پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 14387
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اقتصاد کرمانشاه, ایران, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, فرهنگی, گفتگوها تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ |
معاون میراث فرهنگی کرمانشاه:

سنگ نگاره “آنوبا نی نی” مرمت می‌شود

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تخصیص اعتبار برای مرمت سنگ نگاره "آنوبا نی نی" به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کتیبه‌های کشور خبر داد.
سنگ نگاره “آنوبا نی نی” مرمت می‌شود

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، کیومرث اعظمی گفت: امسال ۷۲۰ میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی این کتیبه در نظر گرفته شده که قرار است مطالعات آسیب شناسی مرمت کتیبه و تعیین عرصه و حریم آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مطالعات آسیب شناسی این اثر با همکاری مرمت گر‌های شیرازی انجام می شود، افزود: جنس کتیبه‌های این سنگ نگاره از سنگ‌های آهکی زاگرس مرکزی است که به شدت آسیب پذیرند و از هر موادی نمی‌توان برای مرمت آن استفاده کرد به همین دلیل مطالعات آسیب شناسی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اعظمی خاطرنشان کرد: با تخصیص اعتبار کار مطالعات این اثر تاریخی ظرف مدت ۳ تا ۴ ماه انجام می‌شود تا چگونگی مرمت آن مشخص شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه یادآور شد: محوطه این نقش برجسته اکنون پایگاه محور ساسانی شده است، چراکه این اثر در امتداد آثار محور ساسانی از ماهیدشت تا قصرشیرین قرار گرفته است.

نقش برجسته آنوبانی نی با ۶ کتیبه در شهر سرپلذهاب قرار دارد و قدمت آن حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار سال پیش تخمین زده شده است.

در استان کرمانشاه ۴ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده که از این تعداد دو هزار و ۱۸۶ اثر تاریخی و دفاع مقدس به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : صداوسیما
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.