پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 10066
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸ |
معاون سیاسی استاندار کرمانشاه خبر داد

تایید صلاحیت ۱۵۸ کاندید مجلس یازدهم در کرمانشاه/ به ازای هر کرسی ۲۰ نفر رقابت می‌کنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه از تایید صلاحیت 158 کاندید مجلس یازدهم استان خبر داد و گفت: در این انتخابات به ازای هر کرسی 20 نفر رقابت می‌کنند.

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، محمدابراهیم الهی تبار ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با محوریت ستاد یازدهمین انتخابات مجلس در سال جاری که در سالن جلسات استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: از زمان شروع کار ستاد انتخابات استان رسانه ها به شکل مناسبی شور و شوق فضای انتخاباتی را ایجاد کردند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه به آخرین روند رخ داده انتخابات و فرایند آن در راستای ثبت نام و تشکیل هیات های اجرایی اشاره کرد و گفت: از ۴۱۲ نفر ثبت نامی انتخابات شورای اسلامی ۳۷۰ نفر آقا و ۴۲ نفر خانم بودند، که در مرحله بررسی ۲۰ نفر انصراف دادند و ۳۹۲ نفر توسط هیات های اجرایی صلاحیت آنان مورد بررسی قرار گرفت و ۸۷ درصد از داوطلبان تایید شدند.
وی با اشاره به رشد چهار درصدی تایید صلاحیت ها نسبت به سنوات قبل و دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: پیش از بررسی هیات نظارت تعداد ۱۰ نفر انصراف دادند که این عدد به تدریج به ۳۴ نفر رسید و برخی از آنان اعتراضی به رد صلاحیت خود نداشتند.
این مسؤول ادامه داد: در مجموع ۳۶۸ کاندید مورد بررسی قرار گرفتند که ۹۱ نفر آنان تایید صلاحیت شد که این رقم ۲۴ دهم درصد را تشکیل داد، همچنین آنهایی که توسط هیات نظارت رد صلاحیت شدند فرصت اعتراض داشتند که یک نفر قبل از بررسی پرونده در شورای نگهبان، انصراف داد و تعداد کاندیدها به ۳۷ نفر رسید.
الهی تبار با اشاره به اینکه از مجموع بررسی ۳۶۷ پرنده داوطلبان کاندیدا از سوی هیات نظارت و شورای نگهبان، چهار نفر از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، گفت: دو نفر از قصرشیرین و اورامانات و دو نفر از شهرستان سنقروکلیایی رد صلاحیت شدند که می توانستند اعتراض کنند، لذا یک نفر از آنان تایید و مابقی تایید نشدند.
این مسؤول با بیان اینکه در مجموع ۱۵۸ نفر و ۴۳ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفتند، تصریح کرد: روز گذشته نیز یک نفر انصراف داد و اکنون تعداد آنان ۱۵۷ نفر است که هر کدام با احتساب جمعیت، به ازای هر کرسی ۲۰ نفر رقابت را به خود اختصاص دادند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه تا لحظاتی پیش ۷۱ نفر کاندید تایید شده داشت که با انصراف ۲ نفر به رقم ۶۹ رسید، گفت: حوزه انتخاباتی شهرستان های کنگاور، صحنه و هرسین ۱۹ نفر، سنقروکلیایی ۱۹ نفر، پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی ۱۴ نفر، قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب ۱۴ نفر، اسلام آبادغرب و دالاهو ۲۰ نفر کاندید دارد.
وی با اشاره به اینکه مجموعا در یک هزار و ۵۸۵ شعبه اخذ رای انجام می‌شود، گفت: یک شهریه در کرمانشاه مختص به اقلیت های مذهبی است و سابقه مشارکت افراد در انتخابات در طول سالها ۶۰ درصد بوده است، همچنین بالاترین میزان مشارکت در دوره پنجم مجلس با ۷۶ درصد و کمترین آن مجلس نخست و ۳۸ درصد بوده است.
این مسؤول افزود: آمار نهایی شرایط رای دهندگان در کرمانشاه یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۴۱۳ نفر است که از این تعداد ۵۸ هزار و ۲۸۰ نفر رای اولی هستند.
الهی تبار گفت: برابر قانون کسانی که هجده سال دارند می‌توانند پای صندوق های رای حضور پیدا کرده و منتخبان خود را انتخاب کنند، لذا متولدین دوم اسفند سال ۸۰ و قبل از آن می‌توانند شرکت کنند.
وی با یادآوری اینکه تا روز گذشته شورای نگهبان بایست لیست نهایی تعداد کاندیدها انتخاباتی را به وزارت کشور اعلام می‌کرد، متذکر شد: امروز فرمانداران مراکز حوزه انتخابیه لیست نهایی اسامی تایید صلاحیت شدگان را از طریق مراجع قانونی آگهی خواهند کرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه از فردا ۲۴ بهمن سال جاری و نخستین ساعات کار تبلیغات انتخابات کاندیدهای مجلس شورای اسلامی در سراسر حوزه ها آغاز می‌شود، عنوان کرد: این تبلیغات به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت و ساعت هشت صبح روز اول اسفندماه ۹۸ و تا ۲۴ ساعت قبل از ساعات مقرر رای گیری اجازه تبلیغات را دارند.
این مسؤول با یادآوری اینکه انتخابات سال جاری به صورت الکترونیک خواهد بود، تصریح کرد: تاکنون فرایندها در سامانه جامع انتخابات به صورت الکترونیک انجام شده، همچنین تعیین شعب اخذ رأی و فرآیند رسیدگی به تایید صلاحیت ها و نظارتهای شورای نگهبان در آن ثبت می‌شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه از رسانه ها تقاضا داریم در سیستم های احراز هویت کل شعب اخذ رأی که دارای مکانیزم تعریف شده و با هماهنگی شورای نگهبان هستند، گزارش های جامع تهیه کنند، بیان کرد: طبق این روشن الکترونیکی، کد رای دهندگان وارد سیستم می‌شود و براساس آن که متصل به پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور است، مشخصات افراد دارای کد ملی در مانیتور سیستم رویت خواهد شد و قابل کنترل است.
وی با اشاره به اینکه در ۳۰ شعبه استان به ویژه مناطق روستایی مشکلاتی برای انجام اخذ رای به صورت الکترونیک وجود دارد، متذکر شد: حداقل دو روستا می‌توانند جزو شعب الکترونیک قرار بگیرند و آنلاین به مرکز متصل باشند، بنابراین شعبی که پیش بینی شده مشکلاتی ممکن است داشته و جمعیت زیادی ندارند به این روش مدرن انتخابات در آنها انجام نمی شود و سنتی خواهد بود.
این مسؤول با تاکید براینکه سامانه انتخابات راس ساعت ۱۹ روز دوم و موعد مقرر بسته خواهد شد و توصیه می‌کنیم که مردم رای دادن خود راد به ساعت آخر اتتخابات موکل نکنند.
وی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۳ جبهه سیاسی در کشور مجوز دارند برای اسامی را عنوان کرد و گفت: این احزاب نیز براساس مقررات بایست رفتار کنند و یا برای کاندیدها تبلیغات کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در پاسخ به چگونگی اوراق هویتی که در انتخابات ارائه داده می‌شود، تاکید کرد: شرکت کنندگان با ارائه الزامی اصل شناسنامه خود و شماره ملی می‌دانند در انتخابات حضور یابند، همچنین تعداد دستگاه‌های احراز هویت استان برای هر شعب وجود دارد و تعدادی مضاعف به منظور رفع نقص فنی تدبیر شده است.
این مسؤول ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام الله علیها و روز زن، بیان کرد: تعداد ۱۶ نفر از کاندیدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه زن هستند.
الهی تبار در پاسخ به برخی تخلفات و توزیع کارت هدیه و خرید شناسنامه برای اخذ رای که از سوی مردم به یکی از رسانه های دولتی مطرح شده است، گفت: یکی از تخلفات مبحث خرید و فروش آرا است که از دغدغه های استانداری نیز بوده و آنچه از ناظران خواسته شده در زمینه ورود و رسیدگی به این مشکلات است تا با افرادی که نقش دلالی دارند از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد جدی شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در پاسخ به این سوال که چرا عده‌ای از کاندیدها پیش از موعد مقرر در فضای مجازی با عضوگیری و رشوه دادن به ازای ممبرافزایی فعالیت دارند و گاها از کاربران فیک چینی نیز استفاده می‌کنند، یادآور شد: برابر قانون هر اقدامی که در این دوره از انتخابات تخلف محسوب شود و با مستندات باشد، باید با آن برخورد کرد.
این مسؤول در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا برخی کاندیدها با استفاده از دو نفر از نمایندگان که نهایتا مشخص شد دارای فساد مالی و سوابق اختلاس هستند در لیست قرار داشتند و دلیل انصراف برخی از آنان چه بوده است، گفت: در خصوص افرادی هم که رد صلاحیت شدند هیات اجرایی طبق مستندات عمل کرد و در مورد انصرافی ها دلیل را باید از خود آنان جویا شد.
وی در خصوص فرآیند به کارگیری اشخاصی بر پای صندوق های اخذ رای، عنوان کرد: سه گروه ناظر شامل نمایندگان هیات های نظارتی و کاندیدها، گروه هیات بازرسی بر انتخابات (شامل اعزام افرادی از وزادت کشور، مسؤولان اجرایی و نظارتی) و گروه نیروهای فرماندهان و بخشداران، نیروهای انتظامی و… برای تامین نظم و امنیت پای صندوق های رای خواهند بود.
الهی تبار در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به پرسش های مطروحه، تصریح کرد: وزادت کشور می‌تواند زمان انتخابات را تمدید کند و ساعت اتمام آن از ساعت ۱۲ شب به بعد خواهد بود، همچنین اگر کاندیدها در سیستم رای گیری دخالت داشته باشند با آنان از طریق مراجع قضایی برخورد خواهد شد.
این مسؤول در پاسخ به فرایند انتخابات آن را از اختیارات هیات های اجرایی و نمایندگان فرمانداران دانست و اظهار داشت: اگر تخلفات انتخاباتی و محرمانه وجود داشته باشد رسیدگی به این مشکلات از سوی هیات نظارتی خواهد بود.
وی در پاسخ به چگونگی وضعیت افرادی که شناسنامه ندارند و نابسامانی و تبلیغات بصری توسط پوسترها و تراکت های تبلیغی از سوی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در سیستم های احراز هویت اثر انگشت خواهند گرفت و سیستم که قبلا به پایگاه جامع انتخاباتی وصل بود در قالب یک بسته با بارکد خوان تعریف شده، همچنین یک میلیون و ۲۰۰ کارت هوشمند وجود دارد ه هر شخصی می‌تواند فقط یکبار رای دهد و تمهیداتی اتخاذ شده که تا اواخر ساعات رای گیری پاسخگویی به شرکت کنندگان انجام شود.
این مسؤول با تاکید بر اینکه پس از اتمام فرصت انتخابات در روز یکم و دوم اسفند سال جاری از شرکت کنندگان کارت تحویل گرفته نمی‌شود، گفت: واجدان شرایط باید هجده سال کامل داشته باشند، همچنین افرادی هستند، که در طی ماه های اخیر به ۱۸ سالگی رسیدند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که در لزوم رعایت نظافت چهره شهر با هجوم تبلیغات کاندیدها چه تدبیری لحاظ شده و اگر یکی از آنها از منابع مالی دولتی برای هزینه تبلیغات و رای گیری استفاده کند، چه برخوردی خواهد شد، اظهار داشت: استفاده از منابع نهادهای حاکمیتی، تریبون نماز جمعه، تبلیغات در صداوسیما و… ممنوعیت دارد و در حفظ بهداشت و زیبایی شهر نیز فرهنگسازی و فراهم کردن مقدمات آن از سوی نهادهای فرهنگی خواهد بود.
فیلم| سیستم الکترونیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه
انتهای پیام/ت

| منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.