پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 1146
  پرینتخانه » اخبار جدید, اخبار ویژه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, گفتگوها, ورزشی تاریخ انتشار : ۰۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰ |
رئیس کمیته مرشدین کرمانشاه:

گردهمایی ورزشکاران باستانی در زورخانه بیژن کرمانشاه برگزار شد/ ورزش پهلوانی نیازمند حمایت و تجهیزات پیشرفته

رئیس کمیته مرشدین استان کرمانشاه از برگزاری گردهمایی باستانی کاران ورزش پهلوانی به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی(ع) در زورخانه بیژن شهر کرمانشاه خبر داد.

بهروز جهانی امروز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی شهر روشن در کرمانشاه ضمن تبریک ولادت باسعادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی(ع) از برگزاری گردهمایی باستانی کاران همزمان با فرا رسیدن نوروز علوی در روزخانه بیژن شهر کرمانشاه خبر داد و اظهار داشت: این مراسم هرساله به مناسبت ولادت مولود کعبه به همت ورزشکاران در این مکان برگزار می شود و با استقبال چشمگیر شهروندان و پیشکسوتان استان همراه است.

رئیس کمیته مرشدین استان کرمانشاه با بیان اینکه مراسم فوق همزمان در زورخانه های استان و کشور به ویژه باحضور جوانان و پیشکسوتان باستانی کار در زورخانه بیژن شهر کرمانشاه در سالروز ولادت حضرت علی(ع) برگزار شد، تصریح کرد: آداب رسوم این مراسم که از ورزش های باستانی به ما رسیده است هرساله با رونق و گسترش مضاعفی اجرا می شود.
حماسی خوان و مرشد اول ایران با اشاره به اینکه موسس زورخانه بیژن شهر کرمانشاه از سال ۱۳۲۰ این مکان را راه اندازی کرده و از سال ۱۳۴۸ مدیریت و مالکیت آن بر عهده حاج برار رشیدی بوده است، افزود: موسس این مکان ورزشی “زنده یاد نورعلی جهانی” است و از کودکی به همراه پدرم در این زورخانه بزرگ شدم، همچنین از سال ۶۲ رسما به عنوان مرشد مسئولیت این مکان ورزشی را به عهده گرفتم.

جهانی با بیان اینکه ورزش باستانی زورخانه ای از نظر مذهبی و معنوی حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: ذکر و یاد نام حضرت علی(ع) از نظر معنوی عبادت محسوب می شود و از بعد روحی و جسمی اثرگذاری مثبت و موثری در انسان هادارد.

وی با یادآوری اینکه دیگر ورزش ها نیز آداب و رسومات خاصی دارند، اما احترام پیشکوتان، کوچک و بزرگ در ورزش زورخانه بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: گود زورخانه سلسه مراتبی دارد و هریک از خردسالان، نوجوانان، بزرگسالان، پیشکسوتان، کهنه پیشکسوتان، سادات و… در جایگاه های ویژه ای قرار می گیرند، به نحوی که سادات و بزرگتران در بالای مجلس قرار دارند و عزت، جایگاه و احترام آنان مورد تاکید و اولویت است.

این مسوول با بیان اینکه تجهیزات زورخانه های استان کرمانشاه باتوجه به سوابق و استقبال آن در کشور باید به روز باشد، گفت: برخی امکانات از سوی هیات های باستانی تربیت بدنی فراهم می شود، همچنین خیران نیک اندیش مساعدت دارند و در اکثر مواقع شخصا این وسایل را تهیه می کنیم، اما نیاز است که متولیان ورزشی نسبت به این مهم اهتمام لازم را به عمل آورند.
وی با اشاره به اینکه زورخانه مسجد دوم خوانده می شود، همچنین هزینه ای برای ورود علاقمندان و ورزشکاران به ورزش زورخانه ای اجباری نبوده و به صورت دخلی هر کسی بر حسب ارادت خود مبلغی را تقبل می کند، تصریح کرد: زورخانه بیژن هر روزه بعد از نماز مغرب و عشاء تمرین ورزش باستانی را دارند و در روزهای جمعه نیز با حضور پیشکسوتان در ساعات صبح ورزش باستانی انجام می شود.

مرشد زورخانه بیژن کرمانشاه ادامه داد: از آداب و رسومات این ورزش باستانی می توان به مواردی از جمله جایگاه افراد اشاره کرد، به نحوی که ورزشکارانی و شرکت کننده هایی که تازه به محفل و گود زورخانه می آیند در مکان پایین زورخانه، سادات، کهنه پیشکسوتان و پیشکسوتان در بالای زورخانه قرار دارند، همچنین آغاز آن با انجام تخته شنا، میل، پا زدن، چرخیدن، کباده و نهایتا انجام ذکر و دعا همراه است.
این مرشد نام آور و مطرح کشوری در کرمانشاه بیان کرد: در زورخانه بیژن از همه اقشار به ویژه جانبازان و خانواده های شهدا فعالیت و حضور مثال زدنی دارند، همچنین شهدای والامقام استان همچون شهیدان سردار کرم طهماسبی، وحید رضایی، فرهاد یوسفی، حشمت الله بیگ پور، محمود تیرانداز، صادق صفایی و… در این گود زورخانه پرورش یافتند و بیشترین جانباز و رزمندگان و مدافعان حرم را داریم که در این مکان ورزش های باستانی را انجام می دهند.

جهانی یادآور شد: زورخانه های متعددی در استان وجود دارد و در شهر کرمانشاه نیز چهار زورخانه شخصی و چهار زورخانه دولتی برای تربیت نسل جوان و تقویت و توسعه آن نسبت به این ورزش باستانی اهتمام و فعالیت دارند.

مرشد زورخانه بیژن کرمانشاه اظهار داشت: هرساله همایش های به مناسبت های ویژه از جمله سالروز ولادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام، همایش هزار نفری ورزش های باستانی (در ۱۷ شووال) به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای، بزرگداشت زنده یاد جهان پهلوان تختی، ۲۲ بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و… را برگزار می کنیم و از آنجا که در مرکز شهر قرار داریم با استقبال بسیار خوبی از سوی ورزشکاران و علاقمندان مواجه هستیم.
انتهای پیام/ت

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.