ها استفاده خواهد شد.

چامه یادآور شد : اجرای این پروژه را با اعتبار یک میلیارد تومان آغاز کرده‌ایم و برای اجرای کامل پروژه به حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

این مسؤول به کاهش میزان آب دشت‌های اطراف سراب نیلوفر اشاره و تاکید کرد: آب دشت سراب نیلوفر در مقایسه با ۲۰ سال گذشته افت ۵۰ متری داشته که اگر کاری برای تغذیه آبخوان‌ها نشود، احتمال بروز پدیده فرونشست زمین در دشت‌های اطراف سراب نیلوفر صورت می‌گیرد.

این مسؤول با بیان اینکه در صورت بروز پدیده فرونشست مجبور خواهیم شد چاه‌های آب را مسدود کرده و کشاورزی را در منطقه تعطیل کنیم، متذکر شد: تاکنون پدیده فرونشست زمین در هیچ نقطه‌ای در استان تایید نشده، هرچند عنوان شده بود که در اطراف سراب روانسر و دشت سنجابی پدیده فرونشست زمین رخ داده است، اما این مهم دور از انتظار نخواهد بود.

وی اجرای پروژه‌های آبخوان‌داری در اکثر سراب‌های استان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون سراب‌هایی مثل سراب روانسر، کاشنبه، قره‌دانه نیاز به اجرای پروژه‌های آبخوان‌داری دارند و باید وارد فاز عملیاتی شود.

انتهای پیام/ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.