پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 14779
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸ |
مدیرعامل شرکت آبفا کرمانشاه خبر داد

افتتاح ۵ تصفیه خانه در کرمانشاه/ آلودگی قره‌سو بحران جدی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از افتتاح 5 تصفیه خانه در استان خبر داد و گفت: آلودگی رودخانه قره‌سو بحران جدی است.
افتتاح ۵ تصفیه خانه در کرمانشاه/ آلودگی قره‌سو بحران جدی است

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، علیرضا کاکاوند در نشست خبری با اشاره به پروژه‌های آبرسانی استان کرمانشاه، اظهار داشت: دهه مبارک فجر امسال طرح آبرسانی به ۱۲۲ روستا با اعتبار ۹۳ میلیارد تومان افتتاح و ۱۶۵ روستا با اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: امسال حفر ۴۹ حلقه چاه در دست اقدام داریم تا به عدد ۷۰ برسانیم، که در اورامانات مشکلاتی وجود دارد، اما جزو بلامانع است و در تازه آباد، باینگان و شاهو می‌توانیم حفر انجام دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا حفر این چاهها مشکلات رانش در استان را تشدید می‌کند، گفت: حفر چاه مبحث تخصصی است، اما حفر آن نیاز به مجوز شرکت آب منطقه‌ای دارد و روی آن باید مطالعات ژئوفیزیک انجام شود.

این مسؤول همچنین در پاسخ به اینکه آیا مشکلات آلودگی رودخانه قره‌سو برطرف می‌شود، بیان کرد: رودخانه قره‌سو از سرچشمه تا شهر کرمانشاه با ورود پسابها دچار آلودگی شده و عمده فاضلاب خام وارد قره‌سو می‌شود که نزدیک تصفیه خانه مهم مرادآباد است، از طرفی خیلی از کانالهایی غیرقانونی سطحی شهرداری و منازل قدیمی به قره‌سو متصل شدند و آن را آلوده کردند و از این ۲۲ کیلومتر روی هفت کیلومتر آن کار شده و ردیف اعتباری نیز برای پاکسازی آن به آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اختصاص داده شده، اما کارها به کندی انجام می‌شود.

این مسؤول از اشتغال‌زایی ۳۴۵ نفر به صورت مستقیم و ۹۴ نفر به صورت غیر مستقیم خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها جمعیتی بالغ بر ۷۶ هزار نفر خاز آب شُرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال ۷۷۰ میلیاردتومان اعتبار به حوزه آب روستایی اختصاص یافته و طرح‌های کلنگ‌زنی آبرسانی روستایی این استان تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: مشکلات عمده کرمانشاه در حوزه آب و فاضلاب خصوصاً در حوزه آب روستایی است.

این مسؤول با بیان اینکه ۴۶۰ روستا با جمعیت بالغ بر ۷۰ هزار نفر در استان طی تابستان گذشته با تنش آبی مواجه بودند، ادامه داد: با اجرای برنامه‌های آبرسانی و به کارگیری اعتبارات از محل اعتبارات استانی، ملی، محرومیت زدایی و نیز به کارگیری ظرفیت خیرین این تنش با کمترین مشکل برطرف شد.

کاکاوند یادآور شد: طی دهه مبارک فجر پکیج تصفیه خانه آب شهر تازه آباد و نیز آزمایشگاه آب در شهرستان‌های دالاهو و هرسین افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از طراحی سه مدول برای جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه، خبر داد و گفت: حداکثر تا اوایل اسفندماه سال جاری مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه با ظرفیت ۳۳۰ هزار نفر جمعیت کلنگ‌زنی می‌شود.

وی با با اشاره به تعدادی تصفیه خانه نیمه کاره، خاطرنشان کرد: از این تعداد، به شرط تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌توان پنج تصفیه خانه در شهرهای روانسر، جوانرود، تازه‌آباد، کرندغرب و سرمست طی سال آینده افتتاح کرد.

وی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته در سال جاری، گفت: تاکنون یک هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان اعتبارات مصوب به آب و فاضلاب استان کرمانشاه اختصاص یافته که نشان از یک جهش بی سابقه دارد، همچنین به دلیل اینکه برخی از اعتبارات هنوز ابلاغ نشده امیدواریم این رقم به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

این مسؤول ادامه داد: از این مبلغ اعتبار مصوب تا به امروز ۸۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۸ درصد آن تخصیص داده شده، که در این حوزه یکی از دستگاه‌های پیشرو هستیم، همچنین میزان اعتبار تخصیص یافته طی سال قبل ۱۰۴ میلیارد تومان در حوزه آب و فاضلاب بخش شهری و روستای است.

کاکاوند با اشاره به طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه از سد گاوشان که متولی آن آب منطقه‌ای است، اما با وجود قول افتتاح آن در سال گذشته به دلایل مختلف این طرح هنوز تکمیل نشده، بیان کرد: میانگین پیشرفت این طرح آبرسانی ۶۵ درصد است.

این مسؤول به وارد مدار کردن خط اضطرار طرح آبرسانی از سد گاوشان به شهر کرمانشاه طی تابستان گذشته اشاره کرد و افزود: با وارد مدار کردن این خط، شکستگیها و مشکلاتی در ۴۵ کیلومتر از مسیر خطوط انتقال آب ایجادشده و باید برخی از این مسیرهای خطوط انتقال دربافت قدیمی شهر عوض شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: اکنون ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد گاوشان به شهر کرمانشاه منتقل می‌شود.

وی به فرسودگی شبکه و خطوط انتقال آب شُرب که یکی از اساسی‌ترین مشکلات بخش آب شهری کرمانشاه است، اشاره و بیان کرد: یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در این شهر وجود دارد، که از این رقم، ۳۰۰ کیلومتر آن  بیش از ۵۰ سال و ۷۰۰ کیلومتر آن بین ۲۰ تا ۵۰ سال قدمت دارد.

این مسؤول با بیان اینکه هر سال یک میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح و توسعه شبکه‌ها و خطوط انتقال آب به کرمانشاه اختصاص می‌یافت، افزود: امسال برای این امر ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، که تاکنون پیمانکار برای چند منطقه تعیین و منتظر کسب مجوز شهرداری هستیم، که در صورت کسب مجوز، طی سه ماه این عملیات به انجام می‌رسد.

کاکاوند با بیان اینکه بودجه حوزه آب و فاضلاب استان کرمانشاه در کمیسیون تلفیق قرار دارد، از نمایندگان مَردم استان در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که پیگیری‌های لازم را خصوصن در حوزه فاضلاب به انجام برسانند و شاهد توسعه استان باشیم.

انتهای پیام/ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.