پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 13536
  پرینتخانه » اخبار جدید, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶ |
دستیار وزیر نفت:

کرمانشاه غنی از نفت و گاز اما ضعیف در بهره‌برداری است

دستیار وزیر نفت، کرمانشاه را جزو استان های غنی از نظر نفت و گاز کشور دانست و گفت: تنها یک میدان نفت شهر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
کرمانشاه غنی از نفت و گاز اما ضعیف در بهره‌برداری است

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، محمدصادق عظیمی‌فر در نشست شورای برنامه ریزی که به منظور بررسی سند توسعه نفت و گاز استان کرمانشاه در سالن شهدای دولت برگزار شد اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی های وزارتخانه نخستین چاه مطالعاتی منابع غیرمتعارف نفت و گاز ایران در استان کرمانشاه حفر خواهد شد.

وزیر نفت افزود: حفر این چاه یکی از طرح های موجود در سند توسعه نفت و گاز استان کرمانشاه است، که عملیات اجرایی آن سال آینده در منطقه ماهیدشت آغاز خواهد شد.

از میادین نفت و گاز کرمانشاه به خوبی استفاده نشده است

دستیار وزیر نفت با اشاره به قدمت صنعت نفت در کرمانشاه گفت: نه تنها از میادین نفتی و گازی این استان به خوبی استفاده نکرده‌ایم بلکه صنایع زیرمجموعه پتروشیمی نیز در کرمانشاه به صورت متناسب با ظرفیت های استان راه اندازی نشده اند.

عظیمی‌فر با اشاره به اینکه صنعت نفت پیشران دیگر صنایع محسوب می‌شود، افزود: ظرفیت سنجی دقیق در رابطه با توانایی ذخایر نفتی و گازی و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها انجام شد و در نهایت وزارت نفت به ارائه طرح های توسعه‌ای برای صنعت نفت کشور و در نهایت کرمانشاه رسید.

وی توضیح داد: تیمی در وزارت نفت تشکیل شد و به دنبال آن در شرکت‌های وابسته و استانداری کرمانشاه نیز کارگروه‌های مربوطه شروع به کار کردند.

دستیار وزیر نفت گفت: تاسیسات پتروشیمی و پالایشگاهی مرتبط با صنعت نفت در کرمانشاه متکی به خوراک دیگر استان ها هستند، از این رو در سند توسعه صنایع نفت کرمانشاه استفاده  صنایع نفت و گازی  از خوراک تولیدی داخل استان به عنوان اولویت دنبال شده است.

عظیمی‌فر به ظرفیت میدان نفتی نفت شهر اشاره کرد و گفت: اکنون تولید از این میدان متناسب با ظرفیت این میدان نیست، اما در طرح توسعه نفت و گاز کرمانشاه به دنبال افزایش ۲ هزار بشکه در روز تولید از میدان نفتی نفت شهر هستیم.

به گفته وی این میدان با میدان نفت خانه عراق مشترک و تقریبا۸۵ درصد ظرفیت آن استفاده شده است.

دستیار وزیر نفت با اشاره به اینکه بهره‌برداری از دیگر میادین نفتی کرمانشاه در طرح توسعه نفت و گاز این استان آورده شده است گفت: علاوه بر افزایش تولید میدان نفتی نفت شهر، به منظور بهره‌برداری از منابع نفتی استان، طرح توسعه میادین نفتی سومار، سامان و دلاوران نیز در دستور کاروزارت نفت قرار دارد.

یک پالایشگاه گازی در استان راه اندازی خواهد شد

عظیمی‌فر در خصوص توسعه میادین گازی استان نیز توضیح داد: میادین گازی باباقیر و بیستون در گیلانغرب نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و برای پالایش گاز خام تولیدی از این میادین، یک پالایشگاه گازی تحت عنوان پالایشگاه سیروان ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه برای ایجاد پالایشگاه گازی سیروان حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد شد گفت: در این پالایشگاه علاوه بر شیرین سازی، گازهای سبک و سنگین از یکدیگر مجزا خواهند شد تا گاز سبک به شبکه توزیع گاز کشور اضافه و گاز سنگین در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته دستیار وزیر نفت طرح های پلی استال و فرمالین نیز توسط بخش خصوصی به ترتیب در  اسلام آبادغرب اجرایی خواهند شد.

عظیمی‌فر از سرمایه گذاری شرکت هلدینگ خلیج فارس به منظور توسعه صنایع نفتی در کرمانشاه خبر داد و گفت: قرار است طرح های متیل آمین در سنقر، اتیلن اکساید در کنگاور و لاستیک مصنوعی در روانسر توسط هلدینگ خلیج فارس اجرا شود.

وجود۸۰درصد معادن قیر طبیعی در کرمانشاه

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مطابق اظهارات کارشناسان ۸۰ درصد معادن قیر طبیعی کشور در کرمانشاه قرار دارد، گفت: تیمی از دانشگاه شریف برای قیر طبیعی کار مطالعاتی را آغاز کرد و قرار شد بر اساس توافق جهاد دانشگاهی و وزارت نفت طرح کربن فعال از معادن قیر طبیعی استان ایجاد شود.

دستیار وزیر نفت بر پیگیری این طرح ها در دولت بعد تاکید کرد و گفت: در بازه تغییر دولت هستیم و از این رو نباید اجازه دهیم تغییر دولت به از ریل خارج شدن پروژه‌ها منجر شود.

عظیمی فر اظهار داشت: شخصیت‌های برجسته استان همچون‌ نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر متنفذان استان به صورت جدی اقدام به مطالبه‌گری کنند تا این طرح ها در دولت آینده نیز دنبال شود.

انتهای پیام/ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : ایرنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.