پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 13027
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷ |
مدیرعامل شرکت آبفا کرمانشاه خبر داد

تشریح اقدامات و برنامه‌های آبفا کرمانشاه در سال جاری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از تشریح اقدامات و برنامه‌های آبفا کرمانشاه در سال جاری خبر داد.
تشریح اقدامات و برنامه‌های آبفا کرمانشاه در سال جاری

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، کاکاوند صبح امروز در نشست خبری با موضوع تبیین چالش‌ها و راهکارهای گذر از تنش آبی سال ۱۴۰۰ و هفته صرفه جویی که در تصفیه خانه شهید نظری شهر کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: آمار خشکسالی در کشور به بیش از ۴۰ درصد و در استان ۳۵ درصد رسیده و از نظر کاهش بارندگی بیشترین درصد را در کرمانشاه داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اینکه از نظر تاثیر کاهش بارندگی و تامین منابع آب شرب روستاهای ما از چشمه است و در روستاها ۷۰ درصد کاهش داشتیم، گفت: در سراب قنبر سال قبل ۳۰۰ لیتر بر ثانیه برداشت شده و امسال ۱۰۵ لیتر برداشت از چاها صورت گرفت، که سه لیتر بر ثانیه کاهش داشتیم بسیاری از آنها خشک شدند.

وی با اشاره به اینکه ۲۲۳ لیتر بر ثانیه مصرف سرانه آب را در استان داریم، که در کشور ۱۷۰ و در دنیا زیر ۱۵۰ است، یادآور شد: کاهش منابع آب دهی و مصرف بسیار سبب تنش آبی شدیدی شده است که برای رفع این ضعف و مشکلات حاکی از آن باید همگی پای کار باشیم.

این مسؤول با بیان اینکه شهروندان در مورد خشکسالی مطالبی را شنیده‌اند، اما هنوز آن را به خوبی باور نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: در بخش آب شرب تقریبا ۶ الی ۷ درصد منابع آب را مصرف می‌کنیم و بیش از ۹۰ درصد مصرف در حوزه کشاورزی است، همچنین در بخش امور عشایر ضعف های بسیاری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: جهادکشاوری، منابع طبیعی، محیط زیست و آب منطقه‌ای استان اگر جلسات مشترکی با حضور اصحاب رسانه استان برگزار کنند، شاید بسیاری از مشکلات رفع شود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات عمده ساخت و سازهای افسارگسیخته و بدون ذخایر آبی است که متولیان شهرداری بایست در این زمینه چاره‌اندیشی داشته باشد و از بروز این قبیل اقدامات غیرقانونی جلوگیری کند.

این مسؤول با اشاره به اینکه از سوی آب منطقه‌ای استان کرمانشاه و از سال ۹۴ مقرر شد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر آب به آبفا اختصاص داده شود که هنوز محقق نشده است، گفت :۷۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای را هم به صورت اضطرار و تصفیه نشده تحویل می‌گیریم که تصفیه آن در تصفیه خانه شهید نظری شهر کرمانشاه انجام می‌شود، در حالی که به ازای هر لیتر مکعب هزینه ای به آب منطقه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ادامه داد : قریب ۲۵۰ هزار متر مکعب نیاز به ظرفیت مخازن آبی داریم در حالی که آب دریافتی موجود ما ۱۲۹ هزار متر مکعب است.

این مسؤول تصریح کرد: خبر خوبی از آب منطقه‌ای دریافت کردیم که تا تیرماه تصفیه خانه عمرمل با هزار لیتر در ثانیه (علاوه بر ۷۰۰ لیتری که داریم) به دست آبفا استان برسد این موضوع در جلسه تنش آبی استانداری کرمانشاه عنوان شده است و امیدواریم به زودی انجام شود و مشکات کم آبی را برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۷۶۱ لیتر بر ثانیه کمبود آب شرب داریم که یک هزار و ۵۰ آن مربوط به کرمانشاه است، گفت: در روستاها ۲۵۳ لیتر در ثانیه کمبود منابع آبی داریم و ۱۱ حلقه چاه زدیم که اگر نمی زدیم شهر دچار تنش آبی بیشتری می‌شد.

کاکاوند با تاکید بر اینکه ظرف یک هفته آینده سه حلقه دیگر وارد مدار خواهیم کرد، افزود: در ۲۰ روز آینده هفت حلقه های چاه جدید وارد مدار می‌کنیم و مجموعا امسال ۱۸ حلقه چاه خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه قطعی آب مناطق را سالها است به دلیل کمبود آب داریم و شبها مخازن را نیم بست می‌کنیم، افزود: در طول روز مخازن آبی مناطق جمهوری، فردوسی و زیبا شهر را ساعت ۲ الی ۵ عصر می‌بندیم و مناطق متخصصین، بهار خیام، سعدی، منزه و ارتفاعات دره دراز اگر تنش آبی وجود داشته باشد، بسته خواهد شد.

این مسؤول تصریح کرد: در منطقه دره دراز لوله اصلی گاز شهر روی لوله اصلی آب شهر است، که هفت هزار مشترک ما دچار مشکلات عدیده هستند و شهرداری کوچه را با خوردهای سنگین مسدود می‌کند که این فشار بر لوله آب (با قطر ۴۰۰) کامل دچار شکستگی شده بود که با نشت یابی پی به آن بردیم و از بروز فاجعه‌های بیشتر پیشگیری کردیم.

کاکاوند با بیان اینکه هدر رفت آب استان کرمانشاه ۳۸ درصد شده که سه درصد هم کاهش داشته اما نسبت به نرم کشوری (که ۲۵ درصد است) این ارقام در شهر کرمانشاه بسیار بالا است و دلیل آن فرسودگی شبکه و پمپ های آب است که هر کدام بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ادامه داد: ظرف دو هفته آینده چهار پمپ را تعویض خواهیم کرد، شهرستان‌های سرپل‌ذهاب و اسلام آباد نیز در دست اقدام است و تصفیه خانه ها را وارد مدار خواهیم کرد.

این مسؤول یادآور شد: امسال جهش خوبی در رشد اعتبارات داشته‌ایم که مراتب آن از سال قبل محقق شده، افزود: در ردیف اعتبارات تقریبا بین یک تا سه میلیارد سهم داریم، که امسال آن را به ۱۱۲ میلیارد تومان رساندیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه افزود: اعتبارات بخش فاضلاب شهر کرمانشاه بین هفت الی ۱۴ میلیارد تومان بود، که امسال به ۱۹۰ تومان رسید، که در مجموع یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان جهش داشتیم که در وزارت نیرو نمایندگان و استاندار و همکاران آبفا همکاری و تلاش برای این مسئله داشتند که جای قدردانی دارد، خصوصا در آب روستایی جهش خوبی در اعتبارات کسب کردیم.

این مسؤول ادامه داد: برای شهرستان از بخشدار و دهیاری ها برنامه‌ریزی تخصیص اعتبار شده و طی جلسه ای، ۴۵۰ روستا را در نظر گرفتیم و ۷۰ حلقه چاه باید ایجاد کنیم، که اکنون در حال حفر آنها هستند و پنج دستگاه حفاری کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ تا ۹۹ حدود ۱۳ حلقه چاه زده شده و سال ۹۹ حدود ۱۲ حلقه اضافه شد، گفت: امسال مقرر شده ۷۰ حلقه چاه بزنیم که هنوز تخصیصی داده نشده و امیدواریم مطالبات آبفا سریعا پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ۱۷۰ روستا را با تانکر آبرسانی می‌کنیم اما پیش بینی داریم به ۳۰۰ روستا برسد، گفت: در نوسان پمپ و مشکلات آن برای تامین آن موانعی وجود داشت، اما طی هفته جاری سه قرارداد منعقد کردیم

این مسؤول به پروژه های جدید آبفا استان کرمانشاه برای ارتقای کیفی آب اشاره و تصریح کرد: الحمدالله در این زمینه مشکلاتی وجود ندارد و کیفیت آن در شهر کرمانشاه سطح استاندارد قرار دارد، اما در برخی حریم چاها چون تملک نشده و کشاورزان سمپاشی می‌کنند مشکلاتی دیده شده، اگر کدورت آب ها بستگی به بارندگی ها دارد.

کاکاوند ادامه داد: در مجموع کنترل کیفی شرکت آبفا استان کرمانشاه با وجود آزمایشگاه و دستگاه های نمونه با پارامترهایی کیفی آن یکی از مجهز ترین ها هستند، همچنین ۶ اکیپ را به ۱۷ مورد رسانده‌ایم و خانه های بهداشت با آب ورها لینک شده‌اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: پس از شیخ صله روی رفع مشکلات کنترل کیفی اقدامات خوبی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: حق نداریم که آب شرب شبهه دار به هموطنان داده شود و اگر گزارشی وجود داشت درخواست اطلاع رسانی را داریم و از قصور مسببان این مشکلات برای مَردم نمی گذریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اینکه از سوی وزیر نیرو مبحث برق و آب امید مطرح شده است تا مصارف یک سوم الگو و یک تا ۵ هزار لیتر مجانی و رایگان شود، گفت: حدود ۱۴ هزار مشترک در طرح تشویقی قرار گرفتند، اکنون نیز ۲۱ هزار مشترک مشمول طرح رایگان شده اند و پیش بینی داریم بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آبیاری فضای سبز در شهر و روستا مشکلات زیادی داریم و آب شرب منع قانونی دارد و باغ ها نباید با آب تصفیه شده آبیاری شود، افزود: ۹۲ انشعاب غیرمجاز را شناسایی کردیم که یک مورد در پارک شیرین هفت لیتر بر ثانیه آب را هدر می‌دهد.

اعلام کردیم آمادگی داریم پساب تصفیه شده را تحویل شهرداری دهیم برای آبیاری های مناطق و در برخی شهرستان‌ها ها این کار صورت گرفته و امیدواریم شهرداری در کنار اقدام خود این مسئله را هم حائز اهمیت قرار دهد.

در حال به روز رسانی. …

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، علیرضا کاکاوند صبح امروز در نشست خبری با موضوع تبیین چالش‌ها و راهکارهای گذر از تنش آبی سال ۱۴۰۰ و هفته صرفه جویی که در تصفیه خانه شهید نظری شهر کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: آمار کاهش بارندگی و خشکسالی در کشور به بیش از ۴۰ درصد و در استان به ۳۵ درصد رسیده، که از نظر کاهش بارندگی بیشترین درصد (۱۹۰ میلی لیتر) را در کرمانشاه داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اینکه از نظر تاثیر کاهش بارندگی و تامین منابع آب شُرب روستاهای ما از چشمه است و در روستاها ۷۰ درصد کاهش داشتیم، گفت: در سراب قنبر سال قبل ۳۰۰ لیتر بر ثانیه برداشت شده و امسال ۱۰۵ لیتر برداشت از چاها صورت گرفت، که سه لیتر بر ثانیه کاهش آب دهی داشتیم و بسیاری از آنها خشک شدند.

وی با اشاره به اینکه ۲۲۳ لیتر بر ثانیه مصرف سرانه آب را در استان داریم، که در کشور ۱۷۰ و در دنیا زیر ۱۵۰ است، یادآور شد: کاهش منابع آب دهی و مصرف بسیار سبب تنش آبی شدیدی شده است که برای رفع این ضعف و مشکلات حاکی از آن باید همگی پای کار باشیم.

این مسؤول با بیان اینکه شهروندان در مورد خشکسالی مطالبی را شنیده‌اند، اما هنوز آن را به خوبی باور نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: در بخش آب شُرب تقریبا ۶ الی ۷ درصد منابع آب را مصرف می‌کنیم و بیش از ۹۰ درصد مصرف در حوزه کشاورزی است، همچنین در بخش امور عشایر ضعف های بسیاری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: جهادکشاوری، منابع طبیعی، محیط زیست و آب منطقه‌ای استان اگر جلسات مشترکی با حضور اصحاب رسانه استان برگزار کنند، شاید بسیاری از مشکلات رفع شود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات عمده ساخت و سازهای افسارگسیخته و بدون ذخایر آبی است که متولیان شهرداری بایست در این زمینه چاره‌اندیشی داشته باشد و از بروز این قبیل اقدامات غیرقانونی جلوگیری کند.

این مسؤول با اشاره به اینکه از سوی آب منطقه‌ای استان کرمانشاه و از سال ۹۴ مقرر شد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر آب به آبفا اختصاص داده شود که هنوز محقق نشده است، گفت: ۷۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای را هم به صورت اضطرار و تصفیه نشده تحویل می‌گیریم که تصفیه آن در تصفیه خانه شهید نظری شهر کرمانشاه انجام می‌شود، در حالی که به ازای هر لیتر مکعب هزینه ای به آب منطقه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ادامه داد: قریب ۲۵۰ هزار متر مکعب نیاز به ظرفیت مخازن آبی داریم در حالی که آب دریافتی موجود ما ۱۲۹ هزار متر مکعب است.

این مسؤول تصریح کرد: خبر خوبی از آب منطقه‌ای دریافت کردیم که تا تیرماه تصفیه خانه عمرمل با هزار لیتر در ثانیه (علاوه بر ۷۰۰ لیتری که داریم) به دست آبفا استان برسد این موضوع در جلسه تنش آبی استانداری کرمانشاه عنوان شده است و امیدواریم به زودی انجام شود و مشکات کم آبی را برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۷۴۱ لیتر بر ثانیه کمبود آب شُرب داریم که یک هزار و ۵۰ لیتر آن مربوط به کرمانشاه است، گفت: در روستاها ۲۵۳ لیتر در ثانیه کمبود منابع آبی داریم و ۱۱ حلقه چاه زدیم که اگر نمی زدیم شهر دچار تنش آبی بیشتری می‌شد.

کاکاوند با تاکید بر اینکه ظرف یک هفته آینده سه حلقه دیگر وارد مدار خواهیم کرد، افزود: در ۲۰ روز آینده هفت حلقه های چاه جدید وارد مدار می‌کنیم و مجموعا امسال ۱۸ حلقه چاه خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه قطعی آب مناطق را سالها است به دلیل کمبود آب داریم و شبها مخازن را نیم بست می‌کنیم، افزود: در طول روز مخازن آبی مناطق جمهوری، فردوسی و زیبا شهر را ساعت ۲ الی ۵ عصر می‌بندیم و مناطق متخصصین، بهار خیام، سعدی، منزه و ارتفاعات دره دراز اگر تنش آبی وجود داشته باشد، بسته خواهد شد.

این مسؤول تصریح کرد: در منطقه دره دراز لوله اصلی گاز شهر روی لوله اصلی آب شهر است، که هفت هزار مشترک ما دچار مشکلات عدیده هستند و شهرداری کوچه را با خوردهای سنگین مسدود می‌کند که این فشار بر لوله آب (با قطر ۴۰۰) کامل دچار شکستگی شده بود که با نشت یابی پی به آن بردیم و از بروز فاجعه‌های بیشتر پیشگیری کردیم.

کاکاوند با بیان اینکه هدر رفت آب استان کرمانشاه ۳۸ درصد شده که سه درصد هم کاهش داشته اما نسبت به نرم کشوری ( که ۲۵ درصد است) این ارقام در شهر کرمانشاه بسیار بالا است، گفت: دلیل آن فرسودگی شبکه و پمپ های آب است که هر کدام بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ادامه داد: ظرف دو هفته آینده چهار پمپ را تعویض خواهیم کرد، شهرستان‌های سرپل‌ذهاب و اسلام آباد نیز در دست اقدام است و تصفیه خانه ها را وارد مدار خواهیم کرد.

این مسؤول یادآور شد: امسال جهش خوبی در رشد اعتبارات داشته‌ایم که مراتب آن از سال قبل محقق شده، افزود: در ردیف اعتبارات تقریبا بین یک تا سه میلیارد سهم داریم، که امسال آن را به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رساندیم و ۱۲ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه افزود: اعتبارات بخش فاضلاب شهر کرمانشاه بین هفت الی ۱۴ میلیارد تومان بود، که امسال به ۱۹۰ میلیارد تومان رسید، که در مجموع یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان جهش داشتیم که در وزارت نیرو نمایندگان و استاندار و همکاران آبفا همکاری و تلاش برای این مسئله داشتند که جای قدردانی دارد، خصوصا در آب روستایی جهش خوبی در اعتبارات کسب کردیم.

این مسؤول ادامه داد: برای شهرستان از بخشدار و دهیاری ها برنامه‌ریزی تخصیص اعتبار شده و طی جلسه ای، ۴۵۰ روستا را در نظر گرفتیم و ۷۰ حلقه چاه باید ایجاد کنیم، که اکنون در حال حفر آنها هستند و پنج دستگاه حفاری کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ تا ۹۹ حدود ۱۳ حلقه چاه زده شده و سال ۹۹ حدود ۱۲ حلقه اضافه شد، گفت: امسال مقرر شده ۷۰ حلقه چاه بزنیم که هنوز تخصیصی داده نشده و امیدواریم مطالبات آبفا سریعا پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ۱۷۰ روستا را با تانکر آبرسانی می‌کنیم اما پیش بینی داریم به ۳۰۰ روستا برسد، گفت: در نوسان پمپ و مشکلات آن برای تامین آن موانعی وجود داشت، اما طی هفته جاری سه قرارداد منعقد کردیم

این مسؤول به پروژه های جدید آبفا استان کرمانشاه برای ارتقای کیفی آب اشاره و تصریح کرد: الحمدالله در این زمینه مشکلاتی وجود ندارد و کیفیت آن در شهر کرمانشاه سطح استاندارد قرار دارد، اما در برخی حریم چاها چون تملک نشده و کشاورزان سمپاشی می‌کنند مشکلاتی دیده شده، اگر کدورت آب ها بستگی به بارندگی ها دارد.

کاکاوند ادامه داد: در مجموع کنترل کیفی شرکت آبفا استان کرمانشاه با وجود آزمایشگاه و دستگاه های نمونه با پارامترهایی کیفی آن یکی از مجهزترین ها هستند، همچنین ۶ اکیپ را به ۱۷ مورد رسانده‌ایم و خانه های بهداشت با آب ورها لینک شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: پس از منطقه شیخ صله روی رفع مشکلات کنترل کیفی اقدامات خوبی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: حق نداریم که آب شرب شبهه دار به هموطنان داده شود و اگر گزارشی وجود داشت درخواست اطلاع رسانی را داریم و از قصور مسببان این مشکلات برای مَردم نمی گذریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اینکه از سوی وزیر نیرو مبحث برق و آب امید مطرح شده است تا مصارف یک سوم الگو و یک تا ۵ هزار لیتر مجانی و رایگان شود، گفت: حدود ۱۴ هزار مشترک در طرح تشویقی قرار گرفتند، اکنون نیز ۲۱ هزار مشترک مشمول طرح رایگان شده اند و پیش بینی داریم بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آبیاری فضای سبز در شهر و روستا مشکلات زیادی داریم و آب شرب منع قانونی دارد و باغ ها نباید با آب تصفیه شده آبیاری شود، افزود: ۹۲ انشعاب غیرمجاز را شناسایی کردیم که یک مورد در پارک شیرین هفت لیتر بر ثانیه آب را هدر می‌دهد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: اعلام کردیم آمادگی داریم پساب تصفیه شده را تحویل شهرداری دهیم برای آبیاری های مناطق و در برخی شهرستان‌ها این کار صورت گرفته و امیدواریم شهرداری در کنار اقدام خود این مسئله را هم حائز اهمیت قرار دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه به مشکلات ساماندهی آبشوران اشاره و بیان کرد: طرح ساماندهی آبشوران از قدیم بوده و متولی آن شرکت آبفا بود، اما اکنون آب منطقه‌ای از سال ۹۴ یا ۹۶ مسئولی طرح را به عهده گرفته است.۹

وی گفت: جداسازی فاضلابی که وارد رودخانه آبشوران شده را تا ۱۷ کیلومتر برآورد و طراحی کردیم، که ۱۱ کیلومتر کار شده و از محل اعتبارات سعی داریم مابقی آن را جبران کنیم و در صورت تخصص کامل آن را از فاضلاب جدا می‌کنیم، اما کار روی کانال آبشوران بر عهده آب منطقه‌ای است.

کاکاوند یادآور شد: ذخایر آبی سراب نیلوفر یک سوم شده و در بحران خشکسالی است، همچنین از طاقبستان برداشت آب نداریم و نیز تاسیسات هم نداریم و اگر اوضاع حاد شود مجبور خواهیم شد پمپاژ کار بگذاریم و میراث فرهنگی می‌تواند کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ۵۴۰ هزار مشترک داریم که از ۱۴۰ هزار آن روستا و مابقی شهر است، گفت: در مورد مشکلات ربودن تجهیزات برق نیز جلساتی با ادارات انتظامی و مشکل از آزاد شدن آنان است، اما تمهیداتی صورت گرفته و کابل های برق را در لوله گذاری و جاسازی در بتن که زمان سرقتش را به تاخیر می‌اندازد و در برخی نقاط نگهبان گذاشتیم و دزدگیر نصب کردیم.

این مسؤول با بیان اینکه باید مشکلات حوزه آب و صرفه جویی را با فرهنگ سازی نیز رفع کرد: اظهار داشت: تفاهم نامه‌ای توسط وزیر نیرو با آموزش و پرورش منعقد شده که در راستای صرفه جویی فرهنگ سازی صحیح مصرف آب و اطلاع رسانی لازم انجام بپذیرد.

انتهای پیام/ ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : شهر روشن
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.