پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 13451
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۴۲ |
مدیرعامل آبفا کرمانشاه خبر داد

کاهش بارش و بودجه در کرمانشاه/ خشکسالی را باور نمی‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از کاهش بارندگی و بودجه در استان خبر داد و گفت: خشکسالی را باور نکرده‌اند.
کاهش بارش و بودجه در کرمانشاه/ خشکسالی را باور نمی‌کنند

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، علی رضا کاکاوند در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمانشاه که در تصفیه خانه شهید نظری شهر کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: استان با خشکسالی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده و سال جاری بیشترین کاهش بارندگی را داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اینکه باوجود خشکسالی غرب به ویژه کرمانشاه، اما همه نگاه‌ها به سمت خوزستان است، متذکر شد، استان اول از نظر کاهش بارندگی که آثار آن را می‌بینیم و نهایت افت فشار آب دهی را دارد، کرمانشاه است.

وی با یادآوری اینکه کرمانشاه چند منبع تامین آب و چشمه از جمله، سدگاوشان، سراب قنبر و… را دارد، اما سال قبل حدود ۳۲۰ لیتر بر ثانیه آب‌دهی برای مناطق جنوب همچون کسری، فردوسی و…. را داشت و اکنون به ۱۶۰ لیتر بر ثانیه رسیده است، افزود: وقتی خط انتقال آب سدگاوشان از مدار خارج شد به سراغ چشمه طاقبستان رفتیم که تامین آب کنیم، اما آنجا هم آب به ۸۰ لیتر در ثانیه رسیده بود، در حالی‌که قبلا ۶۰۰ الی ۷۰۰ لیتر برثانیه آب داشت.

این مسؤول با بیان اینکه منبع چاههای ما میان دربند با رقم ۶۰ حلقه است و از مدار خارج شده، ادامه داد: مابقی چاه‌ها نیز چهارلیتر برثانیه افت فشار داشته و از آنجا که تاثیر خشکسالی و کاهش بارندگی مثل وقوع زلزلها مشهود نیست، به تدریج اثرخود را گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسؤولان و همشهریان خشکسالی و کمبود آب را هنوز باور نکرده‌اند و انتظار دارند وضعیت بهتر از سال قبل باشد، خاطرنشان کرد: سال پیش در همین ایام بسیاری از شهرها مشکلات آب را داشتند و در نودشه هرروز درگیری بود، در جوانرود آب جیره‌بندی شد، روانسر چندسال قطعی آب داشت، هرسین، کنگاور و صحنه باوجود پرآبی دچار مشکلات شد، اسلام آبادغرب و سرپل‌ذهاب به همین شکل، اما امسال مشکلات جدی نداشتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه در سال ۹۷ حدود ۲۴۸ روستا با تانکر آب‌رسانی میشد و پربارش‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بود، گفت: امروز این میزان مشکلات به کمتر از ۱۳۰ روستا رسیده و البته هفته قبل ۱۴۲ روستا گزارش شد، اما پروژه آب‌رسانی به مناطق درحال انجام است و اگر قبلا قلقله در ثلاث باباجانی برسر آب بود، امسال حل شده است.

وی به دوسال خشکسالی اخیر استان اشاره و تصریح کرد امسال کاهش بودجه و بارش در کرمانشاه را داشتیم و در کل استان ۲ حلقه چاه خفر شد، اما طی طی ۶ ماه سال قبل ۲۳ حلقه چاه وارد مدار کردیم.

کاکاوند با تاکید بر اینکه حدود ۹ میلیاردتومان پمپ تهیه کردیم، چراکه در مناطق روستایی و شهری کرمانشاه سرقتها زیاد شده، متذکر شد، در مجتمعهای روستایی سرقتهای کابل و تابلوبرق صورت می‌گیرد که هر کدام حدود سه و نیم میلیاردتومان هزینه دارد و جای تامل است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات از ناحیه توزیع آب، کم فشاری و مبحث سرقتها است، خاطرنشان کرد: تامین آب این مناطق طول کشیده و در شرایط عادی حدود ۲۴ سال زمان می‌برد، لذا از نیروهای انتظامی تقاضا داریم در برخورد با متخلفان جدیت قاطعی داشته باشند و از این معضلات جلوگیری کنند.

این مسؤول عنوان کرد: بیشترین این تجهیزات را از تبریز تهیه می‌کنیم و تا رسیدن آن در صورت داشتن بودجه زمان خواهد برد، از طرفی روستاها همچون شهر چند منبع تامین آب ندارند و پمپها قطع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه ردیف بودجه را سالیانه از قبل مشخص می‌کنند و به عنوان مثال برای بودجه سال بعد باید از اکنون بجنگیم، متذکر شد: بودجه تنش آبی هرسال بالغ بر یک و نیم میلیاردتومان به کرمانشاه تخصیص داده می‌شد، در حالی که سال قبل سه میلیون به هشت میلیارد رسید، که امسال همین رقم مصوب شد، اما ۱۲ و نیم میلیارد دادند.

کاکاوند با تاکید بر اینکه طی ۲ سال آتی جهش خوبی در زمینه تامین آب استان کرمانشاه خواهیم داشت، ادامه داد: مبحث عمده تامین آب شرب روستاها تا آخرسال جاری حل می‌شود و برنامه‌ریزی شده ۷۰ حلقه چاه به علاوه خطوط انتقال و شبکه توزیع آبرسانی را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه پیش از هر پروژه ابتدا مطالعات آن، سپس تصویب و برگزاری مناقصه است و بعد مشخص شدن پیمان کار و آغاز عملیات مطالبات، یادآور شد: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه را طبق قول امسال شروع می‌کنیم در حالی که این پروژه ۱۱ سال روی زمین بود، همچنین افتتاح دو تصفیه خانه دیگر را داریم.

این مسؤول با اشاره به اینکه در حوزه تاسیس فاضلاب روستایی بودجه‌ای تخصیص ندادند و تا تامین آن مشکلات داریم، افزود: چهار روستا در سرپل‌ذهاب(کوئیک، زعفرانیه و….) و تعدادی هم در کرمانشاه به شهر ملحق شدند، که استاندار کرمانشاه قول مساعد داده اعتبارات آن را تامین کند و به محض ابلاغ اعتبار به تعهدات خود در پروژه فاضلاب این مناطق عمل می‌کنیم.

انتهای پیام/ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.