پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 10796
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۰۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱ |
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه:

کمپین "نه بر گرانی اجاره‌بها مسکن" تشکیل شود/ نرخ املاک زیر ذره‌بین بازرسی

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان کرمانشاه از لزوم تشکیل کمپین "نه بر گرانی اجاره‌بها مسکن" و قرار گرفتن نرخ املاک زیر ذره‌بین بازرسی خبر داد.

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، بابک مرادی ظهر امروز در نشست خبری با موضوع اجاره بها مسکن که در سالن جلسات فرمانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در مورد همسان سازی محلات کرمانشاه به خاطر تورم و گرانی مسکن بایست چاره اندیشی صورت می‌گرفت و به این دلیل جدول بندی انجام دادیم و فرمانداری و هیات همراه پای کار بودند.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان کرمانشاه با بیان اینکه ستادی در فرمانداری تشکیل و نرخ نامه مصوبات را پذیرفته بودند، گفت: تنها ظرف یک هفته استارت کار را زدیم و به خاطر مسئله کرونا در تیرماه آن را مطرح کردیم که برخی معاملات صورت گرفته بود.
تشکیل کمپین “نه بر گرانی اجاره بها” در کرمانشاه
وی گفت: نرخ اجاره بهای مسکن در شهرهای بزرگ همچون تهران در واقع یک پنجم ارزش ملک است، که اگر این مورد را در کرمانشاه انجام می دادیم به دلیل اقتصاد ضعیف جامعه فاجعه آمیز رقم می‌خورد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان کرمانشاه تاکید کرد: باید کمپین نه بر گرانی اجاره بها در وضعیت کرونا تشکیل شود، شورای شهر در جلسات طرح مالیات بر اجاره بهای مالکان و منزل خالی را اجرا کنند.
مرادی با اشاره به لزوم اجرای طرح تشویقی از سوی اتحادیه صنف مشاوران املاک استان کرمانشاه خبر داد و گفت: برای آن دسته از مالکان که با مستاجر مدارا دارند و با هم توافق کنند که یکسال دیگر قرار داد را تمدید کنند، دفاتر مشاوره املاک ۵۰ درصد تخفیف کمیسیون را به آنها خواهد داد.
وی تصریح کرد: با اصناف استان مکاتبه شده که مراجع نظارتی بر قیمت املاک رصد بازرسی داشته باشند و این موضوع را به عرف و قانون تبدیل خواهد کرد تا جلوی قراردادهای دستی و غیرقانونی گرفته شود و فقط قراردادهای هولوگرامی برای اجاره آپارتمان ها قانونی شود.
نرخ املاک استیجاری زیر ذره‌بین بازرسی
این مسؤول بیان کرد: در شهرک پردیس هیات مدیره واحدها به مستاجران گفته بودند اگر به مشاور املاک مراجعه کنید خانه اجاره نمی‌دهیم و باید با قرارداد و قیمت نامتعارف کنار بیایند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۳۰۰ پروانه کسب املاک در سامانه مختص شهر کرمانشاه ثبت شده است از پلمب ۲۸ بنگاه های متخلف در این شهرستان خبر داد و گفت: در مورد بنگاه معاملاتی در محدوده فاز یک فرهنگیان نیز مهلت قرارداد آنها به خاتمه رسیده است.
امیرعلی بابایی به نمایندگی از سازمان های مردم نهاد استان کرمانشاه نیز در این جلسه، اظهار داشت: مسکن حق سرپناه شهروندان است و نباید به کالا تبدیل شود.
نماینده سازمان های مردم نهاد استان کرمانشاه گفت: آنها که سرمایه دارند به دلیل وضیعت نابسامان در بازار مسکن سرمایه گذاری می‌کنند، چراکه می‌دانند سود دارد.
وی خاطرنشان کرد در حال حاضر ۳۰ الی ۵۰ هزار مسکن خالی در کرمانشاه داریم و باید با این دید نگاه کنیم که جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود، چراکه تبعات اجتماعی دارد و خودکشیهای ناشی از گرانی مساکن را در پی دارد و اخیرا در محله تازه‌آباد جوانی ۲۲ ساله دست به این اقدام زده بود و با این راه نادرست جان خویش را به مخاطره انداخت، این معضل برای ۳۰ الی ۵۰ نفر در روز و جوانهایی ۲۰ الی ۳۵ سال رخ می‌دهد، لذا براساس وظیفه انسانی و قانونی باید در مقابل کالا شدن مسکن ایستادگی کرد و این اجازه را مسؤولان داده‌اند.
تبعات اجتماعی گرانی اجاره‌بها/ مسکن را کالا نکنید
این مسؤول ادامه داد: چرا روی یک ملک ۳۰ متری در سایتی همچون دیوار که نظارتی بر آن وجود ندارد، قیمتهای سرسام آورد می‌زنند، در حالی که ۵۰۰ هزار نفر حاشیه نشین داریم و بیش از ۳۰ هزار نفر بی خانمان شدند و امروزه چادرنشینی، مغازه نشینی و… روز به روز بیشتر می‌شود؟! رسانه ها و سازمان های مردم نهاد پای کار هستند که قانون مناسبی تصویب و اجرایی شود و جلوی قیمتهای نجومی اجاره مسکن را بایست گرفت.
نماینده سازمان های مردم نهاد استان کرمانشاه یادآور شد: مهر و تربت مولا علی علیه السلام را بر پیشانی داریم، اما ۳۰ هزار واحد مسکن خالی در مقابل ۳۰ هزار مستاجر بی خانمان وجود دارد شورای شهر و دیگر نهادها باید از تبعات اجتماعی آن جلوگیری کنند که در غیر این صورت، آسیه پناهی ها از دل این ماجراها بروز و ظهور خواهد کرد.
اصحاب رسانه در این جلسه سوالات خود را مطرح کردند و به برخی از آن پاسخ داده شد، خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه در خصوص موضوع اجاره بها مسکن پرسش های را مطرح کرد که به همراه فایل در ادامه آمده است:


شهر روشن: مسئله املاک نباید تبدیل به کالا شود و همچون دیگر مصوبات سالیانه با افزایش ۲۰ درصدی و کمرشکن همراه باشد، این نرخ نامه چطور طی یک هفته و روی چه اصولی تنظیم شده؟! اگر به عنوان رئیس اتحادیه املاک ادعای دفاع از مستاجران را دارید و می‌گوید نرخ فروش املاک نبایست بر کرایه اثر‌ بگذارد، پس چرا به اعتقاد اکثر منتقدان این نرخ نامه راه را برای خیلی از مالکان و سودجویان باز گذاشته، لذا بهتر بود که قانونی را مصوب می‌کردید که قرارداد فی مابین (و توافقی که طبق سخنان شما بالاتر از قانون است) قیمت متعادلی را پیشنهاد می‌داد، که در صورت بیشتر بودن نرخ های رهن و اجاره با آن برخورد شود، نه این نرخ ها با رده بندی و تقسیم بندی غیراصولی مناطق، حال اگر ثبت اسناد این مصوبات را تایید نکرده دیگر نظارت و بازرسی چه معنایی خواهد داشت و راه و چاره‌ای بهتری اندیشه شود، همچنین در جلسه اداره امور مالیاتی امروز در نشست خبری گفته شد که برای خانه های خالی مالیاتی تعلق نمی‌گیرد، در حالی که مسؤولان کشوری مغایر آن را اعلام کردند.
شهر روشن: ماجرای کپرنشینی و حاشیه نشینی اکنون به اوج خود رسیده و در مناطق محروم مشاهده می‌شود حتی ملک هایی وجود دارد که مالک آن مشخص نبوده و شبانه ساخت و ساز می‌کنند و به نرخ های نجومی فروخته می‌شود، از طرفی مردم بی‌بضاعت به مشاغل نامناسب و دستفروشی و بی خانمان شدن روی آورند و برای اینکه خودکشی نکنند به این مشاغل مجبور شدند تا بتوانند اجاره بها تهیه کنند، ۵۰ میلیون تومان رهن برای یک واحد ۵۰ متری مبلغ کمی نیست اگر یک مسکن ۱۵۰ متر باشد چطور باید رهن آن را تهیه کنند؟ همچنین در مورد برگه حق کمیسیون شنیده شده که از هر بنگاه ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و هر بنگاه دار برای هر معاملات از هریک از مالک و مستاجر مبلغی از ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان کرمانشاه: اتحادیه اصناف نرخ تعرفه کمیسیون در قاب های متحدالشکل و آرم اتحادیه و اتاق اصناف فقط به خاطر دید عموم قرار داده شده و در مورد رهن و اجاره مطمئن باشید که شاید اشکال و خطایی در مصوبات باشد، اما همه را زیر نرخ و قیمت محلات زده‌ایم و برای هر محل زیربنا را مدنظر گرفتیم و در دولت آباد و… ۵۰ متر زیربنا ندارد و حیاط و… از آن کاسته می‌شود و خانه های ۱۰۰ متری کامل نیستند.
به عنوان مثال در محله ۲۲ بهمن که نرخ رهن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای هر متر تعیین کردیم یک آپارتمان ۱۰۰ متری را کمتر از آنچه قیمت می‌گذارند (از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) محاسبه کردیم.
اجاره تابعیت از نرخ ملک می‌کند و اگر این مصوبات نبود و حتی بازدارنده هم نیست، قیمت های نجومی را مشاهده می‌کردیم و این مصوبات تا حدودی اثرگذار بوده و مالکان در حواشی شهر از آن تمکین می‌کنند و اگر مبالغ پایین تر بزنیم تمکین نمی‌کنند.
از تهران پیگیر هستند تا مشکل دیوار را حل کنند کمپین نه بر گرانی مسکن و اجاره‌بها بی تاثیر نیست و در صدد هستیم برای دفاتر املاک با تشکیل اتحادیه، معافیت مالیاتی از ناحیه کسب و پیشه برای آنان را قابل بشویم و رصد کردیم، مشاور املاک پشت شیشه ها نباید قیمت بگذارید و کرمانشاه در ساماندهی قیمت ها باید سرآمد شود.
از مالکان و مستجران درخواست داریم انصاف را رعایت کنند و با توجه به وضعیت کرونا و در راستای لزوم پیشگیری از آن نیز کاهش جابه‌جایی ها را در نظر داشته باشند.
ماجر و مستاجران که یکسال قرارداد را تمدید کنند، مشاوران املاک ۵۰ درصد حق الزحمه خود را تخفیف خواهند داد و بایست دولت نیز بسته معیشتی را به قراردادی هولوگرامی ارائه دهد.
انتهای پیام/ت

| منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.